AM2CPU board op Asrock 939DualSATA2 bios

Pagina: 1
Acties:
  • 856 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
ik heb dus een asrock 939dualsata2 (hier heb ik geen proc voor) en ik koop nu een am2cpu board om een am2 processor te draaien met ddr2. (ik gebruik dit omdat ik nog een 7800GS heb en die is agp en dit is de enige oplossing om dat te laten draaien met am2).
maar waar het nou echt om ging is dat er een bios versie nodig is van 1.90 en meestal zit er standaard bios 1.30 op. maar zou ik dit kunnen flashen naar 2.20? want mischien start de pc zo helemaal niet op omdat er niet de minimale vereiste bios opzit, dus kan ik hem ook niet flashen.

specs (als ik dat board heb dan) :
amd athlon 4200+ X2
asrock 939dualsata2 + am2cpu board
2gb ddr2 pc5300 667mhz ram
xfx 7800 GS Extreme Edition

http://specs.tweak.to/15535

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:25

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Helaas zal je volgens mij echt een ondersteunde socket939 CPU moeten vinden, aangezien dit bordje niet opstart als je CPU niet wordt ondersteund...

Hier stond een dode link.

• tjtristan
dus dan moet ik eerst een 939 cpu erin doen, dan bios update dan weer de jumpers verzetten naar am2 dat bord erin doen met nieuwe processor en dan kan ik het pas gebruiken... wat een gedoe zeg maar ik ken nog wel iemand met een 939 cpu dus dan moet ik maar daarmee die bios update doen.

maar verder is er dus echt geen andere manier? want ik weet niet of die zomaar ff z'n processor wilt lenen.

[ Voor 17% gewijzigd door tjtristan op 30-07-2006 12:46 ]

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik ben bang van niet. Op het stickertje van de BIOS chip staat de revisie waarmee je bord is geleverd, kun je iig vast kijken of het gaat werken ;) Al kan proberen nooit kwaad.

Werkt het niet, is het echt de enige manier.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:27
Of dit even navragen aan je leverancier. Waarschijnlijk willen die hem dan nog wel voor je even flashen

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Je kan eerst gewoon proberen of je kan flashen, mischien heeft ie alleen een bios-update nodig om de cpu goed te herkennen, maar werkt het wel?

Van wanneer is je mobo eigenlijk? Mischien staat de benodigte bios er al op...

• tjtristan
net op me mobo gekeken bij me bios.
staat er p1.80 :( en voor dat am2cpu board is 1.90 nodig :'( |:(

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 11:54
In 9 van de 10 gevallen zit het hem puur in het feit dat het exacte modelnummer niet herkend wordt zonder BIOS-update, maar werkt het prima met een oude BIOS, in ieder geval tijd genoeg tot je je BIOS kunt flashen.

Ik zou het gewoon proberen en als het niet werkt, gewoon even een cpu lenen ergens, of de lokale compushop lief aankijken en een centje toestoppen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• GoeniGoeGoe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-02 08:20
Het is meestal ook mogelijk om bij de fabrikant van je moederbord een cmos chip te bestellen. Vroeger was dit bijvoorbeeld als er iets fout was gegaan tijdens het flashen. Je kunt ze deze chips zo verkrijgen met de juiste bios erop geflasht.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16
Snap alleen niet dat je een S939 mainboard koopt en vervolgens een AM2 board met AM2 cpu. Kun je beter of een S939 cpu halen of een ASrock bordje met AM2 socket (en agp).

• Brent
Nielson schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:36:ASrock bordje met AM2 socket (en agp).
Die is er dus niet ;) En een AM2 cpu is natuurlijk ongelijk aan een 939 cpu.

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-04 01:07

PcManiaxx

ondertitel duh

Breepee schreef op zondag 30 juli 2006 @ 21:26:
[...]

Die is er dus niet ;) En een AM2 cpu is natuurlijk ongelijk aan een 939 cpu.
AM2 is toch 940 pin? Correct me if im wrong.

• Brent
Onder andere, maar het socket en het ondersteunde geheugen zijn niet de enige verschillen ;)

• Nielson
Breepee schreef op zondag 30 juli 2006 @ 21:41:
Onder andere, maar het socket en het ondersteunde geheugen zijn niet de enige verschillen ;)
Welke dan ? Volgens mij zijn de verschillen marginaal. En Asrock heeft wel degelijk een AM2 bordje met AGP, staat alleen nog niet in de pricewatch.

• tjtristan
Nielson schreef op zondag 30 juli 2006 @ 23:12:
[...]
Welke dan ? Volgens mij zijn de verschillen marginaal. En Asrock heeft wel degelijk een AM2 bordje met AGP, staat alleen nog niet in de pricewatch.
ja daar zit alleen agp op maar ik wil ook pci-e zodat ik later weer kan upgraden...

Verwijderd

DDR2 past niet op asrock 939dualsata2 ;)

Maar er past natuurlijk wel DDR2 op AM2CPU Board....

Anyway, als ik jou was zou ik gewoon de kaart verkopen en dan een PCI-Express videokaart ervoor in de plaats nemen.

mijn edit was net te laat :P

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 01:09 ]

• tjtristan
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 01:05:
DDR2 past niet op asrock 939dualsata2 ;)
maar wel op het am2cpu board ;)

Afbeeldingslocatie: http://image2.sina.com.cn/IT/cr/2006/0601/3303651510.jpg

http://www.asrock.com/PRODUCT/AM2CPU%20Board.htm

• Nielson
Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt ? 't Ding is op zichzelf al bijna een half mainboard, en kan 'm zo niet vinden in de pricewatch.

• tjtristan
28 euro bij azerty.nl (wel 2 weken levertijd)

• sniek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05 09:03

sniek

Got root?

überlol, Ik heb ook zo'n DUAL sata2-tje... Maar 28 euri om te "up"graden naar AM2 is toch zelfs voor dat geld overdreven.

:)

Irrelevant by default - rm -rf /

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Niet als je een AGP videokaart hebt die toch nog een tijd mee kan, en je oude DDR geheugen en 939 CPU voor goed geld kwijt kan :)

• tjtristan
voor de geinstreseerde, het komt er zo uit te zien (ik ga binnenkort nog wel een nieuwe kast kopen want dit is nog zo'n standaard aopen kastje en ik heb voor het flashen even een processor van een vriend geleend :) ) :

Afbeeldingslocatie: http://img115.imageshack.us/img115/9444/img4121sa7.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img115.imageshack.us/img115/9444/img4121sa7.jpg
<font color=blue>** RESIZED **</font>

Modbreak:Voortaan aub zelf resizen ipv zo'n layoueverneukende monster te plaatsen :o Clickable maken kun je iig al zo te zien :z

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 09-08-2006 17:51 ]

Verwijderd

He zo ziet het er bij mij ook ongeveer uit. :)
Maarre had jij ook geen twijfel waar je nu die vierpins stroomtoevoer moet aansluiten. Aangezien ik er maar één had wist ik niet of mijn MB. wel zonder kon. (Weet nog steeds niet zeker of het moederbord wel zonder kan????)
Maarre de boel werkt bij mij goed en laat het wel zo totdat ik toe ben aan een nieuwe vgakaart.
hoefde trouwens de bios ook niet te flashen want dat was de goede versie.
Veel plezie rermee!

• tjtristan
hij moest gewoon op het cpu board. het was ook allemaal heel makkelijk te installeren, ik heb geen 1 keer de gebruiks aanwijzing erbij moeten pakken (behalve bij de jumpertjes dan alleen dat kan niet zonder)
oja en nog 1 ding ik heb dus een antec 550w alleen die past normaal niet op het mobo (gewoon op het normale asrock939dualsata2 mobo) omdat en tegen die connector zo'n rond ding aan zit en daar zit een uitsteeksel van die antec connector, dus die heb ik er even of moeten snijen met een standy mesje, en toen paste die er wel in :)

offtopic:
alleen ik heb nu dus ff een nvidia riva tnt2 in zitten omdat me XFX 7800GS op RMA is, ik hoop natuurlijk dat ik me geld terug krijg maar als ik een nieuwe krijg verkoop ik die gewoon en koop een 7900GT :) (die kosten tegenwoordig ook nog maar 250 euro)

[ Voor 25% gewijzigd door tjtristan op 08-08-2006 11:01 ]

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 20:58
Hallo,

hoe zit het met de prestaties van de CPU-Board ?, hoeveel % slechter/langzamer is dat ongeveer ?, of is het gelijkwaardig !

• Nielson
NomadTitan schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 20:49:
Hallo,

hoe zit het met de prestaties van de CPU-Board ?, hoeveel % slechter/langzamer is dat ongeveer ?, of is het gelijkwaardig !
Dat zal nauwelijks schelen, het geheugen zit op 't bordje zelf, en de rest van het mainboard hangt via HyperTransport aan de cpu net zoals dat bij de onboard 939 socket het geval is.

[ Voor 40% gewijzigd door Nielson op 08-08-2006 22:43 ]

Verwijderd

Ik ging er ook vanuit dat het niet zo veel zou schelen. Verders kan ik het zelf niet testen. Maar ik wilde deze oplossing omdat het de enige was. (oude agp). Maar ik dacht dat er ergens een review wa op Tomshardware. Moet je daar even kijken en anders op techpowerup (ofzo..help me eens).
Maar het werkt prima voor mij.

• Astennu
  • Laatst online: 24-04 12:13
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:00:
Ik ging er ook vanuit dat het niet zo veel zou schelen. Verders kan ik het zelf niet testen. Maar ik wilde deze oplossing omdat het de enige was. (oude agp). Maar ik dacht dat er ergens een review wa op Tomshardware. Moet je daar even kijken en anders op techpowerup (ofzo..help me eens).
Maar het werkt prima voor mij.
Waarom niet gewoon S939 dan ? De Prestatie zal dan gelijk zijn aangezien je altijd wel wat verlies zal hebben met zo'n kaart waar je cpu op zit. Dus dan heb je dezelfde prestaties voor meer geld.

Dus dan kun je net zo goed een S939 cpu pakken. Dat denk ik dan :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

ja dat klopt dat was mijn gedachte ook. Maar ik koop altijd alles apart, dus het eerste ding is dat ik ga kopen is een nieuwe videokaart (hoogstwaarschijnlijk). en dan later weer een nieuw moederbordje enz. Maar met processor (x2 4600) wil ik nog wel minstens twee jaar meedoen. Heb met mijn vorige 5 jaar gedaan. en daarop liep het systeem dan nu ook op te hangen (i.v.m. spelletjes). Maarr 939 gaat uit de markt en de am2 gaat als het goed is nog wel even mee. (je weet het nooit in deze markt).

• Astennu
  • Laatst online: 24-04 12:13
Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:15:
ja dat klopt dat was mijn gedachte ook. Maar ik koop altijd alles apart, dus het eerste ding is dat ik ga kopen is een nieuwe videokaart (hoogstwaarschijnlijk). en dan later weer een nieuw moederbordje enz. Maar met processor (x2 4600) wil ik nog wel minstens twee jaar meedoen. Heb met mijn vorige 5 jaar gedaan. en daarop liep het systeem dan nu ook op te hangen (i.v.m. spelletjes). Maarr 939 gaat uit de markt en de am2 gaat als het goed is nog wel even mee. (je weet het nooit in deze markt).
4600+ is er ook voor AM2. En je zegt zelf S939 gaat er uit maar ik doe 5 jaar met mijn spullen. Dan heb je er nu ook niet veel aan om AM2 te kopen want die is er tegen die tijd ook weer uit. Dan heb je weer AM3 met DDR III geheugen. Dat wordt namelijk al in 2008 verwacht.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• tjtristan
Astennu schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 13:26:
[...]

4600+ is er ook voor AM2. En je zegt zelf S939 gaat er uit maar ik doe 5 jaar met mijn spullen. Dan heb je er nu ook niet veel aan om AM2 te kopen want die is er tegen die tijd ook weer uit. Dan heb je weer AM3 met DDR III geheugen. Dat wordt namelijk al in 2008 verwacht.
dan brengt het alsnog meer geld op als je het verkoopt omdat het ''nieuwer'' is, bijv: je kan nu sneller een socket 939 amd 3000+ kwijt dan een socket 754 amd 3000+

[ Voor 8% gewijzigd door tjtristan op 09-08-2006 14:13 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tjtristan schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:11:
[...]

dan brengt het alsnog meer geld op als je het verkoopt omdat het ''nieuwer'' is, bijv: je kan nu sneller een socket 939 amd 3000+ kwijt dan een socket 754 amd 3000+
Ehm, vergelijk eens de 2e hands prijzen van een ranzig trage P4 So423 of So478 Willammette uit 2001 met een Athlon64 Venice So939 uit 2006...

De Venice is 5 jaar jonger, draait op een gelijke of hogere snelheid en is clock-for-clock ruim 2 a 3 keer sneller dan een Willammette, toch betaal je voor zo'n 5-jaar oude bakbeest meer dan voor de Venice :o

Nieuwer != duurder

AM2 is nu spotgoedkoop, nu nog even iets duurder dan So939, maar reken er maar niet op dat dat zo blijft zodra de volgende release socket eraan komt.

Vuistregel:
Laat **NOOIT** je aankopen nu afhangen van (vermeende) waarde in de toekomst.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

oke laat ik eens mijn aankoop verdedigen! :O (niet dat ik jullie reacties niet waardeer)
Mijn motivatie was dat ik vorig jaar een agpkaart heb gekocht en ik niet zoveel geld wilde uitgeven voor mijn nieuwe comp. Dit doe ik eigenlijk al bijna 15 jaar, het steeds vernieuwen van onderdelen van de computer. (jaja ik weet het; uiteindelijk ben ik duurder uit) Dus dacht ik: ik ga een moederboard kopen met een agp mogelijkheid maarrrr in de toekomstkijkend wil ik ook wel een nieuwe videokaart. Dus dat zal wel een pci-express worden. Nou die mogelijkheid wil ik ook. Toen kwam ik dus bijze de mobo. Alleen was hij erg goedkoop en uit verschillende meningen van "tweakers" kwam uit dat het wel een redelijke kaart was maar viel niet onder goed. Dus bijmijzelfdenken (zo als ik terug kijk heb ik veel gedacht) wil ik in de toekomst ook voorbereid zijn op een nieuwe mobo. Dus het lag voor de hand om een Am2 te nemen. snappie? In principe was ik maar 30 euro duurder uit dan de 939 socket. (voor het upgradekaartje).

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
dion_b schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:57:
[...]

Ehm, vergelijk eens de 2e hands prijzen van een ranzig trage P4 So423 of So478 Willammette uit 2001 met een Athlon64 Venice So939 uit 2006...

De Venice is 5 jaar jonger, draait op een gelijke of hogere snelheid en is clock-for-clock ruim 2 a 3 keer sneller dan een Willammette, toch betaal je voor zo'n 5-jaar oude bakbeest meer dan voor de Venice :o

Nieuwer != duurder

AM2 is nu spotgoedkoop, nu nog even iets duurder dan So939, maar reken er maar niet op dat dat zo blijft zodra de volgende release socket eraan komt.

Vuistregel:
Laat **NOOIT** je aankopen nu afhangen van (vermeende) waarde in de toekomst.
wat is er mis met mijn intel 1.7ghz s423? is gewoon goud waard net als RIMM:P
is niet zo snel in waarde gedaald als mijn a64 3800+ van nu 3 maanden oud van 250 euro:S

maar voor de TS ik heb nog een venice 3200+ te koop..kun je daar mooi mee flashen, tenzij je in de buurt van Gouda woont dan mag je hem lenen

• tjtristan
IRCfreAk schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 00:07:
[...]

wat is er mis met mijn intel 1.7ghz s423? is gewoon goud waard net als RIMM:P
is niet zo snel in waarde gedaald als mijn a64 3800+ van nu 3 maanden oud van 250 euro:S

maar voor de TS ik heb nog een venice 3200+ te koop..kun je daar mooi mee flashen, tenzij je in de buurt van Gouda woont dan mag je hem lenen
als je even het topic verder had gelezen dan had je al gezien dat ik al iemand anders z'n cpu kon gebruiken om me mobo te flashen :) , maar alsnog bedankt

• Deido
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-04 13:00
hoe zit dat dan met zon uitbreidings cpu, Gaat dat niet veel langzamer? Ik bedoel, het zit niet in het moederboord maar aangezien dit via een (pci/x1/x4/x16?) zit gaat het niet direct, zou het ook niet je system specs in de war brengen ofzo?

Straight from Vertigo

Verwijderd

het brengt niet je systeem in de war aangezien de kaart wordt begeleid door een tal van jumpers die worden omgezet. En de aansluiting van de kaart is, denk ik, geen bottleneck voor de snelheid van het moederbord. Het is ook een speciale aansluiting die alleen gemaakt is voor de deze upgrade. Dus wat dat betreft maakt het niet of je de cpu plaatst op het daarvoor bedoelde socket (939) of op het upgrade bordje. Wat ik wel denk is dat het boardje opzich gemaakt is voor een 939 en DDR en niet voor de snelheid van Am2 & DDR2.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 08:29:
het brengt niet je systeem in de war aangezien de kaart wordt begeleid door een tal van jumpers die worden omgezet. En de aansluiting van de kaart is, denk ik, geen bottleneck voor de snelheid van het moederbord. Het is ook een speciale aansluiting die alleen gemaakt is voor de deze upgrade. Dus wat dat betreft maakt het niet of je de cpu plaatst op het daarvoor bedoelde socket (939) of op het upgrade bordje. Wat ik wel denk is dat het boardje opzich gemaakt is voor een 939 en DDR en niet voor de snelheid van Am2 & DDR2.
Hmz dat lijkt me ook onzin. 939 & DDR1 zijn met die upgrade board in 1 klap 'weg/uitschakelt' (niet fysiek afcourze). Het hele boardje heeft zijn eigen geheugen/socket/chipsetje, enige wat je doet met die slot is hem idd rechtstreeks op de bus proppen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je hierdoor 'prestatie' verlies krijg. Laat ik het anders formulieren, dit moedebord, met een upgrade naar AM2 & DDR2 is gewoon net zo volwaardig als een moederbord die standaard al een AM2 & DDR2 heeft.

Overigens ga ik ook dat upgrade plankie bestellen, zoals iemand al zei, ik upgrade 1 voor 1, ik heb nog een AGP 6800 LE @ GT (alles open) en die draait nog perfect, daar wil ik nog mee doen tot de nieuwe generatie kaarten. En ik hoef niet in 1 klap CPU/MOBO/Vidkaart te bestellen.

En trouwens, ik heb nog een A8V deluxe 939 liggen, mooi upgrade voor me workstation van socket A 2500 barton -> socket 939 venice @ 2.4ghz (4x512 ddr1). En me fileserver 2400+ met een cheapo mobo en 512mb -> 2500 barton (2.4ghz) met 1.5gb geheugen. Nou is de circel weer rond!

wat ik nu over houd gaat op de verzamel plank _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Mister_X op 11-08-2006 12:03 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

En dit soort dingen zijn nu precies waar Asrock heen wil. Gelukkig zijn er mensen die dat waarderen!

't boardje heeft een directe HTT link. AFAIK werkt AM2 nog met dezelfde bus en ik kan me dan ook geen ander probleem voorstellen dan het onmogelijk maken van extreem lage latency's op extreem hoge snelheden door de iets langere fysieke verbinding (b.v. CL3 mem @ 800MHz +) iets wat de cheapo upgraders onder ons prolly nooit zullen gebruiken.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Deido
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-04 13:00
Zonde dat alleen asrock het doet, ik heb nu gewoon maar een echte AM2 plank besteld Abit KN9 SLI , ik denk alleen dat deze een beetje zwak is voor overclocken, aangezien die passief gekoelt is overheat ie waarsch. Me pa zat in amerika, heeft voor 230 dollar een X2 4600+ op de kop getikt. Wel fijn dat AMD mobo's nu ook DDR2(eindelijk) Ondersteunen.

Straight from Vertigo

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde mobo 939 dual sata 2, en ik heb ook dit upgrade bordje besteld voor mijn am2 athlon x2 6000+, en voor zover ik weet, en heb kunnen vinden in benchmarks, is dit upgrade bordje gewoon even snel als een los bord van asrock. ook heb ik r gelijk ddr2 800 mhz geheugen bij gekocht.

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-05 15:14
Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 20:13:
Ik heb precies het zelfde mobo 939 dual sata 2, en ik heb ook dit upgrade bordje besteld voor mijn am2 athlon x2 6000+, en voor zover ik weet, en heb kunnen vinden in benchmarks, is dit upgrade bordje gewoon even snel als een los bord van asrock. ook heb ik r gelijk ddr2 800 mhz geheugen bij gekocht.
Misschien een oude kick, maar heb je die spullen ook binnen gehad en getest ?
Zover ik namelijk kan vinden wordt de X2 maar tot 5200+ ondersteund...

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Pagina: 1