Toon posts:

pinnetje HD afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

van mijn harde schijf is een van de vier pinnetjes die voor de stroomaanvoer zorgen afgebroken. (molex stekkertje)

Van links naar rechts (vooraanzicht) heb ik de kleuren Rood, Zwart, Zwart en Geel die er in gaan. De 'eerste' zwart is afgebroken. Op de HD staat er in relief een '3' bij.

Vraag: kan ik de HD zonder problemen aansluiten op de overgebleven 3 pinnetjes zodat hij als vanouds werkt of moet ik bv door te solderen de verbinding zien te herstellen?

Het gaat om een maxtor 200 GB, model: 6L200PO

Graag hulp!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik gok dat het gewoon goed gaat aangezien alle massa's aan elkaar geknoopt zijn in een PC. Als je een multimeter hebt kun je ook even die twee zwarte (dus de gene die afgebroken is en de andere) even onderling doormeten :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt.

Zou het kunnen dat ik het toch níet zou moeten proberen aangezien 1 kabeltje de lading van twee zou moeten dragen en dit misschien het kabeltje overbelast?

En zou ik het kunnen testen door gewoon aan te sluiten of is er een kans dat dan mijn schijf beschadigd? (dit zou een kleine ramp zijn...)

Overigens heb ik geen multimeter. (en moet deze er snel komen....)

Alvast bedankt

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:35

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:31:
Oke bedankt.

Zou het kunnen dat ik het toch níet zou moeten proberen aangezien 1 kabeltje de lading van twee zou moeten dragen en dit misschien het kabeltje overbelast?

En zou ik het kunnen testen door gewoon aan te sluiten of is er een kans dat dan mijn schijf beschadigd? (dit zou een kleine ramp zijn...)

Overigens heb ik geen multimeter. (en moet deze er snel komen....)

Alvast bedankt
Massa = 0, dus welke lading

Verwijderd

Ik denk dat zelf die pin eraan solderen veel riskanter is dan nu zo aansluiten.

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Je zou nog kunnen overwegen een molex verleng stukje te kopen en die aan te passen zdd hij alsnog contact maakt. (bv door een pinnetje in het 2e gaatje te proppen). Zo'n kabeltje kost niks en je hebt dan alsnog 4x contact. Nooit geprobeerd, maar lijkt me het proberen waard (mits je zeker weet dat je geen kortsluiting veroorzaakt natuurlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan om zo'n molex kabeltje af te knippen en de draadjes op de schijf te solderen, hier is redelijk wat ruimte voor, zou moeten lukken. Maar als ik de schijf net zo goed zonder het ontbrekende contactje aan kan sluiten is dat natuurlijk de eenvoudigste oplossing.

Overigens is het gaatje waar het (afgebroken) pinnetje door naar buiten komt behoorlijk klein, ik betwijfel of een pinnetje erdoor voldoende contact maakt. Solderen eronder op de printplaat is dan beter denk ik.

Weet iemand op zeker of ik de schijf zonder 1 van de twee zwarte draadjes aan kan sluiten sluiten?

Bedankt!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Buiten de pc met een losse voeding uitproberen, als hij opspint dan werkt het nog. Kun je daarna met "geruster" hart het uitproberen in je eigen pc. Een ATX voeding starten doe je door de groene draad (is er maar 1) te verbinden met een massa (1 van de zwarte) te verbinden.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1