CD-speler sloopt CD's?

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03-2021
Mijn vriendin heeft sterk de indruk dat haar CD-speler haar CD's sloopt. Het is volgens haar al een paar keer voorgekomen dat ze een (nieuwe, originele) CD wilde afspelen in haar audio set (Een of ander C-merk) en dat de speler dan haperde. Als ze hetzelfde nummer dan opnieuw wilde afspelen haperde deze weer op dezelfde plek en vervolgens ook in andere cd-spelers.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de CD-speler de oorzaak is, maar feit is dat ze een paar originele CD's heeft die niet meer werken.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat de laser sterk genoeg is de CD in te branden waardoor de data beschadigd raakt... of wel?

P.S. Het gaat dus NIET om exploderende cd's

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-02 16:16

Bud_s

Team Anticimex & Lock

ze kunnen ook fysiek beschadigd worden hoor !

heb hetzelf meegemaakt in profesionele (denon) cd-spelers

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

hmm, dan moet die laser de cd fysiek beschadigen...als in laser = wapen ala start trek/wars
een originele (geperste) cd reageert namelijk totaal niet op bijvoorbeeld de laser van een cd-writer die een cd-r(w) (organisch) schrijft. Lijkt me erg sterk.

Misschien eerder dat er ergens een krasje op komt, dat zou de hapering ook kunnen verklaren. Even goed de cd's inspecteren dus.
Bud_s schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:29:
ze kunnen ook fysiek beschadigd worden hoor !

heb hetzelf meegemaakt in profesionele (denon) cd-spelers
de uitzondering die....?

[ Voor 25% gewijzigd door J2pc op 01-08-2006 11:32 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

Als de CD blijft hangen (door vuiltje/stofje/vingerafdruk/whatever) dan is het best mogelijk (als t maa lang genoeg duurt) dat er een minuscuul gaatje in de CD wordt gebrand, voortaan blijft de CD daar dus altijd hangen.

Is mij al een aantal keer overkomen :-(

Blijft CD hangen, meteen er uit halen en kijken of je iets kunt vinden, is de CD schoon en het probleem blijft dan moet er iets in de speler mis zijn (dat wordt lastiger troubleshooten).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kan me niet wijs maken dat zo'n laser zo sterk is dat ie een gaatje gaat branden in de CD. Daarnaast kun je zelfs met een boor een 2 mm gaatje in je CD maken, dan speelt ie in een degelijke speler gewoon door alsof er niks aan de hand is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:04:
Als de CD blijft hangen (door vuiltje/stofje/vingerafdruk/whatever) dan is het best mogelijk (als t maa lang genoeg duurt) dat er een minuscuul gaatje in de CD wordt gebrand, voortaan blijft de CD daar dus altijd hangen.

Is mij al een aantal keer overkomen :-(
Dat kan niet (fysiek onmodelijk met de laser, zelfs met de laser uit een cdwriter moet je dan erg je best doen, plus als een cd blijft hangen draait hij nog steeds). Wat wel kan is dat er een krasje op komt, al dan niet door toedoen van de cd-speler. Even goed naar de CD kijken dus.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:04:
Als ie blijft hangen is het niet zo dat ie niet meer ronddraait... Dus zelfs als die laser sterk genoeg was geweest (is ie niet zoals gezegd) zou er dan een heel spoor weg zijn :D
Pagina: 1