Hoi,
Misschien krijg ik binnenkort mijn eerst opdracht. Ik ga een soort magazijnbeheer-progr schrijven. Zeer waarschijnlijk zal het op freelance basis zijn.
Nu lees ik op internet allemaal enge verhalen over 'productaansprakelijkheid'. D.w.z. stel dat mijn programma over een jaar een fout blijkt te bevatten, waardoor mijn klant (veel) geld heeft misgelopen. Ik wil liever geen Donald Duck-einde, waarin mijn persoontje door een horde boze klanten de stad uit wordt gejaagd richting Verweggistan...
Hoe moet ik dit aanpakken?
Op internet vond ik het volgende (http://www.everything4office.nl/content/view/13/41/lang,nl/). Heb de bedrijfsnaam weggehaald. Moet ik zoiets in het contract zetten? En: is het juridisch helemaal af te dichten, of blijf ik altijd een risico lopen?
Misschien krijg ik binnenkort mijn eerst opdracht. Ik ga een soort magazijnbeheer-progr schrijven. Zeer waarschijnlijk zal het op freelance basis zijn.
Nu lees ik op internet allemaal enge verhalen over 'productaansprakelijkheid'. D.w.z. stel dat mijn programma over een jaar een fout blijkt te bevatten, waardoor mijn klant (veel) geld heeft misgelopen. Ik wil liever geen Donald Duck-einde, waarin mijn persoontje door een horde boze klanten de stad uit wordt gejaagd richting Verweggistan...
Hoe moet ik dit aanpakken?
Op internet vond ik het volgende (http://www.everything4office.nl/content/view/13/41/lang,nl/). Heb de bedrijfsnaam weggehaald. Moet ik zoiets in het contract zetten? En: is het juridisch helemaal af te dichten, of blijf ik altijd een risico lopen?
6
Garantie
6.1
X geeft op geleverde programmatuur een garantie van vier (4) weken. Door Opdrachtgever binnen deze periode geconstateerde tekortkomingen aan het geleverde product welke verwijtbaar zijn aan X worden door X kosteloos hertelt. Opdrachtgever verplicht zich dergelijke tekortkomingen direct na constatering schriftelijk aan X kenbaar te maken zodat X haar verplichting tot herstel zo snel en probleemloos mogelijk kan nakomen.
6.2
De correcte werking van geleverde programmatuur wordt door X nimmer gegarandeerd indien door Opdrachtgever zelf of door derden aan deze programmatuur zonder toestemming van X zaken worden toegevoegd of gewijzigd die de oorspronkelijke functie of bedoeling ervan aanzienlijk wijzigen.
7
Aansprakelijkheid, Vrijwaring
7.1
X aanvaardt slechts wettelijke verplichtingen tot schadevergoeding voor zover dat uit dit artikel 7 blijkt.
7.2
In geval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door X is X, indien aan de wettelijke vereisten ter zake is voldaan, slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding d.w.z. vergoeding van de waarde van de achtergebleven prestatie met inachtneming van het in artikel 7.3 gestelde. X sluit iedere aansprakelijkheid voor enig andere vorm van schade uit, onder meer doch niet uitsluitend aansprakelijkheid voor aanvullende schadevergoeding in welke vorm dan ook, vergoeding van indirecte schade of gederfde winst. X sluit voorts aansprakelijkheid uit voor vertragingsschade, schade wegens verlies van gegevens, schade wegens overschrijding van leveringstermijnen als gevolg van gewijzigde omstandigheden, schade als gevolg van gebrekkige medewerking, informatie of materialen door Opdrachtgever en schade wegens door X gegeven inlichtingen of adviezen waarvan de inhoud niet uitdrukkelijk onderdeel van de overeenkomst uitmaakt.
De in dit artikel genoemde vormen van schade waarvan de aansprakelijkheid door X wordt uitgesloten hebben een indicatief karakter zonder dat X heeft beoogd een volledige opgave te doen.
7.3
De door X te betalen schadevergoeding wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming zal in geen geval meer bedragen dan 50% van de op grond van die overeenkomst door X aan Opdrachtgever gefactureerde en factureerbare bedragen (exclusief omzetbelasting).