RAID, wat zijn de eisen?

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-02 15:12
Hoi,

Ik heb hier een normale PC staan van de mediamarkt. Met windows XP Proffesional. Nou zit hier nu 1 IDE harddisk in. Zou je hier gewoon een 2de IDE harddisk bij kunnen doen en dan het in RAID zetten? Of gaat dat niet met IDE harddisks. En moet je moederbord verder nog ergens aan voldoen? En hebben er andere dingen nog invloed op? Of maakt dat helemaal niet uit?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je moederbord moet wel een vorm van RAID ondersteuning bieden.

Overigens zou ik ook even de RAID FAQ doornemen als ik jou was.

[ Voor 48% gewijzigd door Gunner op 31-07-2006 16:37 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

laat maar je was me voor :/

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 16:39 ]

Verwijderd

Wat Gunner zegt is gelijk. Je moet opzoeken wel moerderbord je hebt, en dan kijken of het RAID ondersteund. Als dat zo is en je wilt er een 2e HDD bij plaatsen, wees er dan wel van bewust dat je alle (!) data verliest.

• Aubergine
Moet ik 2 IDE slots op me moederbord gebruiken? Want ik heb een kabel waaraan de rechterkant 1 IDE aansluiting zit en aan de linkerkant 2 IDE aansluitingen. Kan ik deze kabel gebruiken voor RAID0?

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Aubergine schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:50:
Moet ik 2 IDE slots op me moederbord gebruiken? Want ik heb een kabel waaraan de rechterkant 1 IDE aansluiting zit en aan de linkerkant 2 IDE aansluitingen. Kan ik deze kabel gebruiken voor RAID0?
Denk dat je we niet op zijn minst moeten weten om welk moederbord het gaat? :{

Er zijn zo ongeveer 5000 verschillende moederborden op de markt...

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:03
Wil je een extra schijf toevoegen voor extra opslag of als backup?

Als je het als backup wilt is dit ook te verwezelijken met de software-RAID oplossing van windows.

• Aubergine
HTT-Thalan schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:52:
[...]

Denk dat je we niet op zijn minst moeten weten om welk moederbord het gaat? :{

Er zijn zo ongeveer 5000 verschillende moederborden op de markt...
Dat vraag ik niet, ik vraag gewoon of het ook met 1 IDE slot kan.

@Speedener: het gaat om extra opslag, dan moet je toch RAID0 gebruiken?

En moeten de harddisk indentiek zijn qua buffer mb etc.? Of hoeven ze alleen allebei IDE te zijn?

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-02 23:41
indien moederbord niet direct raid ondersteunt kun je keus maken aan een losse
raid controller of voor ide of sata harddisken en hiermee een raid gaan vormen , liefst het zelfde merk en type harddisk en grote gebruiken.

iets met lenzen

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik denk dat jij helemaal niet op zoek bent naar RAID, maar gewoon een 2e HDD erbij wilt :Y)

Om dit te doen moet je hem gewoon aansluiten, via hetzelfde kabeltje, of een ander. In het BIOS moet je daarna even controleren of hij herkend wordt, en als dat zo is kun je Windows booten. Een maal in windows doe je dit: Start > Uitvoeren, typ: compmgmt.msc, klik op 'schijfbeheer', en laat 'schijf 1' formatteren, en geef hem een stationsletter.
Nee, maar wij hebben die info toch echt nodig om je te kunnen vertellen of RAID mogelijk is bij jou :Y)
ik vraag gewoon of het ook met 1 IDE slot kan.
Ja, je kunt met één kabel beide HDD's op één slot aansluiten ja.
RAID 0 is meer gericht op snelheid. Ik zou zeggen: Lees die FAQ nu maar eens door :)
En moeten de harddisk indentiek zijn qua buffer mb etc.? Of hoeven ze alleen allebei IDE te zijn?
Staat ook in de FAQ.

Verder denk ik trouwens niet dat een MediaMarkt-PC een moederbord heeft dat RAID ondersteunt.

[ Voor 46% gewijzigd door TheZeroorez op 31-07-2006 17:05 ]

• Aubergine
edit: *blush* sorry voor het ongemakt dan.. maar ik dacht dat zoiets RAID heete :P

[ Voor 83% gewijzigd door Aubergine op 31-07-2006 17:03 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Aubergine schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:58:
[...]

Dat vraag ik niet, ik vraag gewoon of het ook met 1 IDE slot kan.

Eigenwijs! Als we niet weten of je moederbord raid heeft, weten we ook niet of het wel kan. Raid 0 heeft niks met extra opslag te maken, en ja, ze moeten indentiek zijn.

Eerste hit op google:

http://www.google.nl/sear...LG:2006-09,GGLG:nl&q=raid

http://bluefive.pair.com/articles_raid.htm
Aubergine schreef op maandag 31 juli 2006 @ 17:02:
De huidige harddisk is

160 GB Westen Digital 7200 RPM ? mb buffer

en de nieuwe die erbij komt een

300 GB Westen Digital 7200 RPM 8 mb buffer

dit zou toch gewoon moeten lukken?

btw. ondersteunt een gigabyte ga-8sgxl raid0?
Kijk, zo kom je ergens. Nee, voor Raid 0 moeten ze identiek zijn. En of je bord raid ondersteunt kun je overigens op 2 manieren vinden, via het boekje, en via de fabrikant:

http://www.fujitsu-siemen...te/8SGXLFS/8sgxlfs_uk.pdf

(2e hit op google deze keer)

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-07-2006 17:04 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Neem de raid faq even door. Daar staat alles in.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Noork schreef op maandag 31 juli 2006 @ 17:02:
Neem de raid faq even door. Daar staat alles in.
Neem het topic even door. Daar staat dit al ~10x in.

Verwijderd

Speedener schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:56:
Wil je een extra schijf toevoegen voor extra opslag of als backup?

Als je het als backup wilt is dit ook te verwezelijken met de software-RAID oplossing van windows.
XP heeft geen software-raid met mirroring. En raid is trouwens geen vervanging voor een backup.

TS is er al uit zo te zien, maar toch even voor de volledigheid: stel dat je raid wilt, dan wil je wel je schijven op aparte channels hebben (dus niet 2 schijven op 1 kabel). Want bij mirroring (redundantie) is het mogelijk dat een kapotte schijf het channel onbruikbaar maakt, zodat je andere schijf het ook niet meer doet. En bij striping worden de schijven altijd tegelijk gelezen/geschreven, en uit performance-overweging wil je dan ook wel beide schijven hun eigen kanaal geven. ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

en

RAID FAQ

Sowieso is Overige Hardware geen dumpbak - vragen over Opslagmedia & I/O Controllers horen in dat subforum. Maar ook daar gelden de huisregels en is het toch echt de bedoeling dat je je wat beter inleest.

Bovendien is het weigeren van informatie omdat *JIJ* de relevantie er niet van inziet vrij loos - als jij alles over het probleem wist zou je geen topic openen, dus moet je als je dat wel doet geen aannames hebben over wat anderen nodig hebben om je vragen te beantwoorden :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.