Uitrollen in versnelling met een carburateur motor

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 15:34

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
We weten allemaal dat het nieuwe tijden ons aanmoedigd om de auto in de versnelling te laten uitrollen. De moderne auto's zetten de brandstof toevoer stop waardoor je uitrolt zonder brandstof te verbruiken. Ik doet dit ook in de auto van de baas. Dit omdat het een stuk rustiger rijstijl geeft.

Mijn eigen auto is een oude peugeot 205 uit 1985. Met een 1.4 liter blok met een carburateur. De Carburateur heb ik enkele weken geleden volledig uitelkaar gehaald omdat de pakkingen waren verdwenen. (carburateur zat los op het blok. :X ) Als je de carb toch volledig uitelkaar hebt liggen op je aanrecht kan het geen kwaad om te kijken hoe dat ding werkt.

Over 2 weken ga ik op vakantie en worden de nodige kilometers weer gemaakt. Met de huidige brandstof prijzen plus het gebruik van een 'ski' koffer op het dak moet er weer op de kleintjes gelet worden. Ik weet dat bij het uitrollen met een carburateur motor er toch brandstof gebruikt wordt. Maar hoeveel hoger ligt dit als ik vergelijk met het uitrollen in zijn vrij. De luchtklep is als je het gas loslaat volledig gesloten op een krappe kier na. (Die kier stel je in met de idle-schroef). Buitenom de hoofd buis van de carb. lopen er ook nog een kleine luchtpijp en een kleine brandstof leiding tot onder de luchtklep. Volgens de documentatie zijn die voor het stationeer gedeelte. Maar waar voor is dan de kier in de luchtklep?

En ik heb ook gelezen dat veel motoren het niet fijn vinden om in de versnelling uit te rollen. De koppelplaten schijnen daar een klap van te krijgen.

Ik heb besloten om een nieuw topic hiervoor te openen omdat wat ik in de search vond te veel over injectie motoren werd gesproken en dat de discussie niet tot een concreet antwoord kwam.

De vraag is. Met een carburateur motor .. Wel of niet uitrollen in de versnelling ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Als je uitrolt in z'n versnelling blijft de motor veel toeren maken. Hij probeert dan als een gek lucht aan te zuigen door de carburateur, maar zoals je zelf al zegt, de smoorklep zit dicht, dus dat gaat niet. In theorie zou hij nu dus maximaal de hoeveelheid brandstof/lucht krijgen als wanneer hij stationair loopt. Omdat door het harde zuigen de druk in de carburateur flink daalt zal hij er in de praktijk toch net iets meer doorgeperst krijgen dan bij stationairloop. Hij zal dus een heeel klein beetje meer brandstof verbruiken dan wanneer je in z'n vrij uitrolt. Toch denk ik niet dat je verschil zal merken.

Met in z'n vrij uitrollen heb je wel veel minder weerstand dan wanneer je dat in de versnelling doet, je remt immers niet op de motor dan. Dus in theorie zou je eerder kunnen beginnen met uitrollen en op die manier dus brandstof besparen.

[ Voor 16% gewijzigd door Devil op 31-07-2006 14:35 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verrek, nog nooit aan gedacht dat zoiets bij een carburateur eigenlijk helemaal geen nut heeft :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:22

Soggy

vroemmmm

Wanneer je de motor in de versnelling uit laat rollen, houd je in ieder geval meer contole over de auto dan wanneer je de auto laat "freewheelen". Houd in ieder geval het toerental niet te hoog; zoals in de post hierboven aangegeven zal de motor een hoog vacuum zuigen. Bij een wat oudere motor wordt er dan ook wat olie langs de klepsteelgeleiders gezogen, waardoor de motor meer olie gaat verbruiken.

Ook een injectiemotor zal niet altijd de brandstoftoevoer afsluiten, dat gebeurt alleen bij de hoge toerentallen, bij de lagere toerentallen wordt er gewoon wat brandstof ingespoten.

Naar mijn mening kun je de auto het best gewoon in de versnelling uit laten rollen, maar anticiperen is nog beter zodat je dit zo min mogelijk hoeft te doen, en houd het toerental binnen de perken.

enne: fijne vakantie alvast!

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 18:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Devil schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:33:
Als je uitrolt in z'n versnelling blijft de motor veel toeren maken. Hij probeert dan als een gek lucht aan te zuigen door de carburateur, maar zoals je zelf al zegt, de smoorklep zit dicht, dus dat gaat niet. In theorie zou hij nu dus maximaal de hoeveelheid brandstof/lucht krijgen als wanneer hij stationair loopt. Omdat door het harde zuigen de druk in de carburateur flink daalt zal hij er in de praktijk toch net iets meer doorgeperst krijgen dan bij stationairloop. Hij zal dus een heeel klein beetje meer brandstof verbruiken dan wanneer je in z'n vrij uitrolt. Toch denk ik niet dat je verschil zal merken.

Met in z'n vrij uitrollen heb je wel veel minder weerstand dan wanneer je dat in de versnelling doet, je remt immers niet op de motor dan. Dus in theorie zou je eerder kunnen beginnen met uitrollen en op die manier dus brandstof besparen.
^ eensch :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:57
als je hem laat uitrollen in de versnelling ipv in de vrij hoef je lang niet zoveel bij te remmen en misschien verbruik je wel iets meer brandstof, maar je bespaart het weer op de remblokken/schijven.

Dus.. doe wat je prettig vindt.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 20:46

MBV

bij nieuwe auto's moet je dan beginnen met je ESP uit te zetten. Het scheelt je misschien wel op je banden met (hard) wegrijden, maar dat gebeurt metje remmen. Meestal zijn die duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:26

4x2

lộn xộn quá

Remblokken kosten ook geld :P (zoals fragdaddy al zei).
Overigens zijn er auto's die bij het afremmen op de motor de benzinetoevoer wel afsluiten (panda hier thuis deed zoiets, met carburateurs).

Overigens zou ik m zeker in de bergen gewoon op de motor laten remmen, die kan er prima tegen en je remmen hebben het minder te verduren.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
4x2 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:09:
Overigens zijn er auto's die bij het afremmen op de motor de benzinetoevoer wel afsluiten (panda hier thuis deed zoiets, met carburateurs).
Inderdaad, de grote onderdruk sluit de benzine toevoer af.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:26:
[...]

Inderdaad, de grote onderdruk sluit de benzine toevoer af.
Is dat bij de meeste "moderne" carburateurs zo, of alleen bij hoge uitzondering?

Of gewoon standaard by design van een carburateur? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 01-08-2006 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:26

4x2

lộn xộn quá

Op die panda was het een apart vacuumknutseldingetje wat er los aan vast zat (nooit echt goed naar gekeken verder).
En echt superklein was het niet, dus dat zal wel de reden zijn dat het niet op motoren zit.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 13:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Osiris schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:38:
Verrek, nog nooit aan gedacht dat zoiets bij een carburateur eigenlijk helemaal geen nut heeft :X
Het lijkt me dat dat die paar druppeltjes brandstof die je al rollend verbruikt nog altijd (veel) minder zijn dan de brandstof die ingespoten moet worden om de auto op snelheid te houden.

Overigens snap ik die mensen echt niet die stug met 80km/h op een rotonde afstuiven, op 75 meter voor de rotonde de ankers uitgooien, in een tergend traag tempo door de rotonde gaan en er vervolgens een halve kilometer over doen om weer een enigzins stabiele snelheid te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Osiris schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 03:13:
Is dat bij de meeste "moderne" carburateurs zo, of alleen bij hoge uitzondering?

Of gewoon standaard by design van een carburateur? :P
Afhankelijk van model tot model. Aan de zijkant zit er meestal wel een vacuummembran welke de toevoersluit.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Chevy454 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:07:
[...]

Afhankelijk van model tot model. Aan de zijkant zit er meestal wel een vacuummembran welke de toevoersluit.
Ik moet me toch eens gaan verdiepen in dat membraan.. Het enige wat ik kan vinden is dat ding voor de hoge toerentallen is. Maar hoe het werkt en waar het precies voor is. geen idee.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:59:
[...]

Het lijkt me dat dat die paar druppeltjes brandstof die je al rollend verbruikt nog altijd (veel) minder zijn dan de brandstof die ingespoten moet worden om de auto op snelheid te houden.
Maar d'r is altijd nog de optie om te ontkoppelen, dan hoeft de auto niet op snelheid gehouden te worden én wordt er "slechts" wat benzine gebruikt om de motor op idle-toerental te houden.. 't Is dus maar de vraag wat meer is: hoeveelheid benzine om de motor stationair te houden of de hoeveelheid benzine die bij een dichte gasklep alsnog de cilinders ingaat bij het afremmen op de motor.
Overigens snap ik die mensen echt niet die stug met 80km/h op een rotonde afstuiven, op 75 meter voor de rotonde de ankers uitgooien, in een tergend traag tempo door de rotonde gaan en er vervolgens een halve kilometer over doen om weer een enigzins stabiele snelheid te bereiken.
Slecht inzicht lijkt me :)
Chevy454 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:07:
[...]

Je weet het zeker toevallig niet van een "34mm Keihin constant-vacuum" carburateur? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Osiris schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:46:
Je weet het zeker toevallig niet van een "34mm Keihin constant-vacuum" carburateur? :+
Jawel, een Keihin 34mm Constant Verlies carb moet je vervangen door een Mikuni Trek Meer 36mm :+ Dan heb je meer vermogen bij eenzelfde verbruik doordat je specifiek brandstofverbruik daalt, dat is 700 euro ex montage ex afstellen :+

Maar de CVK36 van jou heeft normaal een afsluitmembraan aan de zijkant wanneer je het gas losgooit bij 10k rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:56

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

mmm, in mijn oude bakkie met een door de nokkenas aangedreven benzinepomp lijkt het mij dat er nog stevig wordt gepompt wanneer ik de motor in de versnelling laat uitrijden.

ook la sluit de carborateur de zaak af via het vacuum membraam, waar blijft de druk v/d brandstofpomp dan ?

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
soepkip schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:52:
mmm, in mijn oude bakkie met een door de nokkenas aangedreven benzinepomp lijkt het mij dat er nog stevig wordt gepompt wanneer ik de motor in de versnelling laat uitrijden.

ook la sluit de carborateur de zaak af via het vacuum membraam, waar blijft de druk v/d brandstofpomp dan ?
Nu heb ik totaal geen diepgaand verstand van motoren etc, maar een overdrukventiel-achtig iets met terugkoppeling lijkt me niet echt moeilijk te maken... Geen idee of zoiets bestaat though :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 18:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

De oliedruk in je motor werkt niet anders dan dat. Tenminste, bij de mijne dan :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter

Ik denk dat brandstof klep die wordt bedient door de vlonder die druk tegenhoudt. Maar als de motor brandstof blijft gebruiken dan zal de vlonderklep gewoon brandstof doorlaten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 00:08
[...]

Volgens mij zijn dat mensen die trachten niet te remmen en vervolgens met minimaal gas geven willen optrekken ;)

De a-sportieve rijstijl dus :+ Vooral gedemonstreerd door mensen >60 in skoda's etc. :P

Maar dat van het uitrollen kost ook brandstof had ik nog niet echt bij stil gestaan. Ik zal dus volgende keer dat ik uitrol dus maar weer ontkoppelen en dán gaan remmen :P

Werd ook gezegd dat bij een fiat 500 de remmen (trommels) goedkoper zijn dan koppelingen/blokken :) Alleen was het even vergeten.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Een retour, er zit geen druk op de leiding. Is niet meer dan een opvoerpomp, geen drukpomp. Oké een minimale druk van rond de 3psi meen ik.
4POX schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:54:
Ik denk dat brandstof klep die wordt bedient door de vlonder die druk tegenhoudt. Maar als de motor brandstof blijft gebruiken dan zal de vlonderklep gewoon brandstof doorlaten.
vlonderklep? vlotter met een afsluitnaald in een zitting bedoel je zeker? Dat heeft te maken met het benzineniveau in de mengbuis van de carburateur. Er zit dan nog wel een overloop voor wanneer de vlotterbak echt te vol zit.

Pagina: 1