USB-poort stervende?

Pagina: 1
Acties:

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:45

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Topicstarter
Sinds een paar dagen doet m'n pc (Tyan Tiger K8WE S2877, 2xAMD244, 2x512MB Samsung ECC Reg) een beetje vaag. Eerst begon 'ie hetzelfde te vertonen als m'n Vista-bak, na het booten doet de USB-muis het niet. Op zich valt daarmee te leven, zij het dat het een beetje hinderlijk is. De keer daarop zette ik m'n pc aan en kreeg ik 4 piepjes te horen. Na een paar (ATX-) resets bootte hij weer, alhoewel de muis het niet deed. Nadat ik de muis had losgemaakt en weer terug had gezet kreeg ik de melding dat het USB-apparaat niet herkend werd. Ik heb hierop de muis iets langer uit de poort gelaten en nadat ik 'm terug had gestopt was alles weer ok.

Tyan wil mij niet zeggen wat de 4 piepjes betekenen, alleen dat ik maar op de lijst moet kijken of mijn geheugen wel op die lijst staat omdat "piepjes meestal wijzen op geheugenproblemen". Sinds gisteren zijn de piepjes verdwenen ( :) ), alleen het 'muisprobleem' bestaat nog. Vanmorgen moest ik wederom de muis ontkoppelen en nadat ik de muis weer terug in de USB-poort prikte kreeg ik weer de melding dat het apparaat niet herkend werd. Ik heb toen de muis er weer uit gehaald en ik kreeg tot 4x toe dat fijne ballonnetje van XP met de melding dat het USB-apparaat niet werd herkend terwijl er niets in die poort zat. Ik heb mijn keyboard en muis verwisseld (allebei USB) van poort met als gevolg dat het keyboard niet werd herkend. De muis werkte wel. Nadat de muis en het keyboard weer hun eigen vertrouwde poort hadden was er niets meer aan de hand.

Zowel de muis als het keyboard zitten in de frontpoorten van een el-cheapo no-name kast. Rechtstreeks op het mobo prikken is voor mij geen optie omdat het keyboard en de muis dan niet meer op tafel kunnen liggen (is pc in m'n huiskamer).

Zou het kunnen zijn dat deze poort ergens sluiting maakt waardoor m'n mobo eerst in de stress raakte (met als gevolg die 4 piepjes)? Of zou ik het in een andere hoek moeten zoeken?

Ik heb de poorten al nagekeken of er niet een dot stof in zit wat sluiting veroorzaakt maar ze zijn voor zover ik kan zien stofvrij. De muis geeft geen problemen als ik 'm aan m'n andere pc en/of m'n laptop hang.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Verwijderd

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb een tijdje terug ook problemen gehad met mijn usb poorten...

In het begin "bevroor" de muis af en toe, gepaard met het "usb disconnect" en "usb connect" geluid van windows.
Later bleek zelfs bij het aan zetten van de pc dat het toetsenbord niet "herkend werd", waardoor ik niet verder kwam dan het "bios preload" beeld (bij gebrek aan een betere benaming :) )

Ik kan je helaas geen oplossing bieden, na een tijdje een ps/2 muis en toetsenbord te hebben gebruikt, heb ik mijn usb muis en tobo er weer aangehangen, en t werkt nu gewoon.
Ik moet hier wel bij vermelden dat ik in de tussentijd mijn zalman AlCu 7000 voluit heb gezet (die stond eerst op minmum), dus ik vermoed dat het probleem bij mij toch bij de temp. van de NB lag (is gekoeld met een Zalman NB passief blokje, welke wat luchtstroom van me CPU koeler mee pakt), ondanks dat verschillende meet progjes een acceptabele temp aangaven (moederbord temp).

Ik heb overigens een Asus K8N4-E Deluxe, deze heeft een Nforce4 NB.

Je zou het dus in de koeling/luchtstroom kunnen zoeken, al is het mis. wat ver gezocht

succes iig

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
kan ook je voeding zijn....
check je temps en voltages

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je de front poorten regelmatig gebruikt (steeds opnieuw apparaten inpluggen) kan het zijn dat deze wat uitslijten en geen goed contact meer maken. Ik denk dat daar het probleem ligt. Heb je al eens geprobeerd andere (fysieke) USB poorten op die controller aan te sluiten? Bijvoorbeeld met zo'n backplate.

Afbeeldingslocatie: http://www.maplin.co.uk/images/full/46736i0.jpg

Verwijderd

Al een oplossing gevonden? ben wel benieuwd...

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 10:01:
Al een oplossing gevonden? ben wel benieuwd...
Nope, nog geen oplossing gevonden :(
Ik dacht eerst dat het de voorste usb-poorten waren. Gisteren had ik eindelijk tijd om de pc ff open te gooien en heb de usb-poorten ontkoppeld van het moederbord. Gelijk ook maar opgeschreven wat er op de sticker van m'n DDR staat, zodat ik dat kon checken op de Tyan website. Tech 'support' wil geen ander antwoord geven dan "piepjes wijzen meestal op geheugenproblemen".
Hierna bootte de pc in één keer, geen piepjes of wat dan ook :)

Helaas ging Win MCE vreemd doen. Telkens krijg ik nu te zien dat een usb-apparaat niet wordt herkend, dan is dat icoontje weer weg, weer terug, etc, etc. Ik dacht dit op te lossen door een reboot met alleen m'n toetsenbord in 1 v/d usb-poorten op de backplate. Ik kreeg toen een serie piepjes voor m'n kiezen, compleet anders dan de 4 die ik daarvoor hoorde. Het waren 3 piepjes, gevolgd door nog een aantal piepjes die ik niet heb kunnen tellen aangezien ik op dat moment het toilet doorspoelde (ik dacht ff snel een sanitaire stop in te lassen tijdens de reboot, had niet verwacht dat dat *%&&#^-ding weer zou beginnen). Nadat ik de resetknop weer eens in had gedrukt begon het drama van de 4 piepjes weer.

Vanmorgen moest ik de pc weer uit elkaar halen (was vergeten te kijken welk type Maxtor ik erin heb zitten ivm firmware upgrade icm nForce4 probs). Nadat ik hem weer in elkaar had gezet startte 'ie weer in 1x op. Uiteraard staat het type Diamondmax10 die ik heb weer niet in de lijst van Maxtor en moet ik ook nog de firmwareversie hebben. Ik heb de PowerMax.iso gedownload en gebrand, ik herstart de pc en... Jawel... WEER die *%( ^(#&*-piepjes. Na 10x resetknop/ATX-reset/etc heb ik het maar opgegeven en ben ik maar naar m'n werk gegaan...
Vanavond ga ik maar weer een poging wagen om te achterhalen welke firmwareversie m'n Maxtors hebben en als ik me moedig genoeg voel ga ik ook maar weer een keer de bios flashen naar de nieuwste versie (1.05).

Ik heb trouwens al wat op internet gezocht naar de beep-codes maar uiteraard staat er van alles maar niet wat 4 piepjes betekenen bij een Phoenix bios. Als iemand me kan vertellen wat die 4 piepjes betekenen, dan ben ik diegene erg dankbaar :)

@Akin: de temperatuur dacht ik ook eerst aan, maar met een cold boot nadat 'ie een nacht uit heeft gestaan lijkt dat me erg sterk. Daarnaast komt de casetemp volgens Speedfan niet boven de 45°C uit. De NB op dit bord is 'actief' gekoeld met een ielig fannetje. Ik moet nog ff kijken hoe ik het makkelijkst een 120mm gat in m'n home made plexiglas window kan maken zodat m'n drives en de NB wat meer frisse lucht aangevoerd krijgen dan met alleen een 80mm die meer de lucht richting de CPUs stuurt.

[ Voor 9% gewijzigd door FooLsKi op 07-08-2006 17:43 . Reden: kleine reply extra toegevoegd ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Verwijderd

Wel een vreemd verhaal dat Tyan niet wil zeggen wat de vier piepjes betekenen. Heb zelf ook een Tyan mobo, en in mijn handleiding staat dat, wanneer je van die ^$#^% piepjes hebt, je goed op moet schrijven hoeveel, en hoe lang etc., voordat je hen belt.

Staat je geheugen wel op de lijst van ondersteunde geheugenmodule's op de Tyan website?

Verwijderd

Probeer eens in de achterkant de pluggen, gewoon om te proberen.
Mijn laptop had dit probleem ook, continue disconnects van mijn usb-muis, een RMA had het resultaat dat ik nu draai met een nieuw moederbord, usb controller bleek gewoon kapot te zijn :)

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:52:
Wel een vreemd verhaal dat Tyan niet wil zeggen wat de vier piepjes betekenen. Heb zelf ook een Tyan mobo, en in mijn handleiding staat dat, wanneer je van die ^$#^% piepjes hebt, je goed op moet schrijven hoeveel, en hoe lang etc., voordat je hen belt.

Staat je geheugen wel op de lijst van ondersteunde geheugenmodule's op de Tyan website?
Ik denk dat degene die mijn mail in behandeling heeft genomen geen zin heeft om het op te zoeken ofzo.
Het geheugen staat niet op hun lijst. Die lijst is ook niet echt uitgebreid en er staan grotendeels alleen maar merken op die mij niet echt bekend in de oren klinken. Daarnaast hebben ze in hun lab maar 2 of 3 reepjes 512MB getest want zoveel staan er maar op hun site. Het lijkt mij eerlijk gezegd ook erg vreemd dat een incompatibiliteitsissue met het geheugen pas na een maand of 6-7 aan het licht komt. En als het geheugen niet helemaal compatible zou zijn met het mobo dan lijkt het mij ook erg vreemd dat hij de ene keer zonder problemen boot en de andere keer pas na 20 resets etc boot.
Probeer eens in de achterkant de pluggen, gewoon om te proberen.
Mijn laptop had dit probleem ook, continue disconnects van mijn usb-muis, een RMA had het resultaat dat ik nu draai met een nieuw moederbord, usb controller bleek gewoon kapot te zijn
Geen effect. Ik heb de voorste usb-poorten van m'n case nu helemaal niet meer in gebruik, ik dacht nl dat die verrot waren en heb de stekkers van deze poorten ontkoppeld van het mobo.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de usb-controller er de brui aan geeft. Dat zou voor mij verklaren waarom Windhoos blijft mekkeren dat 'ie een usb-apparaat heeft die niet herkend wordt terwijl alle aangesloten usb-apparaten herkend zijn en netjes werkend in de device manager staan. Als ik klik op dat fijne ballonnetje dat 'ie een usb-apparaat niet kan herkennen, dan staan alle apparaten ook in de lijst met usb-apparaten en als 'bonus' staat er een onbekend apparaat bij :?

Verwijderd

> Het lijkt mij eerlijk gezegd ook erg vreemd dat een incompatibiliteitsissue met het geheugen pas na een maand of 6-7 aan het licht komt.

Ja, mee eens. Persoonlijk zou ik toch nog maar eens mailen dan of beter nog, bellen, over de vier beeps, dit is toch support van lik m'n vestje :(

Vind het al vreemd dat ze het niet gewoon op internet zetten, wat de verschillende beeps betekenen, maar dan mag je toch zeker wel verwachten dat ze je dat laten weten als je er een probleem mee hebt.

Succes!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:53:
> Het lijkt mij eerlijk gezegd ook erg vreemd dat een incompatibiliteitsissue met het geheugen pas na een maand of 6-7 aan het licht komt.

Ja, mee eens. Persoonlijk zou ik toch nog maar eens mailen dan of beter nog, bellen, over de vier beeps, dit is toch support van lik m'n vestje :(

Vind het al vreemd dat ze het niet gewoon op internet zetten, wat de verschillende beeps betekenen, maar dan mag je toch zeker wel verwachten dat ze je dat laten weten als je er een probleem mee hebt.

Succes!
Ik heb in het verleden al gemerkt dat ik een beetje moet 'zeuren' voordat ze wat moeite voor je willen doen. Helaas is mijn laatste mail niet in behandeling genomen door degene die mijn vorige mails heeft behandeld. Die kerel dacht tenminste mee en kwam met goeie suggesties. Wellicht is 'ie met vakantie ofzo en dat zijn collega het voor hem waarneemt. Ik ga ze vanavond nog maar eens een keer stalken.
Die beep codes heb ik wel voor een deel kunnen googelen maar bij Phoenix bios zouden het piepjes in serie moeten zijn. Dus niet 4 piepjes and that's it. Die piepjes in serie heb ik 1x gehoord maar door m'n sanitaire stop niet goed kunnen tellen...

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Topicstarter
Heb gisteravond de pc weer aangezet. Ik was vergeten dat ik de 'bootable' cd van PowerMax er nog in had zitten die niet wilde booten ("Could not load dos"). CD eruit gehaald, pc rebootte en weer kreeg ik de 4 piepjes. Twee resets later geen piepjes, geen POST... Niks meer :(
Ik ga de winkel waar ik 'm heb gehaald maar mailen om een vooraankondiging van een RMA te doen.
Erg irritant, nu moet ik noodgedwongen m'n laptop op m'n 32" aansluiten als ik een film oid wil kijken *zucht*

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Topicstarter
Nog een kleine update voor het geval iemand daarin geïnteresseerd is... Gister heb ik m'n S2877 op kunnen halen bij de winkel. Tyan heeft een 'Bad component' vervangen. De winkelier kon niet zo 1-2-3 aangeven welk onderdeel het precies is geweest maar als ik op mijn ogen af moet gaan, dan is het de NB geweest. De fan hierop ziet er verdacht nieuw en schoon uit.

Nu moet ik alleen nog een firmware-update van Maxtor te regelen, bios versie 1.05 van Tyan is drama met Maxtors ivm 1.04beta1.

Pagina: 1