Toon posts:

rndc reload werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dns synchronisatie opgezet tussen 2 servers. De secondary dns server bouwt automatisch zijn named.conf op a.d.h.v. de domeinen van de primaire nameserver. Dit werkt allemaal prima. De zones komen binnen na het starten van named. Ook heb ik rndc geconfigureerd. Het enige noodzakelijk is volgens mij een rndc.key aanmaken d.m.v. rndc-confgen -a en de inhoud ervan kopieeren naar de tweede nameserver in de rndc.key
Een rndc reload geeft geen foutmeldingen, maar gewoon zoals het hoort een rndc reload succesful.

Zodra ik op de prim. ns een zone aanpas en het serial verhoog dan wordt de zone niet gekopieerd naar de sec. ns. Een rndc reload biedt geen oplossing. Dus ik heb op 2 nameservers voor hetzelfde domein 2 verschillende zones. Die niet in een transfer worden gegooid.
Toch krijg ik het op 2 manieren voor elkaar:
1. rndc reload domeinnaam
2. de zone weggooien (.db bestand) en named herstarten (/etc/rc.d/named restart) Met een rndc reload komt de zone niet opnieuw binnen, maar zodra named herstart wordt wel) Named herstarten wanneer de zonefile nog bestaat heeft geen invloed.

Toch zal een rndc reload moeten werken. Heeft iemand suggesties?
alvast bedankt.

Verwijderd

Wat mij af en toe opvalt is dat het soms een paar minuten duurt voordat de secundaire ge-update wordt. Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is???

ps. als het om een nieuw domein(zone) gaat, doe dan eerst een rndc reconfig. Anders is de nieuwe zone niet bekend.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
rndc reload is alleen voor het updaten van configuratiebestanden en zonefiles, niet voor het overzetten van zones van master naar slave, daar heb je rndc refresh zone voor volgens de --help van rndc op mijn OpenBSD doos.

Verwijderd

Topicstarter
De secundaire dns server draait voor meerdere primaire nameservers. Op de prim. ns wordt een lijst met domeinen gegenereerd a.d.h.v. de inhoud van de named.conf Deze lijst wordt op de ns2 gedownload d.m.v. ftp. Hier draait weer een script dat de nieuwe named.conf bouwt en een rndc rreload geeft om de configuratie opnieuw in te lezen. Hierbij komen ook de nieuwe zones binnen. Dit is zoals ik het al eens werkend heb gehad, maar nu op een nieuwe server krijg ik het niet voor elkaar. Ook heb ik een rndc reconfig geprobeerd, maar helpt niet helaas. Mijn named.conf ziet er gewoon goed uit volgens mij. Ik heb geen idee in welke richting ik dit moet zoeken. Logfiles vermelden ook niets. Het lijkt erop dat rndc niet alle domeinen kan vinden welke geupdate moeten worden. En het gaat echt puut om updates van bestaande zones dus waarvan het serial is verhoogt op de prim. nameserver. De vraag is dus waarom die zone niet naar de secundaire nameserver gaat.
Ik kan er uren op wachten zonder dat er iets gebeurt.

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 22:34
Heb je de notify op no staan?

In dat geval meldt de master niet gelijk wanneer er iets is aangepast. De slave w8 dan tot de $TTL van de zone voorbij is voor de slave nieuwe gegevens gaat opvragen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
Als je dan toch met vieze gore scripts gaat werken die met FTP bestanden downloaden en configuratie opbouwen: misschien is het raadzaam om eens naar een databasegestuurde DNS server als PowerDNS te kijken, daar hoef je niet elke zone in de configuratie op te slaan.
Pagina: 1