[verlichting] Wat mag wel/niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:32
Hallo,

Mijn vriendin rijdt een renault twingo en is bezig haar auto op te leuken. Nu wil zij neon verlichting (van binnen!) maar vraagt zich af wat mag nou wel, en wat nou niet?
Of bijvoorbeeld een achteruitkijkspiegel met LED's, mag zoiets wel?

Kortom: Wat zijn de regels comform verlichting van binnen de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18

paQ

zo lang je het niet kan zien van buiten (niet direct en ook niet indirect) mag het

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 15:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik lees op gratistheorie.nl het volgende:
[quote]Een auto moet zijn voorzien van verlichting. De auto moet voorzien zijn van:
• Twee stadslichten (wit of geel)
• Twee dimlichten (wit of geel)
• Twee of vier grote lichten (wit of geel, bij ingeschakeld groot licht moet er een blauw/paars controlelampje op het dashboard branden)
• Twee achterlichten (rood)
• Kentekenplaatverlichting (wit)
• Eén of twee mistachterlichten (rood, als de mist achterlichten branden moet er een controlelampje op het dashboard branden)
• Richtingaanwijzers: twee aan de voorzijde (wit of geel), twee aan de achterzijde (oranje of rood) en één richtingaanwijzer aan elke zijkant (oranje)
• Twee of drie remlichten (oranje of rood)
• Waarschuwingsknipperlichten (Zelfde kleur als de richtingaanwijzers)
• Eén of twee achteruitrijlichten (wit)

Een auto mag ook voorzien zijn van de volgende verlichting:
• Twee mistlichten
• Een bermlicht
• Een richtlicht
• Parkeerlichten

Ook moet een auto aan de achterzijde voorzien zijn van twee rode retroreflectoren. Deze retroreflectoren mogen niet driehoekig van vorm zijn, driehoekige retroreflectoren mogen alleen op de achterzijde van een aanhangwagen aangebracht zijn.Er staat niet bij op welke wettekst dit gebaseerd is, maar in feite is 50% van de vrachtwagens die rond rijdt (die met de pretverlichting) in overtreding.

Verlichting binnen mag niet buiten zichtbaar zijn, maar ik denk dat ze van een leeslampje geen probleem maken. Met LED's rond een achteruitkijkspiegel (binnenspiegel) krijg je denk ik wel problemen.
Ik zou het gewoon niet doen. Het zorgt alleen voor afleiding en elke verlichting binnen zorgt ervoor dat in het donker je pupil kleiner is en je daardoor slechter in het donker ziet. Het is dus direkt van invloed op de veiligheid.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 10:00

mjl

Ugh

En alles wat mag en extra gemonteerd is MOET werkzaam zijn, dus ronrijden met een extra mistlamp waar het peertje van defect is is een overtreding.

Daarnaast is een achteruitrijlicht bij een oude auto niet verplicht (een Citroen Dyane bijvoorbeeld).

Verder zou ik interieurlicht gewoon weglaten, te veel afleiding is niet veilig, zeker als je de spiegel gaat verlichten! Verzin eventueel een excentriek leeslampje voor kaartlezen of de kids/gasten achterin maar val de bestuurder er niet mee lastig ;)

Als je zonodig je auto wil pimpen zet er dan zo'n lelijke vleugel op of voorzie je gril met diverse soorten kippegaas ...

[ Voor 62% gewijzigd door mjl op 31-07-2006 13:56 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Neonlicht in je auto mag wel, zelfs in je dashboard: mn ex-collega die APK keuringen doet had een auto van zijn zoon waarbij de dashboardverlichting niets meer deed (is verplicht, kan me voorstellen waarom, zelf al eens 400km mogen rijden zonder, enorm rottig in te schatten hoe hard je rijd), neon staafje erboven en dat ding kwam door de keuring + steekproef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 10:43
_JGC_ schreef op maandag 31 juli 2006 @ 17:35:
Neonlicht in je auto mag wel, zelfs in je dashboard: mn ex-collega die APK keuringen doet had een auto van zijn zoon waarbij de dashboardverlichting niets meer deed (is verplicht, kan me voorstellen waarom, zelf al eens 400km mogen rijden zonder, enorm rottig in te schatten hoe hard je rijd), neon staafje erboven en dat ding kwam door de keuring + steekproef.
Overbodige verlichting in de auto is illegaal. dacht dat het je zelfs nog 120 euro kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11029

Wat moet je nu met een achteruitkijkspiegel met leds?? Overdag zie je er geen fluit van, en 's nachts wordt je er alleen maar verblind door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

_JGC_ schreef op maandag 31 juli 2006 @ 17:35:
wie zegt dan dat het niet mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

JdM

Humbled

paQ schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:15:
[...]

wie zegt dan dat het niet mag?
Hij zegt toch ook niet dat hij gelezen heeft dat iemand zei dat het niet mocht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

nee idd...
maar de context is alsof het een weerwoord ergens op is. Aangezien hij gewoon door de keuring kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-07 13:24
Mn broertje had helder blauwe stadslichten. Dat kost dus 75 euro :P Ik ben er ook is mee aangehouden maar mocht ze direct omruilen voor normale, blauwe zijn meegenomen, kostte niks.

Binnen heeft ie nu 3 van die neon balkjes hangen onder het dashboard. Het ziet er wel grappig uit en de hele auto kleurt er rood van. Buiten zie je er weinig van en volgens mij is dat ook gewoon toegestaan. Hij heeft nu ff geen dashboard verlichting meer, oorzaak nog niet bekend dus tijdelijk zo'n neon ding in de tellerbak. Ff wennen maar het werkt wel. Of het mag weet ik niet... Ledjes aan je binnenspiegel mogen denk ik wel, de nieuwe Audi A6 heeft ze wel. Ik heb ze ook in mn A3. Het zit bij mij in mn lichtunit (in het dak) en is dimbaar met de rest van het dashboard. Is een originele accessoire voor een Passat. Ziet er chique uit en verblind niet, je ziet een lichte rode waas op het dashboard. Ik weet niet hoe dat er bij jou uit ziet maar ik denk dat je, als je gewoon ledjes in je binnenlichtunit doet in lichtblauw ofzo dat het er al heel wat beter uitziet :)

Die neon dingen kun je ook onder de stoelen doen, vriend van me heeft dit in zn auto, hij heeft van die matten met een gekleurde rand er om en zo ziet het er best wel leuk uit, zeker in het donker. Inmiddels heeft ie ook mistlampen met strobo's dr in en oranje lampjes in zn grille... T begint wat kermis te worden mgoed, het is weer is wat anders. Hij rijdt er ook wel is mee aan op de openbare weg en heeft iig genoeg aandacht :D

Ben zelf niet echt van dat soort dingen, mn A3 is opgetuigd met originele onderdelen van het faceliftmodel. Er staat genoeg rommel op MP enzo te koop maar ik vind het er niet van opknappen dus laat het lekker zo :)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

marccom schreef op maandag 31 juli 2006 @ 23:27:
Ledjes aan je binnenspiegel mogen denk ik wel, de nieuwe Audi A6 heeft ze wel. Ik heb ze ook in mn A3. Het zit bij mij in mn lichtunit (in het dak) en is dimbaar met de rest van het dashboard. Is een originele accessoire voor een Passat. Ziet er chique uit en verblind niet, je ziet een lichte rode waas op het dashboard. Ik weet niet hoe dat er bij jou uit ziet maar ik denk dat je, als je gewoon ledjes in je binnenlichtunit doet in lichtblauw ofzo dat het er al heel wat beter uitziet :)
ja dat is (sfeer)verlichting, niet lampjes omdat het licht geeft

die waterval verlichting zie je van buiten ook niet
BMW is ermee begonnen, toen Mercedes en nu zitten ze zowat in ieder VAG vehikkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 09:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mjl schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:53:
En alles wat mag en extra gemonteerd is MOET werkzaam zijn, dus ronrijden met een extra mistlamp waar het peertje van defect is is een overtreding.
Right... In belgie zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nee, in Nederland. Als ze je aanhouden met een kapotte koplamp struikelen ze er ook over, als je een bermlicht hebt waarvan maar 1 kant het doet krijg je ook gewoon een waarschuwing of een bon. Daarnaast is je auto niet deugdelijk volgens de APK regelgeving als je een kapotte lamp hebt, dus ben je officieel gewoon strafbaar. Dat er veel mensen met kapotte lampen rondrijden en bijna nooit iemand aangehouden wordt wil niet zeggen dat het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07 21:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

buitenzijde van de auto is behoorlijk strak gereguleerd. Kermisverlichting van vrachtwagens is vaak deels verplicht (contourverlichting in de lengte van het voertuig en de hoeken aan de voor- en achterzijde). De batterijen mistlampen en verstralers die vaak op vrachtwagens zitten zijn ook gewoon toegestaan, alleen mag je ze zelden aanzetten (mistlampen bijv. alleen bij zicht minder dan 50m). De extra lampjes in de grill zijn echter vaak niet toegestaan, maar worden gedoogt.

Voor in de kabine gelden minder strikte regels, zolang dashboard verlichting en interieur verlichting maar deugelijk werkt. Daarnaast mag het echter niet afleiden of het zicht belemmeren, maar dat is ter beoordeling van de dienstdoende ambtenaar (van of de rvd bij goedkeuring van het voertuig of een agent die je staande houdt).
Met gezond verstand kan je wel nagaan wat slim is en wat niet (bijvoorbeeld geen lampen in je blikveld naar voren, want dan wordt 's nachts rijden toch wel uitdagend... of teveel licht rond je binnenspiegel) Als je wilt weten hoe weinig licht al je zicht kan belemmeren, moet je op donkere plek eens het leeslampje van de bijrijder aanzetten en proberen langs het lampje naar buiten te kijken. Je zult merken dat je zicht aanzienlijk minder is dan wanneer het lampje uit is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 08:18:
[...]

Nee, in Nederland. Als ze je aanhouden met een kapotte koplamp struikelen ze er ook over, als je een bermlicht hebt waarvan maar 1 kant het doet krijg je ook gewoon een waarschuwing of een bon. Daarnaast is je auto niet deugdelijk volgens de APK regelgeving als je een kapotte lamp hebt, dus ben je officieel gewoon strafbaar. Dat er veel mensen met kapotte lampen rondrijden en bijna nooit iemand aangehouden wordt wil niet zeggen dat het niet mag.
Mjah, dat gaat over de verplichte lampen ja... Als jij niet werkzame extra verlichting monteert, interesseert dat echt niemand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 10:00

mjl

Ugh

MikeyMan schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:03:
[...]

Mjah, dat gaat over de verplichte lampen ja... Als jij niet werkzame extra verlichting monteert, interesseert dat echt niemand...
offtopic:
Ook de niet verplichte (doch toegestane) lampen dienen - indien gemonteerd - te werken.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mjl schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:37:
[...]

offtopic:
Ook de niet verplichte (doch toegestane) lampen dienen - indien gemonteerd - te werken.
Geheel niet offtopic, lijkt me...

Voor zover ik weet; mag je alles monteren wat je wilt, maar mag het niet op de openbare weg aanstaan...
Je gaat mij niet vertellen dat een lamp die niet aan mag staan wel moet werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Ik meen dat oranje reflectors en verlichting altijd toegestaan zijn, alle andere niet-wettelijk vereiste verlichting welke vanaf de buitenzijde zichtbaar is, is verboden.
Dit omdat het mede-weggebruikers zou afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
MikeyMan schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:03:
[...]

Als jij extra lampen op je auto monteert, mistlampen bijvoorbeeld, en daarbij doet de ene het wel en de andere het niet, dan wordt je auto afgekeurd bij de APK. Trek je uit beide lampen gewoon de halogeenlampjes weg, is er niets aan de hand, want dan zijn het gewoon sierobjecten ipv lampen en is je lichtbeeld weer "symmetrisch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 13:05
_JGC_ schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:34:
[...]

Als jij extra lampen op je auto monteert, mistlampen bijvoorbeeld, en daarbij doet de ene het wel en de andere het niet, dan wordt je auto afgekeurd bij de APK. Trek je uit beide lampen gewoon de halogeenlampjes weg, is er niets aan de hand, want dan zijn het gewoon sierobjecten ipv lampen en is je lichtbeeld weer "symmetrisch"
Of dat nou de reden is betwijfel ik: Immers, er zijn genoeg auto's met standaard maar één mistachterlicht, en die hoeft niet in het midden te zitten. Het hoeft dus niet symmetrisch te zijn. Wat wel waar is dat als er verlichting op zit, deze ook moet werken: Je mag bij een auto met twee mistachterlichten niet met een kapot licht rondrijden, ondanks dat een mistachterlicht wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Poltergeist schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:41:
[...]

Of dat nou de reden is betwijfel ik: Immers, er zijn genoeg auto's met standaard maar één mistachterlicht, en die hoeft niet in het midden te zitten. Het hoeft dus niet symmetrisch te zijn. Wat wel waar is dat als er verlichting op zit, deze ook moet werken: Je mag bij een auto met twee mistachterlichten niet met een kapot licht rondrijden, ondanks dat een mistachterlicht wel mag.
Je kunt aan mijn lichtunits achter (VW Golf) niet zien of deze 1 of 2 mistachterlichten heeft. Het gaat bij symmetrisch lichtbeeld voornamelijk om de voorkant, de achterkant heeft per functie van die dingen weer eigen regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-07 10:32
Dan heb ik ook nog vraagje over het gebruik van die verlichting.

Ik heb in m'n auto overdag vaak het dimlicht aan.
dit mag overdag en 's nachts.
Nu rijd ik overdag ook vaak met m'n stadslicht aan. dat staat wel tof in mijn auto.
Volgens mijn collega mag dit niet. zowel overdag als 's nachts (duh)

Weet iemand van jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
Stadslicht mag, overdag, maar alleen als het zicht niet slecht of belemmerd is. Dan moet er namelijk dimlicht worden gevoerd. Simpele regel: als verlichting niet hoeft, mag stadslicht. Als verlichting wel moet, moet dit dimlicht zijn. Grootlicht mag, maar alleen 's nachts en als andere weggebruikers niet gehinderd worden.

Maarre, is jouw binnenverlichting anders wanneer je stadslicht of dimlicht voert? Bij mij maakt het namelijk geen bal uit...

[ Voor 60% gewijzigd door Poltergeist op 02-08-2006 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jmderonde schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:56:

Nu rijd ik overdag ook vaak met m'n stadslicht aan. dat staat wel tof in mijn auto.

stadslichten of mistlampen (aka opdruklampen ;) )?
bij alle auto's die ik gereden heb kan je namelijk niet tegelijk stadslampen en dimplampen tegelijk aan zetten aangezien ze op de zelfe schakelaar zitten..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-07 21:24
Poltergeist schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:03:
Stadslicht mag, overdag, maar alleen als het zicht niet slecht of belemmerd is. Dan moet er namelijk dimlicht worden gevoerd. Simpele regel: als verlichting niet hoeft, mag stadslicht. Als verlichting wel moet, moet dit dimlicht zijn. Grootlicht mag, maar alleen 's nachts en als andere weggebruikers niet gehinderd worden.
Stadslicht alleen mag volgens mij nooit hoor.. (als je rijdt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Stadslicht mag je alleen voeren als je auto stilstaat. Als je rijdt mag je het alleen voeren in combinatie met dimlicht (als je dimlicht aanzet gaat bij de meeste auto's stadslicht ook aan AFAIK). Aangezien licht overdag hier niet verplicht is, zal geen politieagent je van de weg halen wegens het voeren van te weinig licht met die dingen overdag. Ga je ermee in een land als Zweden rijden, dan heb je wel een probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ToolkiT schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:14:
[...]

stadslichten of mistlampen (aka opdruklampen ;) )?
bij alle auto's die ik gereden heb kan je namelijk niet tegelijk stadslampen en dimplampen tegelijk aan zetten aangezien ze op de zelfe schakelaar zitten..
Euh, die gaan altijd tegelijk aan...
De dimlichten worden erbij aangeschakeld voor zover ik weet...

Dat je vervolgens geen reet meer ziet van de stadslichten is een tweede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde

Maarre, is jouw binnenverlichting anders wanneer je stadslicht of dimlicht voert? Bij mij maakt het namelijk geen bal uit...
ik bedoel dus dat het er van buiten wel tof uitziet :P

Als ik dimlicht aandoe blijven de stadslichten natuurlijk gewoon aan. net als bij alle andere auto's.

Dus als ik het goed begrijp mag het officieel niet maar word het gedoogd...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:15
Een tijdje terug las ik een een reactie op dezelfde vraag die in Autoweek gesteld werd. De reactie was dat stadslicht overdag voeren mag, aangezien nergens staat dat het niet mag.

Bron:
http://www.autoweek.nl/vu...D=2129&CAT=Licht+en+zicht

[ Voor 16% gewijzigd door Jimster op 02-08-2006 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
Artikel 32 RVV 1990 verbiedt het gebruik van stadslicht niet, maar verplicht alleen verlichting in bepaalde gevallen (en welk soort verlichting).

Of, onderaan deze pagina: http://www.gratistheorie.nl/auto/gebruiklichten/p02.htm

Waarom je alleen stadslicht zou voeren is mij een raadsel, maar het mag dus wel...

edit:
Jimster was eerder

[ Voor 5% gewijzigd door Poltergeist op 02-08-2006 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Ik kan zo snel geen afbeelding vinden van een calibra met stadslicht aan, dit is namelijk een heel mooi gezicht omdat de stadsverlichting in een apart huis zit, en niet aan de zijkant van de dimlicht-reflector.

Heb hieronder afbeelding van calibra lichtunit:Afbeeldingslocatie: http://www.calibra.cz/eshop/svetla/svetla_01.jpg

Het is dus de linkse kleine opening waar het stadslicht doorheen steekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jmderonde schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:13:
Ik kan zo snel geen afbeelding vinden van een calibra met stadslicht aan, dit is namelijk een heel mooi gezicht omdat de stadsverlichting in een apart huis zit, en niet aan de zijkant van de dimlicht-reflector.

Heb hieronder afbeelding van calibra lichtunit:[afbeelding]

Het is dus de linkse kleine opening waar het stadslicht doorheen steekt
Maar die hebben waarschijnlijk geen e-keur, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

SandeR schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:17:
[...]

Stadslicht alleen mag volgens mij nooit hoor.. (als je rijdt)
_JGC_ schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:17:
[...]

Stadslicht mag je alleen voeren als je auto stilstaat. Als je rijdt mag je het alleen voeren in combinatie met dimlicht (als je dimlicht aanzet gaat bij de meeste auto's stadslicht ook aan AFAIK). Aangezien licht overdag hier niet verplicht is, zal geen politieagent je van de weg halen wegens het voeren van te weinig licht met die dingen overdag. Ga je ermee in een land als Zweden rijden, dan heb je wel een probleem :P
onzin

stadslicht mag je altijd aan hebben.
met of zonder dimlicht

let wel dat je bij slecht zicht en na zonsondergang je niet ALLEEN stafdslicht mag voeren

Precies wat poltergeist dus zegt

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 02-08-2006 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
MikeyMan schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:17:
[...]

Maar die hebben waarschijnlijk geen e-keur, of wel?
Die unit hierboven is idd niet helemaal origineel, maar de opzet is hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik zie in het glas naast het dimlicht (de duidelijke reflector in het midden) wel een e-keur zitten. Dit is in Europa ook verplicht, anders mag het niet gemonteerd worden op een auto voor de openbare weg.
Overigens zijn dit verschrikkelijke nep "Angel Eyes/Celis" lampen. De techniek van die lichtringen is ooit door Hella ontwikkeld, speciaal voor BMW. Meestal zie je dat die lichtringen bij de Hella lampen net wat netter ingebouwd zijn.

Wat betreft stadslicht/dimlicht, deze mogen ten allertijden in Nederland gevoerd worden. Stadslicht heeft echter wel een andere functie dan dimlicht. Stadslicht is namelijk een zogenaamde controurlamp, en niet bedoeld als hulp voor de bestuurder. Daarom mag stadslicht alleen 's nachts niet gevoerd worden.
Bermlichten/mistlichten (zijn 100% hetzelfde) mogen alleen gevoerd worden bij zware regen of mist waarbij het zicht minder dan 50m is (bij sneeuw mag je juist géén mistlicht voeren, omdat dat verblindend werkt).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

deepbass909 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:29:
Ik zie in het glas Bermlichten/mistlichten (zijn 100% hetzelfde) mogen alleen gevoerd worden bij zware regen of mist waarbij het zicht minder dan 50m is (bij sneeuw mag je juist géén mistlicht voeren, omdat dat verblindend werkt).
Art. 34: Gebruik mistlicht.
Bestuurders van motorvoertuigen en gehandicaptenvoertuigen
mogen mistlicht aan de voorzijde voeren bij:

mist
sneeuwval
regen,
die het zicht ernstig belemmert.

De omstandigheid "die het zicht ernstig belemmert" geldt voor alle drie weertypen, dus zowel voor mist, sneeuwval en regen.

Het mistachterlicht mag gevoerd worden bij:

mist
sneeuwval
die het zicht tot een afstand van minder dan 50 meter beperkt.
:{

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 03-08-2006 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik meende me van m'n theorie te herinneren dat het net andersom was...

Blijft m'n punt wel staan dat bermlichten zelden gevoerd mogen worden, aangezien ze niets anders zijn dan mistlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
• Twee of drie remlichten (oranje of rood)
Twee of drie? Volgens mij hebben sommige personenauto's er ook wel vier. Bijvoorbeeld de Peugeot 206 oid, heeft die niet, afgezien van de standaard links/recht, remlichten middenboven en middenonder? Ik heb even op google rondgekeken, maar kan er niets over vinden.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

imp schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:53:
[...]

Twee of drie? Volgens mij hebben sommige personenauto's er ook wel vier. Bijvoorbeeld de Peugeot 206 oid, heeft die niet, afgezien van de standaard links/recht, remlichten middenboven en middenonder? Ik heb even op google rondgekeken, maar kan er niets over vinden.
Dat is een mistlamp, middenonder.

[ Voor 40% gewijzigd door Maasluip op 03-08-2006 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Tsja, dat zou ik ook zeggen. Maar ik zou toch zweren dat ik ze bij het remmen alle vier zie oplichten. Naja, ik zal me wel vergissen.
offtopic:
Excuses voor de topichijacking :N

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
deepbass909 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:29:
Ik zie in het glas naast het dimlicht (de duidelijke reflector in het midden) wel een e-keur zitten. Dit is in Europa ook verplicht, anders mag het niet gemonteerd worden op een auto voor de openbare weg.
Overigens zijn dit verschrikkelijke nep "Angel Eyes/Celis" lampen. De techniek van die lichtringen is ooit door Hella ontwikkeld, speciaal voor BMW. Meestal zie je dat die lichtringen bij de Hella lampen net wat netter ingebouwd zijn.
Inderdaad is dit een unit met Angel Eyes, beetje nep BMW 5 serie achtig.
Ik kon helaas zo snel geen foto vinden van een originele koplamp unit.
Deze unit heeft geintegreerd mistlicht. Rechts is knipperlicht, daarnaast dimlicht, daarnaast mistlicht, daarnaast bovenaan is het stadslicht, en helemaal rechts is grootlicht.

ps. voor die angel eyes is ook een zelf inbouw kit, net alsof iemand dat zou willen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

deepbass909 schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 15:49:
Ik meende me van m'n theorie te herinneren dat het net andersom was...

Blijft m'n punt wel staan dat bermlichten zelden gevoerd mogen worden, aangezien ze niets anders zijn dan mistlampen.
bij bovenstaand en ook bijvoorbeeld op landweggetjes in het donker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:29

Bestla

M/M -> V/F

Zeker in combi met mistlicht/breedstralers voor aan (insert FOEI ! smilie)

Ik kan mij zo onzettend ergeren aan iedereen die verkeerde verlichting voert. (overdag en 's avonds/'s nacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar... daar zie je zelf toch niks van? Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

het geeft weer een excuus om zo cool te kijken in je auto 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
Bestla schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:03:
[...]

Zeker in combi met mistlicht/breedstralers voor aan (insert FOEI ! smilie)

Ik kan mij zo onzettend ergeren aan iedereen die verkeerde verlichting voert. (overdag en 's avonds/'s nacht)
misschien moet je niet meteen conclusies trekken. :?

Ik voer dan overdag alleen stadslicht. Dit is niet verkeerd hebben we in de loop van het draadje geconstateerd.
Ik doe geen mistlicht aan, en al zou ik dat wel doen dan zou je dat nog niet zien, want het zit in dezelfde unit als het gewone licht.
Pagina: 1