welke geluidskaart past bij mij

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-02 22:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ik heb lang zitten zoeken naar een gepaste geluidskaart voor mij. Ik kom er maar niet uit. Allemaal te onduidelijk. Wat zoek ik: 1. Er MOET een optische ingang opzitten die DD (en als het kan DTS). 2. Max een 65 euro. 3. Geen bagger maar een beter geluid als een standaart onboard geval.

Iedereen praat maar over digital uit. Daar heb ik niks aan ik moet in hebben. Creative of Terratec. Ik weet het niet. Graag even duidelijke berichten met de voor en nadelen. Of je eigen ervaring met een kaart die optisch in heeft. Mijn oog viel op een Terratec aureon 5.1 fun en een Terratec aureon 7.1 pci. Maar ik heb geen idee hoe en wat na al die onduidelijke berichten.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:05
afaik ondersteunen de Creative's helemaal geen DD-Live encoding, de zegen die God ons heeft gestuurd nadat ik een duurdere kaart zonder deze functie had gekocht. Oftewel: Deze functie vind ik uitermate belangrijk, en hij zit afaik alleen op die Terratec. De drivers van Terratec werken trouwens niet (voor mij) op een Windows Media Center installatie, mocht het uitmaken.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Je wil dus een DD/DTS stream vanaf iets anders je PC binnen laten komen? (Waarom?)

Geen enkele fabrikant adverteert daarmee, aangezien er verder niemand is die dat op de digital in wil hebben, denk ik :) Maar wat je denk ik nodig hebt is een kaart die bit-perfecte opname toelaat, en een programma dat dat direct naar harddisk schrijft.

Daarna heb je dus een DD of DTS stream in een wav bestand. Er is dan ook wel weer software die dat kan omzetten (ik denk dat het zoiets als dts2wav heet of andersom).

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:07
Mijn audigy 2 waar een spdif ingang en uitgang op aangesloten is, kan ac3 in decodering doen.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
DE reden dat ik digitaal in moet hebben is dat ik geen zin heb om een dure versterker te kopen. Ik gebruik nu al 5.1 op mijn pc waarna ik 3 kabels van geluid naar 3 versterkers heb lopen. Alles bij mij is low budget. Ik heb speakers van: 2x 150 watt (free), 2x50 (free), 2x40 (free). Versterkers 2x30 watt, 2x60 watt en 2x40 watt. Allemaal free. Verder heb ik een xbox, sattelietontvanger en een ps2 ooh ja en een dvd speler op mijn plasma scherm hangen van 200 euro (niet van de vrachtwagen gevallen maar een gelukje met mijn baas) Dus al die apparaten hebben optisch uit maar ik heb nergens optisch in. Dat is de reden. Nu heb ik 5.1 met mijn 8 speakers (8 ja 2 aan elkaar gekoppeld.) heb ik nog geen 5.1 aanvoer. Nu gaat er stereo mijn pc in en er komt zo'n virtueel geval uit.) Zonde van al mijn speakers. Dus heb ik nog een digitale ingang nodig. De meesten kopen een mooie versterker. Maar dan moet ik ook nog eens nieuwe speakers kopen omdat ik anders het risico loop mijn speakers op te blazen. Hoe goed werkt zo'n terratec met optisch in wat hij dan doorsluist naar mijn analoge outputs. OOh ja moet op mijn media center komen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

azerty1234 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:32:Maar dan moet ik ook nog eens nieuwe speakers kopen omdat ik anders het risico loop mijn speakers op te blazen.
Wat een onzin. Als je het mij vraagt het je 10x meer aan een versterker dan een brakke geluidskaart die misschien via software AC3 kan decoderen. Dat is gewoon een halfbakken oplossing. Je moet ook nog eens een keer altijd je PC aan hebben.

Aan een amp heb je dus echt veel meer. En echt duur hoeft dat niet te zijn, vanaf zo'n 140 euro ben je er, heb je ook nog eens een keer een radio, en kun je meerdere apparaten tegelijk aansluiten zonder met kabeltjes te moeten kutten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Hoezo zou je met een nieuwe receiver/versterker het risico lopen je speakers op te blazen :?

edit: sneller typen :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2006 12:40 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:38:
[...]

Wat een onzin. Als je het mij vraagt het je 10x meer aan een versterker dan een brakke geluidskaart die misschien via software AC3 kan decoderen. Dat is gewoon een halfbakken oplossing. Je moet ook nog eens een keer altijd je PC aan hebben.

Aan een amp heb je dus echt veel meer. En echt duur hoeft dat niet te zijn, vanaf zo'n 140 euro ben je er, heb je ook nog eens een keer een radio, en kun je meerdere apparaten tegelijk aansluiten zonder met kabeltjes te moeten kutten.
Meestal zijn die versterkers al min 50 watt per kanaal. Ik heb ook nog eens 4 ohm speakers. En de meeste versterkers zijn 8 ohm. Dus zeker dat ik mijn speakers kan opblazen. Ok zou ik 140 euro uitgeven dan kan ik beter zo'n creative ddts decoder kopen voor 100 euro. Mijn pc staat zowieso al altijd aan dus geen probleem en ik sluit toch alleen maar mijn xbox aan dus ook geen kabeltjes kutten. Kan zo'n terratec AC3 goed decoderen?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
azerty1234 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:36:
[...]

Meestal zijn die versterkers al min 50 watt per kanaal. Ik heb ook nog eens 4 ohm speakers. En de meeste versterkers zijn 8 ohm. Dus zeker dat ik mijn speakers kan opblazen. Ok zou ik 140 euro uitgeven dan kan ik beter zo'n creative ddts decoder kopen voor 100 euro. Mijn pc staat zowieso al altijd aan dus geen probleem en ik sluit toch alleen maar mijn xbox aan dus ook geen kabeltjes kutten. Kan zo'n terratec AC3 goed decoderen?
Tot 2X de RMS waarde van de speaker als versterkervermogen is geen probleem.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

jadjong schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:41:
Tot 2X de RMS waarde van de speaker als versterkervermogen is geen probleem.
1000x RMS waarde is nog geen probleem zolang je de amp niet te hard zet. Met een kleine amp kun je net zo makkelijk speaker slopen btw. 4 Ohm is meestal ook geen probleem. De creative decoder is inderdaad een redelijk alternatief als je je amps wil behouden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 21:44
Ik had altijd een nf2 moederbord met een soundstorm chip die mijn Denon reciever aanstuurde. Dit beviel altijd prima , geluid kwam helder en overtuigend uit mijn Quadral speakers. Nu heb ik een nieuw DFI moederbord met een realtek chip , het geluid hiervan klinkt vlak en leeg. Nu ga ik dus toch maar een ander geluidskaartje kopen maar ik heb geen idee welke. Ik heb weinig zin om 200 euro voor een geluidskaart uit tegeven.

Wat ik zoek is dus een kaart met een spdif (liefste coaxiaal) uitgang. Realtime DD encoding zoals de soundstorm kon zou perfekt zijn maar is geen vereiste. Het belangrijkste is voor mij de geluidskwaliteit. Ik wil gewoon natuurlijk, overtuigend en zuiver geluid horen.
Pagina: 1