6600GT stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-07 18:01
ik ben bezig geweest waterkoeling in te bouwen in me pc voor de CPU en de northbrigde. Het hele moederbord is eruit geweest en na een tijdje kwam ik erachter dat de pomp lekte. Een dag later alles weer teruggebouwd met de luchtkoelers, inclusief de videokaart die 24 uur op me bureau heeft gelegen. De videokaart geeft nu rare effecten, een soort van puntjesregen. Dit is alleen VOOR windows is opgestart. Als windows is opgestart is alles ongelofelijk onstabiel. Het beeld word vaak 5 seconde zwart, applicaties hangen heel erg en het eindigt met een BSoD.

Met een 16MB PCI-videokaartje werkt alles gewoon (behalve dat ik me beeldscherm niet op native reso krijg). Is de 6600GT kapot of kan er nog iets anders aan de hand zijn?

End of Transmission

Verwijderd

Kep het zelfde eens gehad met een ATi 9800SE kaartje. Alleen dit heeft een kap om zijn oren gehad vanwege een foutje met overclocken. De core van de videokaart was lichtbeschadigd. Met sommige spellen kon ik goed spelen de andere beginnen de pixels wit te worden. Zoals het lijkt dat je allemaal witte puntjes hebt. Kortom naar een tijdje worden deze dingen steeds erger tot kleuren vagen in aoe3. Meestal is je kaartje kapot. Bekijk je kaartje eens goed op schade haal de koeler er eens helemaal af. Maak hem helemaal schoon daarna heb je wel koelpasta nodig, een beetje op de core is genoeg. Bij te veel gaat je videokaart ook lekken maar dan over je videokaart heen. Waardoor je kaartje kapot van kan gaan omdat het goed gelijd.

Kijk ook eens naar je APG slot op stof maak alles eens schoon met een kwastje. Niet met je vingers de APG pinnen op je videokaart aanraken dat geeft ook schade aan je kaartje.

Daarna nog maar weer uitproberen. Als het niet is opgelost is het niet erg om hem der in te laten zitten als hij in windows goed werkt. Je kunt ook wel een 3dmark 2003 downloaden om het goed te testen.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ziet er niet best uit, overigens kan je het wel schudden dat je aan het exterieur van de videokaart zou kunnen zien of er iets loos is. Dit zijn typisch interne fouten. Meestal begeeft het geheugen het eerst, en dan hoeft dat maar 1 chipje van de 8 te zijn die dit probleem veroorzaakt. Maar er is ook nog een hele andere mogelijkheid. Soms, als je het AGP-contact van de videokaart hebt aangeraakt, of het is een beetje vochtig geweest ontstaat er een lichte vorm van corrosie op het koper wat met het blote oog niet te zien is. Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt dat dit de boosdoener was. Met een high density schuurpapiertje over de contacten en ze zijn weer als nieuw. Hier heb ik al meerdere malen videokaarten mee gered die als DOOD waren bestempeld. Ook heb ik eens een Soundblaster Live! gehad die erg raar deed, hij deed het eventjes en dan weer niet, systeem heel erg instabiel en allemaal vreemde fouten en ineens BSOD etc. Geluidskaart een schuurbeurt gegeven en alle problemen waren weg :P

Ik kon het zelf bijna niet geloven, maar sindsdien vind ik het wel een van de meest briljante vindingen al zeg ik hetzelf :P Ook heb ik ooit eens corruptie van een Videokaart verholpen door hem een nacht in de vriezer te leggen en hem in koude toestand zo snel mogelijk geinstalleerd, door de snelle temperatuurswisselingen kan je met uitzetten/krimpen soms weer iets aan de praat krijgen. Ik kan me herinneren dat mijn vader vroeger ook altijd van die vloeibaar stikstof 'Freezer' spuitbussen had om contactproblemen op te sporen op printplaten. Dat gaf mij deze inspiratie.

Uiteraard doe je dit op eigen risico, en in het geval dat je toch al geen garantie meer hebt boeit het toch niet. Ik geef sowieso niets om garantie, maar aangezien jij ook lekker met waterkoeling bezig bent schrik jij ook niet van een risico'tje meer of minder :)

Veel Suc6 in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door BruT@LysT op 30-07-2006 15:13 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dit is een hardwareprobleem, zoals in de posts hierboven ook al gesuggereerd wordt.
Modbreak:Aanzetten tot fraude is niet gewenst hier :(

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 30-07-2006 18:36 ]

๐Ÿ–ฅ๏ธ | ๐ŸŽ๏ธ | ๐Ÿš™

• Chesta
  • Laatst online: 12-07 18:01
tnx voor de tips. Ik heb de kaart in het andere PCI-e slot gestoken (SLI) maar dat gaf hetzelfde effect. Ook heb ik de koeler losgemaakt ( zalman VF900 dus ik heb ook geen garantie meer ) en hier was ook niets te zien. In de vriezer leggen kan ik wel doen, maar dan krijg je toch ontzettend veel condens? Ik kan straks nog even proberen de contacten van de kaart zelf lichtjes te schuren. Als dat niet werkt kan ik die zalman koeler wel verkopen en tot december niet gamen, dan komen er pas DX10 kaarten :|

End of Transmission

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Net alsof je persรฉ een DX10 kaart moet hebben zodra ze uit zijn...
Laat trouwens het schuren aar achterwege, daarmee doe je meer kwaad dan goed.

๐Ÿ–ฅ๏ธ | ๐ŸŽ๏ธ | ๐Ÿš™

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

MadMarky schreef op zondag 30 juli 2006 @ 17:17:
Net alsof je persรฉ een DX10 kaart moet hebben zodra ze uit zijn...
Laat trouwens het schuren aar achterwege, daarmee doe je meer kwaad dan goed.
Meer kwaad dan goed? heb je mijn post wel gelezen? Dat is enkel wat jij suggereert, het lijkt waanzin om te doen, maar het is niet dat je kijhard loopt te schuren op de contacten totdat ze weg zijn, Gewoon heel lichtjes schuren om het oppervlak weer vetvrij te maken en om enige vorm van roest te verwijderen. Als je in de elektronica zit moet je ook alle onderdelen waar het van belang is dat er goede overdracht is even opruwen etc. Niets meer kwaad dan goed, als je geen ervaring hebt op dat gebied ga dan niet tegenstrijdig lopen lullen want volgens mij heb je het zelf nog NOOIT gedaan.
Maarjah ik schijn wel vaker dingen te doen die ik normaal vind en een ander idioot, ik heb echter nog nooit iets gesloopt in al mijn jaren solderen en knutselen aan pc's. Soldeerbout tegen je core houden, Celeron op 120graden celcius, je moet het allemaal testen om te weten wat iets kan hebben, en mij vertellen dat je zoiets beter niet kan doen? Komop zeg ik ben niet achterlijk, ik wil gewoon weten wat er gebeurt. Zo kom je juist verder en brengt je nieuwe idee'en en oplossingen voor problemen die anders on-oplosbaar leken. Zo is dat schuren er 1 van, en ik verzin het niet heh, heb laatst nog de Geforce3 van mijn vriend gered, hij had em al in de prullenbak gegooid en baalde als een stekker dat ie een nieuwe videokaart moest kopen. Zo kom ik weer aan mijn zak wiet :7

Verder moet iemand het natuurlijk helemaal zelf weten wat ie doet, over het algemeen zijn mensen gewoon een stelletje schijterds, ik weet et. Ik wil alleen innovatief zijn inplaats van die standaard apen op de wereld. Ga me dus niets wijsmaken, meer kwaad dan goed.. ARG u hurt my feelings.

Even voor de TS:
Wat betreft de vriezer, dat is wel het laatste wat je moet proberen, erg risicovol en je kan er meer mee slopen dan enkel de videokaart. Dit zou ik je dan ook afraden, zoiets doe je enkel als je er zelf de lol van inziet anders moet je het gewoon laten. Wat betreft het opruwen van je PCI-E contact moet je natuurlijk ook geheel zelf weten. Ik probeer uiteindelijk alleen maar te helpen natuurlijk, ik hoop alleen wel dat ik serieus genomen wordt inplaats dat ik wordt afgescheept met termen als meer KWAAD dan goed, ik heb GVD meer GOED dan kwaad verricht met deze ingeving dus dan ben ik uiteraard op mijn tenen getrapt. Ik wil niemand pushen oid, dus ik laat het geheel aan jou over, als je nog garantie hebt gewoon terug ermee!
Om nogmaals terug te komen op dat schuren, toen mijn PCI Soundblaster zo raar deed, maakte het ook niets uit in welk slot ik em stak of hoe vaak ik de kaart erin en eruit trok en heen en weer wrikte, hij bleef kuren vertonen. Schuren en hij deed het weer perfect. Daarnaast zien de contacten er ook weer uit als nieuw, lekker glimmend en goudkleurig.

Een nog beter voorbeeld is misschien wel mijn Playmobil trein die ik had toen ik 3 jaar oud was. Die rails waar de trein op reed waren van koper en de spanning stond op de rails. (links +, rechts -). Echter bij het aanleggen van de baan met zweethandjes kon die rails ook wat corroderen waardoor de trein helemaal niet meer wilde rijden op sommige plekken. Hier had je dan ook een grote schuurspons voor om de rails weer goed te maken. Precies hetzelfde principe. En moet je je voorstellen wat er eventueel zou kunnen gebeuren als 1 contactje van een PCI-E slot geen verbinding meer zou maken? In sommige gevallen werkt hij dan wel, maar niet zoals het moet. Het is erg logisch te verklaren. In het ergste geval houdt je er hele mooie opgeruwde goudkoperen contacten aan over en doet je videokaart het nogsteeds niet goed. Dan weet je in elk geval dat het probleem intern zit. Is dat dan echt zoveel meer kwaad dan goed?

[ Voor 73% gewijzigd door BruT@LysT op 31-07-2006 13:58 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wow wat een lap tekst, last van lange tenen?
Ik raad het schuren af omdat ik nog nooit meegemaakt heb dat een videokaart ermee kapte vanwege een slecht contact van het AGP of PCI(-E) slot. En ik zie het al helemaal voor me: lekker fanatiek met korrel 80 aan de gang in de veronderstelling dat je videokaart er beter van wordt :X
Je moet niet denken dat ik je niet serieus neem , ik weet alleen wel zeker dat de TS er niets mee op gaat schieten.

Fouten zoals de TS beschrijft kunnen door 3 dingen veroorzaakt worden: een beschadigde GPU, een kapotte geheugenchip of een beschadigde pipeline tussen geheugen en GPU. Niets van dat alles is te repareren, laat staan op te lossen met wat schuurwerk.

En TS:
Als je de originele koeler netjes terugplaatst is vaak niet te zien dat er een andere koeler op heeft gezeten.

๐Ÿ–ฅ๏ธ | ๐ŸŽ๏ธ | ๐Ÿš™

• Merijn70
  • Laatst online: 30-01 19:40
Voordat je gaat schuren de kaart een paar keer in- en uit het slot halen, de materialen slijten dan dan een heel klein beetje op elkaar in. Schuren kan ook wel misschien maar is wel erg bruut. Vergeet na het schuren ook niet evt. gruis weg te halen!

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Niet schuren, maar ff een goeie vlakgum gebruiken om corrosie op contacten weg te halen.

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

Pagina: 1