Na een tijd gewerkt te hebben op een brakke laptop van mijn werk wordt het toch weer tijd om zelf een desktop aan te schaffen. Omdat het alweer een jaar of 6 geleden is dat ik mijn laatste systeem bij elkaar gesleuteld heb, heb ik me de afgelopen twee weken een beetje ingelezen in de hardware van deze tijd. En pff wat is er veel keus, vroeger was dat toch niet zo (zegt mn gevoel
)
Nou ja, mijn budget is rond de 1000 euro. Daarvan moet ik dus alles aanschaffen, want heb nog helemaal niets. (Alleen wat oude speakertjes, die ik dus maar eerst ff uittest voordat ik nieuwe aanschaf)
Na wat puzzelen ben ik op het volgende systeem terecht gekomen:
1 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2 CL4 (OCZ, OCZ25332048VPDC-K) € 158,95
1 AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2,0GHz, 2x512KB, 89W, Boxed) € 141,06
1 Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 96,49
1 Asrock AM2NF4G-SATA2, GeForce 6100 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) € 56,76
1 Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT € 166,75
1 Logitech Deluxe keyboard (USB, Zwart) € 6,88
1 Logitech MX310 Optical Mouse (USB) € 19,95
1 Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) € 69,88
1 NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) Computerfarm € 5,47
1 NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) EUROMAXI € 32,90
1 Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms g>g, D-s... EUROMAXI € 267,90
Totaal € 1.022,99 0 (alles bij www.cool-prizes.nl voor 1050)
Natuurlijk heb ik heel wat over Core Duo gelezen. Maar heb toch voor AM2 gekozen omdat ik het systeem z.s.m. nodig heb. En heb gelezen dan AM3 wrs ook op AM2 socket kan, dus kan ik in de toekomst waarschijnlijk toch nog upgraden.
Omdat mijn budget niet zo heel hoog is heb gekozen voor een Asrock moederbord. Niet duur, en na wat ervaringen gelezen te hebben ook niet zo slecht.
Daarop dan een AM X2 3800. Goedkoopste dual core. Keuze valt op dual core omdat ik zelf developer ben, dus nog wel eens wat zware tooltjes naast elkaar heb draaien. En omdat er ook op dit dingetje een beetje gegamed gaat worden is dual core ook niet zo slecht, voor toekomstige games dan...
2 gig ram in dual channel moet genoeg zijn denk ik.
De Artec Sonata II kast. Schijnt een goede kast te zijn, met genoeg vermogen en redelijk stil.
Samsung SyncMaster 930BF voor het gamen, en daarnaast groot genoeg voor mijn werk. En omdat ik maar 1 dag in de week thuis werk hoeft ie nu ook niet zo heel groot te zijn. Heb voor de 930 gekozen omdat ik veel heb gelezen dat de 940 soms toch wat meer ghosting lijkt te hebben dan de 930.
De videokaart is ook voor de games. Redelijk genoeg om de huidige games behoorlijk te kunnen draaien. En ook nog een tijdje mee te gaan.
Hardeschijf groot genoeg denk ik (ben 40 gig gewend
) En met 7200 rpm en 16 MB cache ook snel genoeg.
De grootste vraag die ik heb is of het geheugen wel snel genoeg is om optimaal te werken met de processor enzo. Daar heb ik eigenlijk zeer weinig verstand van, en werd mij ook niet helemaal duidelijk met het lezen van verschillende guides om een systeempje samen te stellen.
Daarnaast vraag ik mij natuurlijk af of het allemaal wel compatible met elkaar is. Omdat het zo lang geleden is voor mij om een systeem te maken wil ik hiet niet in de fout gaan. Volgens mij moet het wel kloppen, maar ja, wil het graag toch zeker weten.
En natuurlijk graag de bescheiden mening van de experts
[EDIT]Daarnaast wilde ik eigenlijk nog een andere koeler op de CPU hebben, echter kon weinig AM2 koelers vinden. Nu lees ik net dat de Arctic Freezer 64 er ook op kan. Iemand ervaring mee, wordt op verkoop sites namelijk niet vermeld. bron: http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=80&disc=
Nou ja, mijn budget is rond de 1000 euro. Daarvan moet ik dus alles aanschaffen, want heb nog helemaal niets. (Alleen wat oude speakertjes, die ik dus maar eerst ff uittest voordat ik nieuwe aanschaf)
Na wat puzzelen ben ik op het volgende systeem terecht gekomen:
1 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2 CL4 (OCZ, OCZ25332048VPDC-K) € 158,95
1 AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2,0GHz, 2x512KB, 89W, Boxed) € 141,06
1 Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart) € 96,49
1 Asrock AM2NF4G-SATA2, GeForce 6100 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) € 56,76
1 Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/2DHT € 166,75
1 Logitech Deluxe keyboard (USB, Zwart) € 6,88
1 Logitech MX310 Optical Mouse (USB) € 19,95
1 Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS) € 69,88
1 NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) Computerfarm € 5,47
1 NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) EUROMAXI € 32,90
1 Samsung SyncMaster 930BF (19", 4ms g>g, D-s... EUROMAXI € 267,90
Totaal € 1.022,99 0 (alles bij www.cool-prizes.nl voor 1050)
Natuurlijk heb ik heel wat over Core Duo gelezen. Maar heb toch voor AM2 gekozen omdat ik het systeem z.s.m. nodig heb. En heb gelezen dan AM3 wrs ook op AM2 socket kan, dus kan ik in de toekomst waarschijnlijk toch nog upgraden.
Omdat mijn budget niet zo heel hoog is heb gekozen voor een Asrock moederbord. Niet duur, en na wat ervaringen gelezen te hebben ook niet zo slecht.
Daarop dan een AM X2 3800. Goedkoopste dual core. Keuze valt op dual core omdat ik zelf developer ben, dus nog wel eens wat zware tooltjes naast elkaar heb draaien. En omdat er ook op dit dingetje een beetje gegamed gaat worden is dual core ook niet zo slecht, voor toekomstige games dan...
2 gig ram in dual channel moet genoeg zijn denk ik.
De Artec Sonata II kast. Schijnt een goede kast te zijn, met genoeg vermogen en redelijk stil.
Samsung SyncMaster 930BF voor het gamen, en daarnaast groot genoeg voor mijn werk. En omdat ik maar 1 dag in de week thuis werk hoeft ie nu ook niet zo heel groot te zijn. Heb voor de 930 gekozen omdat ik veel heb gelezen dat de 940 soms toch wat meer ghosting lijkt te hebben dan de 930.
De videokaart is ook voor de games. Redelijk genoeg om de huidige games behoorlijk te kunnen draaien. En ook nog een tijdje mee te gaan.
Hardeschijf groot genoeg denk ik (ben 40 gig gewend
De grootste vraag die ik heb is of het geheugen wel snel genoeg is om optimaal te werken met de processor enzo. Daar heb ik eigenlijk zeer weinig verstand van, en werd mij ook niet helemaal duidelijk met het lezen van verschillende guides om een systeempje samen te stellen.
Daarnaast vraag ik mij natuurlijk af of het allemaal wel compatible met elkaar is. Omdat het zo lang geleden is voor mij om een systeem te maken wil ik hiet niet in de fout gaan. Volgens mij moet het wel kloppen, maar ja, wil het graag toch zeker weten.
En natuurlijk graag de bescheiden mening van de experts
[EDIT]Daarnaast wilde ik eigenlijk nog een andere koeler op de CPU hebben, echter kon weinig AM2 koelers vinden. Nu lees ik net dat de Arctic Freezer 64 er ook op kan. Iemand ervaring mee, wordt op verkoop sites namelijk niet vermeld. bron: http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=80&disc=
[ Voor 4% gewijzigd door majoh op 01-08-2006 00:02 ]