audio opname bitrate probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 08:27
hi,

Zonder zelf een MAC te hebben probeer ik toch een probleem te schetsen waar ik samen met een radio collega probeer uit te komen...Hoop dat jullie kunnen helpen:

Voor het opnemen van een radioitem moet er iets worden opgenomen met een microfoon. Dit is een professionele samson USB microfoon. Dit werkt allemaal prima en alles wordt goed herkend.

Nu moet er een stukje tekst van zo'n 40 seconden worden ingesproken en moet het de volgende eigenschappen hebben:

OF het moet een WAV / pcm file zijn

OF het moet een MP3 file zijn in fraunhover formaat.

Nu weet ik dit prima op de pc om te zetten maar niet zo snel zoiets voor de mac dus gekozen om het maar (erg groot) in pcm formaat op te slaan.

Welnnuuu..op het moment het stukje wordt opgenomen met het programma Audacity voor mac klinkt het zeer slecht. Het is net nog iets beter dan telefoon kwaliteit maar het scheelt niet veel. Ook bij de hoogste bitrate instelling blijft het BAR slecht. Pas bij het gebruik van een ander programma (soundstudio) op de allerhoogste bitrate (1054) klinkt het zoals het zou moeten zijn maar wordt het file idiooot groot!

Dit moet toch makkelijker kunnen? Doen we iets fout met de instellingen of is er misschien wel een makkelijke tool om iets van een input apparaat op te nemen en een klein beetje te kunnen bewerken (wat knippen en normalizen).

Ben benieuwd...

EDIT:

Nog iets gekkers!
Hebben een file opgenomen die precies dezelfde bitrate heeft als een goed klinkend file dat eerder is opgenomen en nu klinkt ook dit file met een op papier goed werkende bitrate behoorlijk verrot. Lijkt dus andere oorzaak te hebben

[ Voor 9% gewijzigd door xon op 30-07-2006 21:23 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Blijf al eens van die bitrate af en ga je zorgen maken om de sample rate. Al neem je die audio op met 100MB/sec, als je sample rate op 2400Hz staat wordt 't nooit beter dan een telefoon.

[ Voor 44% gewijzigd door CyBeR op 30-07-2006 21:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• xon
CyBeR schreef op zondag 30 juli 2006 @ 21:34:
Blijf al eens van die bitrate af en ga je zorgen maken om de sample rate. Al neem je die audio op met 100MB/sec, als je sample rate op 2400Hz staat wordt 't nooit beter dan een telefoon.
Sample rate is in geval de goede file 44khz en met de slechte file OOK 44khz..moet goed zijn toch?

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Uit je bovenstaand verhaal kan ik niet bepaald simpel opmaken wat nu je probleem is. Overgens zitten er heel wat fouten in. Lees t eens na zou ik zeggen.

Verder, als je normaal iets wilt opnemen met audacity stel je de boel in op 44.1 Khz en neem je een goede microfoon. Audacity neemt uncompressed .aiff op en je hebt dus nergens te maken met bitrates.

Als je iets opgenomen hebt in audacity luister je eerst of het goed klinkt. Als het dan al niet goed klinkt heb je dus - of een crappy microfoon - of een crappy geluids-ingang.

Nadat je iets hebt wat lekker klinkt, ga je naar je export settings en exporteer je de boel als wav. Daarna converteer je de .wav met iets als iTunes naar MP3 oid. 320kbps is meer dan zat om een MP3 te laten klinken als een CD.

• xon
matiasjansen schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:06:
Uit je bovenstaand verhaal kan ik niet bepaald simpel opmaken wat nu je probleem is. Overgens zitten er heel wat fouten in. Lees t eens na zou ik zeggen.

Verder, als je normaal iets wilt opnemen met audacity stel je de boel in op 44.1 Khz en neem je een goede microfoon. Audacity neemt uncompressed .aiff op en je hebt dus nergens te maken met bitrates.

Als je iets opgenomen hebt in audacity luister je eerst of het goed klinkt. Als het dan al niet goed klinkt heb je dus - of een crappy microfoon - of een crappy geluids-ingang.

Nadat je iets hebt wat lekker klinkt, ga je naar je export settings en exporteer je de boel als wav. Daarna converteer je de .wav met iets als iTunes naar MP3 oid. 320kbps is meer dan zat om een MP3 te laten klinken als een CD.
Bedankt voor je reactie...

Audacity wordt in eerste instantie gewoon standaard gebruikt dus zou het ook 44.1khz moeten opnemen en dat doet het ook. Het wordt opgenomen met een goede kwaliteit microfoon dus dat is ook uitgesloten. Als het bestand gemaakt is en geknipt wordt het op 0db afgeregeld en vervolgens geexporteerd naar *.wav

Zoals ik al zei..het resultaat klinkt als een telefoon terwijl de bitrate en samplerate gewoon goed staan. Het lijkt wel of er iets mis is met een andere instellingen aangezien dit zo gaat bij twee verschillende programma's. Ook weet ik dat het wel goed kan werken omdat ik 1 voorbeeld heb wat erg goed klinkt en gewoon op audio kwaliteit. Dit hebben we helaas nooit meer zo teruggekregen.

Is er nog iets anders wat in te stellen is buiten de programma's om wat hiermee te maken kan hebben bij een input apparaat?

• Matias
  • Niet online
Dus, het geluid klinkt prima in het geluidsprogramma, afspelen in audacity klinkt gewoon goed?

Pas zodra je exporteerd naar wav of mp3 gaat het mis? Bij beide formaten hetzelfde resultaat? Of alleen bij mp3? Probeer eens naar aiff te exporteren of iets dergelijks, het kan namelijk zo zijn dat je encoder voor wav en mp3 corrupt is (alhoewel het 2 onafhankelijke encoders zijn).

Welke versie van audacity gebruik je?

Overgens heb je met .wav nergens te maken met bitrates of samplerates. Zolang de exportsetting van .wav 16Bits PCM is kan er niks mis gaan :?

[ Voor 14% gewijzigd door Matias op 31-07-2006 17:41 ]

• xon
matiasjansen schreef op maandag 31 juli 2006 @ 17:30:
Dus, het geluid klinkt prima in het geluidsprogramma, afspelen in audacity klinkt gewoon goed?

Pas zodra je exporteerd naar wav of mp3 gaat het mis? Bij beide formaten hetzelfde resultaat? Of alleen bij mp3? Probeer eens naar aiff te exporteren of iets dergelijks, het kan namelijk zo zijn dat je encoder voor wav en mp3 corrupt is (alhoewel het 2 onafhankelijke encoders zijn).

Welke versie van audacity gebruik je?

Overgens heb je met .wav nergens te maken met bitrates of samplerates. Zolang de exportsetting van .wav 16Bits PCM is kan er niks mis gaan :?
Helaas..ook met een aiff bestand klinkt het NIET goed..ik zal straks even wat stukjes audio online zetten. Misschien kan je/ jullie er eens naar luisteren want het is om gek van te worden

• Matias
  • Niet online
Beantwoord mn vragen even die ik in mn vorige post stelde, anders weet ik alsnog niet wat er aan de hand is. Klinkt de boel na het opnemen gelijk al kut (in audacity dus). Of pas na het exporteren?

[ Voor 29% gewijzigd door Matias op 31-07-2006 17:51 ]

• xon
dat wil ik je juist laten horen. Het klinkt ook VOOR het exporteren al niet goed. Het lijkt mij dus ook niet door die programma's te komen of de instellingen maar waar het echt binnenkomt en hoe de computer er mee omgaat.

Even een kleine selectie gemaakt geluidsbestanden

Zoals je ziet hebben de eerste twee precies dezelfde eigenschappen alleen klinkt de ene verschrikkelijk en de ander goed.

• Matias
  • Niet online
- Je hebt voor de eerste opname gebruik gemaakt van het programma Soundstudio, daarbij klinkt de opname prima.
- Voor de 2e opname heb je gebruik gemaakt van Audacity, daarbij klinkt de opname kut.

Het probleem: Audacity heeft een minder goede kwaliteit van opname dan Soundstudio op hetzelfde computersysteem.

Oplossing: Gebruik geen Audacity? :?

Dit heeft niks met kilobitrates of kilohertz te maken, Audacity kan blijkbaar niet zo goed omgaan met opnames. Gebruik iets anders, Garageband is ook een prima alternatief en wordt gratis geleverd bij elke Mac.

Als de file zo groot wordt bij gebruik van Soundstudio dan exporteer je het bestand als .wav en zet je m om naar mp3 met iTunes (320kbps in de preferences instellen bij advanced > importing) ofzo? Wat is nou het grote probleem :?

[ Voor 4% gewijzigd door Matias op 31-07-2006 21:11 ]

• xon
matiasjansen schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:10:
- Je hebt voor de eerste opname gebruik gemaakt van het programma Soundstudio, daarbij klinkt de opname prima.
- Voor de 2e opname heb je gebruik gemaakt van Audacity, daarbij klinkt de opname kut.

Het probleem: Audacity heeft een minder goede kwaliteit van opname dan Soundstudio op hetzelfde computersysteem.

Oplossing: Gebruik geen Audacity? :?

Dit heeft niks met kilobitrates of kilohertz te maken, Audacity kan blijkbaar niet zo goed omgaan met opnames. Gebruik iets anders, Garageband is ook een prima alternatief en wordt gratis geleverd bij elke Mac.

Als de file zo groot wordt bij gebruik van Soundstudio dan exporteer je het bestand als .wav en zet je m om naar mp3 met iTunes (320kbps in de preferences instellen bij advanced > importing) ofzo? Wat is nou het grote probleem :?
hmm..je doet nu lijken alsof ik gek ben terwijl ik de info hierboven al gegeven hebt. Thanks for your time en ik ga wat andere dingen proberen.

• Matias
  • Niet online
Mwah dat is een overstatement, maar ik gaf al eerder aan niet echt te begrijpen wat nou het werkelijke probleem was en dat werd ook niet echt duidelijk. Aangezien je bleef ingaan op de exportformaten en bitrates nam ik logischerwijs aan dat daar het probleem lag. Blijkbaar niet.
Overgens had je imo zelf ook wel kunnen doorhebben dat het probleem bij Audacity lag.
Pagina: 1