Toon posts:

DDR2 wat is het en wat is het niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej jonges (en zover die er zijn, dames :) )

Ik ben al een tijdje bezig met alle RAM modules (RDRAM, SDRAM, SDR-SDRAM, etc) om nou eens uit te zoeken wat het verschil is en hoe het (precies) werkt. De PMG FAQ heeft mij hierbij zeer veel geholpen, mijn complimenten voor de vele uitgebreide informatie!

Nu ben ik sinds een tijdje informatie aan het winnen over DDR2. Het is een nieuwe ontwikkeling en hogere snelheden kunnen worden behaald ten opzichte van het oudere DDR. Nou zijn de verschillen tussen DDR en DRR2 wel duidelijk; 1.8V ipv 2.5V, andere chip packaging etc.Er wordt ook vermeld (niet alleen op GoT) dat de burst-length van DRR2 op 4 staat.

Wat mij niet geheel duidelijk is hoe die snelheidwinst geboekt wordt. een paar quotes van verschillende sites (bron staat erbij):
DDR2 is de tweede versie van Double Data Rate SDRAM. Het grootste verschil met DDR-SDRAM is dat er 4 bits tegelijk wordt uitgelezen, in plaats van de gebruikelijke 2 bits. Om de aanvoer van de extra bits bij te kunnen houden is de I/O-buffer tweemaal sneller gemaakt. Door dit allemaal is er tweemaal zoveel bandbreedte ten opzichte van DDR-SDRAM. Er worden dus gewoon nog steeds 2 bitjes per kloktik verstuurd, echter de klok is tweemaal sneller.
Zoals je hieronder kan zien, blijven de geheugencellen op dezelfde snelheid lopen, maar de bus tussen geheugencellen en I/O buffer is dubbel zo breed, terwijl de uitgaande bus even breed is als bij DDR. Doordat de I/O buffer op een dubbele snelheid loopt van de geheugencellen, kan hij dit slikken en krijg je dus een uiteindelijke dubbele datadoorvoer.

(Hier zat nog een plaatje ter verduidelijking bij..)
http://users.skynet.be/heezy/ddr2.gif
Het verschil tussen DDR en DDR2 geheugen is dat de klok twee maal zo snel is als DDR. Hierdoor kan er dubbel zoveel data getransporteerd worden per kloktik.
Er waren er nog (veel :P) meer, maar ik hou het even bij deze quotes.

Vraag
Als we Wiki erbij pakken meldt die (ongeveer) ook dat de burst-length op 4 staat; 4 bits worden tegelijk uitgelezen. met een 64bit module levert dat dus 32 byte op, dit komt overeen met de PMG FAQ.

Wiki en de PMG FAQ vermelden dus dat er per kloktik 4 bits worden verzonden. Nou is mij dit niet geheel duidelijk hoe dit kan. De eerste 2bits per kloktik wordt behaald dmv DDR, dat is mij duidelijk. DDR zorgt ervoor dat er een bit wordt verstuurd bij de opgaande en een bit bij de neergaande klokvlank.

Maar de tweede 2bits (in totaal 4bits per kloktik), dat is mij niet duidelijk. Worden die nou behaald omdat het RAM 2 kloktikken uitvoert bij 1 CPU kloktik? Zijn er dan 2 bits bij de opgaande en 2 bits bij de neergaande klokvlank? :?

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

(jarig!)
DDR2 is voor de buitenwereld (de geheugencontroller) nog steeds gewoon DDR, dus één bit op de opgaande flank en één bit op de neergaande flank. Als het vier bits per klok zouden zijn zou het QDR heten (wat overigens ook bestaat, maar niet voor pc's gebruikt wordt). De truc is dat bij DDR2 de geheugencore niet meer op dezelfde snelheid draait als de I/O-buffer.

Je moet het dus zo zien:

SDR - core: 100MHz, I/O-buffer: 100MHz, transmissie: 100MT/s
DDR - core: 100MHz, I/O-buffer: 100MHz, transmissie: 200MT/s
DDR2 - core: 100MHz, I/O-buffer: 200MHz, transmissie: 400MT/s
DDR3 - core: 100MHz, I/O-buffer: 400MHz, transmissie: 800MT/s

Professioneel Hyves-weigeraar

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de RAM FAQ staat ook vermeld dat de I/O buffer tweemaal sneller is, waardoor er effectief 4 bits tegelijk uitgelezen en geschreven kan worden. Daardoor kan de 2 bits data 2x sneller aangevoerd worden = hogere bandbreedte.