Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

zonnepanelen op een inverter

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 18:55
Hallo
Ik ben goedkoop in het bezit gekomen van twee 20Wp en een 50Wp zonnepaneeltje . Klemspanning op een zonnige dag is 18V.
Vraag:
Bestaat er een inverter waarin ik deze paneeltjes ongestraft parallel geschakeld kan aansluiten en daarna in het lichtnet prik? Bijvoorbeeld een Mastervolt Soladin 120/54
Als ik voor elk paneel een aparte inverte moet aanschaffen wordt het economisch rendement in mijn geval wel erg laag. (Als dat er al was).Ik zie ook dat de inverters die ik op internet tegenkom 12V of 24V en hoger zijn. Maakt dit nog wat uit voor mijn panelen?
Groeten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Om het maximale rendement uit je zonnecel te krijgen, wordt een regelaar gebruikt die constant het werkpunt (stroom en spanning) zo efficiënt mogelijk legt volgens energiegebruik.
Als je nu je 2 zonnecellen in parallel gaat leggen, zal het wel werken (zonnecel is een constante stroombron, er zullen geen kringstromen lopen); maar dan kan de regelaar niet het ideale werkpunt gebruiken (het zal heel waarschijnlijk wel werken).
Als je enkel deze primaire regelaar dubbel uitvoert, en dan de uitgangen samenknoopt en naar de invertor voert, heb je een systeem dat efficiënt de energie uit de zonnecellen haalt, en toch geen 2 inverters vereist.

Over je spanning: belast zakt die spanning over een zonnecel ferm in, hoe donkerder hoe dieper de spanning inzakt. Gewoon onbelast meten vertelt je niet zoveel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:56
De kleinste netgekoppelde omvormer die je kunt krijgen is de Mastervolt Soladin 120, jouw panelen kun je daar helaas niet aanhangen omdat ze in serie zouden moeten staan en dat gaat niet met twee verschillende panelen. Daarbij is 70Wp op een 120W omvormer ook niet echt efficiënt. Als je kleinschalig terug wil leveren voor relatief weinig geld kan je denk ik beter op Marktplaats kijken, daar wordt nog wel eens iets aangeboden. Zo stonden er vorige week nog twee Soladin's 120 te koop en diverse zonnepanelen.

Houd er wel rekening mee dat hoe kleinschaliger de installatie is, hoe duurder hij per Wp is.

Dit soort kleine paneeltjes zijn eigenlijk bedoeld om 12V accu's te laden, je kunt ze daarvoor parallel zetten, dat werkt prima.

Verder loopt er al een redelijk uitgebreid topic over zonnepanelen: Zonnepanelen geplaatst

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar