Nieuw systeem voor fotobewerking/vormgeving

Pagina: 1
Acties:

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Beste mensen,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuw systeem en heb nu een beetje geld gevonden dat ik níet in lenzen of camera's ga steken :)
Op het moment heb ik dit staan:
- Athlon XP 1600+
- Asus A7V266 plank
- 256MB PC2100 (2x 128)
- ATi Radeon 8500
- Maxtor Diamondmax 10, 200GB (ATA133)
- 350watt voeding van 'Superflower' of iets dergelijks :P Hijs iig wel erg stil....
- Kast, geluidskaart, DVD-speler enz.
- Monitor: Sony SDM72 nogwat

Het meeste intensieve werk dat ik doe is fotobewerking met Photoshop CS2, Adobe Bridge en Lightroom. Verder typografie&ontwerp in InDesign CS2 en Illustrator. Vervolgens nog 3D modelling met Blender3D.
Onderschat vooral de fotobewerking niet: de plaatjes uit mijn D200 zijn 10MP @ 12bit RAW, goed voor 2,5 GB per shoot :)

Het spreekt voor zich dat deze dingen niet zo lekker gaan op deze PC, daarom zit ik doorgaans aan mn laptop, een IBM R52 gekocht met een 1800Mhz Dothan en 512mb PC4300 erin.
Helaas loop ik voor dit soort werk inmiddels toch ook tegen de beperkingen aan van mn laptop aan die bovendien nooit gekocht heb voor dit soort dingen :)

Voor deze grafische zaken wil toch weer een desktop hebben dus heb ik besloten dat het mobo, geheugen, proc en graka vervangen moeten worden. De rest blijft dus.

Ik had het volgende in gedachten:
- ASUS M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 85,77
- AMD Athlon 64 3500+ (AM2, 2,2GHz, 512KB, 62W, Boxed) € 86,57
- 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 161,10
- MSI GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 2x DVI) NX7600GS-T2D256EH € 113,19

- Totaal euro 446,44
- Budget ongveer 450 - 500

Evt. zou ik ook nog voor deze proc kunnen gaan
- AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2.0GHz, 2x512KB, 89W) € 136,50

Is het voordeel van dual core echt zo groot met de toepassingen die ik gebruik? Het gaat wel iets over het budget, maar als het het doorsparen waard is...

Ik denk in elk geval 2gb nodig te hebben. Wat betreft de videokaart, dat is eigen zomaar een greep :7 De minimale eis is 2x DVI out en iets waar af en toe ook nog een beetje behoorlijk op kan gamen (laptop heeft een X300, niet echt lekker game kaartje).

Waarom AM2? Tja, het is iig niet duurder en biedt meer upgrade mogelijkheden. Het geheugen is volgens mij wel iets trager :? Misschien toch maar s939 dan?
Een voordeel daar van is dat er veel op de 2e hands markt te vinden is.

Een ander probleem is dat veel mobo's maar één P-ATA kanaal hebben, ik heb drie P-ATA apparaten: een DVD-ROM, de 200GB HDD en een kleine 40GB Western Digital voor het OS.

Iemand advies, ik heb iig het gevoel dat ik aardig in de goede richting zit :Y)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Dus dit wordt jouw systeem?

- ASUS M2N-E
- AMD Athlon 64 3500+
- 2 gb kingston
- GeForce 7600 GS
- Maxtor Diamondmax 10, 200GB+40 GB
- 350watt voeding van 'Superflower'
- kast

Ik denk dat die 3500+ een beetje uit de gratie is. Neem een dual-core 4200+. Die is 180 euro bij azerty.

Ik las dat je 2.5 GB per shoot gebruikt, Is dan 240 GB niet een beetje weinig?

Welke kast en voeding heb je nou precies? Dat moet natuurlijk wel een A-merk zijn. Anders zou ik de Antec Sonata II nemen.

Dit komt allemaal wat duurder uit, maar dan heb je ook wat.

[ Voor 54% gewijzigd door hello_moto op 01-08-2006 22:58 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:25
(jarig!)
phaas schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:09:

Is het voordeel van dual core echt zo groot met de toepassingen die ik gebruik? Het gaat wel iets over het budget, maar als het het doorsparen waard is...

Ik denk in elk geval 2gb nodig te hebben.
Ja, een dualcore heeft écht zin. Ik merk een _enorm_ verschil tussen één en twee core's wanneer ik RAW bestanden bewerk met Photoshop, ACR en Bridge. Heb Lightroom nog niet genoeg gebruikt om hier wat over te zeggen en ook nog nooit gedraaid op een single-core machine. Gewoon de single-core cpu's negeren :)

2GB heb je idd wel nodig wil je lekker vlot doorwerken met stapels RAW bestanden (zeker als je veel met layers gaat werken op de D200 bestanden). Neem dan wel tweemaal 1GB DIMM's zodat je twee sloten overhoudt voor evt. toekomstige geheugenuitbreiding.

Wat borden met PATA betreft, doe jezelf een plezier die 40GB disk te vervangen door een moderne SATA versie. Neem een leuk geprijste uitvoering van de laatste generatie, dat levert je naast het wegnemen van dat PATA gedoe ook merkbaar meer snelheid op (plus meer opslagruimte, kun je je bestanden tijdelijk op twee HDD's zetten voordat je ze wegfikt o.i.d.) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Dual core is een must. Ik weet niet of Blender3D inmiddels multi-threaded is, Art Of Illusion (Een ander OSS 3D modelling en render tool) is dat bijv. al wel, wat het gelijk 80% sneller maakt.

Als je kritisch bent op goede kleurweergave, heb je dan ook gekeken naar een goede kaart? Vroegah was NVidia vaak nogal zwak op analoog gebied. Maar met DVI is dat weer geen issue natuurlijk; dan is juist het type TFT panel weer van doorslaggevend belang.

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01-2025
Oké, dual-core dus, dat is me wel duidelijk :)
Waarom niet voor de goedkoopste DC proc gaan, de 3800? (136,- vs. 175,-)
Verder heeft de 4000+ als één van de weinigen 2x1mb cache, is dit niet te verkiezen boven de 4200+?

Dan het mobo. Ik heb altijd Asus planken gehad en die bevielen altijd prima. Dit bordje heeft een passieve NB cooling, LAN, sound (gebruik ik toch niet) enz onboard - mooi meegenomen dus. Verder zit er een nForce 570 op, uit het verleden weet ik dat de nForce 4 altijd beter was dan de VIA en ATi varianten, klopt dat nog steeds? Is er een voordeel in het kiezen voor de nForce 590, behalve de SLi die ik toch niet ga gebruiken?

Dan de disk. Op het moment gebruik ik HDD van mijn laptop (60GB) voor foto's en mn fileserver (120GB) die zoiezo al bijna vol staat. Die 200GB maxtor komt uit een maxtor externe hardeschijf, vandaar >:) Ik denk voorlopig wel even genoeg te hebben daaraan, ik kan altijd later nog investeren in een SATA disk (hoewel ze wel èrg goedkoop zijn :o )
Eventueel zou ik alleen die 200GB disk en mn DVD-rom eraan kunnen hangen, is dat mogelijk?

Het geheugen. 2x 1gb dimm leek me idd wel een goed idee. Ik heb nog even zitten twijfelen tussen 2x 512 en 2x 1gb maar aangezien ik altijd RAM tekort kom, lijkt 2gb me wel safe zitten.
Er zijn echter enorm veel snelheden in DDR2, met uiteenlopende prijzen en timings (soms wel CL5 :| ). PC8500 ligt way buiten mijn budget, maar wat zou een goede keus zijn? Snellere timings of sneller geheugen?

De videokaart. Ik heb de ontwikkelingen op het gebied van videoplanken al een tijd niet gevolgd (ben blijven steken bij de GF 6800).
Binnen mijn budget liggen op dit moment volgens mij de:
- 7600 GS
- 6600 GT
- X1600 XT
Op het moment van de 6800 stond nVidia er stukken beter voor dan ATi, vandaar mijn keus voor nVidia in dit geval. Heeft iemand hierover direct een uitgesproken mening, of zal ik eerst nog even wat reviews nalezen?

Tja, de kast (8> Tis geen A-merk natuurlijk (voeding èn kast zijn van 'superflower' oid). De kast is IMHO redelijk stevig en ziet er opzich best 'mooi' uit. De voedig is zeer stil (geregelde 14cm fan) en heeft het tot nu toe altijd strak gedaan. Goed, 350watt is idd niet zo erg veel, maar als ik nu ook nog geld aan de kast+voeding uit moet gaan geven kom ik echt geld te kort.

Een nieuwe HDD en kast+voeding blijven dus voorlopig even op het verlanglijstje staat :+

Last but not least: het scherm. De Sony SDM-X72 was het zwartkleurige 17" broertje van de klassieke grijze 15" TFT's van Sony, de SDM-52. Dat ding koste destijds echt een godsvermogen :) De kleurweergave kan ik slecht beoordelen maar ik weet in elk geval wel dat het een PVA/MVA paneel met redelijke strakke kleuren vergeleken met mijn laptop scherm :r

(sorry voor de lange lap tekst >:) )

Edit: Ik zat me net te bedenken, zou ik nog iets kunnen krijgen voor mijn oude mobo+cpu+graka+mem? Al is het maar weer 50,- euri oid...

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

phaas schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:08:
Edit: Ik zat me net te bedenken, zou ik nog iets kunnen krijgen voor mijn oude mobo+cpu+graka+mem? Al is het maar weer 50,- euri oid...
Hardware taxaties - deel 30
Pagina: 1