Aansluitingen TV en Home Cinema - Geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 935 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:24
Ik heb hier redelijk wat topics gezien over het geluid van je tv over de home cinema set laten lopen. Hier heb ik wel wat nuttige informatie uitgehaald, maar ik ben nu ook weer geen kenner op dit gebied.

Heb de volgende tv en set op het oog:
TV: Philips 26PF5411/10
Home cinema: Philips HTS3100/12

Aansluitingen TV:
Extern 1 SCART : Audio L/R, CVBS in/uit, RGB
Extern 2 SCART : Audio L/R, CVBS in/uit, S-video in
Andere aansluitingen : IEC75-antenne
Aansluitingen aan de voor- en zijkant : CVBS in, Hoofdtelefoon uit, S-video in, Audio L/R in
Aantal SCARTS : 2
Extern 4 : YPbPr
Extern 5 : HDMI
Extern 6 : HDMI

Aansluitingen set:
Aansluitingen aan de achterkant : Analoge audio links/rechts in, SCART1 (CVBS, S-video/RGB uit), FM-antenne in, MW-antenne, TV in (audio, cinch)

Er dus geen rechtstreekse audio out bij de tv.
Kan ik dan met 1 scart kabel zowel het beeld van de dvd op de tv krijgen en het geluid van de tv op de set? (De 2e scart aansluiting zou ik graag voor bijv een playstation gebruiken)
Ook heb ik ergens iets gezien waarbij de hoofdtelefoon uit werd gebruikt voor het geluid. Hoe werkt dat eigenlijk?

Heeft misschien iemand een idee hoe dit in z'n werk zou gaan met digitaal geluid?

Welke oplossing kan ik het beste gebruiken als ik van deze combinatie uitga?
En welke kabels heb ik dan nodig?

Hopelijk kan iemand wat twijfels over al die aansluitingen weghalen :)

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-08 13:32
Ik heb als TV de Philips 32PW9520 en als home cinema de Philips LX8300SA. Daarbij zit er gewoon één SCART-kabel tussen mijn home cinema set en de tv en als ik bij de ingangsbron van mijn home cinema set kies voor tv, dan krijg ik gewoon het tv geluid over m'n home cinema set. Dit is dus wat jij wilt. Hoewel jij andere producten hebt, verwacht ik dat het daarbij hetzelfde zal zijn.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53
Wat wil je precies? Ik denk dat je bedoelt dat je het kabel TV signaal dat op de tuner van je TV binnenkomt wil doorsluizen naar je set, maar zeker ben ik daar niet van. Het is het enige dat me logisch lijkt.

Om dat te doen zal je inderdaad je hoofdtelefoon uitgang moeten gebruiken, dat is de enige wijze waarop je geluid uit de TV kan halen... volgens mij kan dat gewoon met een stereoplug - stereo cinch kabeltje, maar zeker ben ik daar niet van, een hoofdtelefoonuitgang is geen lijnuitgang.

Zelf regelde ik dit middels mijn video: kabel erin, scart kabel met stereo cinch aftak kabeltje naar TV en versterker.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Strangelove op 01-08-2006 12:03 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• DJMarcel
Wat de TS volgens mij wil, is het geluid van tv-programma's die hij bekijkt horen via zijn home cinema set. Het kabel tv signaal dat op de tuner van je tv binnenkomt via de hoofdtelefoon uitgang doorsluizen naar een home cinema set is volgens mij zinloos en onmogelijk, maar ik neem aan dat je precies hetzelfde bedoelt als wat ik hierboven schrijf.

Zoals ik al aangaf werkt dit bij veel (nieuwere) Philips producten gewoon door alleen een SCART kabel aan te sluiten tussen je home cinema set en je tv. Een SCART-kabel werkt namelijk in twee richtingen en kan dus zowel het beeld en geluid van je home cinema set (DVD-speler) doorgeven aan je tv als het geluid van je tv doorgeven aan je home cinema set. Een eis hiervoor is wel dat je tv audio-out in zijn SCART-aansluiting heeft (wat vaak wel zo is), dat je home cinema set audio-in in zijn SCART-aansluiting heeft (wat ook vaak zo is) en dat je een volledige bedrade SCART-kabel hebt.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53
Dan hebben we het over hetzelfde. Maar volgens de TS beschikken zijn SCART poorten alleen over audio ingangen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• DJMarcel
De SCART-aansluitingen beschikken volgens hem over Audio L/R. Of dat in of uit is staat er niet bij. Volgens mij komt deze omschrijving rechtstreeks uit de specs van Philips. In de specs van mijn tv wordt audio helemaal niet gemoemd bij de SCART-aansluitingen, maar toch werkt het met alleen een SCART-kabel tussen de tv en de dvd-speler. Helaas is dus niet te zeggen of dat in dit geval ook gaat lukken (tenzij iemand hier diezelfde tv heeft).

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-10 08:11
Een video recorder neemt ook op via 1 scart aansluiting, dus het is gewoon 2 richtingsverkeer. Je kan een scart opzetstuk kopen zodat het beeld en geluid gescheiden worden. Dan gebruik je alleen L/R audio kabels naar je reciever.

Afbeeldingslocatie: http://www.ab-data.pl/platforma/abdataims/33/103302121.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door PHiXioN op 01-08-2006 16:57 ]

• DJMarcel
Dat zou inderdaad ook een optie zijn, maar dat opzetstuk zou dan op SCART2 moeten (omdat op SCART1 de DVD-speler wordt aangesloten), terwijl TS aangeeft dat hij ook nog zijn playstation wil aansluiten.

Aangezien beide SCARTs voor CVBS in/uit zijn, neem ik aan dat ze ook voor audio in/uit zijn. Dit hoeft echter niet. Je kunt het in ieder geval eerst 'ns proberen met gewoon één SCART kabel. Dit zou normaal gesproken moeten werken. Sommige TVs (zoals de oude Philips TV van m'n ouders) hebben echter helemaal geen audio-out (dus in beide SCART aansluitingen niet en ook geen aparte aansluiting) en dan is het alleen mogelijk via de hoofdtelefoon aansluiting.

Overigens hebben ook niet alle home cinema sets audio-in op hun SCART aansluiting. De HTS3100 heeft echter wel een aparte TV in, dus dan is het altijd mogelijk om een SCART kabel aan te passen zodat deze aan één kant (bij de TV) alleen een SCART plug heeft en aan de andere kant zowel een SCART plug als twee cinch plugjes (is niet zo moeilijk).

Waarschijnlijk werkt het bij nieuwere systemen, zoals al gezegd, echter al direct met een SCART kabel tussen de home cinema set en de TV.

[ Voor 6% gewijzigd door DJMarcel op 02-08-2006 09:54 ]

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:24
Bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik hiermee wel voldoende weet. Aangezien het een nieuw model tv is van philips zal het wel rechtstreeks werken.

De specs kwamen overigens idd van de website.

Verwijderd

wie kan mij helpen, ik heb een akai homecinemaset DVR4720SS, bij de DVD speler zit geen skartaansluiting,hoe moet ik deze dan verbinden met de TV en wat betekent S-video?Is er misschien iemand in de buurt van Haarlem die mij kan helpen, de hele audio-video-tv aan te sluiten, want ik kan er niet uit wijs

Verwijderd

DJMarcel schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 09:52:
Dat zou inderdaad ook een optie zijn, maar dat opzetstuk zou dan op SCART2 moeten (omdat op SCART1 de DVD-speler wordt aangesloten), terwijl TS aangeeft dat hij ook nog zijn playstation wil aansluiten.

Aangezien beide SCARTs voor CVBS in/uit zijn, neem ik aan dat ze ook voor audio in/uit zijn. Dit hoeft echter niet. Je kunt het in ieder geval eerst 'ns proberen met gewoon één SCART kabel. Dit zou normaal gesproken moeten werken. Sommige TVs (zoals de oude Philips TV van m'n ouders) hebben echter helemaal geen audio-out (dus in beide SCART aansluitingen niet en ook geen aparte aansluiting) en dan is het alleen mogelijk via de hoofdtelefoon aansluiting.

Overigens hebben ook niet alle home cinema sets audio-in op hun SCART aansluiting. De HTS3100 heeft echter wel een aparte TV in, dus dan is het altijd mogelijk om een SCART kabel aan te passen zodat deze aan één kant (bij de TV) alleen een SCART plug heeft en aan de andere kant zowel een SCART plug als twee cinch plugjes (is niet zo moeilijk).

Waarschijnlijk werkt het bij nieuwere systemen, zoals al gezegd, echter al direct met een SCART kabel tussen de home cinema set en de TV.
Beste DJMarcel,

Bedoel je te zeggen dat je enkel met een SCART-aansluiting aan de achterzijde van je tv toch een cinemaset kunt plaatsen? Ik wil namelijk graag de HTS3100, maar heb een CT-2125ETM Mitsubishi tv, waar ik helaas geen handleiding bij heb. Op internet kan ik niets terug vinden over het wel of niet aanwezig zijn van een audio-out in de SCART-aansluiting. Ik hoop dat jij, of iemand anders, mij kan helpen, want ik wil dolgraag een cinema-set maar wil er natuurlijk niet één kopen en er dan achterkomen dat er geen geluid uit komt.

Ps. de enige twee aansluitingen op mijn tv zijn de SCART-aansluiting en de aansluiting voor de signalen (die mooie witte dikke kabel voor de zenders :P )... Hoop dat jullie kunnen/willen helpen. Alvast bedankt!!!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hoewel een oud topic, wel hetzelfde onderwerp.
Ik zie even door de bomen het bos niet meer ;(

Situatie (binnenkort aan te schaffen):
Home Cinema (Philips HTS3115)
Aansluitingen :
SCART1 (CVBS, S-video/RGB uit),
Analoge audio links/rechts in,
FM-antenne,
MW-antenne,
Easy-Fit luidsprekeraansluitingen,
HDMI uit

LCD TV (Philips 32PF5331)
Aansluitingen:
Extern 1 SCART : Audio L/R, CVBS in/uit, RGB
Extern 2 SCART : CVBS in/uit, S-video in, Audio L/R
Aansluitingen aan de voor- en zijkant : CVBS in, Hoofdtelefoon uit, S-Video in, Audio L/R in
Aantal SCARTS : 2
Extern 4 : YPbPr
Extern 5 : HDMI
Extern 6 : HDMI

UPC DVR mediabox/recorder
Aansluitingen:
SCART
coaxiale uitgang (Digital Out)

Volgens mij moet ik alles onderstaand aansluiten:
upc dvr <> tv via SCART
homecinema <> tv via HDMI

Enige probleem:
geluid van de digitale tv/upc dvr op de home cinema.
Is het mogelijk de coaxiale uitgang via een convert/adapter aan te sluiten op bv de SCART aansluiting van mijn home cinema?
Ik sluit liever de mediabox (voor het geluid) dus direct op mijn home cinema aan in plaats van het via:
mediabox --> tv --> home cinema (tv <> home cinema dan SCART denk ik) te laten lopen.
Of maakt dit niets uit?
Concrete vraag: hoe kan ik deze situatie het beste oplossen?

Waarschijnlijk ligt het redelijk voor de hand, maar zoals ik al zei:
momenteel zie ik door de bomen het bos niet meer ;(

[ Voor 8% gewijzigd door geenstijl op 15-04-2007 01:03 ]

Pagina: 1