Raptor 74GB erg lage sustained speed :(

Pagina: 1
Acties:

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02 18:25
Situatie:

1 WD Raptor 74GB heeft erg lage doorvoorsnelheden / sustained speeds.
Zie onderstaande screens:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sanderstevens/HD/HDslow_s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sanderstevens/HD/HDtach2slow_s.jpg

Ik heb nog een andere Raptor van 74GB en die doet het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sanderstevens/HD/HDnorm_s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sanderstevens/HD/hdtach1_s.jpg

Ook het kopieren van bestanden is traag.
Een bestandje van 202MB vanaf de 250GB disk naar de normale Raptor disk duurt 5 seconden, naar de trage Raptor disk 9,5 seconden.

Ik heb de trage disk al op een andere SATA poort op het mobo gezet, maar dat hielp niet.
Ik heb de trage disk al opnieuw ingedeeld + geformateerd, maar dat hielp niet.
In het BIOS heb ik SMART uitgezet, en SATA DMA TRANSFER staat op beide SATA controllers aan.

Specs:
AMD64 3500+
2 x 74GB Raptor sata
1 x 250GB WD 7200rpm sata
MSI K8N Neo2 (Nforce 3 250GB)
Zalman 400Watt PSU
Bios 1.B
Windows XP Sp2 incl. alle recente updates.

Nforce SATA/RAID driver 2.6 heb ik al eens geupdate.
Het controle programma van WD gaf bij de quicktest geen fouten aan.

Iemand nog ideeën wat dit wezen kan, of is dit gewoon een defect ?

[ Voor 10% gewijzigd door Hoyden op 30-07-2006 17:35 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Andere kabel geprobeerd?

• Hoyden
Kabel omgeplugd van de ene Raptor naar de andere Raptor, zelfde resultaat. ;(

• Noork
  • Niet online
Staan er foutmeldingen in de windows logfiles?

• Hoyden
Noork schreef op zondag 30 juli 2006 @ 17:42:
Staan er foutmeldingen in de windows logfiles?
Ik zie wel iets:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sanderstevens/HD/nvatabus.jpg

Dit heeft volgens mij wel met die controller te maken ?
Per event staan er 5 van dit soort meldingen, volgens mij iedere keer als ik de pc opstart komen er dus 5 van deze meldingen bij.

En ik kom deze nog tegen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sanderstevens/HD/nv.jpg

Ik zal de temps even controleren, maar was altijd van mening dat ik deze niet kon monitoren..
Later meer..

[ Voor 51% gewijzigd door Hoyden op 30-07-2006 17:52 ]

• Noork
  • Niet online
Ik bedoel of er foutmeldingen in de event viewer staan, met zo'n rood kruisje ervoor. En dan betrekking hebben op b.v. IRQ conflicten of UDMA lees/schrijffouten, time-outs e.d. van de Raptor.

Raptors hebben gewoon een temperatuursensor. Je kunt deze met verschillende tooltjes uitlezen zoals Everest en DTemp.

[ Voor 26% gewijzigd door Noork op 30-07-2006 17:54 ]

• Hoyden
Noork schreef op zondag 30 juli 2006 @ 17:53:
Ik bedoel of er foutmeldingen in de event viewer staan, met zo'n rood kruisje ervoor. En dan betrekking hebben op b.v. IRQ conflicten of UDMA lees/schrijffouten, time-outs e.d. van de Raptor.

Raptors hebben gewoon een temperatuursensor. Je kunt deze met verschillende tooltjes uitlezen zoals Everest en DTemp.
De nv foutmelding met evenid 109 daar staat een rood kruis voor in de logboeken.
Ik zal daar eens naar gaan googlen.
Ik heb nu me pc net 5 minuten aan, de temps zijn als volgt:

Raptor normaal 29c
WD 250GB 31c
Raptor traag 31c

De koelste raptor heeft een HDD koeler onder zich hangen.
De overige HDDs hebben zowiezo koeling van de kast (Thermaltake met voorin 2 8cm fans)

Temp lijkt me op dit moment niet het probleem. ?

EDIT:
Na wat heen en weer kopieren de volgende temps:

Raptor normaal : 32c
WD 250GB : 33c
Raptor traag : 35c

[ Voor 36% gewijzigd door Hoyden op 30-07-2006 20:12 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Noork schreef op zondag 30 juli 2006 @ 17:53:
Je bedoelt denk ik onder "Computer management" het "Device Manager" scherm?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Hoyden
John2B schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:08:
[...]

Hier staan geen conflicten, alleen 2 kruisjes bij mijn uitgeschakelde NIC en Firewire kaart :)

De melding uit het eventlog met:

nv eventid 109
rising temperature heeft waarschijnlijk betrekking op me videokaart (GPU 49c en omgeving 38c)

Ik zoek verder.

[ Voor 19% gewijzigd door Hoyden op 30-07-2006 20:17 ]

• Noork
  • Niet online
John2B schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:08:
[...]

Control panel -> Administrative tools -> Event Viewer -> System log

Temps zijn prima.

• Hoyden
Noork schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:15:
[...]

Control panel -> Administrative tools -> Event Viewer -> System log

Temps zijn prima.
Hier een overzicht van de log:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sanderstevens/HD/eventlog_s.jpg

en de inhoud van de ftdisk melding is dit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/sanderstevens/HD/ftdisk.jpg

Deze bovenstaande meldingen worden veroorzaakt door mijn Externe USB HDDs, als ik die aanzet, en daarna weer uitzet, wordt er een event aangemaakt.
Deze heeft dus geen betrekking op de Raptors.

[ Voor 80% gewijzigd door Hoyden op 30-07-2006 20:27 ]

• Noork
  • Niet online
Ik weet niet of deze foutmelding wel met de snelheid te maken heeft. Ik denk het eigenlijk niet. Je kan dit even proberen:
From your post, my understanding on the issue is: you receive the Event ID 57 error message once or twice a month on Windows SBS 2003 without SP1. If I am off base, please feel free to let me know.

Based on my research, this event may occur if NTFS could not write data to the transaction log. This could affect the ability of NTFS to stop or roll back the operations for which the transaction data could not be written.

If this message appears frequently, run Chkdsk to repair the file system. To do so:

1. Click Start, click Run, type "cmd" (without the quotation marks) and press ENTER.

2. At the command prompt, type "chkdsk /R /X Drive". Chkdsk runs and automatically repairs the volume. Repeat this step for each volume on the disk. If the following message appears, type Y.

"Cannot lock current drive, Chkdsk cannot run because the volume is in use by another process. Would you like to schedule this volume to be checked the next time the system restarts?"

The next time the computer is started, Chkdsk will automatically run.bron
SandeR schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:21:Deze bovenstaande meldingen worden veroorzaakt door mijn Externe USB HDDs, als ik die aanzet, en daarna weer uitzet, wordt er een event aangemaakt.
Deze heeft dus geen betrekking op de Raptors.
Aha, ik kwam al veel USB dingen tegen op google toen ik zocht naar deze error.

[ Voor 19% gewijzigd door Noork op 30-07-2006 20:34 ]

• Hoyden
Noork schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:32:
[...]

Aha, ik kwam al veel USB dingen tegen op google toen ik zocht naar deze error.
Inderdaad. Ik dacht er in 1x aan.
Ik zet deze HDDs nooit uit dmv het veilig verwijderen icoon (wat ook niet noodzakelijk is als ik ze in bepaalde mode zet)

Bedankt voor het meedenken.
De CHKDSK loopt iig even :)

Ik heb helaas even geen andere pc bij de hand waar ik deze disk kan testen, anders was dat nog een optie geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Hoyden op 30-07-2006 20:37 ]

• Noork
  • Niet online
mmh wel lastig probleempje. Misschien is de schijf daadwerkelijk stuk, maar het lijkt me stug aangezien het WD programma geen fouten aangeeft.

Uit dit topic:[rml][ Ervaringen] MSI K8N Neo2 (-54G) deel 4[/rml] lees ik het volgende:
Het blijkt dat de Sata-poorten 1 en 2 geen goedwerkende PCI-lock hebben. De pci-lock functioneert wel correct op de poorten 3 en 4. Gebruik daarom als je van plan bent te gaan overklokken de sata-poorten 3 en4. Zorg er ook voor dat je minimaal bios 1.2 draait. Mijn advies is ook om sata 1/2 op disabled te zetten bij Integrated Peripherals.
Met de satapoorten 1 en 2 zou je niet hoog kunnen komen met de htt. Misschien komt hier nog een biosupdate voor...

Is de pc overgeklokt? Heb je hier misschien wat aan?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Hebben ze verschillende firmware? Er zit namelijk een verschil tussen de eerste en de versie die je nu nog kunt kopen (ik bedoel niet de 16mb versie).

Andere mogelijkheid is dat die ene acoustic management heeft aanstaan, alhoewel ik niet weet of ze dat uberhaupt hebben in hun firmware.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Noork
  • Niet online
Djoekie schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:30:
Hebben ze verschillende firmware? Er zit namelijk een verschil tussen de eerste en de versie die je nu nog kunt kopen (ik bedoel niet de 16mb versie).

Andere mogelijkheid is dat die ene acoustic management heeft aanstaan, alhoewel ik niet weet of ze dat uberhaupt hebben in hun firmware.
Acoustic management en firmware scheelt enkele MB/s maar geen 60 :)

• Dukey

Dukey

Noork schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:40:
[...]

Acoustic management en firmware scheelt enkele MB/s maar geen 60 :)
Overigens zie ik een vinkje staan bij enable command qeueing. Maar jouw raptors hebben geen NCQ, tenminste als we het hebben over de 8mb versies. Wat ze wel hebben is TCQ en dat ik zou uit laten, want ik heb daar alleen slechtere prestaties mee gekregen.

Tja tis dat je zover weg woont, anders zou ik zeggen kom eens langs proberen in een andere pc met andere hardware.

[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 31-07-2006 14:47 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-02 15:42
Djoekie schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:30:

Volgens de screenshots heeft de ene een FLA0 firmware en de andere een FLCD firmware.

De mijne heeft overgens ook firmware FLA0 en ik heb nog nergens een update kunnen vinden. Weet iemand trouwens het verschil tussen deze firmwares? Loont het de moeite om de nieuwere firmware erin te flashen?

Ik moet trouwens echt command queuing uitzetten, anders krijg ik ook een heel brakke performance. Misschien handig om dat even uit te proberen.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Dukey

Dukey

Vorlon schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:50:
[...]

Volgens de screenshots heeft de ene een FLA0 firmware en de andere een FLCD firmware.

De mijne heeft overgens ook firmware FLA0 en ik heb nog nergens een update kunnen vinden. Weet iemand trouwens het verschil tussen deze firmwares? Loont het de moeite om de nieuwere firmware erin te flashen?

Ik moet trouwens echt command queuing uitzetten, anders krijg ik ook een heel brakke performance. Misschien handig om dat even uit te proberen.
Ik heb daar ook naar gezocht maar ben tot nu toe alleen Maxtor firmwares tegengekomen. Het schijnt dat hardeschijf fabrikanten niet echt gewillig zijn dit vrij te geven. Maar als er iets misgaat tijdens het flashen heb je dan ook een groot probleem als je ineens 750gig verliest :/ . Tuurlijk is het uitkijken, backuppen etc maar mensen zijn eigenwijs ;) .

• Hoyden
Djoekie schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:45:
[...]

Overigens zie ik een vinkje staan bij enable command qeueing. Maar jouw raptors hebben geen NCQ, tenminste als we het hebben over de 8mb versies. Wat ze wel hebben is TCQ en dat ik zou uit laten, want ik heb daar alleen slechtere prestaties mee gekregen.

Tja tis dat je zover weg woont, anders zou ik zeggen kom eens langs proberen in een andere pc met andere hardware.
Command Queeing maar eens uitgezet op de trage disk, en ja hoor, nu is die weer normaal.

Het staat nog aan op de andere disk, en die heeft er kennelijk geen problemen mee..
Toch bedankt voor de hulp, als is het maar zo simpel :P

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Dat is dus het verschil in die firmware versies die nieuwere heeft wel NCQ, maar review over desktopgebruik waren niet zo positief over de WD740GD met NCQ. Voor de performance kun je ze beter uit laten (maar dat had je al gemerkt denk ik :))

• Hoyden
nAFutro schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 14:31:
Dat is dus het verschil in die firmware versies die nieuwere heeft wel NCQ, maar review over desktopgebruik waren niet zo positief over de WD740GD met NCQ. Voor de performance kun je ze beter uit laten (maar dat had je al gemerkt denk ik :))
Ik zal van die andere HD dit ook maar uitzetten..
Bedankt.

• Dukey

Dukey

De 8mb versie heeft geen NCQ wel TCQ. De 16mb versie daarentegen is de afgeleide van 150gigger en heeft wel NCQ. Het verschil tussen de firmwares zelf ligt meer bij verdere optimalisaties voor desktop gebruik, aangezien het van origine dit een SCSI schijf is.

[ Voor 50% gewijzigd door Dukey op 01-08-2006 15:46 ]

Pagina: 1