[XP] Probleem met Service Pack 2, systeem start niet door.

Pagina: 1
Acties:

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Ik zit vandaag met een voor mij nieuw probleem. Ik ben bezig met de herinstallatie van het volgende systeem:

Intel Pentium 4 2.0A GHz
AOpen AX4GR mainboard met onboard Intel Extreme Graphics
768 MB DDR SDRAM (1x 256 en 1x 512)
40 GB Seagate HD (ATA100)
6 GB Western Digital HD (ATA33)
LiteOn DVD-ROM en LiteOn CD-RW
Onboard AC97 sound

Bij ontvangst startte de machine alleen nog in safe mode, normale boot leverde na het Windows XP bootlogo een zwart scherm met muiscursor en wat vage witte strepen op, meer niet.
De recovery console en herstelpunten terug zetten boden geen uitkomst.

Daarom ben ik begonnen aan de herinstallatie van XP, van een CD met SP1 geintegreerd. Daarmee geen problemen gehad. Vervolgens wil ik SP2 vanaf CD installeren, en dat gaat goed tot het systeem herstart. Na het Windows bootlogo zit ik wéér tegen een zwart scherm aan te kijken, dit keer zonder muiscursor en witte strepen weliswaar :(
Na een reset start hij dan wel op maar in resolutie 640x480 en 4-bit kleur. De resolutie is dan niet te wijzigen.

Als ik de machine opstart en via F8 kies voor VGA mode, dan start hij gewoon op in 640x480 en 16 bit kleur, en kan ik de resolutie daarna ophogen tot 1024x768 en 32 bit kleur. De driver lijkt goed geinstalleerd, geen uitroeptekentje in Apparaatbeheer en de juiste VGA kaart wordt weergegeven. Start ik dan na de VGA mode weer opnieuw gewoon op, zie ik weer een zwart scherm. Ik heb de machine 30 minuten laten staan maar er gebeurt echt niets meer :(
Verlagen van hardware-acceleratie vanuit de VGA mode levert ook al niks op....

Ik heb de laatste Intel Chipset drivers en onboard VGA drivers geinstalleerd, en nu weet ik het ff niet meer 8)7

Googlen en dit forum doorploegen levert mij helaas weinig op, de meest relevante hit is:

klikkerdeklik

Het lijkt op mijn probleem, maar er wordt geen echte oplossing gemeld.
Ik kom verder geen bekende problemen tegen van Extreme Graphics in combinatie met Service Pack 2 (werk er op het werk ook gewoon mee) maar het lijkt er in dit geval wel op aangezien hij wel in VGA mode wil draaien maar niet "normaal". Het moederbord beschikt wel over een AGP slot maar ik heb geen AGP kaart liggen...

Iemand een idee (behalve SP2 niet installeren)?

[ Voor 3% gewijzigd door DapperDen op 29-07-2006 21:51 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien een Bios-update? Sommige pc's hadden er een nodig om goed te werken :P
]
Waarschijnlijk toch gewoon een rotte driver oid, ik zou je haast wel willen garanderen dat het niet door SP2 zelf komt ;) Wat je ook nog zou kunnen doen: [rml][ HOWTO] Windows XP Service Pack 2 slipstreamen[/rml]

[ Voor 11% gewijzigd door sanfranjake op 30-07-2006 09:04 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• DapperDen
Ik wil nu inderdaad het BIOS gaan updaten. Een XP CD met SP2 geslipstreamed werkte helaas ook niet, de PC start dan helemaal niet meer op. De verdenking ligt inderdaad niet meer bij Service Pack 2.

Ik heb weer wat vreemde dingen gezien: hij doet het nu ook na de installatie van SP1, nadat ik de Intel Chipset drivers heb geinstalleerd nog geen probleem, en als ik dan de VGA driver installeer krijg ik bij een reboot een BSOD met een "unknown hard error" c0000415.
Ook heb ik een foutmelding gekregen na een reboot dat het systeem in een infinite loop hangt door het bestand ialmrnt5.dll en daar ga ik eens op zoeken.

Zou het trouwens kunnen dat de onboard VGA gaar is en kan ik dat checken zonder andere videokaart?

EDIT:

OK, nieuwe ontwikkelingen: BIOS geupdated naar de laatst beschikbare versie (1.06, 2003) maar geen verbetering. XP opnieuw erop, geen problemen tot de Extreme Graphics driver is geinstalleerd.
Ik heb een AGP kaartje kunnen lenen, dit erin geprikt en de onboard VGA disabled.

Nu leek alles even te werken, maar ik krijg nu BSOD's met bv. een fout in atapi.sys. Ik ga bijna denken dat er wat aan het moederbord mankeert. Ik heb inmiddels mijn eigen HD gebruikt waarvan ik zeker weet dat hij goed is, en ook dan krijg ik reboots tijdens de installatie van XP.

[ Voor 45% gewijzigd door DapperDen op 30-07-2006 15:51 ]

• DapperDen
OK, laat maar..... 8)7

Ik heb net de PC van binnen eens beter bekeken, en heb een handvol bolle condensators gevonden. Op 2 daarvan zat zelfs al een gele prut :r
Ik heb er niet eerder aan gedacht omdat ik dacht dat die problemen alleen bij oudere borden voorkwamen. Maar ja, dit ís natuurlijk een oud bord....

Bedankt voor het lezen en meedenken in elk geval.