Probleem met Fdisk (partities)

Pagina: 1
Acties:

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb hier een P133 staan met 2 Hdd's.

1 hardeschijf heeft 6 gig en is opgedeeld in 6 stukken.
1 hardeschijf heeft 2 gig en is niet gedeeld in partities.

Ik heb een beetje in Fdisk zitten kloten, maar ik krijg het niet voor elkaar om van de 2 gig schijf C te maken en van de 6 gig D.

Hoe kan ik dit allemaal doen??

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zou geen probleem moeten zijn als die disks goed aangesloten zijn. die 2gig disk moet op de primary ide controller hangen en de 6gig disk op de secundary (of slave zijn op de primary).

dat is verreweg de makkelijkste manier en dan maakt het weinig meer uit wat je met fdisk doet.

het alternatief is om op de 2gig disk alleen maar een primaire partitie aan te maken en op de 6gig alleen een secundaire partitie. maar volgens mij kun je met fdisk geen secundaire partitie maken als er nog geen primaire partitie op dezelfde disk staat dus zul je een ander programma moeten gebruiken (partition magic ofzo).

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Ik zou van de 2gig schijf de primaire schijf maken (dus aan het einde van de IDE kabel) en van de 6gig schijf de secundaire.

Bij het aanmaken van secundaire partities moet je wel aan denken dat deze als laatste de drive letter krijgen toegewezen. Dus dit betekent: alleen op de 2 gig schijf een primaire partitie en op de 6 gig schijf ALLEEN secundaire partities. Anders krijgt de primaire partitie op de 6 gig schijf 'voorrang' op de secundaire partitie van de 2 gig schijf.

Hoop dat het een beetje duidelijk was....

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
regeltjes noch eens puntgewijs:

1. Je kan 4 primary partities op ieder vaste schijf hebben. Deze worden gedefinieerd in de partitietabel, aanwezig in de eerste sector van de harddisk. (dus als de eerste sector beschadigd raakt is de schijf niet meer te gebruiken)

2. Een van de primary partities kan "extended" of "uitgebreid" zijn.

3. Binnen een extended partition kunnen heel veel "logische stations" aangemaakt worden. (logisch station is de correcte term in de MS-DOS/MS-Windows wereld)

N.B. het aanmaken van meer dan 1 primary partitie gaat je met FDISK niet lukken, en meestal zal Windows ook raar omspringen met extra primary DOS partities.
N.B. Windows nummert eerst alle primary partities van alle HD's die je hebt en daarna schijf voor schijf alle logische stations.

Wat jij dus wil is op je HD1 een primary partitie en op HD2 een extended partitie en een logisch station. Dat kan met FDISK.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• frennek
Ik heb nu een probleem, want als ik Windows 98 SE wil instaleren, dan geeft hij een fout melding:

Bericht SU-0013

Setup kan geen bestanden makenop het opstartstation en kan Windows 98 niet instaleren.

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Heb je de primaire wel actief gemaakt.
Of ben je de partities vergeten te formateren?

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 22:13

4POX

Everybody is wired

Op zondag 28 januari 2001 20:56 schreef Excrusiator het volgende:
Heb je de primaire wel actief gemaakt.
Of ben je de partities vergeten te formateren?
dat van actief wilde ik net zeggen

AKA Rinkel weblog

• frennek
Ja, de primary is actief en ik heb de partities geformateerd.

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 15:07

TricTrac

=;-)

Zet die van 2 gig op master en die van 6 gig op slave ... (aan de achterkant van de hd door middel van die jumpers)

Succes :)

Verwijderd

sorry verkeerde topic :+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

misschien heb je hier wat aan: [topic=390009/1/100]
Pagina: 1