Vraag over de XFX revo64 raid3

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 17:21
Eerst even een korte inleiding.
Ik ben al een tijd aan het denken over het te bewandelen upgrade-pad voor de dataopslag op mijn pc,
ik heb nu 3 ATA schijven van 250Gb (1 externe) waarvan er dan enkele weg kunnen, en wil eigenlijk naar een SATA raid(5) setup.
Voornamelijk voor de extra betrouwbaarheid van een raid5 setup. Zolang de snelheid van de raid5 array minstens gelijk is aan de prestaties van een enkele schijf is dat voor mij voldoende.

Mijn specs:
mobo: asus a8n sli deluxe
cpu: amd fx-53 (=4000+)

De ATA/SATA aansluitingen van dit mobo:
- 4 x SATA 3Gb/s
- 2 x UltraDMA 133/100/66/33
- NVRAID : RAID0, RAID1, RAID 0+1 and JBOD span cross SATA and PATA
Silicon Image 3114R RAID controller:
- 4 x Serial ATA with RAID0, 1, 0+1, 5 (RAID 5 software patch available, no WHQL

Mijn mobo heeft dus een raid5 controller aan board, maar ik had al gelezen dat dit qua snelheid niet echt super is.
Nu zag ik laatst een xfx sata raid kaart, met raid3 (vergelijkbaar met raid5)
Deze kaart was lekker goedkoop aangezien netcell ermee gestopt is en heb deze dus gehaald.(5poorts versie)

Maar voordat ik nieuwe hdd's ga halen heb ik nog enkele vragen:

1) Kan ik met de xfx revo (5poorts) beginnen met een raid setup van 3 schijven en deze later met behoud van data upgraden naar 5 schijven? In de handleiding komt dit niet duidelijk ter sprake alleen dat wanneer je in raid3 draait je 3 of 5 schijven moet hebben.
Op de site van xfx staat het volgende:

Netcell Data Migration
Automatically move or migrate data from one hard drive to another
Data migration not only allows data to be moved automatically from drive to another, it makes it possible to spread existing data across an array using a total of five drives (including the original drive). This makes it easy for users to add storage space to an already working computer without having to move the data first or reinstall the entire operating system. Using a simple interface, users can easily migrate existing data from one hard drive to another. Also, operating systems can be moved onto larger drive arrays without requiring new drivers or a complete reinstall.

en iets verder:
And, the drive itself can be any make, model or size—matching is not required. Users can even add drives, for a maximum of five drives. Best of all, the computer continues running at FULL PERFORMANCE, after drive failure and during drive rebuild.

bron: http://www.xfxforce.com/w...Features.jspa?seriesId=66

Als ik bovenstaande dingen zo lees zou ik zeggen dat het wel kan, maar ik wil het graag zeker weten. Zodat ik weet of ik 3 of 5 schijven ga halen.

En vraag 2:
2) Als de raid kaart (kleine kans lijkt me) stukgaat ben ik alle data kwijt?
Aangezien deze raid kaart niet meer gemaakt wordt en er ook geen compatible kaarten meer komen kun je in dat geval je data niet meer recoveren. Of is er toch nog een mogelijkheid omdat de schijven bij raid3 een aparte parity schijf hebben en de overige schijven in raid0 draaien
http://www.bjorn3d.com/Ma.../xfx_raid/raid_review.jpg
Misschien dus een mogelijkheid om de schijven in raid0 aan een andere controller aan te sluiten?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan gewoon migraten zonder je shit kwijt te raken, het gaat zelfs online in windows zonder een herstart. _/-\o_

maar hou er rekening mee: JE KAN NIET RAID 0 MAKEN MET 5 DISKS.

sorry voor de caps maar sommige mensen kopen de kaart daarvoor en dat kan dus niet, vanaf 3 schijven moet en zal je raid 3 gebruiken volgens de kaart.

en nee, als de kaart naar de kloite gaat ben je alles kwijt of je moet op V & A en marktplaats gaan zoeken naar een nieuwe.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 01-08-2006 19:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Emcee
Dus ik kan later upgraden van 3 naar 5 disks dat is mooi.
Overigens kan je met 4 schijven nog wel raid 0 draaien volgens de handleiding, 3 en 5 schijven=>raid3

En ik had nog een of ander hersenspinsel, bestaan er eigenlijk geen raidkaart emulatoren? Zodat je in geval van een overleden raidkaart je je schijven aan normale sata poorten kunt hangen en met een software emulator de data nog kunt redden?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Emcee schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:54:
Dus ik kan later upgraden van 3 naar 5 disks dat is mooi.
Overigens kan je met 4 schijven nog wel raid 0 draaien volgens de handleiding, 3 en 5 schijven=>raid3

En ik had nog een of ander hersenspinsel, bestaan er eigenlijk geen raidkaart emulatoren? Zodat je in geval van een overleden raidkaart je je schijven aan normale sata poorten kunt hangen en met een software emulator de data nog kunt redden?
Dat is het probleem net, de ene raidarray is de andere niet :) Als je een RAID5 array maakt met een Promse kaart kun je het vergeten om deze zelfde array met databehoud weer te gebruiken op je XFX-kaart. Dus ook met een emulator gaat dat niet werken. (Of het moet echt een software-oplossing zijn die identiek werkt aan de XFX-kaart. Maar bijvoorbeelde de Windows-mogelijkheden op dat gebied werken weer heel anders.)

[ Voor 10% gewijzigd door --MeAngry-- op 01-08-2006 21:00 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Emcee
Even mijn oude topic wat van wat extra info voorzien.

Het is mogelijk om te migreren van 3 naar 5 (x320gb)schijven.
Met de software van XFX (NetCell SyncRAID Controller Software Release Version 1.5.1.2) die er standaard bij zat ging het alleen niet. Pas nadat ik v1.7.3.1 geinstalleerd had vroeg het managmentprogramma meteen of ik de twee nieuwe schijven aan de huidige array wilde toevoegen.
Ben nu dus aan het migreren, de originele data was aan het begin van het migreren even niet beschikbaar maar kan er nu gewoon weer bij tijdens het migreren. Dat mag ook wel want de snelheid van het migreren valt me erg tegen, ik schat 1% per uur. En omdat ik mijn pc niet 24/7 aan heb ben 'ik' hiermee al een week bezig :S. (zit nu op 85%).
Als er nu dus een schijf uit zou vallen ben je wel alle data kwijt.

Een tijd geleden was er ook een schijf uitgevallen van mijn array en die heb ik wel zonder problemen en met behoud van data kunnen vervangen, dus hierover ben ik ook tevreden.

1.7.3.1 software versie hier vandaan gehaald(ergens in het midden): http://www.forumdeluxx.de...hread.php?t=387169&page=5
Directe link: hier

[ Voor 9% gewijzigd door Emcee op 22-10-2007 23:25 ]

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Emcee schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 23:15:En omdat ik mijn pc niet 24/7 aan heb ben 'ik' hiermee al een week bezig :S. (zit nu op 85%).
Dat is natuurlijk ook niet slim he, zo'n migratie kan online gebeuren maar elke I/O die jij genereert gaat ten koste van de minimale tijd om te migreren. Hiervoor kun je de volgende keer beter de pc aan laten terwijl je er niet achter aan het werk bent.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

beste is om gewoon je pc aan te laten en er een dagje niks mee doen, dan is ie ook eens stuk verder.

mijn highpoint 2320 deed een goede 6 uur over de migrate van 7 naar 8 schijven

maar software raid is gewoon langzaam., je krijgt gewoon waar je voor betaald.

maar 1 ding: het hoeft maar 1x :9

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Emcee
nAFutro schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 00:10:
[...]

Dat is natuurlijk ook niet slim he, zo'n migratie kan online gebeuren maar elke I/O die jij genereert gaat ten koste van de minimale tijd om te migreren. Hiervoor kun je de volgende keer beter de pc aan laten terwijl je er niet achter aan het werk bent.
Wie zegt dat ik de hele tijd op die schijven zit te klooien? Heb nog meer schijven in mijn computer hangen, en grootste gedeelte heb ik gedaan terwijl ik niet achter mijn pc zat (overdag aan laten staan).
beste is om gewoon je pc aan te laten en er een dagje niks mee doen, dan is ie ook eens stuk verder.
mijn highpoint 2320 deed een goede 6 uur over de migrate van 7 naar 8 schijven
maar software raid is gewoon langzaam., je krijgt gewoon waar je voor betaald.
maar 1 ding: het hoeft maar 1x
XFX revo64 is een hardware-raid kaart, maar 6 uur is niks vergeleken met het geratel waarmee ik nu al een week zit...nadeel is als je eenmaal bent begonnen met migreren kun je niet meer terug. Misschien gaat het zo langzaam omdat het raid3 is ipv raid5? (parity info allemaal op 1 schijf)

[ Voor 34% gewijzigd door Emcee op 23-10-2007 13:23 ]

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:59:
[...]

Dat is het probleem net, de ene raidarray is de andere niet :) Als je een RAID5 array maakt met een Promse kaart kun je het vergeten om deze zelfde array met databehoud weer te gebruiken op je XFX-kaart. Dus ook met een emulator gaat dat niet werken. (Of het moet echt een software-oplossing zijn die identiek werkt aan de XFX-kaart. Maar bijvoorbeelde de Windows-mogelijkheden op dat gebied werken weer heel anders.)
RAID5 is RAID5, de on-disk storage methode zou gelijk moeten zijn. Waar de verschillen zitten is bij het opslaan van de metainformatie, ieder systeem gebruikt vaak zijn eigen metadata formaat, en als je die niet kunt uitlezen weet je niet de basics van je array (welk level, welke volgorde van de disks, welke stripesize, welke scrutiny status). Die info heb je wel nodig, maar je kunt met FreeBSD's geom_raid5 prima een RAID5 van nVidia lezen b.v., met wat moeite.
Pagina: 1