DVD-drive niet herkend in linux-install

Pagina: 1
Acties:
  • 1.267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb me een nieuw systeempje aangekocht, maar Linux wil er niet op :(
Ik heb geprobeerd met Ubuntu 6.06 i368, Gentoo 2006.0 x64, OpenSuse 10.1 x64 en Fedora Core 5 x64 maar telkens loopt de installatie bij het begin al vast. Het probleem zal wel bij mijn moederbord liggen denk ik, meerbepaald bij de JMicron (JMB361 als ik het goed heb) RAID-controller? Gentoo en SUSE zeggen dat ze de CDROM-drive niet vinden, Fedora toont een lijst met drivers maar JMicron staat er niet tussen, en Ubuntu loopt gewoon vast. Windows XP installeert wel goed, zonder extra drivers.
Relevante specs:
  • MSI P965 Neo
  • Core 2 Duo E6600
  • LG HL-DT-ST DVD-RAM GSA-H20L PATA-drive
  • Seagate ST3200822AS 200GB SATA-drive
Hoewel ik dus geen RAID gebruik en de DVD-drive gewoon via PATA is aangesloten, herkent het BIOS ze niet als 'cdrom' maar is het een aparte device. Bij de ATA-devices in het BIOS staat ook overal none. De drive wordt dus blijkbaar over de RAID-controller verbonden, en ik zie nergens een optie om dat uit te schakelen in het BIOS. Als ik de controller volledig uitschakel herkent hij dus niets meer. Dit lijkt er iets mee te maken hebben, maar ik weet niet echt hoe ik het moet installaren, laat staan in de installatie inbrengen.
Is er geen enkel patch of distro die ervoor kan zorgen dat dit werkt?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hmmm raid uitzetten in de BIOS gaat dus niet.

wat geeft een dmesg?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Kan je niet even een DVD speler aan een USB poort hangen? Als een keer alles geinstalleerd is kan je misschien meer troubleshooten.

• saftaplan
Ik heb geen externe DVD-speler, maar ik heb het nu wel eens met Puppy geprobeerd op USB... Wat ook mislukte. Ik krijg het wel geboot, maar omdat hij usr_cram.fs niet vindt (wat nochtans wel op de stick staat) geraak ik ook hier niet verder dan een basic shell. Het zal wel iets met deze foutmelding te maken hebben:
usb_control/bulk_msg: timeout
USB device not accepting new address=2 (error=-110)
(probeert ook nog met wat hogere adressen)
Met instlux heb ik ook geprobeerd, maar de GRUB4DOS lijkt mijn HDD niet te kunnen lezen (hij vindt menu.lst niet, terwijl dat wel degelijk op zijn plaats staat).

En nee, als ik de controller uitschakel in het BIOS (IDE/RAID-control op Disabled) herkent hij niks meer, op geen enkele manier.

Bij de Gentoo-cd geeft dmesg bij ATA een foutmelding:
ATA: abnormal status 0x7F on port 0xF107

Dit is de eerste en laatste keer dat ik MSI koop :|

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Zou het niet meer te maken hebben met het feit dat het gloedjenieuwe hardware is dan dat het van MSI afkomt?

Zijn alle PATA poorten gekoppeld aan die RAID controller? Soms zijn er aparte die buiten de RAID vallen.

Hmm, volgens de handleiding vallen inderdaad alle SATA en de PATA poort onder de RAID. Maf. Ik zou toch eens kijken of je geen externe behuizing of zo'n lossen USB>>IDE kabel kan ritselen en het zo proberen.

Iets anders, maar ik betwijfel of het zal helpen: mijn nieuwe lite-on DVD brander werd pas (goed en bruikbaar) herkent na een firmware update. Juist, een update op een brander new out-of-the-box. Dit was voor Suse 10.1 Wel een beetje klote dat je alleen maar de firmware kan updaten onder Windows. Moest hem dus even overbouwen. Daarna waren de problemen wel helemaal over.

Maar het lijkt me dat bij jou wel meer moet gebeuren. Basale herkenning lijkt me toch wel veel sneller mogelijk.
Succes iig.

[ Voor 62% gewijzigd door superduper op 01-08-2006 11:24 ]

• saftaplan
Misschien heb je wel gelijk over dat niet alles aan MSI ligt, maar dan snap ik niet dat Windows XP SP1 de controller dan out-of-the-box ondersteunt? Daarbij, ik steek de schuld graag op MSI :P , heb ook een MSI graka met een stofzuiger van een ventilator, en het moederbord was onvoldoende gedocumenteerd, ik ging er maar van uit dat het 1GB DDR2 800 RAM-modules ondersteunt... (ok stom van mij maar als je voor elk onderdeel dat je koopt de manual moet downloaden en uitlezen voor je zoiets te weten komt...) Het had op z'n minst in het klein bij de specs mogen staan.

Er is maar 1 PATA poort dus veel keus heb ik niet.
Ik zie trouwens wel een firmware update staan van 1.00 naar 1.01 voor mijn dvd-drive, maar ze zou alleen "leesproblemen verhelpen bij bepaalde dvd-rom-titels". Ik denk niet dat dit gaat helpen omdat ik echt vermoed dat het aan de controller ligt.
Bij Fedora is er trouwens de moeglijkheid om een driver disk voor de controller te gebruiken tijdens de installatie, mocht ik nu nog zo'n disk vinden...

• talat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2021
Zit met hetzelfde bord en hetzelfde probleem. Vandaar dat ik dit draadje maar omhoog schop.

De PATA poort zit via een bridge aan de SATA controller vast. In linux land is het een bekend probleem. Ik wil graag Debian installeren. In de errata bij beta 3 van "etch" staat wel een workaround, maar dit werkt voor mij helaas niet :(

Ik heb al geprobeerd met een diskette image te booten, geen succes.

Mijn volgende idee is met een partition tool ext3 partities aan te leggen. Vervolgens deze te formatteren en vanuit windows een image, loader etc op die partitie zetten. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet.

Andere tips zijn ook welkom. Early adaptor heeft zo zijn nadelen :X

TT

• blauwvoet222
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-10-2025
hey, al enig succes met je probleem? Ik ben een systeem van 0 aan het opbouwen en het lukt maar niet om een IDE dvd speler of harde schijf aan de praat te krijgen.
Heb al nuttige suggesties gelezen op deze topic maar zou toch graag van het probleem afraken (bezorgt me vervelende nachten).
Ik gebruik zelfde moederbord en 2 SATA schijven van Samsung (deze worden wel door bios herkend). ; een IDE harde schijf (die niet wordt herkend) en Plextor DVD schrijver (die eveneens niet wordt herkend)

• talat
Nee nog niet. Ik heb via de Gentoo forums wel wat nieuwe ideeen gekregen. Niets heeft geholpen. Het schijnt echter dat de ArkLinux live cd wel werkt... Ga het morgen of overmorgen testen.

Een oplossing zou een USB apparaat kunnen zijn, maar dat heb ik niet voor handen. En om nu om een keer linux te installen zo iets te kopen.

Verder nog met SuSE bezig geweest, boot wel gedeeltelijk. Maar op het 'error' moment kun je NIC driver modules in de kernel laden. Helaas geen driver voor mijn on-board nic. Ga ik dus nog eens met een PCI nicje proberen.

Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem te vinden op het net. Voor zover ik gelezen heb ligt het aan de jMircon SATA-->PATA bridge. De hele JMicon chip wordt maar gedeeltelijk ondersteund, het schijnt een redelijk nieuw bedrijf te zijn. Kernel 2.6.18 (final) zou verlichting moeten brengen, maar wanneer Debian/Ubuntu deze implementeerd weet ik niet. Debian 4.0 zou met 2.6.17 verscheept worden aldus het plan. Dat staat echter nog op de review lijst. Hopelijk duikt hij binnenkort op in een daily of weekly build van etch.

TT

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er zit een bug in de IDE driver in 2.6.17 voor de JMicron chip waardoor die chip niet gaat werken met 2.6.17. Debian kennende, zal die fix gewoon gebackport worden naar 2.6.17, maar dan zal het eerst wel in de bugtracker moeten staan, ze kunnen niet ruiken dat die chip niet goed werkt met 2.6.17.

• saftaplan
Ik heb Gentoo 2006.0 x86_64 nu volledig kunnen installeren. Hang je SATA HDD aan de poort naast de JMicron-poort, op de Intel controller anders gaat GRUB straks mopperen (omdat er bij deze poort geen verwijzing is in de BIOS). Boot de Gentoo install-cd met all-generic-ide irqpoll als kernel-optie (normaalgezien zou dit moeten werken bij elke distro met een kernel-versie tussen 2.6.9 en 2.6.18, maar van alle geteste distro's boot alleen Gentoo goed hier, Debian heb ik nog niet getest). De irqpoll is er omdat de Intel controller anders IRQ-problemen geeft. Wat aan de ATA-poort hangt wordt herkend als /dev/hdk. Nu kan je Gentoo installeren, als je de kernel compileert er wel op letten dat je ook hier de generic ide ondersteuning compileert. In GRUB zet je dezelfde kernel-opties las bij de install-cd. Om de netwerkkaart te laten werken moet je hiervan nog een module halen en compileren (make clean modules, make install, depmod -a, modprobe r1000).

Ik heb ook de kernel voor de gein eens geupdate naar 2.6.17-gentoo-r4, alles lijkt er wel te werken (mits ik nog steeds dezelfde kernel-opties aanzet) maar ik kan de netwerkmodule niet meer compileren (make clean modules mislukt, ik ben zeker dat dit met mijn Linux-onkunde te maken heeft ;) ). Ik gebruik nu dus 2.6.15-gentoo-r5 met KDE en dit draait heel goed (geluid ook, maar dat heb ik nog niet verder getest dan een geluidsbestandje spelen). Cat ook eens /proc/cpuinfo om te zien of er wel degelijk 2 CPU's zijn gedetecteerd, sommigen zien er maar 1 ook al gebruiken ze een SMP kernel. Als je van een IDE harde schijf wil gaan booten zal dit ook niet lukken naar ik verwacht omdat grub dus een verwijzing in het BIOS nodig heeft. Succes!

• talat
Eindelijk tijd gehad...

HDD aan een ICH8 poort gehangen. En geinstalleerd vanaf een USB stick. Windows boot niet meer, maar dat is nu niet erg :9

RTL module geeft nog wat kopzorgen, straks een nieuwe kernel compilen hopen de dvd drive werkend te krijgen.

edit: Debian 'etch' beta 3

[ Voor 5% gewijzigd door talat op 26-08-2006 20:34 . Reden: oops vergeten ]

TT

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Ik had ook een msi p965 neo-f, bij mij liet hij ook niet mijn ide cd spelers in de bios zien. Dus gingen we terug, nieuw bord meegekregen. Hetzelfde probleem, nog een keer terug. Toen zei de winkel deze productieserie heeft problemen met de ide bus. Er is nog geen update :( . Toen heb ik maar een p5w dh deluxe aangeschaft O+

• talat
danielkraak schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:20:
Ik had ook een msi p965 neo-f, bij mij liet hij ook niet mijn ide cd spelers in de bios zien. Dus gingen we terug, nieuw bord meegekregen. Hetzelfde probleem, nog een keer terug. Toen zei de winkel deze productieserie heeft problemen met de ide bus. Er is nog geen update :( . Toen heb ik maar een p5w dh deluxe aangeschaft O+
Ik heb volgens mij geen problemen die aan het bord liggen. IDE werkt onder windows prima. Er zijn wat issues, maar er is ook al weer een BIOS update (nog niet geinstalleerd). Nieuwe producten hebben altijd kinderziektes, hoe goed ze ook getest zijn.

TT

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

Brupje

3D nerd

ik heb zaterdag een p5b gekocht met ook zo een JMicron gevalletje. Zelfde probleem.

Met linux all-generic-ide gaat het ietjes beter, start de installatie wel. Maar crasht nog steeds halverwege met RAID aan. (met RAID uit lijkt het wel goed te gaan, maar ik wil RAID ;))

In 2.6.18-RC4 schijnt het gefixt te zijn, maarrr hoe moet ik die op mijn fedora installatie CD krijgen :S

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem (Asus P5B). Ik probeer Debian te installeren, kan booten van CD maar in de derde stap van de installate geeft ie de error 'can't mount cdrom'. 'linux all-generic-ide' helpt ook niet.
Ik dacht het probleem te kunnen omzeilen door een externe (USB) dvd speler te gebruiken, maar daarmee krijg ik hetzelfde probleem.

De install files van Debian staan ook op de harde schijf, en ik kan met een boot cd naar Dos booten en bij die files komen, maar ik heb geen idee hoe ik dan de installatie alsnog kan starten. De meeste instructies gaan er vanuit dat je al een linux versie erop heb staan, en geen Dos.

Wat is de makkelijkste manier om Debian alsnog geinstalleerd te krijgen? De dvd speler heb ik verder niet nodig.

• Brupje

Brupje

3D nerd

heb je RAID aan of uit? dat scheelt wel met dat all-generic-ide geloof ik.

Wat je misschien kunt proberen is op een pc met VMWare een installatie te maken, naar een de unstable kernel 2.6.18-RC5 te upgraden, en vervolgens een image maken van je VMWare en op je pc zetten?

Verwijderd

De raid staat inderdaad uit, en ik heb alle mogelijke combinaties in de bios geprobeerd.
Het maken van een bootable USB stick wil ook niet lukken.

Is het bekend wanneer er support komt voor de JMicron chipset in Debian?

• Brupje

Brupje

3D nerd

ik heb nog geen bugreport gevonden bij debian, dus misschien weten ze niet eens dat er een probleem is ;)

• Brupje

Brupje

3D nerd

bij ubuntu is dit probleem opgelost in edgy (schijnt).

in fedora FC6 zou het in > 2.6.17-1.2630 opgelost moeten zijn. FC5 weet ik nog niet :(

http://www.fedoraforum.or...php?t=120378&page=2&pp=15

Pagina: 1