Ik ben een trouwkaart aan het maken. In overleg met het bruidspaar hebben we gekozen voor een bedrukking van 1 PMS kleur. Zij willen graag een sepia-effect. Welke PMS kan ik dan het beste gebruiken of wie heeft er ervaring met een mooi kleurtje?
Is het niet zo dat het bruidspaar de kleur uit moet kiezen en je dus even langs moet gaan met een pantone waaier
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Volgens mij heb je voor een dergelijk effect toch wel 2 pms-kleurtjes nodig (duotone).
In dit opzicht kan je misschien beter een full-color werkje maken, is vaak goedkoper dan 2 kleuren.
In dit opzicht kan je misschien beter een full-color werkje maken, is vaak goedkoper dan 2 kleuren.
Houdoe
Veel bulk- of grote drukkers hebben een 4-toren staan waar ze al hun FC-drukwerk doorheenjassen. Voor een unieke PMS moet een drukpers vrij worden gemaakt, schoon gemaakt (klotewerk) en ingesteld worden. Raar maar waar: FC is inderdaad vaak goedkoper dan losse PMS'en. Neemt niet weg dat losse PMS'en veel mooier zijn.Anoniem: 9542 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:30:
rare drukker die voor 2 drukgangen meer rekent als voor 4
Als de kosten niet het probleem zijn, zou ik gaan voor een duo-tone met 2 warme kleuren. (donkerbruin en een oker ofzo) en een mooie papiersoort (heeft een drukker wel monsterboeken van)
Waaier is nodig alleen nodig bij de eerste selectie van je kleuren. Als je een idee hebt: gewoon de pantone-lib in je illustrator opengooien.
Bedankt voor de reacties, ik heb nu vakantie en niet zo snel een PMS waaier liggen maar ik wilde gewoon even de kleuren pijlen. 7504 is inderdaad wel mooi maar ik denk dat ze iets meer de kant van rood/oranje op willen.
Ik zal ook zeker de drukker een offerte vragen voor 4 kleuren, maar het gaat om weinig kaarten (100) dus ik denk dat 1 PMS toch goedkoper is.
Ik zal ook zeker de drukker een offerte vragen voor 4 kleuren, maar het gaat om weinig kaarten (100) dus ik denk dat 1 PMS toch goedkoper is.
Anoniem: 9542
bij 100 stuks is het heel vaak goedkoper nog om te printen. Kwaliteit doet er niet voor onder en je hebt altijd full colour
Hmmm... dat ben ik dus niet met je eens. Maar smaken verschillen. Vooral als er raster aan te pas komt vind ik drukken stukken mooier. En printen kan vaak niet op 240 grams papier.
mwah, een goeie laser (niet een huis-tuin-en-keuken maar een forse docucolor ofzo) komt nooit echt slecht uit de bus. En het mooie is dat je ook een afdrukje kunt laten draaien om jezelf daar van te verzekeren. En laser kan met goede voorbereiding best OK worden, zeker als je de kleuren zelf kunt bepalen omdat je al in mono of duotone gaat werken. Ik zou overigens afhankelijk van het papier (wat gezien bruiloft wel wit zal zijn) overigens geen zwart vergeten. Erg hard nodig bij sepia-effecten.Anoniem: 110644 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 07:59:
Hmmm... dat ben ik dus niet met je eens. Maar smaken verschillen. Vooral als er raster aan te pas komt vind ik drukken stukken mooier. En printen kan vaak niet op 240 grams papier.
[ Voor 10% gewijzigd door HunterPro op 01-08-2006 22:21 ]
Dat zou ik ook zeggen, maar was ook bezig met trouwkaartjewaxle schreef op maandag 31 juli 2006 @ 15:12:
Veel bulk- of grote drukkers hebben een 4-toren staan waar ze al hun FC-drukwerk doorheenjassen. Voor een unieke PMS moet een drukpers vrij worden gemaakt, schoon gemaakt (klotewerk) en ingesteld worden. Raar maar waar: FC is inderdaad vaak goedkoper dan losse PMS'en. Neemt niet weg dat losse PMS'en veel mooier zijn.

Ik sluit ook ff aan bij Denniz666, ik vind drukwerk echt veel mooier dan laser, droge tonermeuk die bij de minste vouw van het papier dondert haalt het imo niet bij drukwerk. En dan hebben we bij ons ook geen beroerde printer staan, maar zolang je er weinig mee doet, prima.. maar na vouwen, plakken etc vind ik het al snel ranzig.Anoniem: 9542 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 07:09:
bij 100 stuks is het heel vaak goedkoper nog om te printen. Kwaliteit doet er niet voor onder en je hebt altijd full colour
Wij hebben zelfs een hele goeie printer staan op het werk maar niet goed genoeg. Zeker voor trouwkaarten vind ik het niet geschikt. Ik heb mijn eigen trouw- en geboortekaartjes ook laten drukken en ik ben zoooo blij dat ik dat gedaan heb. Goede ervaring met dit soort klusjes dus ik ga het weer zo doen. Ik zit alleen ff met de kleur.
Geheel mee eens... en dan heb je het nog over Laseren op MC-papier. Je moet ze es vragen om er een speciale papiersoort doorheen te halen, da's doorgaans niet mogelijk. Oh, enneh: je moet dat Laserspul es zien als er een druppie water overheen gaat of als het een dag in de volle zon heeft gelegenOzBoz schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:24:
[...]
Ik sluit ook ff aan bij Denniz666, ik vind drukwerk echt veel mooier dan laser, droge tonermeuk die bij de minste vouw van het papier dondert haalt het imo niet bij drukwerk. En dan hebben we bij ons ook geen beroerde printer staan, maar zolang je er weinig mee doet, prima.. maar na vouwen, plakken etc vind ik het al snel ranzig.
OT: Oz, doe mij die drukker
Ik kan het morgen eens in de studio vragen, maar denk toch dat je een beetje wat moet gaan proberen. Duotones zijn lastig te voorspellen vind ik van hoe het op papier over komt. Sepia is ook truttig als de ziekte, maar dat vroeg je nietAnoniem: 110644 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:37:
Ik zit alleen ff met de kleur.
edit:
Mensen voor wie ik kaartje moest maken hadden overigens al compleet kaartje getekend met takjes en besjes en meuk.. uiteindelijk heb ik 5 voorstellen gedaan en zijn ze met een retrokaartje de deur uitgegaan. Je moet mensen zonder smaak altijd wat alternatieven laten zien. Handgeschept papier zuigt ook bijvoorbeeld
Mensen voor wie ik kaartje moest maken hadden overigens al compleet kaartje getekend met takjes en besjes en meuk.. uiteindelijk heb ik 5 voorstellen gedaan en zijn ze met een retrokaartje de deur uitgegaan. Je moet mensen zonder smaak altijd wat alternatieven laten zien. Handgeschept papier zuigt ook bijvoorbeeld
[ Voor 19% gewijzigd door OzBoz op 01-08-2006 23:13 ]
Yep, het was ook niet mijn keuze maar ja... de 'klant' is koning. Zij hadden een voorbeeldkaartje. Het zag er aardig uit, dat wilde ze graag. Gelukkig dat ze mij nog de keuze laten om het te laten drukken ipv printen
Pagina: 1