Toon posts:

Nieuw snel systeem (onderdelen) [circa 800]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twijfels kunnen je de das doen en daarom meld ik me hier met een aantal vragen. Twee jaar terug heb ik een nieuwe PC gekocht van mijn zuur verdiende centen van een krantenwijkje. Niet in één keer, daar had ik het geld niet voor. Elke maand weer wat er bij en uiteindelijk kwam ik tot een leuk systeem die wel even mee zou gaan. Dat dacht ik tenminste, want er goed op elkaar afgestemd was het niet en met de nieuwe ontwikkelingen kwamen ik er later achter dat deze PC verre weg van het eeuwige leven had. Ik kocht de op dat moment goedkoopste processor om maar snel een PC te hebben. Niet erg goed over nagedacht dus. Dat is iets wat ik nu wil voorkomen. Mijn huidige PC ziet er als volgt uit.

AMD Athlon XP 3000+ die standaard geklokt is op 1.25 ghz.
MSI KT6 Delta-FISR (MS-6590 v2.0)
1024 MB (PC3200 DDR SDRAM) ( 2 maal 512mb)
NVIDIA GeForce 6600 GT (128 MB)

Als meer gegevens gewenst zijn mag je die uiteraard vragen. 

Het was mijn bedoeling om met een nieuw systeem de nieuwste games te spelen, een PCTV-kaart erin te rammen zodat ik ook nog eens TV kan kijken, en verder dat hij gewoon lekker snel opstart. Dit ook omdat ik dus TV wil kijken en ik niet lang wil wachten voordat dat kreng opgestart is. Dat is tenminste mijn voorkeur, mocht dit niet mogelijk zijn dan wacht ik wat langer.

Nu zit ik dus met het dilemma dat ik niet weet of ik voor een Conroe PC moet gaan of een AM2 systeem. Ik heb tot nu toe altijd een AMD gehad en dat bevalt prima, maar als de Conroe nou goedkoper is en de AMD verslaat dan gaat mijn voorkeur daar naar uit.

Het plan was om slechts het moederbord, de processor, het geheugen, de videokaart en PC-kaart te kopen. Het hele goedje wil ik dan graag in mijn huidige kast gooien wat geen probleem moet zijn. Ook een DVD-brander heb ik dus zelf wel en mijn monitor voldoet perfect aan mijn eisen ( 19 inch TFT SyncMaster 913n van Samsung.)

Voor de videokaart zit ik ook met een tweestrijd. Enerzijds wil ik even vooruitkunnen, maar anderzijds moet de PC gewoon snel zijn en is de videokaart niet persé het belangrijkste. Ik zat zelf te denken aan een 7600GT of 7900GT om dan toch maar even vooruit te kunnen. Welke kan ik beter nemen gelet op mijn budget? Kan de 7600GT alle games van dit moment op full draaien zonder dat je verschil ziet met de 7900GT? Tot wanneer zou die dat nog kunnen doen en is het prijsverschil het waard om toch voor de 7900GT te gaan? Weet iemand hoe lang ik nog met de kaart door zou kunnen gaan tot ik alles op minimaal moet spelen? Mijn huidige kaart voldoet nog wel, maar de processor is gewoon niet snel genoeg voor mij.

Een lange topicstart, maar ik heb dan ook heel wat vragen waarop ik graag antwoord zou krijgen. Ik heb al wat andere topics doorgelezen, maar kom er gewoon niet uti wat voor mij een goed systeem zou zijn.

Kan iemand me een systeem voorstellen van ongeveer 800 euro met dus de volgende onderdelen: de processor, het geheugen, de videokaart en PC-kaart

Alvast heel erg bedankt!

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

link

Dat lijkt me wel aardig in je straatje passen... alleen de pctvkaart heb ik er buiten gelaten...

Maar met een beetje meer inspanning had je dat zelf ook wel kunnen vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door BigFast op 31-07-2006 17:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat dus vooral mijn vraag is wat nou beter is en wat bij elkaar past. Een AMD systeem of toch gaan voor Conroe? Wat is sneller? Wat start sneller op, werkt flotter en is dus meer geschikt om te gebruiken als oa een TV.

Maar jij raadt dus een Conroe aan. Waarom?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Conroe is beter, en tja het snelle opstarten licht niet echt aan je proc maar eerder aan je HDD, dus je zou natuurlijk een WD Raptor kunnen nemen, maar dat valt een beetje buiten je budget.

PC aan laten staan wil ook wel eens helpen, dan hoef je alleen maar te wachten totdat je monitor opgestart is :P

Ik zou trouwens de 7600 nemen, dan kan je als DX10 uitkomt een nieuwe videokaart kopen, aangezien je met welk dan ook huidige videokaart over een jaar vrijwel geen enkel nieuw spel meer zal kunenn spelen. (of anderhalf, maar dat is het dan toch wel met de DX9 games)

Ow het waarom de Conroe, die is volgens alle benches sneller dan de gelijkgeprijsde (of iets goedkopere) AMD's, en bovendien veel beter overclockbaar, mocht je er later nog wat extra juice uit willen halen.

[ Voor 45% gewijzigd door Dutch_Razor op 31-07-2006 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké, daar heb ik in ieder geval zeker wat aan.

Op dit moment heb ik een gewone 120GB Maxtor hardeschijf op 7200 toeren. Geen eens SATA trouwens. Maar als ik wil dat de PC sneller opstart, moet ik een nieuwe HDD hebben? Want in dat geval voldoet mijn huidige PC met een PCTV-kaart wellicht nog wel.

Dan koop ik nu een PCTVkaart + goede HDD en kijk ik of ik nog geld heb voor de rest. Maar dat zou dan misschien zelfs nog wel even kunnen wachten. De 6600GT is immers nog wel een aardige kaart.

Zou dat een goed idee zijn? :)

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:58:

knip

AMD Athlon XP 3000+ die standaard geklokt is op 1.25 ghz.
MSI KT6 Delta-FISR (MS-6590 v2.0)
1024 MB (PC3200 DDR SDRAM) ( 2 maal 512mb)
NVIDIA GeForce 6600 GT (128 MB)

knip
Als ik jou was zou ik eerst m' n FSB eens verhogen naar 166 MHz, en dan nog eens kijken of je nog steeds moet upgraden. IMO is dit systeem zo slecht nog niet :)

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Verwijderd

Topicstarter
Kan mijn processor dat aan dan? Niet dat hij straks ontploft :P

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat Copycat bedoelt is dat je FSB nu te laag staat en daar door de CPU niet presteerd zoals ie zou moeten :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik hem nu even verhogen naar 166. :)

Edit: En terug. En dat scheelt inderdaad nog behoorlijk. Als een nieuwe HDD nou ook nog scheelt. :)

Overigens, uit Everest over mijn CPU: 'AMD Athlon XP, 2083 MHz (12.5 x 167) 2800+ ' Ik heb hem op 167 gezet blijkbaar. Dit maakt zeker niet uit? :)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 19:57 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ie op 167 niet te warm is maakt het niets uit. Je kan zelfs nog hoger gaan en dan ben je gewoon aan het overklokken. Die 167 moet geen enkel probleem zijn, als je hoger gaat zou het wel een probleem kunnen worden. Alles wat je daar over moet weten staat in de FAQ's

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:39:
Kan mijn processor dat aan dan? Niet dat hij straks ontploft :P
Ja !

Dat is zelfs standaard!

Ik heb ook een Xp 3000+
Standaard : 2.17 Ghz ;)

Blij Met Wilco

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:43

Zenix

BOE!

Die pc is op standaard clocks nog goed genoeg om alles wat er nu is fatsoenlijk te draaien denk ik. En zeker als je FSB goed zet :X

En als je een TV kaart neemd neem dan 1 met hardwarematige MPEG2 decoder, dan hoeft je cpu ook niks te doen als je TV kijkt. En gaat het TV kijken dus altijd lekker soepel. En je hebt PC3200 ram, dat kan 200FSB ook aan. Dus overklok potentioneel zit ook nog wel in jouw pc. Maar niks doen zonder jezelf goed eerst te informeren.

[ Voor 60% gewijzigd door Zenix op 31-07-2006 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oké, die ga ik dan die eens doorlezen. ;)

Ik denk dat ik nu een PCTV-kaart ga kopen (waarschijnlijk Hauppage, of bevelen jullie iets anders aan? Pinnicle was hier in ieder geval eens en nooit weer :) ) Daarna waarschijnlijk een nieuwe snelle HDD met SATA II en dan ook maar meteen een nieuw moederbord, geheugen, videokaart etcetera. Dat moet ik nog even bekijken. :). Ik ga dan sowieso voor de 7600GT met 2 gigabyte aan geheugen. Alleen over welk mobo en welke processor ik dan moet nemen ben ik nog niet helemaal uit.

Even rekenen. Voor die Hauppage reken ik dan 100 euro, voor een hardeschijf ook 100 euro (WD Caviar SE HDD 250GB 7200rpm SATA II 8Mb cache) en dan 220 euro voor de XFX 7600GT + 100 euro voor 1gb DDR2 geheugen. Dan zit ik op 500 euro, zo ongeveer want ik heb het steeds ongeveer genomen. Voor de mobo + processor wil ik dan nog wel 250 euro uitgeven. Wat zou ik dan het best kunnen doen. Conroe of AM2?

• Zenix
  • Laatst online: 20:43

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 20:07:
Oké, die ga ik dan die eens doorlezen. ;)

Ik denk dat ik nu een PCTV-kaart ga kopen (waarschijnlijk Hauppage, of bevelen jullie iets anders aan? Pinnicle was hier in ieder geval eens en nooit weer :) ) Daarna waarschijnlijk een nieuwe snelle HDD met SATA II en dan ook maar meteen een nieuw moederbord, geheugen, videokaart etcetera. Dat moet ik nog even bekijken. :). Ik ga dan sowieso voor de 7600GT met 2 gigabyte aan geheugen. Alleen over welk mobo en welke processor ik dan moet nemen ben ik nog niet helemaal uit.

Even rekenen. Voor die Hauppage reken ik dan 100 euro, voor een hardeschijf ook 100 euro (WD Caviar SE HDD 250GB 7200rpm SATA II 8Mb cache) en dan 220 euro voor de XFX 7600GT + 100 euro voor 1gb DDR2 geheugen. Dan zit ik op 500 euro, zo ongeveer want ik heb het steeds ongeveer genomen. Voor de mobo + processor wil ik dan nog wel 250 euro uitgeven. Wat zou ik dan het best kunnen doen. Conroe of AM2?
Je hoeft niet een nieuwe HDD nemen, die HDD die je nu hebt is niet veel langzamer dan een SATA 2 hdd die eigelijk verder hetzelfde is kwa cache en toeren, dus daarmee ga je amper vooruit. Tenzij je natuurlijk meer ruimte nodig hebt. Kijk ook of een kleine raptor betaalbaar voor je is. Want daarmee ga je wel een stuk vooruit

Kies als TV kaart wel een hauppauge PVR 150 of hoger. Dus geen wintv ofzo. Die kost tussen 70~100 euro. Voor mobo en proccesor ben je wel meer kwijt als je conroe kiest wat het snelste is. En als je voor amd kiest, neem dan Socket 939. Dat is maar 5 procent langzamer dan AM2. En dan kan je gewoon je geheugen gebruiken wat je nu nog hebt. En dan koop je er nog een gig bij. Bijvoorbeeld een asrock 939dualsata2 mobo 55 euro + een goeie X2 van AMD. Dat is weer goedkoper. En op die asrock 939dualsata2 kan jezelfs ook nog je AGP kaart gebruiken.

In principe

- Conroe upgrade moet je nieuwe videokaart kopen nieuw geheugen nieuw mobo. Duurste En beste
- AM2 upgrade, precies hetzelfde. Alleen iets minder dan Conroe
- Socket 939, mobo: Asrock 939dualsata2 met agp support & pcix, Een X2 CPU, 1GIG PC3200 RAM extra erbij zodat je 2 gig hebt. Dat is het goedkoopste. En tegelijk ook een goeie prestatie boost. Kan je eventueel nog ff flink door sparen en als vista uitkomt een nieuwe pc kopen met tegelijk een directx10 vidkaart.

[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 31-07-2006 20:23 ]

• Archimond
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Kijk maar eens op de site van BalusC: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k7.php, daar staan de standaard waarden waarop je processor moet draaien.
Welke heb je gekocht de 3000+ met 333mhz FSB of 400mhz FSB?
Nog een tip: zet de snelheid van de ram op dezelfde snelheid als de CPU FSB. Dus 1:1.
Dat is stabieler en gaat sneller dan 333mhz CPU FSB en 400mhz DDR ram speed.
Een ander moederbord met Dual channel zal ook wel wat helpen.
Je kan meer info over je processor vinden met het programma cpu-z http://www.cpuid.com/cpuz.php

Je kan net zo hoog overclocken totdat alles onstabiel begint te worden, alleen door te hoge voltage kan je de processor of geheugen en slechte koeling kapot maken.
Met prime95 kan je testen of het geheel nog stabiel draait, zet die aan voor minimaal 8 uur. Je kan dan nog wel allerlei andere dingen doen. Als die in de tussentijd stopt dan heb je te ver overgeclockt en moet je een stapje terug.

Als je een pc supersnel op wilt laten starten zet die op standby, anders kan je nog hibernate proberen. Een Raptor harde schijf met een aparte FAT partitie en 32kb clusters met daarop gedefragmenteerde pagefile + opstartbestanden zorgt ook voor iets snellere opstarttijd.

p.s. wist je dat mijn P3 500mhz, 7200RPM Maxtor harde schijf met windows XP in 20sec al volledig klaar is met opstarten (verder geen programma's in het begin opgestart)? Mijn AMD 64 X2 3800+ doet er 3-7 sec korter over.
Truc is: bij de services Task scheduler uitschakelen "die helpt alleen maar heel weinig bij het opstarten van veel gebruikte programma's".
Voor de rest ligt het veel aan de prefetch map, ik heb alleen layout.ini daarin staan met minimale services die nodig zijn om op te starten. Soms staan er dingen van temporary internet files die helemaal niet nodig zijn, dat verlengt het opstarten.

Alle pc's die ik repareer hebben na de schoonmaak actie een opstarttijd van 20-40sec (met virusscanner en firewall duurt het wat langer) Het balkje met de blokjes gaat dan 1 keer langs of voor de helft. Bij apparaatbeheer kan je nog alle IDE kanalen waar geen apparaat aangesloten is op "geen" zetten ipv auto detectie.
Oh ja en alle services die in het begin opstarten alvast op automatisch zetten ipv handmatig, dat scheelt ook wat. Te bereiken via: start > uitvoeren: services.msc

[ Voor 3% gewijzigd door Archimond op 31-07-2006 20:28 ]

Pagina: 1