[SBS2003]DNS server reageert langzaam

Pagina: 1
Acties:

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Ik heb hier een situatie van een Windows 2003 SBS server met een aantal werkstations. Internet loopt via de server maar als ik een webpagina opvraag op een client duur het "te" lang (zo'n 5 seconden) voordat hij de pagina gaat oproepen. Als ik een andere dns server gebruik bijvoorbeeld van mijn internet provider (planet) krijg ik de pagina gelijk te zien.

Dus mijn conclusie is dat de dns server op de Windows 2003 server erg langzaam reageerd. Ik heb zelf niets ingesteld aan deze service maar dat is door de internet configuratie wizard allemaal vanzelf ingesteld. Ik de test functie al geprobeerd bij de eigenschappen van de dns server maar dat gaat gewoon goed. En ik heb de internet configuratie wizard al meedere malen opnieuw uitgevoerd maar dit werkt helaas niet.

Kent iemand dit probleem? Of weet iemand een oplossing hiervoor behalve de dns server van planet gebruiken?

Twitter | Linkedin

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Staat het IP adres van de DNS server van planet inderdaad als forwarder ingesteld :?

edit:
En als je een nslookup doet naar gathering.tweakers.net vanaf de server zelf. Gaat dat wel snel, of heb je daar ook een vertraging.

Geef anders even wat meer info kwa IP adressen en instellingen van server en clients.

[ Voor 57% gewijzigd door Equator op 01-08-2006 11:19 ]

• Mavvie
Equator schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:17:
Staat het IP adres van de DNS server van planet inderdaad als forwarder ingesteld :?
Nee de DNS "server" van de router heb ik als forwarder ingegesteld. Maar het toevoegen van de Planet DNS server heeft geen invloed op de snelheid van de service

Als ik een NSLookup naar bijvoorbeeld gathering.tweakers.net krijg ik een timeout van 2 seconden. Als ik de lookup nog een keer uitvoer krijg ik wel meteen antwoord.

Server WAN: 10.0.1.10
Server LAN: 192.168.1.101

Werkstation range: 192.168.1.100 - 192.168.1.199

[ Voor 27% gewijzigd door Mavvie op 01-08-2006 11:28 ]

Twitter | Linkedin

• Sicko
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 12:21
Evil M@V schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:20:
[...]

Nee de DNS "server" van de router heb ik als forwarder ingegesteld. Maar het toevoegen van de Planet DNS server heeft geen invloed op de snelheid van de service

Als ik een NSLookup naar bijvoorbeeld gathering.tweakers.net krijg ik een timeout van 2 seconden. Als ik de lookup nog een keer uitvoer krijg ik wel meteen antwoord.

Server WAN: 10.0.1.10
Server LAN: 192.168.1.101

Werkstation range: 192.168.1.100 - 192.168.1.199
Bij IP protocol staat bij DNS wel eigen IP?

Of probeer eens alle forwarders weg te gooien, dan gaat zou het alsnog moeten werken via de root servers

[ Voor 8% gewijzigd door Sicko op 01-08-2006 11:36 ]

• Mavvie
Sicko schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:32:
[...]

Bij IP protocol staat bij DNS wel eigen IP?

Of probeer eens alle forwarders weg te gooien, dan gaat zou het alsnog moeten werken via de root servers
Op de server neem ik aan? Ja zowel bij de WAN als bij de LAN netwerkkaart staan de dns servers op 192.168.1.101

Twitter | Linkedin

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:58

lier

MikroTik nerd

Haal in ieder geval de router - DNS - server uit je forwarder, de IP adressen van je provider zijn (meer dan) voldoende.
Heb je het eventlog al eens bekeken ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mavvie
lier schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:43:
Haal in ieder geval de router - DNS - server uit je forwarder, de IP adressen van je provider zijn (meer dan) voldoende.
Heb je het eventlog al eens bekeken ?
Heb nu helemaal niets ingesteld als forwarder en krijg geen time-outs meer bij uitvoeren van een NSLookup :) en op de clients gaat het opvragen van een pagina met de snelheid zoals het hoort

Ook na het toevoegen de DNS servers van planet als forwarder blijft het goed werken, thnx dit was dus de oplossing!

[ Voor 11% gewijzigd door Mavvie op 01-08-2006 11:53 ]

Twitter | Linkedin

Verwijderd

Evil M@V schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:49:
[...]

Heb nu helemaal niets ingesteld als forwarder en krijg geen time-outs meer bij uitvoeren van een NSLookup :) en op de clients gaat het opvragen van een pagina met de snelheid zoals het hoort

Ook na het toevoegen de DNS servers van planet als forwarder blijft het goed werken, thnx dit was dus de oplossing!
Ook bij ons heb ik dit net zo ingevoerd en het werkt meteen duidelijk sneller!
Stonden 2 vage ip-adressen ingesteld.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Die router-dingen van zeker goedkopere routers kunnen niet zo goed overweg met meerdere requests :P

Wat het ook nog wel eens wil zijn is de dnscache: ipconfig /flushdns.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1