Zuinig dualcore systeem: de cpu

Pagina: 1
Acties:

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 09:23

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Aangezien ik het wachten op de verkrijgbaarheid van Via CPU's met dual Esthercores een beetje beu ben, moet ik maar op zoek naar een andere oplossing voor een fatsoenlijk desktopsysteem.

Mijn insteek is een kast (geen laptop) met een dualcore CPU, moederbord met alles, dus ook integrated graphics. Als vervanging van de Via is mijn oog gevallen op de AMD AM2 X2 3800+ (Windsor). Deze is nog betrekkelijk zuinig met 35W.

Op GoT heb ik echter gelezen dat een S939 X2 3800+ in de praktijk ook maar 40W gebruikt. Is het nuttig om specifiek de AM2 Windsor versie te pakken? Zijn er nog fatsoenlijke alternatieven die ik over het hoofd zie?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een MPX bord met hierop 2x een Geode (op 1.1V). 14W per cpu, kom je dus op 28W totaal. Integrated lan en graphics zullen geen probleem zijn, gezien veel van dit soort borden dat soort dingen wel aan boord hebben (Tyan thunders bijvoorbeeld).

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
mAXT icm een yonah/memron :) ?

Verwijderd

de nieuwe intel conroes zijn toch zuiniger als een amd X2?
Zeker als je de performance er bij betrekt.
Er komt naast de E6300 ook nog een E4300 uit, is de moeite waard om even naar te zoeken denk ik

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:57:
Een MPX bord met hierop 2x een Geode (op 1.1V). 14W per cpu, kom je dus op 28W totaal. Integrated lan en graphics zullen geen probleem zijn, gezien veel van dit soort borden dat soort dingen wel aan boord hebben (Tyan thunders bijvoorbeeld).
Hrm, best een aardige optie, maar ik denk dat je voor die 7 Watt besparing behoorlijk wat performance inlevert, om maar te zwijgen over 64-bits en virtualisaties? Daarnaast ben jij niet echt een goede ambassadeur voor die Geode, en ik vraag me sterk af of op zo'n Tyan plank de boel stabiel zal lopen op 1.1V.
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:04:
de nieuwe intel conroes zijn toch zuiniger als een amd X2?
Zeker als je de performance er bij betrekt.
Er komt naast de E6300 ook nog een E4300 uit, is de moeite waard om even naar te zoeken denk ik
Ik heb voor de Core 2 Duo's nog niet echt fijne TDPs kunnen vinden, wel voor ULV varianten van de mobiles, maar ik wil per se een desktopsysteem. Zie ook deze plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/20a6kvk.png
Afbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/20a6kwm.png

Uiteraard sta ik open voor Intel, maar de E4300 staat gepland voor Q1 2007, dus die valt helaas af. De 3800+ EE SFF in de grafiek is volgens mij de Windsor die ik heb gelinkt vanuit de pricewatch, want dat is de 35W versie en niet die van 62W (EE zonder SFF), maar past toch op een "regulier" desktop bord, zonder speciaal mobiel socket.

Een desktop op basis van een dualcore 64-bits mobile CPU (met virtualisaties?) en een m-ATX bord is iets dat ik nog even ga uitpluizen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Laagste TDPs voor de conroes is 65W : http://www.hardware.info/reviews.php?id=653

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terw_Dan schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:57:
De spanning waar de Geode standaard op draaidt is 1,25 Volt met een max. verbruik van 14Watt. Alleen zijn er niet erg veel moederborden die dit ook standaard leveren. In iedergeval een MPX (dual socket A) niet. Meestal is de laagste in te stellen spanning 1,45 Volt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Al naargelang hoe dringend het is en of je er zoveel aan wil uitgeven,zou je kunnen wachten op de merom, officieel is er al maar hij wordt pas echt in de winkel verwacht over een maand. Stop je die op een aopen bordje of zo, dan heb je alles wat je maar wil denk ik zo, wel niet goedkoop...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

AMD 3800+ EE SFF

Deze heeft maar 35 watt nodig en is speciaal ontworpen voor SFF (Small Form Factor) pc's zoals 1u servers blades, htpc's, barebone's etc. Dit wordt zo'n beetje de zuinigste desktop processor voorlopig buiten de speciale mobile processors.
TDP geeft niet aan dat deze altijd dan 65watt nodig, geeft alleen maar dat het platform op z'n minst dat moet kunnen leveren oa. Het echte verbruik ligt lager en ook hoger naar gelang processorbelasting.

[ Voor 43% gewijzigd door Dukey op 01-08-2006 09:22 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sphere schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:12:
[...]

Hrm, best een aardige optie, maar ik denk dat je voor die 7 Watt besparing behoorlijk wat performance inlevert, om maar te zwijgen over 64-bits en virtualisaties? Daarnaast ben jij niet echt een goede ambassadeur voor die Geode, en ik vraag me sterk af of op zo'n Tyan plank de boel stabiel zal lopen op 1.1V.
1.1V gaf wat problemen, daarom draaide ik ook op 1.15V. Dat kleine beetje extra was net voldoende om er erg stabiel mee te werken. (kan natuurlijk ook goed aan de voeding of het mobo hebben gelegen natuurljik, een hele kleine afwijking naar beneden is natuurlijk al genoeg om wat problemen te veroorzaken).

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
TetsuoShima schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:54:
Al naargelang hoe dringend het is en of je er zoveel aan wil uitgeven,zou je kunnen wachten op de merom, officieel is er al maar hij wordt pas echt in de winkel verwacht over een maand. Stop je die op een aopen bordje of zo, dan heb je alles wat je maar wil denk ik zo, wel niet goedkoop...
Hrm, op de een of andere manier had ik in mijn hoofd zitten dat de Merom juist niet op een "normaal" 479 voetje zou passen :? Maar inderdaad, o.a. Asus en AOpen maken moederborden die kennelijk Meroms eten. Vooral de Asus zou je met minder dat 130 euro niet moeten uitvlakken. Een kleine showstopper is dan weer dat de CPU (T2700) wat aan de dure kant is.

Ben benieuwd of die nog een beetje in prijs willen zakken de komende tijd, wellicht Q4-2006.

edit: de pricewatch is een beetje een zooitje, alle Txxxx CPU's behalve de T2700 staan gelist als socket 478, maar op de sites van sommige shops staan ze vermeld als S479 (en andersom)... lichtelijk verwarrend :/

[ Voor 12% gewijzigd door sphere op 01-08-2006 14:08 ]

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Ik zou anno 2006 echt niet meer beginnen aan een Dual Bordje. Vooral niet met de Geode. Ikzelf zou gewoon voor de X2 3800+ @35W gaan, scheelt al zo ontzettend veel wat moederbordprijzen betreft...

Ik neem aan dat je met zuinig ook de stille kant op wilt. Met deze proc heb je 1x Arctic 64 Pro @5V die de temperatuur goed houdt. Anders heb je zowiezo al 2 koelers nodig... Vooral met de prijsdalingen van laatst lijkt me de keuze snel gemaakt. (Jij gaat zo blij zijn dat je dadelijk niet op een Dual Epia werkt :Y) )

X2 3800+ 35W + MSI K9NGM-L + koeler = 250 euro
Wellicht werkt die boxed cooler ook al goed zat op 5V met zijn heatpipeversie...

[ Voor 11% gewijzigd door TeXiCiTy op 01-08-2006 17:15 ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• BOUBOU
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 10:30

BOUBOU

668:The Neighbour of the Beast

[b][message=26228907,noline]TeXiCiTy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 17:09
Ik neem aan dat je met zuinig ook de stille kant op wilt. Met deze proc heb je 1x Arctic 64 Pro @5V die de temperatuur goed houdt. Anders heb je zowiezo al 2 koelers nodig... Vooral met de prijsdalingen van laatst lijkt me de keuze snel gemaakt. (Jij gaat zo blij zijn dat je dadelijk niet op een Dual Epia werkt :Y) )

Wellicht werkt die boxed cooler ook al goed zat op 5V met zijn heatpipeversie...
Past de Arctic 64 pro op het AM2 socket dan?, ik heb vanwege dit probleem voor mijn 5000+ een zalman 9550 gekozen.

server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
TeXiCiTy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 17:09:
Ik zou anno 2006 echt niet meer beginnen aan een Dual Bordje. Vooral niet met de Geode. Ikzelf zou gewoon voor de X2 3800+ @35W gaan, scheelt al zo ontzettend veel wat moederbordprijzen betreft...

Inderdaad, ik wil graag de hele meuk in een klein kastje stoppen, efficiente voeding met temp-controlled van erin en genieten van de rust. Misschien een Seasonic 330W of een lichte Antec HE? Daar ben ik nog reviews voor aan het lezen. Het valt me wel tegen dat er maar drie shops zijn die die 3800+ verkopen in de PW.

Qua mobo koop ik trouwens liever iets met 4 SATA aansluitingen, dan kunnen mijn opticals (mocht dat nodig zijn) daar ook aan hangen.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
En toen maar eens de de webshops gemaild uit pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ Windsor (AM2, 2.0GHz, 2x512KB, 35W)
Bij Alternate beweren ze keihard dat ze niet kunnen controleren of ze de 35W versie verkopen, want het zou gaan om verschillende steppings van dit model (nadat ik ze het AMD Partnumber had gemaild).

Computerfarm reageert niet op mail, dus blijft alleen nog Salland over. Die verkopen de CPU wel, maar niet voor een prijs die ik er voor over heb. Al met al een beetje een teleurstelling :(

Pagina: 1