Direct3D verdwenen na artifacts

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Vandaag kreeg ik ineens roze blokken en strepen over het scherm in windows. Als ik de kabel die tussen de videokaart (ati 9700 pro) en de monitor zit wat heen en weer bewoog is het probleem voor een paar minuten verholpen. Na een tijdje de pc uit gehad te hebben kan ik nu niet eens meer 3D spellen opstarten. K'heb even gekeken met dxdiag die aangeeft dat er geen ondersteuning is voor direct3D. De artifacts zijn er nu zelfs al in een wat andere vorm voordat windows begint te laden. Opnieuw drivers geïnstalleerd wat ook geen verandering in de zaak bracht.

Ik heb werkelijk geen idee wat er nu precies aan de hand is en waar het aan ligt. Monitor, kabel of videokaart en waarom?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Lijkt in eerste instantie op een videokaartprobleem, maar om niet op de feiten vooruit te lopen zou je de betreffende kaart eens in een ander systeem kunnen fietsen. Als je aan de hand daarvan geen antwoord krijgt heb je in ieder geval één onderdeel uitgesloten :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• nemo55
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10-2025
Heb de kaart even schoon gemaakt en in een anders systeem getest. Hier leek hij het even goed te doen, maar nadat ik voorzichtig de kabel heen en weer bewoog bij de connectie naar de videokaart begon hetzelfde gezeur weer. Alhoewel op dat systeem wel direct3d herkend werd. Teruggestopt in het originele systeem en gechecked, maar geen direct3d en uiteraard weer de gestreepte en geblokte kleuren over het scherm.

Ik heb een vermoede dat de connectie van de kaart naar de uitgang niet helemaal lekker verloopt.

Update: Direct3D werkt weer na een systeemherstelpunt gebruikt te hebben. Had al zo'n vermoeden dat de kaart hier weinig mee te maken had. Artifacts zijn er wel nog steeds.

[ Voor 14% gewijzigd door nemo55 op 31-07-2006 13:20 ]

Verwijderd

Hey, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn radeon 9800 Pro ook strepen over het scherm. Bij het bewegen van mijn videokaart veranderen de patronen en kleuren van de artifacts. Overigens was het veel erger voor ik de boel van stof ontdaan had, toen raakte de kaart ook oververhit en kon ik op een gegeven moment helemaal niks meer op mijn scherm zien.

Mocht je een oplossing vinden dan hoor ik het graag. Ik zit trouwens ook met de vraag of het probleem verholpen is met het kopen van een nieuwe kaart straks is de verbinding met het moederbord niet goed oid

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 00:52
Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 21:19:
Hey, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn radeon 9800 Pro ook strepen over het scherm. Bij het bewegen van mijn videokaart veranderen de patronen en kleuren van de artifacts. Overigens was het veel erger voor ik de boel van stof ontdaan had, toen raakte de kaart ook oververhit en kon ik op een gegeven moment helemaal niks meer op mijn scherm zien.

Mocht je een oplossing vinden dan hoor ik het graag. Ik zit trouwens ook met de vraag of het probleem verholpen is met het kopen van een nieuwe kaart straks is de verbinding met het moederbord niet goed oid
Hallo Matthias, we stellen niet op prijs dat een 2 jaar dode topic weer tot leven wordt geschopt. Het is de bedoeling dat je een nieuwe topic aanmaakt voor je probleem.

Het probleem dat je met je videokaart hebt is waarschijnlijk een brakke AGP slot. Je kan het uitsluiten door de videokaart in een andere pc te stoppen.Wat je ook kan proberen is het onderclocken van het videogeheugen. De 9800 had last van dat het geheugen stuk ging en onderclocken kon toen soms helpen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit topic was anno 2006 al niet zo heel denderend (geen vermelding van driverversies, geen uitsluiting van de vermoedens in TS), maar nu met een schop in 2008 is het helemaal om zeep.

Mathtias__, schop aub geen oude topics. Heb je zelf een probleem, maak dan een eigen topic aan. Geef een link naar een ouder topic als je denkt dat het iets vergelijkbaar is, maar ga niet onnodig oude koeien uit de sloot halen. Zorg er ook voor dat als je eene eigen topic opent je volledig bent, dus meldt waar je gezocht hebt, op welke termen, wat je toen vond, wat je geprobeerd hebt, wat er toen gebeurde en hoe je verder zocht. Dat ben je hier in het geheel niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.