Foutmelding: CDR 101: Not ready reading drive F

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sabre18
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2022
Beste Tweakers,

Een probleempje voorgelegd...
Ik krijg Win98 niet geinstalleerd

De hardware Specs:
Asus CUSL2 i815 chipset moederbord
Asus 40 speed IDE CD-Rom drive
Pentium III 600e slot 370 FCPGA Processor
256 MB SD-Ram Geheugen
30 Gb IBM DTLA 7200r U100
Mitsumi diskette drive.
Iiyama MT-9017E/T VisionMaster PRO 17

Heb een opstartdiskette aangemaakt via bestaand systeem. Asus 40 speed driver geinstalleerd op diskette.
Bovenstaande hardware in kast gestopt met voeding van 235 watt(geadviseerde voeding door ASUS handleiding.

Als systeem boot gaat de systeem luidspreker kraken. Ook als diskettestation boot.
Ik weet niet of dat normaal is...

Maar nu het probleem:

Als opstartdiskette is geboot en geladen,
kom ik uiteindelijk bij de DOS prompt.
A:\>
Dan type ik F:
F:\>
Dan typ ik DIR
Dan geeft hij de foutmelding:

CDR 101: Not ready reading drive F
Abort, Retry, Fail?_

Probeerde Retry en steeds dezelfde fout.

Heb ook geprobeerd een andere CD rom drive geprobeerd, een Aopen 32 speed, maar kreeg eveneens dezelfde foutmelding, ook de Asus in ander systeem getest daar doet hij het gewoon.

Ook Bios upgrade gedaan, was succesfull.
Daarna default bios instellingen geladen, en wat denken jullie... Alweer hetzelfde probleem.

Graag een oplossing hiervoor, zit diep in de put en hoop er uit te komen.

Greetzzz,

Joep Hogenhout (Sabre18)

sabre@home.nl

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:08

Kolky

subtitle not available

De cd-spelers hebben moeite met het lezen van de cd.
1) of de cd is niet goed (meer)
2) of de IDE-controller is niet goed geconfigureerd.

Oplossingen:
1) Probeer een andere cd
2) Probeer de cdrom-speler eens op een ander IDE kanaal aan te sluiten en zie het resultaat. Wordt de cdrom-speler wel door de BIOS herkend?

• sabre18
De bios herkent de CD-rom speler gewoon in de Bios dat is het vreemde, ook de Asus in een ander systeem getest en deed het gewoon.
Maar de Asus zoekt niet naar de CD die in de drive zit eens als ik F:\> dir
intyp.

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:08

Kolky

subtitle not available

Ik neem aan dat de drivers allemaal wel correct geladen zijn?

Ik had dit probleem eens met een hele oude 8x cd-romspeler. Die kon geen gebrande cd's lezen :? Toen kreeg ik dezelfde error en dezelfde symptomen.

Verwijderd

heb je misschien 2 cdroms of cdrom/dvd of cdrom/dvd/brander ofzo, waardoor je de cdrom in de verkeerde drive doet?

Verder weet ik het ook niet, behalve misschien master/slave instellingen controleren, en aan je onboard ide controller hangen. (dus niet aan een promise of highpoint controller)

• sabre18
Er zitten op de Asus CUSL2 2 keer een IDE UltraDMA/100 connectors en 1 keer een diskette drive connector.

De IBM harddisk heb ik op Primary ingesteld en heb hem via een 40 pins 80 conductor kabel naar de speciale ata 100 connector op het moederbord gedaan.

De CD rom speler is op Master ingesteld en staat op IDE kanaal 2 op het moederbord op het gewone ide connector

• sabre18
Ik heb trouwens maar een cd-romspeler en geen extra kaarten, controllers om harddisk of cdromspelers op aan te sluiten.

Ik dacht bij mezelf... Iets kan ook nooooit meteen werken. Altijd is er wel iets wat tegenzit...

• sabre18
Beste Tweakerzz,

Het probleem zat toch in de Asus CD-rom drive. Hij was defect, maar aangezien hij nieuw was dacht ik dat hij goed was.

Met vriendelijke groet,

Joep Hogenhout

sabre@home.nl
Pagina: 1