Geheugencontroller of processor stuk ?

Pagina: 1
Acties:

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Van een kennis kreeg ik een pc die ik moest repareren. De pc deed nogal ‘raar’. Ik startte de pc vervolgens op en merkte dat deze al tijdens de POST bleef hangen. Na een reset kwam hij de POST wel door maar deze keer kwam er een fatale foutmelding tijdens de Windows XP opstart procedure. Ntfs.sys was beschadigd… Weer een reset zorgde voor een nieuwe fout: een BSOD met als melding irq_not_less_or_equal. Na de volgende reset kwam ik wel in XP.

In de eerste instantie dacht ik aan een beschadigde / stervende harddisk. Bestanden konden niet geopend worden want ze waren onleesbaar / corrupt. Bij openen van programma’s kwam er een BSOD etc. Omdat er amper belangrijke data aanwezig was besloot ik om de HDD te formatteren en een herinstallatie van XP uit te voeren. Puur om te kijken wat er zou gebeuren.

Tijdens de installatie kwamen er inderdaad bergen meldingen van bestanden die niet van cd gelezen konden worden of corrupt / beschadigd waren. Hierna heb ik een aantal onderdelen vervangen door onderdelen die 100% goed werken:

-cd-rom speler
-Win XP installatie cd
-IDE kabels (zowel van MB naar cd-rom als van MB naar HDD)
-HDD
-RAM geheugen (reepje van 512mb DDR333 vervangen door 512mb DDR400)

Om ook uit te kunnen sluiten dat de IDE controller op het MB stuk is heb ik een PCI IDE controller gebruikt, een Promise Ultra133 TX2.

Tot mijn grote verbazing kwamen er nog steeds lees fouten tijdens de installatie. Het enigste wat ik nu nog niet had gewisseld waren het MB de processor (P4 2.4ghz). Omdat ik geen vergelijkbaar MB of processor heb kan ik deze niet wisselen om te testen. Omdat ik toch nog verder wou testen/proberen heb ik toen memtest86 v3.2 gedownload.

Eerst ben ik op mijn eigen (werkende) pc gaan testen met een reepje van 512mb DDR400. Hiermee heb ik alle test’s gedaan, en test 5 een paar keer extra. Dit leverde geen fouten op.
Toen ik hierna dit reepje in de andere pc stopte en ging testen kwamen er al 1000+ fouten binnen in test 1. Na het resetten van het BIOS was dit al aardig ingekort tot een paar error’s en later helemaal geen error’s meer (?). Echter bij test 5 bleven er error’s komen bij het laatste gedeelte van de test. De fouten komen wanneer het geheugen ongeveer gevuld is voor 490-512mb.

Nu had ik gelezen dat test 5 ook iets doet met de CPU caching. Daarom heb ik L1 en L2 uitgeschakeld in het BIOS, en toen ben ik opnieuw gaan testen. Weer precies dezelfde fouten. Ik heb hierna nog twee andere reepjes geprobeerd, die in mijn eigen pc 0 error’s opleveren, maar wel error’s geven bij test 5 op de andere pc.

Als ik zo kijk dan is het voor de hand liggend dat de iets met de geheugen controller aan de hand is. De geheugen controller zit in de CPU dacht ik ? Maar zeker weten doe ik niet, en ik heb nog nooit iets dergelijks mee gemaakt. Ik hoop dat iemand me kan helpen, of een aanwijzing kan geven waardoor ik nog wat kan testen / proberen.

Nog wat gegevens van onderdelen van de ‘defecte’ pc:

Moederbord = Soltek SL-85ERV2
Processor = Pentium 4 2.4 Ghz
Geheugen = 512MB DDR333

edit: Hier de link naar mijn vorige topic ook over dit probleem, maar die werd gesloten omdat er veel onduidelijkheden waren. Ik hoop dat het nu beter is. Klik

[ Voor 3% gewijzigd door Razr op 01-08-2006 01:04 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Razr schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:01:
[...]
Omdat ik toch nog verder wou testen/proberen heb ik toen memtest86 v3.2 gedownload.

Eerst ben ik op mijn eigen (werkende) pc gaan testen met een reepje van 512mb DDR400. Hiermee heb ik alle test’s gedaan, en test 5 een paar keer extra. Dit leverde geen fouten op.
Toen ik hierna dit reepje in de andere pc stopte en ging testen kwamen er al 1000+ fouten binnen in test 1. Na het resetten van het BIOS was dit al aardig ingekort tot een paar error’s en later helemaal geen error’s meer (?). Echter bij test 5 bleven er error’s komen bij het laatste gedeelte van de test. De fouten komen wanneer het geheugen ongeveer gevuld is voor 490-512mb.

Nu had ik gelezen dat test 5 ook iets doet met de CPU caching. Daarom heb ik L1 en L2 uitgeschakeld in het BIOS, en toen ben ik opnieuw gaan testen. Weer precies dezelfde fouten. Ik heb hierna nog twee andere reepjes geprobeerd, die in mijn eigen pc 0 error’s opleveren, maar wel error’s geven bij test 5 op de andere pc.
Heb je de betreffende DIMM's ook in meerdere DIMM-sloten geprobeerd?
Als ik zo kijk dan is het voor de hand liggend dat de iets met de geheugen controller aan de hand is. De geheugen controller zit in de CPU dacht ik ?
Nee, dat is alleen het geval bij AMD-processoren. Intel wil dit niet vanwege verscheidene redenen.
Het zou inderdaad aan de memorycontroller (in de chipset dus) kunnen liggen, aangezien je al zoveel onderdelen hebt uitgesloten. Het feit dat Memtest wél errors geeft op deze pc en op een andere niet geeft al aan dat de fout ergens in het moederbord zijn oorsprong vindt. Tenzij de Soltek het geheugen instabiele timings of Vdimm meegeeft natuurlijk.

Je zou het moederbord eens kunnen controleren op lekkende condensatoren of andersoortig zichtbaar defect.
edit: Hier de link naar mijn vorige topic ook over dit probleem, maar die werd gesloten omdat er veel onduidelijkheden waren. Ik hoop dat het nu beter is. Klik
Ik moet zeggen dat je sindsdien wel geleerd hebt. Mijn complimenten voor deze nette startpost :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34
Sluit ook de voeding niet uit. Leen even een voeding en kijk of dat helpt of niet.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Bios goed kontroleren.
Geheugen langzamer instellen.
Bios in default zetten.

• Razr
  • Niet online
r00n schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:25:
Heb je de betreffende DIMM's ook in meerdere DIMM-sloten geprobeerd?
Ja heb ik geprobeerd, maakt niets uit helaas.
Je zou het moederbord eens kunnen controleren op lekkende condensatoren of andersoortig zichtbaar defect.
Helaas ook niets gevonden.
Ik moet zeggen dat je sindsdien wel geleerd hebt. Mijn complimenten voor deze nette startpost :)
Thnx ;)
EricJH schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:37:
Sluit ook de voeding niet uit. Leen even een voeding en kijk of dat helpt of niet.
Andere voeding heb ik geprobeerd. Maakte ook niets uit, weer die errors bij memtest.
jan99999 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:40:
Bios goed kontroleren.
Geheugen langzamer instellen.
Bios in default zetten.
Ja ik had het bios al gereset en een paar keer doorgelopen. Ook al wat met de waarden lopen spelen maar helaas.

Het lijkt ook wel alsof er meer error's komen wanneer het systeem koud is ?! Vanmorgen toen ik voor de eerste keer wou opstarten moest ik echt een paar keer resetten voordat ik uberhaupt bij de POST geraakte.

In memtest kreeg ik gelijk een paar honderd errors bij test 1, later steeds minder en nu krijg ik er geen meer ?!

edit: Nu krijg ik wel degelijk andere error's met andere bios instellingen. Ik heb nu de snelheid op 266mhz staan, en de latency op 3.0. Ik krijg nu in test 5 geen error's meer, maar nu krijg ik weer erg veel errors in test 7 (random number sequence).

Ook zit er nu een andere voeding in, ik ga de orginele voeding weer terug plaatsen en kijken of test 5 dan nog 0 error's blijft geven, en of test 7 het dan wel goed doet..

edit2:
Ik ben nog bezig geweest met wat testen met andere modules/voedingen en bios instellingen:

Orginele voeding:

Lagesnelheid in bios (266mhz & 3.0)
Test 1 - 0 error's
Test 5 - 0 error's
Test 7 - 8379 error's
Bios zelf laten instellen
Test 1 - 0 error's
Test 5 - 12358 error's
Test 7 - 1313 error's

Vervangende voeding:

Lagesnelheid in bios (266mhz & 3.0)
Test 1 - 0 error's
Test 5 - 0 error's
Test 7 - 1367 error's
Bios zelf laten instellen
Test 1 - 0 error's
Test 5 - 89929 error's
Test 7 - 2139 error's

Heel vaak na het opstarten als ik bijv. een module of de voeding had gewisseld kwamen er fouten bij Test 1, maar naarmate de pc langer aan stond kwamen er minder fouten ?! Uiteindelijk kwamen er zelfs helemaal geen fouten meer.

Ook heb ik andere modules geprobeerd en de de modules in verschillende sloten geplaatst. Maar er bleven fouten komen, soms wel wat minder maar er waren altijd fouten...

Dus volgens mij is het bios, geheugen en de voeding nu ook uit te sluiten? Dan zou het toch het moederbord moeten zijn ?

[ Voor 35% gewijzigd door Razr op 01-08-2006 13:23 ]

• Razr
  • Niet online
Volgens mij heb ik een doorbraak ;)

Zoals ik eerder al aangaf geeft de PC meer problemen wanneer ik deze net opstart: veel error's bij test 1, later geen error's meer, soms komt de PC geeneens door de POST etc.

Vanmorgen was het zo erg dat ik de computer wel 10x moest herstarten omdat de POST geeneens in beeld kwam (monitor bleef stand-by staan).

Nu heb ik net de CPU fan schoongemaakt (was erg stoffig) en de heatsink ook. De core heb ik voorzichtig afgeveegd, en even uitgenomen en alles schoon geblazen. Na een half uurtje alles weer terug geplaatst (alles was weer helemaal afgekoeld).
Toen ik de pc opstartte gebeurde er weer hetzelfde als vanmorgen; helemaal niets. Pas na 10x opnieuw opstarten kwam ik in de POST. Det temperatuur van de CPU was toen ongeveer 32 graden. Daarna ging ik memtest weer opstarten en ik kreeg bergen met errors in ALLE testen...

Na memtest even gedraait te hebben en nog een keer gereboot te hebben was de CPU temperatuur ongeveer 38 graden. En nu komen de 'normale' errors weer bij memtest (zie reactie hierboven).

Hieruit maak ik op dat de CPU erg slecht werkt / fouten maakt wanneer deze koud is, kan ik er vanuit gaan dat deze stuk is ?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Titel gewijzigd op verzoek was 'Geheugencontroller stuk ? '

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Razr
  • Niet online
Ik ben er nu vrijwel zeker van dat het iets met de processor te maken heeft EN met de temperatuur. Als ik de computer laat afkoelen. Zo ongeveer dat de CPU rond de 30-40 graden zit krijg ik veel lees problemen tijdens de installatie van XP, en veel error's bij memtest.

Nu heb ik de fohn van mn zusje gestolen en deze op de cpu gericht, aangezet en aan laten staan. Nu werd de CPU ongeveer 70-75 graden (erg warm ja). Maar nu kwam ik probleemloos door de installatie van XP ?! Ik heb hem niet helemaal afgemaakt, maar zover was ik iig nog nooit gekomen zonder foutmelding. Zelfs in memtest krijg ik nu een stuk minder tot bijna geen error's meer.

• Razr
  • Niet online
Voor mensen die dit topic tegenkomen via de search en met hetzelfde probleem zitten. Bij mij was het opgelost door uiteindelijk het moederbord te vervangen.

edit: sorry voor de late reactie, maar was soort vergeten dat dit topic nog onopgelost open stond :)

[ Voor 25% gewijzigd door Razr op 15-09-2006 20:11 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

Razr schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 20:10:
Voor mensen die dit topic tegenkomen via de search en met hetzelfde probleem zitten. Bij mij was het opgelost door uiteindelijk het moederbord te vervangen.

edit: sorry voor de late reactie, maar was soort vergeten dat dit topic nog onopgelost open stond :)
en toch waren het ook misschien rotte elco's , wie weet, probleem komt me bekent voor.

bij mij althans.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 14:51
Ik heb dus exact hetzelfde probleem!!!!! Hetzelfde moederbord, Soltek SL-85ERV2, 512MB DDR333 en een P4 2.53Ghz.

Ongeveer alles is hetzelde, alleen heb ik nog geen enkel BSOD gekregen en kom ik meestal wel in het POST (5 keer niet ofzo).

Ik krijg in Test 5 van Memtest op exact dezelfde plaats zo'n 300 fouten.
Mijn eerste gedachte was ook mijn HD. Dan dacht ik het geheugen. Maar toen ik ander geheugen probeerde en het ook niet volledig werkte, wist ik dat het moederbord de oorzaak was.

Nu ben ik op dit systeem aan het werken, iTunes en Firefox vallen om het kwartier eens uit, maar voor de rest is het nog OK.

Ik was van plan om ook een topic hierover te openen en gelukkig heb ik het jouwe op tijd gelezen. _/-\o_
Pagina: 1