Toon posts:

Nieuw PC en notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik had al eens eerder een topic hier gemaakt voor een nieuw systeem, maar sindsdien werd het begrip 'Core 2 Duo' telkens meer naar mijn hoofd geslingerd. Ik ben eens wat reviews gaan lezen, en net zoals vele anderen ben ik tot de conclusie gekomen dat het de beste huidige processor zal worden voor 'ons soort'. Dit zal dus het einde betekenen voor mijn Pentium 4 2.4 GHz CPU, waar ik de laatste jaren erg tevreden over was.

Ook ben ik van plan, zoals de titel eigenlijk al verklapt, een notebook te kopen voor mijn studie, Technisch Informatica. Mijn ouders funderen een groot deel van de notebook, wat dus niet een erg groot probleem zal vormen, maar toch wil ik daar zelf ook wat aan toevoegen.

Budget:

Mijn budget voor de PC ligt zo rond de 2000 euro. Het mag alle kanten uitschieten, als het maar niet té ver uitschiet. Voor de notebook heb ik een lager budget, namelijk zo'n 1300 euro.

De PC:

Moederbord: Asus P5W DH Deluxe - € 235,-
Processor: Intel Core 2 Duo E6700 - € 579,-
Geheugen: OCZ 2GB DDR2-800 - € 209,-
Hard Disk: WD1500AD (2x) - € 498,-
Grafische kaart: Asus EN7600GT/2DHT - € 189,-
Behuizing: Thermaltake Shark - € 129,-
Voeding: Seasonic S12-500HT - € 119,-

Totaal: € 1958,-

De reden waarom ik geen betere grafische kaart neem, is simpelweg omdat de DirectX 10.0 kaarten alweer bijna uit komen, en gezien het dan zonde is om nu een dure kaart te kopen, koop ik maar een budget kaart. Zover ik weet is de 7600GT redelijk goed voor zijn geld, dus moet ik niet klagen.

De voeding is overigens wel wat aan de sterke kant, dat weet ik ja, maar juist doordat ik binnenkort een erg sterke kaart wil nemen, zal ik ook erg veel kracht nodig hebben in de voeding. Deze levert dat, dus hoef ik me geen zorgen te maken. Ook wil ik de CPU overclocken naar hoogstwaarschijnlijk 4 GHz (10x 400MHz), dus misschien heb ik dan zelfs nog wel een sterkere voeding nodig? Volgens Extreme Outervision's PSU Calculator heb ik bij bijvoorbeeld 157 Watt nodig om alleen de CPU op 4 GHz te halen, met een Vcore van 1.7 V (ik heb 1.7 V genomen doordat ik dit getal vaker ben tegengekomen. Ik weet niet zeker wat ik zou moeten hebben bij een FSB van 400 MHz, maar in elk geval moet ik dus wel verwachten dat er een hoop Watt bij zou komen). Met het totale systeem van nu, zonder de grafische kaart en wat extra drives die niet in het lijstje staan omdat ik die al heb, zou ik 324 Watt nodig hebben. Neem ik daar een grafische kaart van 300 Watt bij, zit ik al gauw boven de 600 Watt. Is het dan slimmer om een 600 Watt voeding te kopen, gezien er nog geen duidelijk beeld gegeven kan worden over de grafische kaart, of is dat overbodig en moet ik het gewoon houden op 500 Watt?

De notebook:

Toshiba Tecra A7-212

- Intel Core Duo T2300E
- 1024 MB DDR2
- 15.4" @ 1280x800
- ATi Mobility Radeon X1600 Graphics
- 80 GB HDD
- DVD-RW Drive
- Gb LAN
- wLAN

Prijs: € 1359,-

Een redelijke prijs, al zeg ik het zelf. Overigens is Toshiba ook een erg goed merk, dus daar hoef ik me ook geen zorgen over te maken. Toch komen er binnenkort de Merom processoren voor notebooks uit, maar ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat dat toch net wat te overdreven is voor mijn gebruik. Ik zal namelijk de notebook gebruiken voor programmeren, en wat andere programma's als Photoshop en hoogstwaarschijnlijk ook 3ds max en dergelijke programma's. Dat vraagt toch echt om een sterke processor, waarbij een dual core toch echt van pas komt, maar ik heb zo'n gevoel dat een betere processor toch wat overdreven is. Overigens heb ik altijd nog de mogelijkheid om later nog over te stappen naar een Merom, gezien deze op dezelfde sockets worden gebruikt.

----------------

Nu ben ik benieuwd naar jullie meningen, en sta ik open voor elke optie beschikbaar.

Bij voorbaat dank,

Arjan

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een mobo van 580€??
Ik kan me niet voorstellen dat er een mobo zo interessant is dat hij dat waard is (afgezien van de 8-way opteron dingen, maar dat is een totaal andere markt).
Kies gewoon een bordje van 80 euro, dan kun je die 500 euro besteden aan dingen waar je meer aan hebt :P

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, prijzen van het moederbord en de processor verwisseld. ;)

Fixed. ^^;

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
€230 voor een moederbord en €580 voor een processor vind ik nog steeds vrij belachelijk, eerlijk gezegd. Nu is het wel allemaal het nieuwste van het nieuwste, maar ik zou er hooguit ~€120 en ~€300 voor over hebben (respectievelijk het moederbord en de processor).

The devil is in the details.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe - € 579,-
Processor: Intel Core 2 Duo E6700 - € 235,-
Geheugen: OCZ 2GB DDR2-800 - € 209,-
Hard Disk: WD1500AD (2x) - € 498,-
Grafische kaart: Asus EN7600GT/2DHT - € 189,-
Behuizing: Thermaltake Shark - € 129,-
Voeding: Seasonic S12-500HT - € 119,-

prijzen van het moederbord en processor heb je volgens mij omgedraaid.

Maar ziet er wel erg goed uit! Goed idee om een 7600 GT te nemen, met die kaart kan je, tot wanneer DirectX 10 uitkomt nog alles wel op high spelen volgens mij. en anders maar wat minder! Je zal het in ieder geval goed kunnen draaien. Maar misschien zou je hier ook nog wel op kunnen besparen. Misschien een x1600 pro?

Waar bestel je?

Misschien zou je de E6600 kunnen nemen en die ver overklokken? Moet toch met aardig wat koeling toch ook wel rond de 4 GHz kunnen uitkomen? Terwijl die E6700 2* zo duur is. Misschien zou je er wel waterkoeling van kunnen kopen!

Die harde schijfen kan ik nergens vinden. Maar de Seagate Barracuda 7200.10 320 schijnt ook zeer goed te bevallen.

Die laptop ziet er ook goed uit! O-)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 12:18:
Sorry, prijzen van het moederbord en de processor verwisseld. ;)

Fixed. ^^;
Ow, vandaar. Maar goed, dan vind ik je mobo nog erg duur moet ik zeggen. Persoonlijk zou ik dan kijken naar iets als:
pricewatch: Gigabyte GA-8N-SLI Pro, nForce4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394b)=
heb je het plankje voor 90 euro terwijl je net zoveel features hebt terwijl het ding wel stukken goedkoper is.

• hello_moto
Terw_Dan schreef op zondag 30 juli 2006 @ 12:22:
[...]

Ow, vandaar. Maar goed, dan vind ik je mobo nog erg duur moet ik zeggen. Persoonlijk zou ik dan kijken naar iets als:
pricewatch: Gigabyte GA-8N-SLI Pro, nForce4 SLI (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394b)=
heb je het plankje voor 90 euro terwijl je net zoveel features hebt terwijl het ding wel stukken goedkoper is.
Hij wil ver overklokken, dus een goed moederbord lijkt me dan een must.

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op zondag 30 juli 2006 @ 12:22:
prijzen van het moederbord en processor heb je volgens mij omgedraaid.
Klopt, dat was een foutje. ^^
Maar ziet er wel erg goed uit! Goed idee om een 7600 GT te nemen, met die kaart kan je, tot wanneer DirectX 10 uitkomt nog alles wel op high spelen volgens mij. en anders maar wat minder! Je zal het in ieder geval goed kunnen draaien. Maar misschien zou je hier ook nog wel op kunnen besparen. Misschien een x1600 pro?
Ik zat er eerst inderdaad aan te denken om een nog wat goedkopere kaart te kopen, maar als het een andere kaart wordt wordt het waarschijnlijk de Sapphire Radeon X1600XT, die 50 euro goedkoper is dan de huidige kaart. Ik zal hier nog even naar kijken, om toch een beter besluit te nemen. ^^
Alternate. En ja, het is wat duurder dan een aantal andere sites, maar gezien ik de prijzen exclusief BTW weet te halen bij Alternate, kom ik veel goedkoper uit vergeleken met andere shops.
Misschien zou je de E6600 kunnen nemen en die ver overklokken? Moet toch met aardig wat koeling toch ook wel rond de 4 GHz kunnen uitkomen? Terwijl die E6700 2* zo duur is. Misschien zou je er wel waterkoeling van kunnen kopen!
Dat klopt, maar gezien het beperkte aantal E6600 processoren zal de kans groot zijn dat het me niet lukt om er een te halen. Er zijn namelijk erg veel mensen in geinteresseerd, dusja... Als ik echter zie dat de processor op voorraad is, zal ik waarschijnlijk wel die nemen ipv de E6700. Dat scheelt inderdaad een hoop geld vergeleken met de prestaties.
Die harde schijfen kan ik nergens vinden. Maar de Seagate Barracuda 7200.10 320 schijnt ook zeer goed te bevallen.
Het zijn Raptors, de 150 GB versies ervan. Ik zet ze beide in RAID 0, zodat ik lekker wat snelheid heb. ^^
hello_moto schreef op zondag 30 juli 2006 @ 12:37:
[...]

Hij wil ver overklokken, dus een goed moederbord lijkt me dan een must.
En dan komt er ook nog bij dat dat moederbord geen Core 2 Duo ondersteunt. Zo kom ik niet erg ver. ^^

• hello_moto
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 12:41:
[...]

Klopt, dat was een foutje. ^^
ok

[...]

Ik zat er eerst inderdaad aan te denken om een nog wat goedkopere kaart te kopen, maar als het een andere kaart wordt wordt het waarschijnlijk de Sapphire Radeon X1600XT, die 50 euro goedkoper is dan de huidige kaart. Ik zal hier nog even naar kijken, om toch een beter besluit te nemen. ^^

Ja want daar zal ook nog wel een beetje op zijn te gamen.

[...]

Alternate. En ja, het is wat duurder dan een aantal andere sites, maar gezien ik de prijzen exclusief BTW weet te halen bij Alternate, kom ik veel goedkoper uit vergeleken met andere shops.

Hoe krijg je dat voor elkaar? :9

[...]

Dat klopt, maar gezien het beperkte aantal E6600 processoren zal de kans groot zijn dat het me niet lukt om er een te halen. Er zijn namelijk erg veel mensen in geinteresseerd, dusja... Als ik echter zie dat de processor op voorraad is, zal ik waarschijnlijk wel die nemen ipv de E6700. Dat scheelt inderdaad een hoop geld vergeleken met de prestaties.

Als jij dat het waard vind:P maar die e6700 overgeklokt is natuurlijk ook lijper dan de e6600 overgeklokt.

[...]

Het zijn Raptors, de 150 GB versies ervan. Ik zet ze beide in RAID 0, zodat ik lekker wat snelheid heb. ^^

[b]ok, lekker snel! Maar zou je niet beter 1 raptor kunnen nemen, en 1 ''gewone'' harde schijf?

[...]

En dan komt er ook nog bij dat dat moederbord geen Core 2 Duo ondersteunt. Zo kom ik niet erg ver. ^^
idd _/-\o_

Maar hoe wil je die e6700 op 4 GHz krijgen? Met wat voor koeling? Of lukt dat met de Boxed koeler? :9~

[ Voor 8% gewijzigd door hello_moto op 30-07-2006 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het zal lukken met de stock koeler, maar ik kijk in ieder geval wel tot hoever ik ermee kom. Ik overweeg in ieder geval wel waterkoeling, maar ik heb me daar nog niet genoeg in verdiept, wil ik daar een keuze in maken. Ik koop in ieder geval, indien nodig, later nog een andere koeler voor de CPU. ;)

• hello_moto
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 13:17:
Ik denk niet dat het zal lukken met de stock koeler, maar ik kijk in ieder geval wel tot hoever ik ermee kom. Ik overweeg in ieder geval wel waterkoeling, maar ik heb me daar nog niet genoeg in verdiept, wil ik daar een keuze in maken. Ik koop in ieder geval, indien nodig, later nog een andere koeler voor de CPU. ;)
Misschien zou je je hele configuratie kunnen omgooien om geld vrij te maken voor de directx 10 videokaart en de eventueel toekomstige koeling? :Y)

Verwijderd

Topicstarter
En dat is exact de reden waarom ik toch een X1600XT zit te overwegen. Daarnaast is DirectX 10.0 misschien pas over 2 maanden, of net wat eerder, dus tegen die tijd heb ik het geld alweer beschikbaar. Maar de 50 euro die ik over houd van de grafische kaart kan ik mooi stoppen in een goede luchtkoeler. Ik moet eerst in ieder geval maar even wat reviewtjes bekijken, wil ik daar een besluit over maken. ^^

• hello_moto
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 13:24:
En dat is exact de reden waarom ik toch een X1600XT zit te overwegen. Daarnaast is DirectX 10.0 misschien pas over 2 maanden, of net wat eerder, dus tegen die tijd heb ik het geld alweer beschikbaar. Maar de 50 euro die ik over houd van de grafische kaart kan ik mooi stoppen in een goede luchtkoeler. Ik moet eerst in ieder geval maar even wat reviewtjes bekijken, wil ik daar een besluit over maken. ^^
Volgens mij duurt het nog wel wat langer tot directx 10 komt.

link

[ Voor 7% gewijzigd door hello_moto op 30-07-2006 13:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor DirectX 10.0 zelf wel, maar de compatible videokaarten komen wat eerder uit, namelijk, als we de rumoeren moeten geloven, tussen augustus en october voor de GeForce 8 serie, en wat later voor de Radeon R600, wat ergens rond december moet uitkomen.

Maar als het echt wat langer duurt, kan ik net zo goed gewoon die 7600GT nemen, gezien ik dat geld al snel terug verdiend heb.

EDIT: Hmm, dat duurt wel wat langer dan ik had verwacht. Misschien komen de nieuwe GeForce kaarten wel wat eerder uit.

Ik houd het in ieder geval gewoon op de 7600GT, dan weet ik zeker dat ik wel een tijdje door kan, en tijd genoeg heb om te sparen voor een high-end DirectX 10.0 kaart. ^^

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 13:34 ]

• hello_moto
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 13:31:
Voor DirectX 10.0 zelf wel, maar de compatible videokaarten komen wat eerder uit, namelijk, als we de rumoeren moeten geloven, tussen augustus en october voor de GeForce 8 serie, en wat later voor de Radeon R600, wat ergens rond december moet uitkomen.

Maar als het echt wat langer duurt, kan ik net zo goed gewoon die 7600GT nemen, gezien ik dat geld al snel terug verdiend heb.
ok, weet ik dat ook weer ;)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Terw_Dan schreef op zondag 30 juli 2006 @ 12:22:
[...]

daar gaat geen core 2 duo op.
bovendien wil je geen nforce 4 onder een intel = drama.
daarom is ie ook zo goedkoop.

Nee kijk dan naar 1 uit de p965 range, zonder raid (msi p965 neo/asus p5b/gigabyte ds3),
Of ook nog aardig betaalbare en veel features, gigabyte ds4.
Pagina: 1