Wifi router achter Windows Server

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:25
Ik heb enkele dagen geleden m'n nieuwe router (Linksys WRT300N, vanaf nu 'router') binnen gehad en wilde deze weer tussen m'n netwerk hangen.
Ik heb al een Windows 2003 Server staan (vanaf nu 'server'), welke in principe alles regelt. Hij draait ISA Server, DHCP en is ook DC.
Het lijkt mij het meest logisch om die nieuwe router als 'access point' achter deze server te hangen. Op die manier loopt al het Internet-verkeer automatisch via de ISA Server. Zo heb ik het met mijn vorige router ook gedaan, wat probleemloos werkte. Echter, ik krijg het met deze nieuwe niet aan de praat.

Gisteren had ik het in principe wel werkend, maar was de router ook een DHCP-server en hadden al mijn PC's een IP-nummer van: 192.168.1.x, terwijl de server zelf 192.168.0.x heeft (en uitdeelt).
Wanneer ik DHCP uit zet, krijg ik helemaal geen verbinding meer.

De opstelling is nu dus:
  Internet 
      |
      |
      |
ADSL-modem
      |
      |
      |
   Server (192.168.0.254) ------ (192.168.0.100) Router (192.168.1.1) ------ (192.168.1.x) PC's

Ik wil dus eigenlijk dat mijn server nog steeds alle IP-nummers uit deelt en dat de router eigenlijk alleen maar als 'access point' fungeert en mijn PC´s in dezelfde range zitten als mijn server.

Verder heb ik op de router NAT aan staan en ´Dynamic routing´ uit. Bij mijn vorige Linksys was er een optie om de router als ´router´ of als ´gateway´ z´n werk te laten doen. Deze optie is er nu niet meer, maar dat is toch vervangen door NAT te enabled of disabled te maken?

Overigens viel het me bij het rondzoeken op Internet op, dat bijna iedereen de router voor de server plaatst in plaats van er achter. Is dit alleen om dan de firewall van de router te gebruiken?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Dat voor de server plaatsen is meer omdat je liever geen windows systeem direct aan het internet wilt hebben hangen

Kan je router niet als bridge functioneren?
Ik heb hier een sweex routergeval die dat wel kan (moet je bij manier van verbinding maken instellen), dan is het eigenlijk gewoon een switch...
Die stel ik dan in als 'bridge' en dan werkt het....

[ Voor 8% gewijzigd door Romke op 01-08-2006 22:20 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 11:47

gjs

Scoobydoobydoo

Heb je je router via de wan poort aangesloten ? Niet doen dus, als je hem als AP wilt gebruiken gebruik dan gewoon 1 van client poorten aansluiten naar je server.

[ Voor 8% gewijzigd door gjs op 01-08-2006 22:24 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-04 11:47

gjs

Scoobydoobydoo

[quote]Anti-XP schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:18:
Dat voor de server plaatsen is meer omdat je liever geen windows systeem direct aan het internet wilt hebben hangen
Hij heeft het over ISA, dat is hiervoor bedoeld :+

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

gjs schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:27:
[quote]Anti-XP schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:18:
Hij heeft het over ISA, dat is hiervoor bedoeld :+
Dat snap ik ook wel, maar hij vraagt zich af waarom mensen vaker de server achter de router hangen, daar geef ik dan antwoord op :P

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:25
gjs schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:24:
Heb je je router via de wan poort aangesloten ? Niet doen dus, als je hem als AP wilt gebruiken gebruik dan gewoon 1 van client poorten aansluiten naar je server.
Dat heb ik inderdaad ja. Ik had ook al wel ergens gelezen dat dat zo moest, maar als ik m'n server op een LAN-poort aansluit heb ik toch een cross-cable nodig?
Ik dacht dat dat het enige verschil tussen die poorten was eigenlijk. En zo'n cross-cable heb ik uiteraard weer niet liggen hier. :(

Never mind. Om de een of andere reden werkt het nu wel. Ga nog even wat meer testen.

[ Voor 7% gewijzigd door maikel op 01-08-2006 23:39 ]

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-04 07:58
maikel schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:58:
[...]

Dat heb ik inderdaad ja. Ik had ook al wel ergens gelezen dat dat zo moest, maar als ik m'n server op een LAN-poort aansluit heb ik toch een cross-cable nodig?
Ik dacht dat dat het enige verschil tussen die poorten was eigenlijk. En zo'n cross-cable heb ik uiteraard weer niet liggen hier. :(

Never mind. Om de een of andere reden werkt het nu wel. Ga nog even wat meer testen.
een crosscable heb je alleen nodig als je verbinding maakt van pc naar pc, verder nooit (ok, bij het touwtjespringen dan)
Pagina: 1