Creative E-MU 1820 of X-Fi Elite Pro

Pagina: 1
Acties:

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Waar ik het voor wil gebruiken is hoofdzakelijk muziek en films. Films stuur ik echter via S/PDIF naar mijn Harman/Kardon receiver, dus daar heb ik slechts een optische/coaxiale digitale uitgang aan de achterkant nodig. (Niet aan de voorkant zoals de X-Fi Platinum). Daarnaast wil ik een break-out box die ik op mijn bureau kan plaatsen waar ik voorop mijn hoofdtelefoon, een Sennheiser HD 595, kan aansluiten.

Iets minder belangrijk, want het neemt steeds minder van mijn vrije-tijd besteding in beslag, is het spelen van games. Maar ook dat wil ik wel goed kunnen doen, zowel in 5.1 als in 2.0 via de hoofdtelefoon.

Ik kom na een zoektocht op twee modellen uit: de Creative E-MU 1820 en de Creative X-Fi Elite Pro. Het blijkt dat de Elite Pro echter geen hoofdtelefoon volume regelaar heeft, maar slechts een master volume regelaar, wat ik wel een minpuntje vind. Maar hij heeft wel weer (puur marketing?) entertainment/creation/game-modus.

De E-MU 1820 heeft 8-kanaals S/PDIF uit, maar niet analoog. Dat boeit echter niet, DVD's en games gaan via S/PDIF naar mijn receiver. Games wil ik ook nog weleens met mijn hoofdtelefoon spelen, maar dan is stereo ook prima.

Ik weet nu niet wat ik het beste kan kiezen, mij lijkt de Elite Pro beter voor de combinatie van muziek/dvd's/games, maar qua aansluitingen en volumeregeling voldoet de E-MU 1820 beter aan mijn wensen, plus dat 'ie wat goedkoper is. Waar kan ik het beste voor kiezen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

De emu 1820 heeft geen 8 kanaals SPDIF maar ADAT. Dat kun je niet zomaar gebruiken, en ADAT DAC's zijn niet goedkoop. Blijft dus nog normaal SPDIF en acht analoge uitgang over. Prima dus voor zowel fims als stereo muziek.

De XFi is echt een gamerskaart, hou je echt van kwaliteit, dan heb je niks aan al die modi die aangeboden worden. Je wil gewoon dat dat wat je erin stopt er ook zonder fratsen uit komt. Kan de Xfi ook wel, maar je moet je afvragen of je al die meuk nodig hebt.

De emu is een pro-audio kaart. De DAC's zijn even goed, zoniet beter dan die van de Xfi, daar geen probleem dus. De koptelefoonuitgang zal denk ik wel stukken beter zijn.

Bedenk echter dat er nog wel veel meer kaarten te vinden zijn. Bedenk ook dat je nog de mogelijkheid hebt tot een losse koptelefoonversterker. Je hebt dan eigenlijk maar een kaart nodig met SPDIF en stereo output. Zat moois te vinden. In dat geval voldoet bijvoorbeeld de 0404 al. Ben je voor 99 euro klaar, en heb je zat geld over voor een mooie hoofdtelefoonversterker. Weet echter niet zeker of die ook SPDIF door geeft.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 01-08-2006 11:31 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bedankt voor je reactie deepspace! Uiteraard heb ik de E-MU 0404 bekeken en helaas zie ik dan kabels aan de kaart hangen. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik daar niet echt van gecharmeerd ben, ik was sowieso ook al tegen het idee om als goedkope oplossing voor een X-Fi XtremeMusic te gaan met losse I/O module. Maar het gaat natuurlijk om de geluidskwaliteit en wat dat betreft komt de E-MU 0404 als een behoorlijk goede kaart op mij over.

Echter, nu staat er bij de E-MU 0404 het volgende:
Digital I/O
  • S/PDIF:
    • 2 in/2 out optical and coaxial
    • S/PDIF or AES/EBU format (software switchable)
En bij de E-MU 1820 zie ik staan:
Digital I/O
  • S/PDIF:
    • 2 in/2 out coaxial (transformer coupled)
    • 2 in/3 out optical (software switched with ADAT)
    • AES/EBU or S/PDIF format, switchable under software control
Waarbij het op mij overkomt alsof ze allebei 'gewoon' S/PDIF hebben. Correct me if I'm wrong, maar ik meen te lezen dat de E-MU 1820 alleen bij de opticals ADAT gebruikt en bij de coaxiale niet. Dit aangezien er bij coaxial geen 'ADAT' vermeld wordt. De benamingen AES/EBU zeggen mij totaal niks, overigens. Ik weet dus niet of dat nog van belang is of kan zijn voor mij.
De E-MU 0404 vermeld grotendeels hetzelfde. Al staat daar wel 'transformer coupled' en 'ADAT' bij. Logisch gezien, voor mij althans ;), zouden de beide geluidskaarten dus overweg moeten kunnen met een normale 5.1 S/PDIF uitvoer. Maar goed, ik weet dus niet wat ADAT inhoud en hoe dat verder allemaal zit.

Zit er overigens nog verschil tussen de ene S/PDIF (coaxial of optical maakt mij niet uit) en de andere? Of is dat één pot nat, aangezien het toch om 0-en en 1-en gaat?
Als er namelijk geen verschil zit tussen de S/PDIF van (bij wijze van spreke) een Realtek onboard chip en een X-Fi of E-MU kaart, dan zou ik natuurlijk gewoon op zoek kunnen gaan naar een betaalbaar (rond de 100 euro) geluidskaartje met S/PDIF en een goede hoofdtelefoonversterker aanschaffen. Dan zit ik alleen met het feit dat de kaart een hele goede stereo-uitgang moet hebben.

Zit ik goed te denken hier, of sla ik de plank volledig mis? Het gaat mij dus puur om S/PDIF 5.1 of 7.1 uitvoer naar mijn AV Receiver en een goed stereogeluid voor mijn hoofdtelefoon.

[ Voor 21% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-08-2006 23:03 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

MooDyBLueS schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:56:
Waarbij het op mij overkomt alsof ze allebei 'gewoon' S/PDIF hebben. Correct me if I'm wrong, maar ik meen te lezen dat de E-MU 1820 alleen bij de opticals ADAT gebruikt en bij de coaxiale niet. Dit aangezien er bij coaxial geen 'ADAT' vermeld wordt.
ADAT is inderdaad optisch. Maar je kunt hem omschakelen naar SPDIF.
De benamingen AES/EBU zeggen mij totaal niks, overigens. Ik weet dus niet of dat nog van belang is of kan zijn voor mij.
Dat is de professionele versie van SPDIF, welke 100 Ohm gebruikt en een iets andere data overdracht heeft. Doorgaans is het echter behoorlijk compatible. Maar goed, je kunt switchen.
zouden de beide geluidskaarten dus overweg moeten kunnen met een normale 5.1 S/PDIF uitvoer.
Dat is de vraag. Ik zou in ieder geval emu even mailen!
Zit er overigens nog verschil tussen de ene S/PDIF (coaxial of optical maakt mij niet uit) en de andere? Of is dat één pot nat, aangezien het toch om 0-en en 1-en gaat?
Als er namelijk geen verschil zit tussen de S/PDIF van (bij wijze van spreke) een Realtek onboard chip en een X-Fi of E-MU kaart, dan zou ik natuurlijk gewoon op zoek kunnen gaan naar een betaalbaar (rond de 100 euro) geluidskaartje met S/PDIF en een goede hoofdtelefoonversterker aanschaffen. Dan zit ik alleen met het feit dat de kaart een hele goede stereo-uitgang moet hebben.
De meeste cheap ass kaarten resampelen het geluid, dat wil je dus niet. De Xfi is zowat de eerste Creative kaart die geen resampling meer heeft (als je het uitzet tenminste). De emu kaart doet dat natuurlijk ook niet. Maar er zijn wel meer kaarten die dat niet doen natuurlijk. M-audio heeft er zat, evenals ESI bijvoorbeeld. Voor AC3 maakt het allemaal niks uit trouwens.
Zit ik goed te denken hier, of sla ik de plank volledig mis? Het gaat mij dus puur om S/PDIF 5.1 of 7.1 uitvoer naar mijn AV Receiver en een goed stereogeluid voor mijn hoofdtelefoon.
Dan is zowel de Xfi als de EMU imho overkill..

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-02 22:07

Nutral

gamer/hardware freak

m-audio revolution 7.1
PCI solution for high-quality surround sound up to 7.1

24-bit/192kHz audio playback on up to 8 channels

digital out transmits PCM, plus passthrough of AC-3 and DTS

supports DTS(ES) output and Dolby Digital 5.1 (or EX 6.1) decoding using

8 analog line outs (4 stereo 1/8" mini jacks)

true professional 24-bit/96kHz mic/line recording (1/8” stereo)

SRS TruSurround XT delivers virtual surround with stereo speakers

SRS Circle Surround II transforms stereo content into surround

game support with Sensaura, EAX, DirectSound and A3D

powerful control panel for bass management and other features

supports all popular media players including Windows Media 9

includes valuable entertainment and music creation software

Surround sound demos Tranquility Base.wma and Renaissance.wma by David Miles Huber

dynamic range: 106dB (A-weighted)

signal-to-noise ratio: A/D: 100dB (Typical, A-weighted)
D/A: 107 dB (Typical, A-weighted)

THD: 0.003%

output sample rates (kHz): 32, 44.1, 48, 88.2, 96, 172.4, 192

size/weight: 5” x 5-1/2” x 7/8”; .2 lbs.

Windows Media 9

Sensaura

EAX

DirectSound

A3D

SRS TruSurround XT™

SRS Circle Surround II™

ASIO 2

Mac OS X Core Audio

• MooDyBLueS
  • Niet online
Allebei bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik dan maar voor de M-Audio Revolution 7.1 moet gaan i.c.m. een goede hoofdtelefoonversterker. Het geweldigste aan de kaart vind ik nog dat hij direct een coaxiale S/PDIF heeft en een behoorlijke reeks normale jacks. Hij is ook nog eens onder de 100 euro bij Informatique, dus zeer goed betaalbaar.

Nu vind ik hier een redelijk geprijsde hoofdtelefoonversterker, hoger dan dit wil ik echter ook niet gaan. Zeg maar in euro's zo'n 200-250. Helaas weet ik van hoofdtelefoonversterkers nog minder dan van geluidskaarten. :P

Indien mogelijk, zou het wel fijn zijn als ik 2 inputs heb zodat ik naast de M-Audio Revolution 7.1 ook de Harman/Kardon AV Receiver er op aan kan sluiten. Mits dit niet de kwaliteit aantast, ofwel: als ik voor hetzelfde geld een 1-input versterker kan kopen die duidelijk beter is dan een 2-input versterker dan kies ik uiteraard voor de 1-input en dan wissel ik de kabel wel om als dat nodig is.

Nog steeds geldt: muziek is het belangrijkste, films in iets mindere mate. Die zal ik toch wel in 5.1 willen horen. Games gebeurd dus ook nog wel eens, maar daar hoef ik geen geweldige kwaliteit van geluid voor te hebben.

Alle adviezen zijn welkom.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt ook ff naar de ESI kaarten kijken, de Maya 44 en de Juli@.

Kwa hoofdtelefoonversterker ben ik ook niet erg bekend. Maar er zullen er vast wel zijn die ook meerdere bronnen aan kunnen. Je kunt ook nog je koptelefoon in je HK steken natuurlijk :)

Pagina: 1