Toon posts:

[NTbackup] Full System recovery

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af of jullie je ervaringen willen delen m.b.t. tot het volgende:

Voor het maken van Backups kun je gebruik maken van NTbackup wat standaard is bijgeleverd bij o.a. Windows 2003.
Hiermee kun je backups maken van al je data en ook je System State. Het volgende zou je dus moeten doen. Voor de eerste keer moet je een ASR "kit" maken. Die bestaat uit een ASR diskette, "Disaster" tape en je OS cd.

Deze tape wordt bijv. vandaag gemaakt (31-07-2006) en elke dag word er een backup gemaakt van alle schijven incl. de System State.

Het volgende gebeurt: je hardeschijven sneuvelen een maand later en zelfs je raid 5 bied geen oplossing meer. Je vervangt de schijven en je boot de server met je OS cd en kiest voor F2 om vervolgens je disaster tape terug te zetten. Als dit klaar is boot je met F8 in Director Service mode om de laatste backup met data en System state terug te zetten.

Nu mijn vraag:
Is dit de juiste werkwijze en is heb je hier ook daadwerkelijk alles weer terug in je oude situatie?

Gelukkig heb ik hier nog nooit mee te maken gehad, maar om het probleem toch voor te zijn heb ik het in een test situatie staan. Via de methode wat ik hierboven heb beschreven kreeg ik inderdaad mijn Active Directory terug met Users etc. en mijn Data.

Maar is 1 Disaster tape met aanvulling van je dagelijks volledige backup voldoende of moet je na het installeren van elke aplicatie of periode van tijd een nieuwe Disaster tape maken?

Ik hoop dat jullie mij hier wat uitleg over kunnen geven.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De ASRdisk is toch juist bedoeld om een fullbackup terug te zetten zonder windowsinstallatie?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 31 juli 2006 @ 15:15:
De ASRdisk is toch juist bedoeld om een fullbackup terug te zetten zonder windowsinstallatie?
Maar als je hardeschijven crashen en je vervangt ze, dan staat er nog geen windows op. Dus heb je de ASR wel nodig neem ik aan of een kale Windows 2003 installatie kan waarschijnelijk dan ook.
Maar aangezien na verloop van tijd is de ASR natuurlijk dusdanig oud, dan maakt dat nog niks uit, zolang je maar tapes hebt met de systemstate?.

Met de ASR zet je dus je systeem terug naar "fabrieks" instellingen en vervolgens dan gewoon restoren met de System State van de laatste backup met alle data van bijv. C, D, etc.?
Dat zou de juiste werkwijze moeten zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 16:04 ]

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

De laatste keer dat ik een Full recovery met NTbackup gedaan heb heb ik inderdaad eerst Windows 2003 openieuw geinstalleerd dan met NTBackup de system state teruggezet.

Dit werkt gewoon prina.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:01:
[...]

Maar als je hardeschijven crashen en je vervangt ze, dan staat er nog geen windows op. Dus heb je de ASR wel nodig neem ik aan of een kale Windows 2003 installatie kan waarschijnelijk dan ook.
Maar aangezien na verloop van tijd is de ASR natuurlijk dusdanig oud, dan maakt dat nog niks uit, zolang je maar tapes hebt met de systemstate?.

Met de ASR zet je dus je systeem terug naar "fabrieks" instellingen en vervolgens dan gewoon restoren met de System State van de laatste backup met alle data van bijv. C, D, etc.?
Dat zou de juiste werkwijze moeten zijn?
naar mijn idee staat op de ASR disk gewoon een aantal drivers etc om je tape unit te kunnen aansturen. Als je geen hardware wijzigingen hebt uitgevoerd in de tussentijd kan je deze disk dus lang blijven gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 17:36:
[...]

naar mijn idee staat op de ASR disk gewoon een aantal drivers etc om je tape unit te kunnen aansturen. Als je geen hardware wijzigingen hebt uitgevoerd in de tussentijd kan je deze disk dus lang blijven gebruiken...
Wat ik lees in de help van NTbackup is dat je tijdens het booten van je OS cd eerst op F6 kunt drukken voor eventuele extra drivers op te geven en dan vervolgens F2. Maar inderdaad met de ASR zie je een Windows installatie voorbij gaan.

Het gaat mij erom wat er uiteindelijk nodig is of beschikbaar moet zijn als het wel fout gaat.
Het lijkt er op dat je een WIndows installatie nodig hebt het zij via ARS het zij via een nieuwe handmatige installatie en dan vervolgens de System State van je recentste tape terug moet lezen/zetten.

Het is fijn om te weten wat je kunt verwachten in plaats van het pas uit te gaan zoeken als het te laat is O-)

Verwijderd

Meer informatie over ASR: http://www.informit.com/a...sp?p=174367&seqNum=7&rl=1

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 20:52 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ntbackup backup maken met systemstaten, vervolgens bij een crash met de HP smartstart cdrom's een kale windows installeren, netwerkdrive mounten (of tape) waar je .bkf file staat en restoren maar.

werkt 100% gebruik het altijd als system restore

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

In principe heb je een goede werkwijze.

Maar ik vind persoonlijk NT backup niet echt de meest denderende tool die er is om te back uppen, dat ten 1e.
Ten 2e, ik mag hopen dat je meer dan 1 bak je AD DC laat draaien.
Ten 3e je raids storten niet zomaar in, raid 5 indien goed gemonitored biedt aardig wat tijd om weer een extra disk te plaatsen. Raid 1 is ook niet echt een probleem hierin.

Wat wij altijd doen is windows op de 1e logical drive (mirrorred) plaatsen, en alle applicaties op de 2e logical drive (raid 5) plaatsen met een hot spare erbij. In sommige gevallen maken we uitzonderingen voor de performance van databases.
Wij backuppen alles met Tivoli Storage Manager. (open file agent). Dus alles wordt gebackupped.

Anyway, mits je alles via NT backup goed backupped en de raids goed organiseerd heb je ruim voldoende de tijd om een probleem op te lossen zonder restore.
Restores zijn niet echt denderend, je hebt meestal toch een paar uur downtime.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 05:19:

Maar ik vind persoonlijk NT backup niet echt de meest denderende tool die er is om te back uppen, dat ten 1e.
Ten 3e je raids storten niet zomaar in, raid 5 indien goed gemonitored biedt aardig wat tijd om weer een extra disk te plaatsen. Raid 1 is ook niet echt een probleem hierin.

Wat wij altijd doen is windows op de 1e logical drive (mirrorred) plaatsen, en alle applicaties op de 2e logical drive (raid 5) plaatsen met een hot spare erbij. In sommige gevallen maken we uitzonderingen voor de performance van databases.
Wij backuppen alles met Tivoli Storage Manager. (open file agent). Dus alles wordt gebackupped.

Anyway, mits je alles via NT backup goed backupped en de raids goed organiseerd heb je ruim voldoende de tijd om een probleem op te lossen zonder restore.
Je 2e punt ben ik niet mee eens, voor grotere bedrijven ok, maar vaan klein zakelijk is het overkill om 2 servers te hebben voor je AD.

Downtime ontkom je haast niet aan, maar om nu de situatie na te bootsen en kijken waar je tegen aan loopt in plaats van het te laat achter komen van oh jah dat had ik dus beter anders kunnen doen.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 05:19:

#1 Altijd lekker een product afkraken zonder met feiten bij te komen :z. Ntbackup kan toch prima werken in de meeste gevallen.

#2 Dus een bedrijf met 10 werknemers moet maar 2 server's neerzetten om een redurante omgeving te creëren?

#3 Ik neem aan dat de ts dit bedoelde als voorbeeld, dat een raid5 moeilijk plat te krijgen is snappen we zelf ook wel :). Maar dat mag nooit de reden zijn om maar geen backups te draaien, en de restore te testen (iets wat wel eens wordt vergeten).

[ Voor 4% gewijzigd door leon1e op 02-08-2006 12:37 ]

Pagina: 1