Aptana open source HTML/CSS/JS IDE

Pagina: 1
Acties:
  • 523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 16:13

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Ik ben onlangs toevallig gestuit op een (mijns inziens) pareltje onder de web development software die ik jullie niet wilde onthouden. Het is door een aantal weblogs al uitgeroepen tot potentiele Dreamweaver killer. Zo ver wil ik niet gaan, maar ze zijn wel op de goede weg. Aangezien ik in de GoT search nog helemaal niks terug vond dacht ik dat ik hier even reclame voor moest maken. Wat mij betreft een mooie essential applicatie voor de serieuze webontwikkelaar.

Het gaat om de beta software van Aptana. Het is een open source Integrated Development Environment (IDE) speciaal gemaakt voor de hedendaagse ontwikkeling van websites die veelvuldig werken met Cascading Style Sheets, Javascript en AJAX. Dit zijn grofweg de features:

Zeer gebruiksvriendelijk
Code Assist op zowel JavaScript, HTML, en CSS talen
Code Assist werkt ook op eigen geschreven JavaScript routines
Structuuroverzicht dat een genest overzich geeft van je HTML tags, CSS styles en JS functions
Errors en waarschuwingen met betrekking tot syntax en 'grammatica' fouten in HTML, CSS en JS
Ondersteuning voor externe plugins die de user interface kunnen veranderen en/of functionaliteit kunnen toevoegen
Cross-platform support
Gratis en open source

Ik ben vooral een fan van de code completion die mij niet alleen vertelt welke tags, stijlen en of parameters er beschikbaar zijn, maar ook of ze compatible zijn met IE, FF, Opera, Netscape en Safari. De CSS code completion is gewoonweg super. Niet meer raden of het nu verticle-align: middle of center moet zijn :)

Je HTML wordt netjes uitgelijnd en je mag zelf kiezen of je met spaties of met tabs inspringt. Zelf doe ik nogal wat professionele PHP ontwikkeling en ik werk veel met Zend studio, zowel thuis als op de zaak. In Apanta kun je (doordat het op Eclipse 3.1 is gebaseerd) vrij gemakkelijk PHP support toevoegen. PHPEclipse en phpIde van Zend zijn bestaande plugins die hiermee geintegreerd kunnen worden. Zo zijn er eigenlijk voor andere server side scripting talen ook plugins, dus ASP of Coldfusion is er ook makkelijk mee te programmeren. Wat ik in Zend mis met betrekking tot HTML, CSS en JS editing maakt deze tool ruimschoots goed.

Je wordt niet doodgegooid met 10.000 opties in allerlei venstertjes en menus. Ik heb geen inwerktijd nodig gehad om hier comfortabel mee te werken. Dat beschouw ik ook als een grote pré. In Dreamweaver MX zie ik soms door de bomen het bos niet meer, omdat er zo ontzettend veel standaard op je scherm verschijnt en in de menu's aan opties wordt gegeven. Het is wel werkbaar maar niet echt intuitief te noemen. Het duurt dan ook een tijdje voordat je in Dreamweaver lekker aan de slag kunt. Daar heb je met Apanta geen last van.

Download 'm hier:
http://www.aptana.com/

Het is nog wel een beta, maar kan zichzelf automatisch upgraden naar latere releases. Ik ben benieuwd wat de makers van dit stukje software nog meer bedenken vóór ze een final release maken van dit produkt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ziet er zeer interessant uit, ga er zeker eens naar kijken.

Overigens past je topic beter in Development Tools & Environments, vandaar dat ik hem daarnaartoe move :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:37

Priet

To boldly do what no one has..

DexterDee schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:55:
Je wordt niet doodgegooid met 10.000 opties in allerlei venstertjes en menus. Ik heb geen inwerktijd nodig gehad om hier comfortabel mee te werken. Dat beschouw ik ook als een grote pré. In Dreamweaver MX zie ik soms door de bomen het bos niet meer, omdat er zo ontzettend veel standaard op je scherm verschijnt en in de menu's aan opties wordt gegeven. Het is wel werkbaar maar niet echt intuitief te noemen. Het duurt dan ook een tijdje voordat je in Dreamweaver lekker aan de slag kunt. Daar heb je met Apanta geen last van.
Ik vind Dreamweaver juist heel overzichtelijk. Vergelijken met Eclipse is het heel kaal. Juist in Eclipse zie ik door de bomen het bos niet meer. Zóveel opties, menu-instellingen, plugins, workspaces, voor je dat allemaal doorhebt...

Ik ben momenteel een beetje aan het overstappen van DW naar Eclipse (met de PHP en SVN plugins). Op één punt is DW véél beter: de HTML en CSS ondersteuning: syntax en code completion. Daar is DW gewoonweg meesterlijk in.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 16:13

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Priet schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:23:Ik vind Dreamweaver juist heel overzichtelijk. Vergelijken met Eclipse is het heel kaal. Juist in Eclipse zie ik door de bomen het bos niet meer. Zóveel opties, menu-instellingen, plugins, workspaces, voor je dat allemaal doorhebt...

Ik ben momenteel een beetje aan het overstappen van DW naar Eclipse (met de PHP en SVN plugins). Op één punt is DW véél beter: de HTML en CSS ondersteuning: syntax en code completion. Daar is DW gewoonweg meesterlijk in.
Dan zal je Aptana ook geweldig vinden want deze heeft evenredige zo niet nog betere ondersteuning voor syntax en code completion van HTML en CSS (en ook JavaScript). En wat betreft de vele opties in eclipse, daar geef ik je gelijk in. Ik werk wel eens met Websphere Studio, een eclipse IDE met vele IBM plugins. En dan krijg je inderdaad een overkill aan opties. Maar ook hier verschilt Aptana weer, want het is welliswaar eclipse, maar helemaal uitgekleedt. Ik zou zeggen, probeer het eens uit en zet je feedback in dit topic :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priet
  • Laatst online: 23:37

Priet

To boldly do what no one has..

Eigenlijk is het gewoon een plugin voor Eclipse... dus die plugin heb ik dan ook maar meteen geïnstalleerd :)

Ik heb ook de standalone versie geïnstalleerd (yesss een installer!!!) en bekeken. Gewoon Eclipse dus, maar dan met een andere splashscreen. Gezien het feit dat ik Eclipse al had draaien met verschillende plugins en het feit dat de Aptana een verouderde versie van Eclipse gebruikt heb ik niet veel meer met Aptana gedaan.

Voor mij dus de plugin. Werkt net zo fijn :) Ik gebruik de PHP-perspective en heb de HTML, CSS en JS gekoppeld aan de Aptana-editor. Deze editor is behoorlijk compleet en mag zich wat mij betreft meten met Dreamweaver.

Helaas ondersteunt de Aptana editor geen PHP. Nu zit ik dus met twee verschillende editors te werken die ieder een deel van de code uit mijn bestand begrijpt. Niet onoverkomelijk, maar in sommige situaties zou het toch handig zijn.

Aptana is een erg goede aanvulling op Eclipse icm PHPEclipse. Desalniettemin doet Dreamweaver het toch net ff beter en komt het op mij wat robuuster over.

Eén ding is zeker: Dreamweaver is véél sneller en heeft véél minder geheugen nodig. DW gebruikt 65MB, Eclipse zit op 215MB 8)7 Wat betreft CPU-load kan Eclipse er ook wat van: regelmatig uitschieters naar 100%, heb ik Dreamweaver nog niet zien doen.
Het geheugengebruik is nog niet eens het ergste, veel vervelender is de haperende GUI die af en toe erg traag reageert.

Al met al heeft de Aptana plugin mij er wel van kunnen weerhouden direct weer terug te vallen op Dreamweaver.

Om weer terug te keren naar Dreamweaver zou het nog moeten beschikken over:
  • Subversion integratie
  • Error reporting voor PHP
Dat laatste maakt DW meer tot een IDE, dat is wat ik mis aan DW.

Mijn systeem: Athlon XP 3200+, 1GB, XP SP2

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 20:20

MBV

Ik geef dit topic graag even een schop: onlangs is een nieuwe versie uitgekomen (milestone 7) met Javascript debugging. Dat is een heel nuttige feature die, ondanks dat hij erg jong is, al erg goed werkt. Regel-voor-regel door je JS-code heen stappen, breakpoints, de hele mikmak :Y)

Enige nadeel is dat de debugger alleen als Firefox plugin werkt. Ik zou graag een IE-plugin erbij hebben, omdat IE altijd gekkere dingen met JS uithaalt dan Firefox ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53573

MBV schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:33:
Ik geef dit topic graag even een schop: onlangs is een nieuwe versie uitgekomen (milestone 7) met Javascript debugging. Dat is een heel nuttige feature die, ondanks dat hij erg jong is, al erg goed werkt. Regel-voor-regel door je JS-code heen stappen, breakpoints, de hele mikmak :Y)

Enige nadeel is dat de debugger alleen als Firefox plugin werkt. Ik zou graag een IE-plugin erbij hebben, omdat IE altijd gekkere dingen met JS uithaalt dan Firefox ;)
Voor de paar keer dat dat gebeurt kun je Visual Web Express gebruiken. Debuggen in JS in zowel FF als IE. En gratis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 20:20

MBV

Moet ik dan Windows installeren op vm-ware ofzo? Misschien werkt het ook met een emulator, maar dan krijg je weer allerlei irritante dingen over je heen die met emulatie te maken hebben, en niet met debuggen.

Oftewel: er zijn redenen om Visual Web Express niet als een optie te zien: dat is namelijk gratis maar niet 'free'. Misschien ook omdat ik Eclipse lekkerder vindt programmeren, en makkelijker om te schakelen tussen PHP en Javascript development.

Goede nieuws is trouwens dat een IE-plugin ook in de pipeline zit :Y)
edit:
Oh oeps, volgens mij bedoelde je iets naders dan ik gisteren begreep. Excuses... :$

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 02-12-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalkert
  • Laatst online: 25-05 20:54
Ik gooi dit topic nog even de in lucht, vind het overigens vreemd dat ik er zo weinig over lees op GOT. Is m.i. een mooie tool en ook nog gratis ook.

Echter, in dreamweaver maak ik gebruik van templates. Dit heb ik in Aptana nog niet gevonden. Iemand een idee of dit mogelijk is? Of is hier een andere methode voor als het gaat om een statische HTML site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Stalkert schreef op maandag 16 april 2007 @ 19:10:
Echter, in dreamweaver maak ik gebruik van templates. Dit heb ik in Aptana nog niet gevonden. Iemand een idee of dit mogelijk is? Of is hier een andere methode voor als het gaat om een statische HTML site?
http://www.google.com/search?hl=en&q=Aptana+templates :?

2e hit:
PostPosted: Tue Apr 03, 2007 6:32 pm

Hi TurboToJo,

Adding support for Dreamweaver-style templating is definitely on our radar:

http://www.aptana.com/trac/ticket/3709

For the time being, you could certainly import your project into Aptana, but you'd lose the ability to make changes to all of your project files by simply changing the template. However, this has been a popular feature request, and we hope to have it implemented sooner rather than later.

Thanks,
Michelle

[ Voor 43% gewijzigd door RobIII op 16-04-2007 19:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalkert
  • Laatst online: 25-05 20:54
Heb je ook een link voor een andere methode?
Pagina: 1