Originele Windows XP samen gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:28
Daar ik door de verkoop van mijn woning tijdelijk terug bij mijn vader in ga wonen leek het ons wel eens een goed idee om een originele Windows aan te schaffen. Ja, idd, ik geef toe dat ik, en ook mijn vader tot op heden altijd gewerkt heb met een niet legale versie.

Maar aangezien mijn vader een eigen pc heeft en ik ook en we dan samen op 1 ip adres vertoeven vraag ik me af of we ook samen met 1 originele Windows XP versie mogen doen?. Ik heb al even in de WOS FAQ rondgekeken maar hier kon ik niets vinden over het gebruik van 1 originele Windows cd-rom op meerdere computers binnen 1 huis.

Wie kan me hier uitsluitsel over geven?

Mijn YouTube Channel

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Nee. Je betaalt voor één installatie.

Zal de exacte tekst wel even opzoeken...
quote: %systemroot%\system32\eula.txt
1. VERLENING VAN HET GEBRUIKSRECHT. Microsoft
verleent u de volgende rechten, mits u alle voorwaarden en
bepalingen van deze Overeenkomst naleeft:
* Installatie en gebruik. U mag één exemplaar van het Product
installeren, gebruiken, weergeven en uitvoeren of toegang
verkrijgen tot het Product op één computer, zoals een
werkstation, terminal of ander apparaat
("Werkstationcomputer").
Het Product mag op enig moment
niet worden gebruikt door meer dan twee (2) processoren
tegelijk op één Werkstationcomputer. U mag maximaal tien
(10) computers of andere elektronische apparaten (elk een
"Apparaat") toestaan verbinding te verkrijgen met de
Werkstationcomputer om de services van het Product te
gebruiken uitsluitend voor bestands- en afdrukservices,
internetinformatieservices en externe toegang (in verband
met het gemeenschappelijk gebruik van een verbinding en
telefonieservices).
:)

[ Voor 85% gewijzigd door CodeCaster op 01-08-2006 13:42 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een licentie geld per systeem. Als bedrijf kun je volume licenties kopen, maar dat gaat niet op voor 2 pctjes, dus dat is een optie die afvalt.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Die licentie van Windows is voor 1 werkstation. Dus maar 1 PC.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe kom je uberhaupt aan de gedachte dat je per (publiek) IP adres zou moeten betalen? :?

🌞🍃

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:28
Datafeest schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:41:
Hoe kom je uberhaupt aan de gedachte dat je per (publiek) IP adres zou moeten betalen? :?
Net als bij het verhuur van videobanden mag je deze wel in familiekring bekijken. :)

Mja, dat is lekker lullig, dan moet je voor elke bak een aparte Windows licentie kopen...hmm je zou maar 5 pc's hebben....

Mijn YouTube Channel

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 14:54

Gerco

Professional Newbie

Nee, dat mag niet. Een Windows licentie mag je maar op 1 computer tegelijk gebruiken, OEM of retail maakt niet uit. Of het wel mag als je plechtig belooft om maar 1 PC tegelijk aan te zetten, weet ik niet.
1.1 Installation and use. You may install, use, access, display and run one copy of the Software on a single computer, such as a workstation, terminal or other device ("Workstation Computer"). The Software may not be used by more than one processor at any one time on any single Workstation Computer.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-03 09:55
Gerco schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:45:
Nee, dat mag niet. Een Windows licentie mag je maar op 1 computer tegelijk gebruiken, OEM of retail maakt niet uit. Of het wel mag als je plechtig belooft om maar 1 PC tegelijk aan te zetten, weet ik niet.

[...]
Nee, de key wordt echt gekoppeld aan 1 systeem en kan dus echt niet op 2 systemen gebruikt worden (ook al staat steeds een van die 2 systemen uit)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
Snowwie schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:43:
[...]

Net als bij het verhuur van videobanden mag je deze wel in familiekring bekijken. :)

Mja, dat is lekker lullig, dan moet je voor elke bak een aparte Windows licentie kopen...hmm je zou maar 5 pc's hebben....
Ja zo werkt dat, ist dat raar dan? Je moet ook voor elke bak een harddisk hebben, en een monitor. Software wordt als een zelfde iets beschouwd, dus je moet per bak 1 licentie hebben.

Als je handig bent koop je die dus bij een nieuw systeem, als OEM licentie, die zijn niet zo duur :)

• kamerplant
  • Niet online
[...]
Achteraf kom je dan idd wel op een aardig bedrag uit. Als je een nieuwe computer koopt kost een legale Win XP home licentie je 90 euro. Dat is imho - ook als je 5 PCs hebt - geen ondelijk bedrag. Een MS Office licentie is wel een stukje duurder, als je dat te veel vind zou je OpenOffice.org kunnen gaan gebreuken :)

🌞🍃

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Net als dat de rest van je familie jouw geinstalleerde OS-versie mag bekijken/gebruiken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Question Mark schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:51:
[...]
Net als dat de rest van je familie jouw geinstalleerde OS-versie mag bekijken/gebruiken.
even offtopic:

Ha ha, iedereen weet hoe het "zou" moeten, maar ik durf te wedden dat de meeste tweakers geen officiele licenties hebben =)

ontopic: Als je vader een eigen pc heeft, zal daar vast al wel een oem licentie op zitten ? of is die zelf samengesteld ? (samengesteld is niet per se zonder oem). Maar in de praktijk meestal wel.

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-03 20:34
Aardige redenatie is dat, dan zou een bedrijf met 1000+ man, die achter 1 proxy hangen genoeg hebben aan 1 XP licentie.
Dan zou Microsoft wel kunnen opdoeken.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Toch was ik bloedserieus in mijn reactie.

De TS vergelijkt het gebruik van een licenties met het huren van een video/dvd en haalt aan dat je die laatste in huiselijke kring mag gebruiken. Ook een Windows licentie mag in huiselijke kring gebruikt worden. Je mag (in het geval van een FPP) deze ook zelfs op meerdere machines gebruiken, echter slechts één machine tegelijk.

@TS: waarom kijk je gewoon niet even op de MS site. Die hebben een complete sectie over licenties. Lijkt me sterk dat je daar je antwoord niet kunt vinden (voor zover je deze nog niet hebt).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:20
Ook dat is achtrhaald, vroeger was het zo dat je een licentie kon gebruiken op twee pc's zolang je ze allebei gebruikte en niet tegelijkertijd ( laptop - pc ). maar die bepaling is er sinds windows xp uitgehaald. ( ipv gebruikers licentie is het een nu een device licentie )

Ook vind ik de redenatie van ik mag een gehuurde film toch ook thuis zien in de familie kring. Klopt, en bijgevolg mogen meerdere mensen gebruik maken van de pc. Maar als jij een film huur gaat jouw broer toch niet naar de videotheek om een tweede kopie te vragen want hij mag dat ook zien.

Het lijkt mij meer dan normaal dat voor een tweede pc moet betaald worden, net zoals voor een tweede film, tweede auto, tweede... bla bla .

ik vind de vergelijking krom.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 14:01:
Ha ha, iedereen weet hoe het "zou" moeten, maar ik durf te wedden dat de meeste tweakers geen officiele licenties hebben =)
De TS vroeg toch ook of het mocht? Niet hoe het in de praktijk gedaan word :) In de praktijk gaat twee keer "legaal" Windows installeren toch lastig worden vanwege die activatie. Illegaal is een stuk makkelijker, Microsoft zou er misschien goed aan doen om een soort family licentie te maken, net als Apple heeft/had.

Aan de andere kant, MS gaat er gewoon vanuit dat op een PC Windows meegeleverd is en een thuisgebruiker zal in hun ogen dan ook nooit een losse Windows kopen. Een familiy licentie zouden ze alleen zichzelf mee in de vingers snijden, want daar gaan de OEM verkopen van dalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerco op 01-08-2006 14:24 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:48
Gerco schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 14:23:
[...]

De TS vroeg toch ook of het mocht? Niet hoe het in de praktijk gedaan word :) In de praktijk gaat twee keer "legaal" Windows installeren toch lastig worden vanwege die activatie. Illegaal is een stuk makkelijker, Microsoft zou er misschien goed aan doen om een soort family licentie te maken, net als Apple heeft/had.

Aan de andere kant, MS gaat er gewoon vanuit dat op een PC Windows meegeleverd is en een thuisgebruiker zal in hun ogen dan ook nooit een losse Windows kopen. Een familiy licentie zouden ze alleen zichzelf mee in de vingers snijden, want daar gaan de OEM verkopen van dalen.
Toch zou zo'n familie-licentie wel zo "sociaal" zijn. Zoiets heb je toch ook met OSX?

omniscale.nl

• kamerplant
  • Niet online
Het zou nog socialer zijn als Microsoft zijn software gratis beschikbaar stelt. Zoiets heb je toch ook met Linux?

Microsoft heeft gekozen voor deze constructie. Eén licentie per computer. Dat videobanden en MacOS X een andere constructie hebben doet er totaal niet toe.

🌞🍃

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tc982 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 14:20:
Ook dat is achtrhaald, vroeger was het zo dat je een licentie kon gebruiken op twee pc's zolang je ze allebei gebruikte en niet tegelijkertijd ( laptop - pc ). maar die bepaling is er sinds windows xp uitgehaald. ( ipv gebruikers licentie is het een nu een device licentie )
Je mag een FPP licentie nog steeds op meerdere werkplekken gebruiken. Voordat ik de licentie op een andere werkplek gebruik, moet ik hem echter eerst op de andere werkplek de-installeren. Feit blijft dan dat ik de licentie op meerdere plekken mag gebruiken, alleen niet tegelijkertijd. Een OEM licentie is echter hardware gebonden, deze mag niet verhuisd worden van werkplek naar werkplek.

Wat jij bedoeld is, om op meerdere plekken tegelijk Windows geinstalleerd te hebben met dezelfde licensekey.. In dat geval gebruik je de licentie ook op twee plekken tegelijk. Bij mijn weten heeft dat nog nooit gemogen.

[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 01-08-2006 14:45 ]

Verwijderd

Datafeest schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 14:36:
Het zou nog socialer zijn als Microsoft zijn software gratis beschikbaar stelt. Zoiets heb je toch ook met Linux?
Ik heb ook even linux gehad, en ben er vanaf gestapt. Ik zie trouwens niet in waarom ze het gratis moeten doen, er zijn gratis alternatieven, dus je bent ook verre van verplicht om microsoft te gebruiken. Dat ik er vlot die 400€ voor over heb die een xp prof licentie me kost, is mijn keuze. Waarom zou microsoft trouwens sociaal moeten zijn? 'T is en blijft een bedrijf.

edit; of microsoft zijn software te duur verkoopt of niet beoordeelt de klant, en zolang microsoft geen verlies maakt is dat een teken dat de klant bereid is om zoveel te betalen voor zijn programma's. Laat ze morgen de OEM's aan 5a600€ verkopen, dan zal je inderdaad zien dat linux meer opkomt, maar nu heb je voor 90€ een softwarepakket dat je bekend is, en dat op zich is al zijn 90€ waard, het niet moeten zoeken waar alle functies nu staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 14:44 ]

• kamerplant
  • Niet online
Ehm, het was meer een reactie tegen posttoast om duidelijk te maken dat het idd een beetje onzin is :+ Ik ben het namelijk met je eens, Athmozz.

🌞🍃

• posttoast
De term "sociaal" stond natuurlijk niet voor niets tussen aanhalingstekens :) Ik snap dat Microsoft een bedrijf is en als doel het maken van winst heeft.

Echter: ik vind het voor thuisgebruik een beetje zot om bijvoorbeeld 3 licenties te moeten kopen. Ik denk ook dat je daarmee piraterij in de hand werkt. Een familielicentie die (bijvoorbeeld) op 5 PC's gebruikt kan worden zou prima zijn. En die licentie kan dan natuurlijk best wat duurder zijn dan een normale licentie. Maar goed, dit is allemaal aardig offtopic :)

[ Voor 1% gewijzigd door posttoast op 01-08-2006 15:32 . Reden: Even mijn tekst opgekuist ]

omniscale.nl

• kamerplant
  • Niet online
Stel je hebt thuis 5 PCs, dan heb je minstens 5 monitoren a €200 nodig, oftewel €1000,- Het zelfde geld voor harde schijven, muizen, etc. Vind je dat ook zot? Zo niet, waarom niet? Omdat Microsoft 'toch wel genoeg verdient', of omdat een monitor wél fysiek tastbaar is? Producten welke niet fysiek tastbaar zijn, hebben niet perse geen kosten ofzo :P. En voor zover ik weet is Microsoft geen liefdadigheid organisatie, ze zijn - net zoals ieder ander commercieel bedrijf - enkel op geld uit.

🌞🍃

• posttoast
Datafeest schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:40:
Stel je hebt thuis 5 PCs, dan heb je minstens 5 monitoren a €200 nodig, oftewel €1000,- Het zelfde geld voor harde schijven, muizen, etc. Vind je dat ook zot? Zo niet, waarom niet? Omdat Microsoft 'toch wel genoeg verdient', of omdat een monitor wél fysiek tastbaar is? Producten welke niet fysiek tastbaar zijn, hebben niet perse geen kosten ofzo :P. En voor zover ik weet is Microsoft geen liefdadigheid organisatie, ze zijn - net zoals ieder ander commercieel bedrijf - enkel op geld uit.
Ik vind het niet zot dat je 5 keer moet betalen, maar veel andere mensen wel. En daarom werkt dit (zoals ik eerder zei) volgens mij piraterij in de hand. Dat moet Microsoft natuurlijk zelf weten en er zal ongetwijfeld over nagedacht zijn, maar ik ben er van overtuigd dat meer mensen een legale versie zouden nemen als de licentievoorwaarden wat soepeler waren. :)

Toevoeging: misschien geen eerlijke vergelijking, maar ik ben wel benieuwd hoe de verhouding illegale Windows / illegale OSX installaties is.

[ Voor 6% gewijzigd door posttoast op 01-08-2006 15:51 ]

omniscale.nl

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Datafeest schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:40:
Stel je hebt thuis 5 PCs, dan heb je minstens 5 monitoren a €200 nodig, oftewel €1000,- Het zelfde geld voor harde schijven, muizen, etc. Vind je dat ook zot? Zo niet, waarom niet? Omdat Microsoft 'toch wel genoeg verdient', of omdat een monitor wél fysiek tastbaar is?
Inderdaad, een tastbaar produkt heeft kosten voor het maken ervan, Windows ook. Echter, in tegenstelling tot een tastbaar produkt, kost het MS (bijna) niets extra om een miljoen extra kopietjes Windows te drukken. Een miljoen extra monitors maken is een aardig stukje duurder.

Daardoor gelden er voor tastbare produkten andere "regels" dan voor niet tastbare produkten en zou een family licentie best wel schappelijk zijn. Als de desktop OS markt ook daadwerkelijk een markt genoemd zou mogen worden, twijfel ik er niet aan of MS had zoiets gedaan.

Overigens krijg je bij veel tastbare produkten ook korting als je er meer afneemt, omdat de vaste kosten dan afnemen tov de variabele per produkt. Ik zie niet in waarom dat bij Windows anders zou zijn, behalve dan dat de variabele kosten nihil zijn en je dus alleen maar meer korting zou moeten krijgen als je er meer koopt

[ Voor 15% gewijzigd door Gerco op 01-08-2006 18:17 ]

• KC_Kaas
  • Niet online
Bij ons thuis hebben we ook aardig wat pc's, we zijn met 7 personen en hebben 11 pc's (en ja ik weet dat dat veel is) Maar het was geen probleem om windows licenties te krijgen. Mijn ouders hebben beiden een laptop en een vaste pc. De laptops zijn van hun werk, maar ik heb microsoft gebeld (dit was het idee van de ICT mensen van mijn vader's werk) en het was geen probleem om op de pc's de zelfde key's te gebruiken. Zolang de pc's alleen maar gebruikt worden door de zelfde mensen als de laptops. Ik kreeg netjes een 2 tal nieuwe activatie code's. Ook de office versies werden netjes weer geactiveerd.. Voor de rest heb ik nog een 4 tal studenten licenties in gebruik. Mijn eigen pc, laptop en server draaien linux terwijl ik zelf ook nog 2 windows xp pro licenties heb. (1 oem en een bulk licentie van mijn universiteit) Dus eigenlijk heb ik licenties over.

Maar dat je licenties op meerdere pc's mag gebruiken had ik volgens mij ook ergens in een pc-blad gelezen. Het hangt er volgens mij af wat je werkgever geeft afgesproken met microsoft. Overigens vind ik het niet meer dan redelijk dat je gewoon betaalt voor je windows, beetje pc kost 1000 euro, waarom dan niet windows van 80 euro kopen..

• posttoast
Natuurlijk is het redelijk als je betaalt voor Windows. Maar Gerco zei het al: een korting zou best schappelijk zijn. 1000 euro vind ik best veel trouwens, daarvoor heb je wat mij betreft heel wat meer dan "een beetje PC". In een gemiddeld gezin zul je zulke dure machines echt niet zo snel tegenkomen denk ik.

Een OEM versie van 80 euro (die je dus bij je PC krijgt) is wel OK, maar als je retail gaat kopen (bijvoorbeeld omdat je een oudere PC hebt waarop je straks wel Vista wilt draaien) is het ineens een stuk duurder. Zeker als je meerdere PC's gaat upgraden.

Daarom pleit ik nog steeds voor een familielicentie. Gewoon voor maximaal 4 PC's bijvoorbeeld.

omniscale.nl

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Zoals KC_Kaas hierboven zegt: Bellen met Microsoft.
Zelfs al wordt de andere pc niet door jou gebruikt, vaak geven ze toch gewoon een nieuwe code uit om te gebruiken, hij zal dan dus perfect legaal op beide pc's zitten :)
Officieël is de tweede PC niet legaal, je hebt namelijk één licentie voor twee personen, maar omdat je een juiste, legale code hebt zal het niet gezien worden.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik ga dit topic sluiten - we gaan hier in WOS echt niet elke week dezelfde zeur discussie houden over of OEM nu wel of niet koppelverkoop is en of de Duitse uitspraak van 3 jaar geleden nou wel geld, of Windows te duur is en elke absurde vergelijking die er dan weer bij gehaald wordt.

Als je de licentievoorwaarden van MS niet bevalt, gebruik het dan gewoon niet, maar ga niet altijd maar jouw visie van de waarheid totaal offtopic zitten prediken.

[ Voor 10% gewijzigd door elevator op 01-08-2006 22:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.