Toners zijn (mits voorzichtig behandeld) niet giftig.
Om het maar duidelijk te maken om zo jullie te overtuigen:

Tonerpoeder is opgebouwd uit hééél kleine stofdeeltjes, zoiets als in je stofzuiger maar dan 100x kleiner

Als je de toner in een printer zet gebeurt er niets gevaarlijks, maar als je hem opent zou de toner vrij kunnen komen in de lucht.
Bij het minste zuchtje wind blaast het weg, en omdat die tonerdeeltjes in je longen blijven zitten (zoals bij asbest

) is dát giftig.
Als je de toner echter een half uur rustig hebt laten liggen en hem bij het openen héél zachtjes opent (in een ruimte waar het niet waait, hoewel een locatie buiten wel fijner is als er iets misgaat) kun je de nieuwe toner zachtjes erbij gooien.
Bij het 'kiepen' is er weer een gevaar: de toner die daar aanwezig vliegt ook alle kanten op als je hem giet, je moet dus zorgen dat je de boel luchtdicht over kan gieten (ideale situatie iig) om te zorgen dat er niets in de lucht kan komen.
Het beste lijkt me iig om op het busje nieuwe toner eerst een papieren blaadje te leggen (ipv de dop) de cartridge vanaf de zijkant te openen indien mogelijk, het busje omgedraaid (voorzichtig!!!!!111) erop te plaatsen, en dan het papiertje weg te trekken.
Eventueel een soort trechtertje aan de bovenkant vh busje vastplakken als de opening van het busje groter is dan de opening van de toner (

)
Let na het vullen op dat het nog een 'storm' kan zijn in de cartridge, houd het busje en de cartridge een halve minuut stil voordat je het busje wegtrekt.
Ook moet je de toner meteen weer dichtmaken

Na het vullen de toner even schudden om het poeder te verspreiden, daarna kun je weer printen
Succes iig, ik hoop dat je wat aan bovenstaand verhaal hebt
edit: Nu heb ik zo'n mooi verhaal getypt, is het inmiddels al samengevat in de posts hierboven

Om de discussie een beetje aan te vullen:
Toner vervliegt vrij snel, zolang alles goed ventileert (concentratie deeltjes laag houden) kan er weinig schadelijks zijn. Toch is het vervelend als het in je longen blijft steken, dus je kan beter té voorzichtig zijn dan een ongeluk maken
[
Voor 9% gewijzigd door
DarthPlastic op 01-08-2006 20:40
]