Toon posts:

CRT Monitor probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb aan mijn Matrox G550 2 beeldschermen hangen.
De ene is een iiyama CRT via de XGA aansluiting van de Matrox en de andere een iiyama LCD via de DVI aansluiting van de Matrox G550.
Mijn Windows bureaublad loopt over beide schermen.
Tot voor kort hebben beide schermen altijd prima gefunctioneerd.
Sinds kort geeft mijn CRT scherm problemen.
Na verloop van tijd wordt het beeld samengeperst tot een smalle verticale streep van een paar millimeter breed in het midden van het scherm.

Wat kan dit zijn? Is de videokaart kaduuk of is de CRT aan het overlijden?
Als het de CRT is, wat zou het kunnen zijn en is een reparatie tegen acceptabele kosten dan nog uit te voeren? Zelf denk ik dat het de CRT is, want als ik hem gedurende enige tijd uitschakel en dan weer inschakel, dan is het beeld weer een poosje goed om dan weer tot een smalle streep samengeperst te worden. Het lijkt op een koelingsprobleem dat als de CRT te warm wordt het probleem ontstaat. Of is er een onderdeeltje aan vervanging toe en is dit simpel te verhelpen?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Heb je de aansluitingen al een keer omgedraait?
Sub-D aan je LCD?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Moooo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 23:13
De spoelen voor die richting zijn hetr aan het begeven, meestal is dit met een klopje op de goede plek wel telkens even te verhelpen, maar wie weet hoe lang. Het kan ook aan het uitzetten van het metaal tijdens het opwarmen liggen, dit lijkt me lastiger.
Repareren kan, maar is vaak prijzig. Zelf doen is op eigen risico met het hoge voltage dat er doorheen gaat (ook als hij uit is). Manuren zijn duur en alleen aan onderzoekskosten ben je vaak meer dan 50 euro kwijt. Kan je niet proberen er een tafelventilator naast te zetten?

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Gutteguttegut schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:59:
Heb je de aansluitingen al een keer omgedraait?
Sub-D aan je LCD?
hij heeft toch geen probleem met z'n lcd? en wil je die crt dan aan de DVI hangen??

lijkt erop dat je crt aan 't overlijden is idd. M'n vader heeft een crt liggen die af en toe raar doet (beeld geeft rare verhoudingen) Maar dan mept hij er ff op en is ie weer goed :+

Ik zou echt niet weten wat zoiets kost om te repareren.
Weet niet hoe oud je schermpje is, maar misschien een idee om 'm gewoon voor een lcd te vervangen, die heb je al onder de 200 als ik 't goed heb. (niet van iiyama maar toch ;) )

/edit
wel dus, iiyama 17" €199 linkje

[ Voor 8% gewijzigd door J2pc op 31-07-2006 14:05 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Moooo
17" iiyama's zijn al te krijgen voor rond de 200 hoor, kijk maar in de pricewatch en in het grote 17" TFT topic ;)

edit: te laat :<

[ Voor 8% gewijzigd door Moooo op 31-07-2006 14:05 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

J2pc schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:02:
[...]

hij heeft toch geen probleem met z'n lcd? en wil je die crt dan aan de DVI hangen??
Hij wil toch weten of het zn monitor of Matrox is?...als je de sub-D dan aan de LCD hangt kun je dat alvast uitsluiten... :?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Moooo
Het beeld wordt na verloop van tijd pas 'dun'. Dus eerst doet hij het nog gewoon. Daarnaast is dit een van de meest voorkomende kwaaltjes van oude CRT's. De kapotte spoel of de stroomvoorziening van.

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Gutteguttegut schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:07:
[...]
Hij wil toch weten of het zn monitor of Matrox is?...als je de sub-D dan aan de LCD hangt kun je dat alvast uitsluiten... :?
ah, op die manier. dan heb ik niks gezegd :X
moooo schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:05:
17" iiyama's zijn al te krijgen voor rond de 200 hoor, kijk maar in de pricewatch en in het grote 17" TFT topic ;)

edit: te laat :<
:P

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Pagina: 1