Canon A620 foto's bij inzomen onscherp.

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-01 10:42
Ik heb een Canon A620. Ik heb deze altijd op de "Auto-modus" staan daar wij geen verstand hebben van fotografie. Op internet las ik dat deze camera makkelijk in gebruik was en hele mooie fot's maakt. Echter als ik (of 1 van mijn gezin) de zoomfunctie gebruik krijgen wij altijd gelijk het rode cameraplaatje in het scherm, wat inhoudt dat de camera te veel beweegd. Het maakt niet uit of we veel of weinig inzomen. Ik kan verder ook niets uit de handleiding halen. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 22:20
Je probeert waarschijnlijk een foto te maken in een slecht belichte omgeving. Als je inzoomt komt er minder licht op je sensor binnen waardoor de belichtingstijd langer wordt. Als de belichtingstijd te lang is is er een grote kans dat je de camera teveel hebt bewogen tijdens het maken van de foto. Hierdoor worden de foto's wazig.

Oplossingen: camera beter stilhouden, flitser gebruiken, beter belichte omgeving opzoeken.

• Nilco
Flitser staat standaard aan in auto-modus. Zelfs overdag in woonkamer (en die is licht) krijg ik die melding. Maar moet de camera dat niet zelf met diafragma en sluitertijd compenseren/instellen?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MEGATRON schreef op zondag 30 juli 2006 @ 15:31:
Flitser staat standaard aan in auto-modus. Zelfs overdag in woonkamer (en die is licht) krijg ik die melding. Maar moet de camera dat niet zelf met diafragma en sluitertijd compenseren/instellen?
Ja, maar zelfs een lichte huiskamer overdag is relatief erg donker. Probeer het eens overdag en buitenshuis; als je met echt goed licht nog steeds hetzelfde krijgt, dan doe je dus iets anders fout of de camera heeft een probleempje.

Ohja, bij dit soort klachten is het altijd raadzaam om even een voorbeeldplaatje in te voegen; dat helpt vaak het aantal opties reduceren.

[ Voor 12% gewijzigd door koraks op 30-07-2006 15:34 ]

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk niet dat er iets 'mis' is met de camera: veel compact-cam's geven bij een sluitertijd van < 1/50 (ik noem even een zijweg, weet niet welke sluitertijd dit is, of dat het varieert) de 'camera-shake' melding aan. Dit is op te lossen door de eerder genoemde oplossingen: zorg voor meer licht of flits bij. Nu zijn er ook prima foto's te maken als de camera de betreffende melding geeft: gewoon de camera stiller houden.

Trouwens: de camera-shake melding dus niet zeggen dat de camera teveel beweegt, maar dat er in principe te weinig licht is om een onbewogen foto te maken. Zou je de camera op een statief monteren krijg je de melding ook, maar toch perfect scherpe foto's.

Over het inzoomen: hoe verder je inzoomt, hoe zo'n hogere sluitertijd je nodig hebt om de camera stil te houden. Je 'ziet' immers een kleiner oppervlakte waardoor je bewegingen ook relatief erger worden. Als vuistregel wordt vaak genomen: je 'zoom' in mm is je minimale sluitertijd. Dus als je op 100 mm schiet moet je minimaal 1/100 nemen, bij 200 mm 1/200 etc.

Maar mag ik je vrijblijvend aanraden om je eens iets meer te verdiepen in de technieken van het fotograferen: dan is deze uitleg ook iets makkelijker te begrijpen.

• Nilco
Oké bedankt voor de uitleg. Ik zal morgen eens buiten proberen en dan kijken wat er gebreurd. Laat dit dan wel even weten.

[ Voor 183% gewijzigd door Nilco op 30-07-2006 15:57 ]

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is niks mis met de foto's? De eerste is scherp, focusvlak ligt op het ventilatorrooster, bij de 2e is de vaas mooi scherp. Aangezien er vrij kleine diafragma's worden gebruikt (4.1 en 3.5) krijg je een vrij korte depth-of-field (DOF), waardoor het idd lijkt alsof de foto onscherp is.

Edit, hee, foto's snel weggehaald :P

[ Voor 7% gewijzigd door LoneGunman op 30-07-2006 15:58 ]

• Nilco
Oké bedankt. Ik moet denk ik toch even meer verdiepen in fotografie.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 14:03

Zoefff

❤ 

Vergis je niet, het is binnen vaak donkerder dan je denkt. Het is nu licht in mijn kamer, maar op f/3.5 en ISO200 pakt m'n camera alnog een sluitertijd van maar 1/20 sec. Vuistregel om bewegingsonscherpte te voorkomen is dat je een minimale sluitertijd van "1 / het aantal mm" gebruikt.

Maargoed, zaken als deze zijn basiskennis van de fotografie die je eigenlijk wel hoort te beheersen. Bovendien staat het duidelijk beschreven in onze technische FAQ :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.