Toon posts:

[tv-out] zwart/rood beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey!

Ik zit met het volgende probleem: tv aan tv-out met s-video + scartblokje, resultaat: zwart met hele donkere tinten rood erin, andere kleur komt er niet door! Ik vraag me af waarom hij rood doorgeeft en de andere kleuren niet? Heb het ook eens geprobeerd "met het gele kabeltje", dus geen s-video en geen scart blokje, maar zelfde resultaat. Met de vorige tv (die nu op het stort ligt) werkte het wel op deze manier. Weet iemand hier raad mee?
ff ter info: pc: p4 2.8Gh intel i845 mobo, nvidia Gforce 5700 met laatste drivers (driver update verhielp niets)
tv: SBR (jaar of acht oud schat ik)
connectie via s-video/scartblok of svideo naar die gele kabel (gfx kaart heeft alleen svideo out)
all help appreciated!

Verwijderd

Wat voor signaal stuur je naar je tv? NTSC, PAL, etc....

Verwijderd

Topicstarter
het signaal staat op B/PAL, heb die H/Pal ook eens geprobeerd, geen verschil! (zou niet weten of er verschil tussen is)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:25
In Nederland gebruiken we pal-b (VHF) en pal-g (UHF), dus dat is goed (nu zitten pal b, g en h toch op dezelfde video- en audiofrequentie, dus dat boeit toch al niet zo).

Heb je niet een andere tv waar je nog op kan testen? Als het daar ook niet werkt dan zou ik de oorzaak zoeken op de pc (instellingen van de videokaart), of misschien het scart-blokje. Als het daar wel werkt, dan weet je dat de tv de oorzaak is (misschien kun je in het menu ook iets instellen mbt de ext-ingangen?)

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 30-07-2006 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
het scart blokje kan ik uitsluiten denkik omdat het goed dienst deed op de andere tv en omdat ik ook geprobeerd heb zonder scartblokje met de composiet video ingang (op deze ingang gaf het trouwens niet zw/wit op ext1 en zw/rood op ext2, maar zw/wit op ext1 en niets op ext2, mn excuses)
Verder ja menu van de tv, dat kenden ze toen nog niet precies :p wat brightness en contrast aanpassen ja, verder niets aan te peuteren! Kheb me ook al rot gezocht achter de handleiding, maar niet te vinden. Morgen ga ik eens testen met andere pc en desnoods ook andere tv, dan weet ik wellicht meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkele nieuwe testopstellingen geprobeerd:
1. tweede computer, zelfde tv, connectie met s-video + scartblokje => zelfde resultaat als bij eerste computer.
2. tweede computer, zelfde tv, connectie met gele kabel plus verloopstukje naar s-video uitgang, met en zonder scartblokje aan de tv => zelfde resultaat als bij eerste computer
3. Maar nu! Deze grafische kaart heeft ook een gewone video-out naast zijn s-video, en daarlangs geeft de tv wel kleurbeeld op ext1 !

Kan ik hieruit concluderen dat de tv gewoon geen s-video aankan? Zoja wat is het nut dan van die verloopkabeltjes? Dat het dus aan de pc/ instellingen op pc ligt kan ik uitsluiten denkik. Zit het venijn dan in het kabeltje?
Ook nog even vermelden dat 'gewoon die andere pc dan gebruiken' niet echt een oplossing zou zijn daar die het soms lastig heeft schokvrij mpeg af te spelen (bakje is ook al 11 jaar oud :) )

mvg, Bart

• sewer
Scart hoeft niet perse het s-video signaal te ondersteunen. Dat is een beetje het verradelijke van scart, niet elk scart-apparaat ondersteunt alle soorten videosignalen (composiet (gele tulp), RGB en s-video).

Zie ook het wikipedia artikel hierover:
In de SCART-connector was aanvankelijk geen S-Video voorzien. Dit formaat biedt een aanzienlijk betere beeldkwaliteit dan composiet, maar minder dan RGB. Alhoewel vanuit de SCART-kant gezien feitelijk overbodig werd deze signaalvorm in de jaren '90 erg populair en werd een S-Videofunctie aan SCART toegevoegd. Dit heeft enige verwarring voor de consument opgeleverd; het is aan een televisie lastig te zien of de S-Videofunctie ondersteund is.
Als je videokaart alleen s-video uit heeft, dan kun je misschien een s-video naar composiet stekkertje ertussen plaatsen, en vervolgens dus op de composiet van het scartblokje aansluiten. Volgens mij moet het dan wel werken.

[ Voor 14% gewijzigd door sewer op 31-07-2006 15:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey dankje voor de tip maar dit had ik al geprobeerd, dat bedoelde ik eigelijk bij 2., verloopkabeltje gebruikt van s-video naar composiet, en dan ofwel in scart blokje gestoken ofwel in de composiet ingang van de tv aan de voorkant ervan, beide geven zelfde resultaat: zw/wit op ext1, geen beeld op ext2. Het probleem zit em volgens mij ergens dan dat die s-video naar composiet niet goed gebeurd, aangezien het met de rechtstreekse composiet uitgang op pc2 wel werkt. Dat zijn toch both way kabeltjes? Ik bedoel ik kan mijn s-video out toch omzetten naar composiet en niet alleen omgekeerd ofzo? (omgekeerd lijkt me maar verdacht ook trouwens)

• sewer
Ik bedacht me net dat ik zelf ook het probleem had met een van mijn oude tv's, dus heb het nog maar eens even geprobeerd. Misschien is jouw situatie vergelijkbaar.

Mijn situatie en testkabeltjes:
- TV: aan de voorkant heeft ie alleen composiet, aan de achterkant eenmaal scart
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/sewers/tv.jpg
- Laptop heeft alleen s-video uit
- Kabeltjes: 2 verloopkabeltjes: de linkse is van 8 pins s-video naar composiet, de rechtste van 4 pins s-video naar composiet
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/sewers/converters.jpg
- Scartblokjes: 2 scartblokjes, de linkse (xbox) heeft geen s-video in, de rechtse wel
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/sewers/scartblokjes.jpg
- Een of andere vage kabel met aan de ene kant scart, en aan de andere kant composiet voor beeld en een mini-jack (hoofdtelefoonaansluiting) voor geluid
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/sewers/kabel.jpg
- voor de rest nog een composiet kabel en een s-video kabel (4 naar 4 pins)

Mijn resultaten:
- Alle combinaties met composiet levert zwart-wit beeld op. Dus ongeacht het verloopkabeltje, en of ik hem voor in de tv duw of achterin met behulp van een van de scartblokjes, altijd zwart-wit. Ook de scartkabel (met aan de andere kant composiet) levert zwart-wit beeld op. Ik vind dit wel frappant, een s-video kabel heeft een apart pinnetje voor kleur (C) en voor luminantie (Y). En volgens mij hoeft zo'n converter-kabeltje alleen maar die 2 pinnetjes samen te verbinden :?
- Een s-video kabel naar het rechter scart-blokje levert bij mij wel kleur op (let wel dat je bij de ext-knop op je afstandbediening een paar keer moet doorklikken, het eerste beeld wat deze oplevert is zwart-wit bij mij). Maar ik denk dat mijn scart-ingang op de tv gewoon s-video ondersteunt, aangezien het ext-kanaal dat kleur oplevert ook s-vhs heet.

Dus met andere woorden, converteren van s-video naar composiet levert bij mij ook zwart-wit op. Ik zal nog eens even googlen hoe dit zit, ben nu ook benieuwd waarom dit zo is.

Edit:
Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb op de engelstalige wikipedia pagina.
A hack exists to possibly attain color on devices that do not support S-Video through SCART. This is done via joining the pins 15 and 20 in the SCART connector (either directly or using a 470pF capacitor)

[ Voor 9% gewijzigd door sewer op 31-07-2006 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
- Alle combinaties met composiet levert zwart-wit beeld op.
Heb je dan composiet uitgang ook aan je pc? Zoja, bij mij gaf dit wel de normale kleuren!
- Een s-video kabel naar het rechter scart-blokje levert bij mij wel kleur op
Hier situeert mijn probleem denkik, eerste ext kanaal: zw/wit, wat dus normaal is denkik, maar als ik doorklik naar andere ext kanaal komt enkel de rode kleur erdoor! Wat ik dus bijzonder verdacht vind!

In ieder geval al bedankt voor de moeite en de duidelijke uitleg! :)

• sewer
Nee, heb alleen s-video uit op mijn pc. Alle composiet pogingen gingen via 1 van de 2 kabeltjes (foto 2).

Die oplossing van het doorverbinden van pin 15 en 20 lijkt trouwens wel de echte oplossing, zoek in de GoT search maar eens naar "scart pin 15 20", dan krijg je ook een paar topics waar hetzelfde staat (en waar mensen het succesvol hebben toegepast).

Verwijderd

Topicstarter
Dat verbinden van Y/C met een capaciteit zet dus uw s-video om naar een composiet, maar is dat niet hetzelfde dan wat er in dat verloopkabeltje gebeurt? (jouw foto2) Dat lijkt me toch het meest logische, wat zou anders de interconnectie zijn in zo'n kabeltje? (bij deze ga ik dit even doormeten voor de zekerheid)

Verwijderd

Topicstarter
Nummering zoals in de tv out FAQ: vier pins s-video connector: pin 3 signal, pin 1 & 2 grnd, pin 4 zal dus ofwel niet verbonden zijn ofwel met een capaciteit aan de signal (kan ik niet meten). Pin 3 zou de Chrominantie moeten zijn en dat staat er dus op op die signal van de tulpconnector. De grounds daaris niets spectaculairs aan, wel zou het handig zijn alsik nu wist hoe het met die luminantie zat.
Verder vond ik ook dit nog op wikipedia:
In de SCART-plug werd pin 13 (rood, van de R-, G- en B-signalen) opgeofferd om het chrominantiesignaal te kunnen herbergen.
Kan het hier ergens zitten dat ik alleen ROOD doorgkrijg als kleur via de s-video? Vraag me niet hoe, maar mss dat hij op de tv nog steeds het beeld wil samenstellen als RGB en dat hij op pin 7 en 11 van de SCART resp. blauw en groen zoekt, waar niets te vinden is dus, en op de een of andere manier enkel het rood neemt uit pin 13 (chrominantie als er s-video in komt)? Dat zou het besluit geven dat de tv geen s-video aankan denkik.

Ik raak er steeds minder wijs uit maar we zijn er bijna denk ik. :)

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ook wat meer info gevonden over de tv op http://home.tiscali.nl/m.majoor/tv__chassis_list.htm :
287279IR is het model en hij zou van 1990 zijn.
verder staat erop VHF +S +H +UHF. Ik neem aan dat die eerste en laatste aanduidingen staan voor very en ultra high freq. Die middelste daar heb ik geen idee van. Schijnt ook dat er een video heeft aangehangen maar die stond 'tussen' de kabeldistributie. SCART is nooit eerder grebruikt dus.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 21:03 ]

Verwijderd

Ik zit met het zelfde probleem.

de normale TV out is goed maar zodra ik een film opstart krijg ik rood beeld. en ik ben niet veel wijzer geworden. (no offence :P) dat het aan de TV ligt is uitgesloten want het is een relatief nieuwe TV.
Ik gebruik een Tv out naar tulp stekker en die zit dan op de scart.

nogmaals het gewone beeld is wel goed alleen bij een film geeft hij rood beeld. heb ook al in media player gezocht maar kon daar weinig vinden

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen

Regards,

Verwijderd

Topicstarter
Is je tv out ook composiet of komt hij van s-video?

Verwijderd

ik heb het zelfde, eerst deed hij het wel gewoon als ik een film startte, maar nadat ik de scherm positie heb veranderd (in nvidia control panel) is hij zwart zodra ik winamp opstart...
dit lijkt mij niks met de kabels te maken te hebben maar meer software matig?

edit: tv overdrive aanzetten werkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2006 18:38 ]

Pagina: 1