Volume verandert constant uit zichzelf

Pagina: 1
Acties:
  • 823 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-12 14:36
Ik heb al een tijd last van dit probleem. Wanneer ik audio op mijn computer afspeel (films, games, muziek, whatever) blijft het volume steeds uit zichzelf veranderen. Het veranderd elke halve/hele seconde van normaal naar heel zacht, naar iets harder, misschien weer eens zacht, nu eens normaal, dan weer heel erg zacht, enz. Het volume komt echter nooit boven dat volume wat ik aangeef met de volumeknop van mijn speakers.

Mogelijke oorzaken waaraan ik heb gedacht en die ik heb gecheckt:
  • contact is ergens niet goed. Ik heb alle stekkertjes gecontroleerd en ze zaten er allemaal goed in. Ook zat er geen vuil o.i.d. in de poorten.
  • Een of ander programma probeert gehoorschade bij mij te voorkomen en blijft daardoor steeds het volume zachter draaien. Dit leek mij ook een erg waarschijnlijke kandidaat. De enige mogelijke kandidaten die ik vond waren Realtek Sound Manager van ASUS en de standaard volumeregeling van Windows. Ik heb wat rondgekeken in dat Realtek gedoe en kon geen instellingen vinden die er voor zouden kunnen zorgen.
Hier nog wat hard- en softwaregegevens die misschien zouden kunnen helpen bij het oplossen van dit probleem:
Realtek Sound Manager is versie 5.10.0.5750, heeft als 'audiobesturing' 'nVidia(0059)' en gebruikt de AC97 codec: ALC850
Ik heb geen geluidskaart, dus komt alle audio via de onboard audiochip van mijn ASUS A8N-E
De speakers die ik gebruik zijn de Creative I-Trigue 3330 2.1 speakers.

Ik hoop dat een van jullie weet waardoor dit zou kunnen komen. Aarzel niet om met ideeën te komen die anderen weer op ideeën kunnen brengen, zodat de oplossing sneller wordt gevonden. (uiteraard zijn opmerkingen als: "volgens mij ben je doof aan het worden :P " niet welkom, aangezien deze geen enkele technische waarde hebben.)

edit:
behandelde ideeën:
  • windows volumeregeling open laten staan om te kijken of volume softwarematig wordt aangepast: Geen verandering zichtbaar in schuifbalkjes, maar wel probleem gehoord.
  • Koptelefoon aansluiten en luisteren: Probleem blijft wanneer ik de headphone ingang van mijn volumeknop gebruik. Probleem is weg wanneer ik de 'headset'ingang gebruik van mijn computer. Maar nu moet ik telkens alt-tabben om het volume eventjes te veranderen. Dit is dus geen volwaardige oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door Duesenberg J op 31-07-2006 20:33 ]

• j86
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

Ik heb hetzelfde probleem al jaren met mijn Creative-speakerset (weet niet precies welke, iig een 5.1 set met zon draaiwieltje aan draad eraan, voor het volume).

Als ik op de tafel tik (waar dat draaiwieltje ligt), verandert het geluid al, of heel zacht, dan ineens heel hard. Als ik een minuut niets op tafel gooi of aan het wieltje kom, blijft het geluid wel op hetzelfde volume staan.
Daarom verzet ik mijn geluid altijd in Windows of met de knoppen op het toetsenbord. Het wieltje gebruik ik alleen nog om de boxen in te schakelen.

Verwijderd

Een paar troubleshooting gedachten :

1) Laat eens de windows soundmanager open staan. Zie je het volumebalkje
op en neer gaan als het volume wijzigt ? Indien ja, zou ik verder zoeken naar een software
oorzaak, anders zou ik eerder denken aan een hardwareprobleem.

2) Sluit eens een koptelefoon o.i.d. ipv je speakers, heb je het probleem dan nog steeds ?