Toon posts:

afgrijselijk geluid vanuit systeemkast

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

het probleem dient zich voor dat nadat mijn pc een tijdje goed gebruikt wordt, op een gegeven moment bij elk moment dat de computer iets voor mij moet doen, er een afgrijselijk knarsend doordringend geluid vanuit de systeemkast komt. Ik herstart mijn pc of laat hem een tijdje uitstaan en dan gaat het weer even goed. Als mijn systeem constant draait, dus zonder dat ik de computer opdrachten geef, gaat het prima en heb ik geen last van dit geluid

Nu plaatst ik dit bericht in dit deel van het forum omdat ik zelf vermoed dat mijn hdd schijf kuren vertoont. Het is een maxtor 250gig 7200 toerenschijf. Maar eigenlijk als ik mijn oor in de systeemkast leg en goed luister heb ik meer het idee dat het van de processor of geheugen komt. Zou dit kunnen? Waar moet ik beginnen met probleemoplossing en vermoeden jullie dat mijn hd zeer snel dood gaat?

Mijn eerste reactie was het schoonmaken/stofvrijmaken van de kast....maar waar moet ik verder? Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

verdere systeemspecificaties:
intel p4 3.0ghz
asus p4p moederbord
ati radeon 9800 pro videokaart
en 1 gig geheugen van het merk geil(2 * 512)

groeten,

Arno

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

zoveel bewegende onderdelen heeft een PC niet:

je zal het denk ik toch in de richting van een aanlopende fan of defecte HDD moeten zoeken denk ik.

probeer eens systematisch wat onderdelen te vervangen en zaken uit te sluiten of post een geluidsopname van het "euvel".

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
ik heb ook een p4p800 mb en ik heb een ratelend geluid van mn mobo komen als ik het main msnvenster open heb en dan scrol

en bij fear heb ik het ook als ik in het main menu zit alleen dan erger
als je goed luistert dan komt het denk ik van je mobo af

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Is het niet de fan op de southbridge?

Verwijderd

Een asus P4P heeft geen fans. Geen op de northbridge en dus ook niet op de southbrigde. Maar inderdaad, doe de test met de kast open en het oor naast de verschillende onderdelen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Spoelen enzo kunnen ook wel eens geluid maken maar gewoonlijk wordt dit niet omschreven als een "afgrijselijk geluid". Als ik het zo lees is mijn eerste idee een harde schijf vanwaar de kop af en toe aanloopt. Dit zou betekenen dat je HDD binnenkort zal overlijden maar zeker ben ik natuurlijk niet aangezien jij de enigste bent die kan horen vanwaar het geluid komt.

Als je het nog eens hoort moet je met je vingers of met een pen eens één voor één alle fans stoppen en horen bij welke het geluid verdwijnt. Gaat het daarmee niet weg, dan is je HDD extra verdacht. Vergeet je PSU fan niet.

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
ik denk je hardeschijf... kop die over de plaat heen knarst... maak snel een back-up.... anders ben je nog verder van huis

1337

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Kan ook de fan van je 9800pro zijn, die staan erom bekend dat ze niet geweldig zijn en na een tijdje gaan aanlopen. Soms krijg je dan een "gillend" geluid.

(hoewel, het feit dat je het geluid alleen hoort bij aktiviteit wijst toch eerder op de HD, geef ik toe)

[ Voor 29% gewijzigd door Daaaaf op 31-07-2006 00:04 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Gewoon je kast een tijd open laten staan, zodra het geluid er weer is houd je je vingers voorzichtig tegen een van de fans, dan weet je gauw genoeg waar 't vandaan komt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden..

Bron: FAQ OM

Maar eerst en vooral eens goed luisteren waar het geluid vandaan komt. Zelfs met een glazen bol kan niemand er iets zinnigs over zeggen. Volgens mijn dealer zijn er geen exemplaren met ingebouwde luidspeakers of een externe aansluiting.

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt makkelijk dingen uitsluiten door de kast open te trekken en beter te luisteren naar de HDD, de fan van de CPU, evt chipset en evt andere casefans. Kortom, luister naar de bewegende onderdelen. Mocht het de HDD zijn, dan is de FAQ van dit subforum hier duidelijk genoeg over: OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.