Toon posts:

[Excel] Gegevensbereik grafiek

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem.

Stel dat Ik in Excel de voorraad wil gaan bijhouden van product X in een soort van historie tabel. Elke dag wordt huidige voorraad toegevoegd door telkens een nieuwe rij in te voegen boven rij 1. Van de waarden uit de nieuwe rij 1 wordt iedere dag een simpele grafiek gemaakt.
Het probleem is echter, dat wanneer ik een nieuwe rij invoeg, het gegevensbereik van de grafiek automatisch mee verspringt naar de rij er beneden.

Hoe krijg Excel zo ver dat de grafiek alleen naar de waarden in de eerste rij kijkt? Anders gezegd, als ik een nieuwe rij invoeg moet de grafiek "kijken" naar deze nieuwe rij, zonder dat ik het gegevensbereik steeds handmatig hoef aan te passen.

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11

PromoX

Flying solo

Je zou daarvoor een macro kunnen gebruiken:
- Nieuwe rij toevoegen
- Gegevens invoeren
- Kiezen voor 'Macro opnemen' (macronaam opgeven met evt een sneltoets)
- Gegevensbereik van de grafiek aanpassen
- Macro stoppen

Als je nu weer een nieuwe rij toegvoegt kun je volstaan met het uitvoeren van de macro (via de opgegegeven sneltoets).

De code van de macro die ik gemaakt heb, waarbij rij 2 (A2:D2) ingesteld wordt als bron, ziet er overigens zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
Sub testje()
    ActiveSheet.ChartObjects("Grafiek 3").Activate
    ActiveChart.ChartArea.Select
    ActiveChart.SetSourceData Source:=Sheets("Blad1").Range("A2:D2"), _
        PlotBy:=xlRows
End Sub

[ Voor 10% gewijzigd door PromoX op 31-07-2006 14:02 ]

And I'm the only one and I walk alone.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:12
Doet excel eens aardig... is het weer niet goed. Dit is een feature, soms erg handig.
Je kan het omzeilen met de functie indirect. Dus al je bereik A2:D2 is, zet je in het "selecteer de cellen" vak niet "A2:D2" maar "=INDIRECT("A2:D2") Werkt meestal niet direct, dus even een beetje prutsen, maar dan heb je ook wat.