Brakke IDE controller?

Pagina: 1
Acties:

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Ik heb een tijdje geleden een nieuw systeem gekocht, eerst liep het prima maar toen kreeg ik een probleem met m'n 20 gb maxtor harddisk. Ouder dingetje, dus ik kocht een SATA II 250 gb WD hdd (WD2500KS). Daar heb ik toen gelijk win xp op gezet, daarvoor draaide ik win 2K. dat ging niet goed samen met C'nQ, multiplier ging in 1 of twee stappen van 5.5 naar 14.5 en ging daarbij tot ruim 2x de standaard 2000 Ghz. In bios C'nQ uitgezet, had de drivers nooit geïnstalleerd, dus maar weer naar win 2K terug. Daar liep hij wel weer rond de 2000 Mhz, maar na 2 of 3 dagen een BSOD (IRQ_not_less_or_equal geloof ik) en niet meer opstarten. Iedere keer weer een andere BSOD bij herinstallaties. Ook op andere harddisks. Het vreemde is dat als ik knoppix van cd start er geen problemen zijn.

Het lijkt me duidelijk dat het niet aan de Harddisks ligt, maar het kan ook de IDE controller niet zijn omdat m'n SATA II disk ook niet wil. Voeding lijkt me ook onwaarschijnlijk, omdat ik een vrij kale computer heb staan. (1 hdd, 1 cd, vid kaart en netwerkkaartje) maar dat heb ik nog niet extreem goed getest.

Specs:
AMD Athlon64 X2 3800+
MSI K8N Neo4-FI (nForce 4)
WD 250 GB SATA II (wd2500KS) / Maxtor (Quantum fireball by ~) IDE 20GB
3Com netwerkkaartje (precieze details weet ik nu niet, kan ik desnoods nog wel opzoeken)
MSI GeForce 7600GT (T2D256E)
Coolermaster Extreme Power 380 Watt
Lite-On CD (re)writer 40x12x48x
2x 512 MB Kingston Hyper X

Dit is gebeurd vlak voor mijn vakantie, toen het ook al erg warm was. Maar de system temp was vrij constant 34 graden, en de CPU was ongeveer 50. Voor een X2 niet bepaald koud, maar nog lang niet hoog genoeg om schade aan te richten zover ik weet.

[ Voor 0% gewijzigd door Rigi op 31-07-2006 14:14 . Reden: ram aan specs toegevoegd ]

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 04:28
word je geheugen niet te warm?
Of draai eens een tijd memtestx86 op het systeem.

IRQL kan meerdere oorzaken hebben, meestel CPU, Geheugen of mobo

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Naar mijn weten zijn IRQL fouten voor een groot deel aan software te wijten. Gare drivers, etc. Ik zou toch maar alle drivers nalopen en updates doen waar nodig :)

• Rigi
Ohw, geheugen vergeten te noemen :X

2x 512 MB Kingston Hyper X

Die hebben zo'n blauw koel stripje, dus denk ik niet dat m'n geheugen te warm wordt. Het zou natuurlijk wel kunnen. Memtest86 zal ik gaan proberen.

• Rigi
BalusC schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:11:
Naar mijn weten zijn IRQL fouten voor een groot deel aan software te wijten. Gare drivers, etc. Ik zou toch maar alle drivers nalopen en updates doen waar nodig :)
Kan niet:P aangezien windows niet start vanaf hdd, én installeren van windows niet lukt door BSOD's

--
twee posts..oops

[ Voor 3% gewijzigd door Rigi op 31-07-2006 14:20 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, je komt nu niet meer in Windows? Dan mag je idd wel kijken richting de hardware. Wellicht idd de I/O controller en/of harddisk, aangezien Knoppix daar in feite geen gebruik van maakt en je daarmee geen problemen ondervindt.

• Rigi
BalusC schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:18:
Oh, je komt nu niet meer in Windows? Dan mag je idd wel kijken richting de hardware. Wellicht idd de I/O controller en/of harddisk, aangezien Knoppix daar in feite geen gebruik van maakt en je daarmee geen problemen ondervindt.
I/O dan, aangezien ik dus verschllende HDD's heb getest. Maar CD is ook I/O en die werkt dus wel weer (knoppix). Dat bracht mij aan het twijfelen. Nja dan ga ik MOBO maar 's terug brengen, of zal de I/O in de cpu zo'n klap hebben gehad? er was al iets mis met netwerk (vandaar losse netwerk kaart) verdenk daarom de chipset

Update:
Voor de volledigheid nog even memtest gedraaid..
test 0: 0 fouten
test 1: 32
test 2: 43
test 3: 912
test 4: 3139
test 5: 1942

leek me voldoende en ben maar gestopt :P

Mobo gaat terug voor garantie

[ Voor 25% gewijzigd door Rigi op 01-08-2006 12:47 . Reden: te snel.. ]

Pagina: 1