Toon posts:

Alphacool dual 80mm radiator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb al even gezocht in de watercooling topics, maar kon er weinigs specifieks over terugvinden. Ik ben van plan om zeer binnenkort mijn systeemte gaan upgraden en een conroe moederbord en processor aan te schaffen. Als ik dan toch bezig ben wil ik ook meteen aan de watercooling, maar daar heb ik nog weinig ervaring mee.

Het probleem is dat mijn kast (X-alien zilver) voorzien is van 6 80mm fans, met weinig plek voor 120mm fans, en ik het liefste niet in de kast ga zagen/boren etc en ik de kast eigenlijk ook nog niet kwijt wil. Aan de achterkant zitten twee 80mm fans boven elkaar, ideale plek dis voor een radiator.

Ik snap dat een 80mm enkele radiator niet sterk genoeg is, maar er zijn wel enkele dual 80mm rads op de markt. Een welk hier (UK) eenvoudig te verkrijgen is is de alphacool dual 80mm, maar ik weet niet of dat een beetje goede is? Is een dual 80mm genoeg om een conroe en een X1900 te koelen?

De rad komt mee met een setje met pomp (eheim) en cpu blok, maar dat kan ik altijd nog vervangen, ik heb de rad eigenlijk nog niet los gezien. Verder komen de setjes waar de rads bij zitten me 10/8mm slangen (1/4 inch), zijn daar makkelijk andere blokken (GPU) en reservoirs voor te vinden?

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met dual 80mm rads en me hier een antwoord op kan geven.

Alvast bedankt!

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:57

MF

Take a Seat

Voor een Conroe en een X1900 samen zal het niet genoeg zijn. Per ding een dual 80mm zou echter wel voldoende moeten zijn. (maar geen top prestaties!)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat je het met een 2x 80mm rad net red. De temps zullen denk ik alleen niet geweldig zijn.
Je geeft aan dat je 6x 80mm fans hebt, is het dan geen optie om 2 dual 80mm rads te plaatsen of anders 1x dual 80mm en 1x single 80mm. Op de site van Alphacool zie ik wel een single 80mm rad staan dus zou je 1x single 80mm en 1x dual 80mm kunnen nemen

Zelf heb ik hier nog een systeem staan met een single 120mm rad en die kan een XP-M @2500MHz koel houden + een 6800LE@GT. De temps van dat systeem zijn niet lekker maar het werkt wel.

Die 1/4 inch (10/8mm) aansluiting is veel gebruikt het zal geen probleem zijn om er reservoirs en andere blokken voor te vinden.

• MF

MF

Take a Seat

Je zou ook een Black ICE 2*80 kunnen nemen, die is al weer net iets beter dan de Alphacool versie.

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is uiteraard wel dat de conroe richting de 4Ghz geklokt moet worden, dus een beetje koeling is wel nodig. Wat ik van jullie begrijp is dat dus niet goed mogelijk met een dual 80mm.

Is dan zoiets als de Koolance INX-420 een betere optie? Deze is ook zilver, dan moet ik alleen in mijn kast gaan dremelen aan de bovenkant, maar aangezien het dan toch een geheel wordt en alle slangen etc netjes aan de binnenkant blijven durf ik dat wel aan.

Erg duur zijn ze niet, getuige deze webshop, al moet ik dan natuurlijk nog wel een CPU en een GPU blok aanschaffen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 15:35 ]

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

DeluxZ

Livin' the good life

Wat is niet duur ? Dat zijn PONDEN he. Geen euro's, ik weet niet precies wat een pond waard is in euros maar volgens mij komt die prijs rond de 150 euro ?? :?

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Verwijderd

Topicstarter
1 pong is 1,4 euro, dus ja rond de 150 euro. Als het goede koeling geeft en het doet wat ik wil vind ik dat niet duur, asetek setjes en een alphacool setje met een dual 80mm rad komt ook rond de 90 pond uit

PS: Ik woon in Engeland, dus vandaar...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 15:38 ]

• PilatuS
  • Niet online
Als je dan toch gaat dremelen waarom dan niet gewoon een dual of triple 120mm rad. De dual zou makkelijk in je kast moeten passen en misschien een triple ook nog wel.

Zelf heb ik een Alphacool Nexxos triple 120mm rad en koel daar een P4 3.0GHz en een X1900XT mee. De Core 2 Duo zal niet veel heter zijn dan de P4. Mijn CPU temp is nu stressed lager dan 40 graden en de X1900XT zit rond de 43.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ga dremelen dan wordt het waarschijnlijk inderdaad zoiets, maar voordeel bij de Koolance is dat als je een klein foutje maakt de hele koelinstallatie boven op je kast zit, dus dan zie je dat niet :) Ook een voordeel is dat de pomp, reservoir etc in het apparaat zelf zit, dus niet meer rommel in je kast.

Overigens zal het dan waarschijnlijk de INX720 worden, met dual 120mm radiator, genoeg voor dik 700Watt warmte afgifte, waar de 420 genoeg is voor rond de 400W (dus met twee X1900 kaarten kom je al in de problemen dan). Vanavond even goed mijn kast opmeten offie er op past

allen bedankt voor het meedenken en antwoorden

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
PilatuS schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 17:40:De Core 2 Duo zal niet veel heter zijn dan de P4.
Niet heter? De core 2 gebruikt echt stukken minder vermogen dan de P4, hoor! dat ding is echt koeler...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

dan kan je net zo goed dit nemen koelt waarschijnlijk veel beter dan dat andere koolance ding, maar is wel net zo duur

• MF

MF

Take a Seat

Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:03:
dan kan je net zo goed dit nemen koelt waarschijnlijk veel beter dan dat andere koolance ding, maar is wel net zo duur
Dit ding is exact hetzelfde maar dan extern.... koop gewoon een 'echt' merk kost niet veel meer en werkt veel beter.

• PilatuS
  • Niet online
MeMoRy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 19:53:
[...]

Niet heter? De core 2 gebruikt echt stukken minder vermogen dan de P4, hoor! dat ding is echt koeler...
Ook op 3.6GHz ipv de 2.4 op 400x9 met 1.4 volt ? :P

Verwijderd

Topicstarter
MF schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:28:
[...]

Dit ding is exact hetzelfde maar dan extern.... koop gewoon een 'echt' merk kost niet veel meer en werkt veel beter.
Wat is dan een "echt" merk? Volgens mij draait koolance al even mee in het waterkoel gebeuren, alleen verkopen ze geen losse kits, maar meer complete kasten.

• PilatuS
  • Niet online
Swiftech/Asetek/Alphacool/Aqua-Computer enz.

Koolance is niet echt slecht spul maar er zijn zeker merken die veel betere prestaties leveren zonder veel duurder te zijn. Het Thermaltake Bigwater setje koelt ook wel maar tis zeker geen spul van hoge kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
OK. Is het dan een optie om de koolance INX420 te kopen, een dual 80mm rad erbij te zetten op de achterste twee fans en gebruik te maken van 1/4 inch tubing? Dat zou toch voldoende moeten koelen lijkt me?

Als waterblok dacht ik aan het thermaltake blok met de blauwe leds erin (CL-W0010), of zijn er betere blokken te krijgen met leds?

Als GPU blok dacht ik aan de koolance VID-200-L06 7900/X1900 GPU blok.

Chipset zal passief gekoeld zijn (ASUS p5WH moederbord)

Nog een vraag (sorry), is het waar dat je meer kans hebt op corrosie vorming als je aluminium en koper gebruikt? (aluminium rad/ koper blok bijv)

• PilatuS
  • Niet online
Volgens mij heeft het Thermal take blok erg kleine aansluitingen, als ie bijvoorbeeld 8mm heeft dan heeft het bijna geen zin om ergens anders 10mm aansluitingen te hebben.

Ik heb het P5W DH Deluxe moederbord nu een paar dagen maar de chipset heeft echt airflow nodig anders word ie dik over de 65 graden.

Alu en koper gebruiken in 1 systeem is niet aan te raden, de 2 metalen reageren met elkaar en dat gaat zonder speciale vloeistof of een opofferings materiaal niet goed.

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt weer. Aangezien de Koolance kits aluminium rads hebben zal ik dus ook aluminium blokken moeten aanschaffen. De aansluitingen zijn overigens 1/4 (6,4mm) op de koolance, begrijp dat het beter is om bij elk blok dezelfde aansluitingen te houden.

hoeveel graden scheelt het tussen koper en alu? kom er op het web niet echt uit, sommige zeggen tussen de 5 en 6, andere berichten spreken over slechts 2 graden.

• PilatuS
  • Niet online
In mijn mening kan je beter voor een rad gaan van koper. Gewoon een dual 120mm of triple als het past. Is wel wat mod werk maar is goedkoper en beter. Allu blokken zijn denk ik moeilijk te vinden aangezien meer dan 90% van de blokken van koper zijn gemaakt omdat het gewoon beter is.

Ik vind die koolance trouwens wel erg kleine aansluitingen hebben, zelf heb ik 8x1.5 en dat ie 8mm binnen en 11mm buiten.
Pagina: 1