Toon posts:

[Excel 2003] Draaitabel sorteren letters "ZO"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In in kolom van mijn data staan afkortingen als: "MW", "ZW", "ZO", etc.
Als ik van alle data een draaitabel maak en ik wil deze op bovenstaand genoemde afkortingen oplopend automatisch sorteren, dan zet hij altijd "ZO" als eerste i.p.v. als voorlaatste (voor de "ZW").

Ik denk zelf dat dit te maken heeft met dat Excel die "ZO" als zondag aanziet. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want hier staan deze afkortingen voor "Zuidwest", "Zuidoost" etc.

Zelf heb ik al een streepje tussen de "Z" en "O" gezet (Z-O), wat wel werkt dan met sorteren, maar ook dat is niet de bedoeling omdat ik gewoon "ZO" in beeld wil hebben.

Heeft iemand enig idee waar ik in Excel het programma wijs kan maken dat "ZO" niet voor Zondag staat zodat hij normaal op de letters sorteert?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:11

lier

MikroTik nerd

Wat is de velddefinitie van het betreffende veld ?
Daarmee ligt impliciet ook de manier van sorteren vast.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Ik raad af om met draaitabellen te werken. Je krijgt er bij niet-standaard zaken altijd problemen mee.

Alles wat met draaitabellen kan kan ook met array-functies, maar dan beter.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:18

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 19:26:
Ik raad af om met draaitabellen te werken. Je krijgt er bij niet-standaard zaken altijd problemen mee.

Alles wat met draaitabellen kan kan ook met array-functies, maar dan beter.
Ik heb een hoop draaitabellen en -queries gemaakt, maar nog nooit problemen gehad met niet-standaard zaken. Volgens mij is de performance ook een stuk hoger dan met een berg array-functies.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:13:
Wat is de velddefinitie van het betreffende veld ?
Daarmee ligt impliciet ook de manier van sorteren vast.
Ik neem aan dat je met "velddefinitie" de celeigenschappen bedoelt?
In dat geval, dan heb ik alles al geprobeerd. Ze staan in eerste instantie op "standaard", maar alle velden heb ik ook al op "tekst" gehad, maar helaas, dat bood ook geen uitkomst.

Wat betreft het gebruik van draaitabellen... Ik werk hier op een Financiële Administratie, en wij doen niet anders dan met draaitabellen werken. Nooit problemen mee. Zelfs in combinatie met miljoenen records die uit Access worden gelezen en met Excel in een draaitabel worden gezet hebben we er nooit problemen mee. Damn, ik zie mijzelf al met al die arrays knoeien. Liever niet.

Maar goed, iemand nog enig idee?

• riZZy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 21:03
Wat een raar probleem zeg!

ik vrees dat er slechts 2 workarounds zijn:

1) handmatig sorteren (veldinstellingen -> geavanceerd)
2) cijfers voor de waarden zetten, zodat je daarmee de sortering kan regelen.

Overigens ben ik wel benieuwd waar "MW" voor staat.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Die 2 dingen hebben we al gedaan ja. Handmatig is opzich wel een optie, dat lukt prima. Met die cijfers zou ook wel lukken, alleen wil ik eigenlijk gewoon "ZO" in beeld hebben staan en niet iets met een cijfer ervoor.
riZZy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:38:
Overigens ben ik wel benieuwd waar "MW" voor staat.. ;)
MidWest :)
Pagina: 1