Toon posts:

Toshiba Laptop Dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo:),

Ik ga binnenkort weer beginnen aan een studie en aangezien me oude laptop bij het minst geringste witte vage beelden gaat geven, wordt het tijd voor een nieuwe laptop :D.

Ik heb een klein beetje hulp nodig met de keuze, ik wil graag een intel centrino, geen celeron vanwege lawaai en accu etc etc. en ook geen AMD want op laptop gebied heb ik daar geen goede ervaringen mee.

Ik liep vandaag in Den Haag de media markt en MyCom binnen en daar zag ik 2 aardige laptops staan, ik zal de laptop meeredeels gebruiken voor office doeleinden(90%) en af en toe een mmorpg spelen (10%).

De laptops:

Media Markt had:

Toshiba Sat. A100-252

Cpu. Centrino 1.6 ghz solo core T1300 (FSB 766mhz)

Mem. 1GB DDR2 (533mhz)

HDD. 100GB 5400rpm

Videokaart Onboard chipset intel 945GM 128Mb gedeeld

Accu. 3.5 uur

Prijs € 849,00

En MyCom had:

Toshiba Sat. A110-225

Cpu. Centrino 1.6 Duo Core T2050 (FSB 533mhz)

Mem. 512 DDR2 (533mhz)

HDD. 80GB 5400rpm

Videokaart. Onboard Intel 945GM 128mb gedeeld

Accu. 3.5 uur

Prijs: € 899,-

Ik zou graag een klein beetje advies willen hebben hierover want ik ben ook langs meerdere winkels geweest, maar ik heb nu wel 50 laptops gezien, en het verward me nu allemaal.

Heb nog een paar kleine vraagjes die de verkoper niet wist te beantwoorden:

1. Bij de single Core is de FSB hoger, is dat beter en is dat normaal dat de FSB lager is bij duo core?

2. Bij de single Core 1.6 ghz is dat even snel als een duo core 1.6 ghz? of is het bij een duo core 2x 1.6 ghz?

3. Is het verstandiger om een duo core te nemen met name voor Vista?

Dit waren me vragen, ik hoop dat jullie me zouden kunnen helpen.

Alvast bedankt!

edit: waarin merk je echt verschil tussen solo core en duo core? wat is verschil in de T xxxx nummers?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 16:49 ]

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Dan denk ik dat jij nog met de oude AMD mobiles hebt gewerkt (waar opzich ook niks mis mee is... maar ze zaten vaak in low-end notebooks)

• Empulse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-08-2023
Ik zou niet voor bovenstaande gaan, maar voor ASUS.
Allereerst heb je voor hetzelfde bedrag als waar je de Toshiba voor hebt een Asus A6F.

Over het algemeen zijn ASUS notebooks veel robuuster in tegenstelling tot andere merken. Voor dezelfde prijs krijg je ook nog 667MHz geheugen ipv 553.

http://www.laptops4u.nl/info/a6f-ap026h-1016.html

PS Naar verluid gaat de accu maar 1.5/2 uur mee van die Toshiba.

TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ok empulse, ik dacht altijd dat toshiba een robuuster merk was dan asus. ik zit trouwens ong in deze prijsklasse t/m 1000 euro , omdat ik paar jaar geleden een laptop rond de 1600 heb gekocht en die kapte er net mee een maand na garantie periode en dat heb ik 2x meegemaakt, 2x met een amd. in totaal heb ik 3 laptops gehad en de andere die nog werkt is een centrino, misschien gwn puur toeval, maar ik vind de centrino ook het stabielst en rustigst draaien zeg maar, misschien een gevoel :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 17:32 ]

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik zou sowieso minstens 1GB geheugen in een laptop willen hebben en liever 2GB. De onderste A110-225 heeft maar 512 MB.
Toshiba schijnt wel een redelijk merk te zijn, asus schijnt ook goed te zijn.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt, ik was al van plan dat als ik de onderste zou nemen dat ik gelijk een reepje geheugen erbij zou nemen. ik zit ook een beetje met de FSB of DDR2 snelheid. maar zou ik dat echt merken als ik af en toe Lineage2 (een soort WoW) speel? Voor de rest gebruik ik hem voor office doeleinden.

Verwijderd

de fsb van beide cpu's is 667 mhz. of iig van de duo. de solo heeft in ieder geval geen 766

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:37
Kijk anders naar een Acer, ik heb er al een tijdje eentje, en werkt perfect. Kijk bijvoorbeeld op encyshop.nl daar heb ik die van mij vandaan.
Vroeger was ik ook niet kappot van Acer, maar de laptop (Aspire 1690) is wel een fijn laptopje.

Edit: vind ook dat ze een fijne accu duur hebben, alleen het beeld had ik graag in een wat hogere resolutie gehad :S

[ Voor 21% gewijzigd door cossy nl op 30-07-2006 19:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmm g33r7 hoe bedoel je? dat elke duo gewoon 667 is?

en cossy nl ik d8 altijd dat acer snel kapot ging en slechte service hadden, want ik zit ook af en toe op uhmmm notebookadvies.nl en daar is acer volgens mij niet zo favoriet. ik weet het ook allemaal niet want de 1 zegt dat het top is en de andere kraakt het weer helemaal af.

• Maxster4th
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-12-2023

Maxster4th

.....are YOU kiddin' me..

Ik heb toevallig vorige week bij mycom jouw onderste toshiba gekocht.Allereerst, je kan hem via i-net goedkoper krijgen, maar ik wilde hem gewoon DIRECT in handen hebben.

In vergelijking met mijn zusje d'r laptop (P-mobile 1,6 Ghz, 1GB DDR, dell dimension) is hij niet veel sneller met z'n "duo-core". Maar hij bevalt wel uitstekend. Ik heb er meteen 512MB laten bij prikken, (max is 4GB!!!) en hij gaat dus prima. Zware applicaties heb ik nog niet laten draaien. Het scherm, true-bright, is erg mooi. Spiegelend scherm, maar ik vind het erg mooi!

Als je nog iets wilt weten, dan moet je het maar vragen.

EDIT:
Niet elke duo-core is 667Mhz, deze is 533Mhz..Alles duo-cores met een XX50 nummer, hebben 533Mhz.

[ Voor 11% gewijzigd door Maxster4th op 30-07-2006 21:35 ]

Succes is een keuze

Verwijderd

Topicstarter
ah cool, maxster wat voor dingen doe jij met je laptop? zijn er geen enkele nadelen dat je tot nu heb aangetroffen?

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 10:06
Empulse schreef op zondag 30 juli 2006 @ 16:59:
Ik zou niet voor bovenstaande gaan, maar voor ASUS.
Allereerst heb je voor hetzelfde bedrag als waar je de Toshiba voor hebt een Asus A6F.

Over het algemeen zijn ASUS notebooks veel robuuster in tegenstelling tot andere merken. Voor dezelfde prijs krijg je ook nog 667MHz geheugen ipv 553.

http://www.laptops4u.nl/info/a6f-ap026h-1016.html

PS Naar verluid gaat de accu maar 1.5/2 uur mee van die Toshiba.
Denk dat Toshiba toch minstens zo goed zijn als Asus. En wat ik ervan heb gelezen op verschillende fora schijnt Asus nogal veel uitval te hebben.(Geen ervaring mee ofzo)

Ik typ dit op een Toshiba Satellite m30-154 van ongeveer 2,5 jaar oud(Centrino 1.4ghz) die toch echt super robuust is. Baterijduur is zeker 3 uur. Superstil en powermanagement is geweldig in tegenstelling met sommige Acer laptops die ik heb meegemaakt.

Kortom denk dat je met Toshiba geen slechte keuze maakt. Mijn volgende word zeker weer een van Toshiba.

PS. Check hier voor kleine gebruikservaring.

[ Voor 6% gewijzigd door Fryskmantsje op 30-07-2006 21:56 ]

Specs

• Maxster4th

Maxster4th

Hmm, nadelen? Ja, de hotkeys zijn niet compatible met WinAmp. Ze werken alleen bij mediaplayer. Nog een nadeeltje: er zitten maar 2 3 USBpoorten op. Ik heb gelukkig al een hub op mijn slaapkamer liggen waar mijn printer op aangesloten zit, maar 3 is niet overdreven veel. En het signaal van het W-Lan is zwakker dan met mijn externe w-lan kaartje (uit mijn vorige laptop). Maar dit zwakkere signaal is gelijk aan die van de laptop van mijn zusje, dus ik vermoed dat dat een euvel is van de ingebouwde w-lan antenne.

Ik gebruik hem tot op heden alleen voor internet en msn. Het aankomende studiejaar ga ik hem gebruiken voor het schrijven van mijn scriptie en heb daar SPSS (statistisch programma) bij nodig. Daar is brute rekenkracht helemaal niet voor nodig, maar na mijn vorige laptop (een celeron), wilde ik nu een "echte" intel hebben. Als je mij kan vertellen hoe of waar ik wat voor je kan testen qua snelheid of prestaties, dan moet je maar een linkje posten.

Mijn vorige laptop was ook een toshiba en daar ging na 2 jaar het scherm raar doen door een scheur in de behuizing. Nu voelt de laptop meer solide aan en daarom ben ik er ook tevreden over. Owhja, ik gebruik de laptop ook om .rar-files te unrarren en dat gaat ook soepeltjes, al heeft dat geloof ik meer te maken met de 5400toeren HDD. Want tijdens dat proces, is mijn processor heel matig actief (ik geloof tussen de 5 en 10%, maar hang me daar niet aan op).

De koeling is ook prima, tijdens de afgelopen hete dagen, hoorde je hem amper. Zeker als er een muziekje opstond, was hij erg stil. En hij wordt minder warm dan mijn vorige toshiba: ze maken progessie ;) .

En wat wel geinig is (dit heb ik overigens nog niet getest), is dat de dvd-drive een DVD-ram drive is, dus die kan je gebruiken als een soort floppydisk. Ik weet niet of dat met andere dvd-drives ook kan, maar ik zag het voor het eerst.

[ Voor 0% gewijzigd door Maxster4th op 31-07-2006 20:59 . Reden: typo ]

Succes is een keuze

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 10:06
Maxster4th schreef op zondag 30 juli 2006 @ 22:28:
Hmm, nadelen? Ja, de hotkeys zijn niet compatible met WinAmp. Ze werken alleen bij mediaplayer. Nog een nadeeltje: er zitten maar 2 USBpoorten op. Ik heb gelukkig al een hub op mijn slaapkamer liggen waar mijn printer op aangesloten zit, maar 3 is niet overdreven veel. En het signaal van het W-Lan is zwakker dan met mijn externe w-lan kaartje (uit mijn vorige laptop).
Staat op website Toshiba dat de Satellite A110-225 toch 3x USB heeft. Acter 2 en links 1

Edit: lees nu je post ff goed. Dnk dat je typfoutje hebt gemaakt met 2x USB. Iets verderop lees ik 3.
Tis al laat he.

[ Voor 10% gewijzigd door Fryskmantsje op 30-07-2006 23:36 ]

Specs

• coktatli
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 15:42
Hoi hoi...

ik had een klein vraagje me vriendin wil binnenkort een laptop halen (max bedrag 910 euro), waarop ze vooral gaat photoshoppen.

Nu zit ik te twijfelen tussen de volgende laptops:
- Toshiba Satellite A100-252
- Toshiba Satellite A110-178

Welke is sneller/beter en zou ik moeten kiezen?
De A100-252 heeft een intel core SOLO met fsb 667 en de A110-178 heeft een intel core DUO met fsb 553.
Of is er zelfs een betere/snellere laptop voor max 910 euro?

Alvast super bedankt voor jullie expertise ;)

[ Voor 7% gewijzigd door coktatli op 03-08-2006 23:57 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:22
Antwoord op je vragen:
  1. Een hogere FSB is inderdaad beter, maar dual core tov single core is nog beter.
    Dat de FSB lager is bij dual core is niet normaal, de oorspronkelijke core duo's hadden immers 667 MHz FSB. Intel wou waarschijnlijk de prijs wat drukken en daarom werden er modellen uitgebracht met 533 MHz FSB. Deze zijn te herkennen aan het modelnummer dat eindigt op 50 (vb. 2050, 2250)
    Wat ik persoonlijk zou afraden is 533 MHz FSB in combinatie met 667 MHz geheugen (omdat je dan misschien meer betaalt voor het geheugen, terwijl het toch zo snel niet kan lopen omdat de FSB lager is.
  2. Een dual core is haast altijd sneller dan een single core, zeker als ze beiden 1,6 GHz zijn.
  3. Ja
De Txxxx nummers:

Het eerste cijfer is het aantal cores. Dus T2050 = dual core, T1300 = single core
Het tweede cijfer is de snelheid, als volgt:
Voor de modellen met 667 MHz FSB: (tweede cijfer + 7) x 166,67 = MHz
bijvoorbeeld: T2400 = (4 + 7) x 166,67 = 1833 MHz = 1,83 GHz
Voor de modellen met 533 MHz FSB: (tweede cijfer + 11) x 133,33 = MHz behalve voor de T2050: (tweede cijfer + 12) x 133,33 = MHz
bijvoorbeeld T1350 = (3 + 11) x 133,33 = 1866 MHz = 1,86 GHz
bijvoorbeeld T2050 = (0 + 12) x 133,33 = 1600 MHz = 1,6 GHz

• coktatli
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 15:42
[quote]LievenD schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 22:19:
Antwoord op je vragen:
  1. Een hogere FSB is inderdaad beter, maar dual core tov single core is nog beter.
    Dat de FSB lager is bij dual core is niet normaal, de oorspronkelijke core duo's hadden immers 667 MHz FSB. Intel wou waarschijnlijk de prijs wat drukken en daarom werden er modellen uitgebracht met 533 MHz FSB. Deze zijn te herkennen aan het modelnummer dat eindigt op 50 (vb. 2050, 2250)
    Wat ik persoonlijk zou afraden is 533 MHz FSB in combinatie met 667 MHz geheugen (omdat je dan misschien meer betaalt voor het geheugen, terwijl het toch zo snel niet kan lopen omdat de FSB lager is.
  2. Een dual core is haast altijd sneller dan een single core, zeker als ze beiden 1,6 GHz zijn.
  3. Ja
/quote]

Super bedankt voor je reactie!
Ik raad me vriendin dan aan om de Toshiba Satellite A110-178 te kopen :) die is tenminste dual core.

Verwijderd

Topicstarter
ey ey mensen,

even een kleine update ik heb de onderste gekocht, en ben er wel tevreden mee, MAAR :) een vraagje aan maxster valt die bij jou in het begin ook steeds ineens uit? ik de eerste 2 uur dat ik hem had viel die steeds dood uit zeg maar alsof de accu ermee kapte, nu draait wel al 6 uur stabiel kheb een aantal software dingetjes geupgrade maar weenie of het daaran lag....

als er andere mensen zijn die me ermee kunnen helpen, zijn ook welkom :)

alvast bedankt :)

• Maxster4th

Maxster4th

die problemen die jij meldt heb ik geen ervaring mee. Tot op heden geen 'spontane' uitval of andere gekke dingen. Werkt nog prima hier. Even terug naar de shop en vragen om een nieuwe lijkt me het beste.

Succes is een keuze

Verwijderd

Topicstarter
hmm ok nouja nu zijn we 24 uur verder en nu doet die het gewoon perfect , maar ik merk al dat die vage energie besparingen heeft, die om de 5 minuten waren ingesteld. dus voorlopig kijk ik het ff aan.

Verwijderd

Ik zit ook met de keuze van laptop en met die fsb-vraag

Ik zal soms zware simulatie programma's als Matlab gebruiken, maar ook bijvoorbeeld realtime audiobewerking. Bij wat voor gebruik gaat de langzamere FSB van een T2050 tov een T2300 een significante rol spelen? En in hoeverre? en vergeleken met de verschilprijs?

In puur syntetische benchmarks is het slecht een klein beetje (max 10%) maar die situaties heb je in de dagelijkse practijk niet vaak. Is er iemand die dit kan testen / of uit ervaring duidelijk vertellen, want tot nu toe kom ik enkel commentaar tegen in de vorm van "het maakt iets uit ja..." of "als je de keuze hebt dan..." maar dat is niet echt iets waar ik mee opschiet. Iemand een antwoord waar je je keuze op kunt baren, voor iedereen met deze vraag?

Alvast bedankt
Pagina: 1