3D model maken van huis

Pagina: 1
Acties:
  • 9.757 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 10:50
Hallo mensen.

Ik ga een huis bouwen (in het echt :) )
Nu heb ik alle tekeningen van de architect in digitaal formaat gekregen. Het zijn DWG bestanden.

Ik heb al geprobeerd met chief architect en met Home Design Deluxe 6 zelf alles na te tekenen, maar het resultaat is niet perfect.

Is het mogelijk om alle delen van die tekenig op een of andere (makkelijke) manier in elkaar te zetten tot een 3d model. Het zijn gewoon 2d Cad tekeningen.

Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
Ik zelf heb ook een model van een huis gemaakt in Sketchup. Ik had alleen de bouwtekening met de maten, daarmee heb ik het afgebouwd. Met Sketchup kan je ook een schets als basis gebruiken en ik dacht ook zelfs cad bestanden importeren.

Download de trial en bekijk eens wat video tutorials op de website. Het is werkelijk kinderlijk simpel als je het programma beter door hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door daPet op 29-07-2006 21:28 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Zoals gezegd: sketchup is echt *de* tool om hiermee een model op te zetten. Je importeert de plattegrond van elke verdieping en in een half uur, of zelfs sneller heb je een volledig model.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
daPet schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 21:23:
Ik zelf heb ook een model van een huis gemaakt in Sketchup. Ik had alleen de bouwtekening met de maten, daarmee heb ik het afgebouwd. Met Sketchup kan je ook een schets als basis gebruiken en ik dacht ook zelfs cad bestanden importeren.

Download de trial en bekijk eens wat video tutorials op de website. Het is werkelijk kinderlijk simpel als je het programma beter door hebt.
Super programma....maar ik had misschien nog iets duidelijker kunnen zijn.

Ik wil dus een 3d versie maken van het huis, maar ik wil het ook nog eens kunnen inrichten. Is dat ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06 08:35
CypherMK schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 23:33:
[...]

Super programma....maar ik had misschien nog iets duidelijker kunnen zijn.

Ik wil dus een 3d versie maken van het huis, maar ik wil het ook nog eens kunnen inrichten. Is dat ook mogelijk.
Er zitten geprefabriceerde meubels in. Gewoon importeren, naar je smaak aanpassen en plaatsen waar je wil. Je kan ze natuurlijk ook zelf maken :P

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j005t
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05-2024
je bedoelt zoiets als dit?

http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=277373

http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=249214

http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=246030

http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=231413

sorry, niet echt behulpzaam :X

Maar om een 3d programma onder de knie te krijgen is niet zomaar in 1 2 3 gebeurt. Maanden lang oefenen is toch wel vereist wil je er iets moois mee kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het dwg bestandsformaat wordt origineel gebruikt in Autocad wat van Autodesk is. Het makkelijkste is dan om een programma te gebruiken wat dwg bestanden kan importeren. Revit is een 3d tekenprogramma van Autodesk wat dus ook dwg bestanden kan importeren. Het werkt redelijk eenvoudig en voor het inrichten van je huis kun je hun bibliotheek gebruiken. Ook is er nog een forum (RevitCity) waar je je eigen gemaakte families (dingen uit de bibliotheek) kunt uploaden en die van anderen weer kunt downloaden.

Revit Building 9: http://www.autodesk.nl/ad...?siteID=431528&id=6645706
Revit Library: http://revit.autodesk.com/library/html/index.html
Revit City forum: http://www.revitcity.com/
Revit City Library: http://www.revitcity.com/family_explorer.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Als bouwkundestud@TUD werk ik met Autoacad (2d werk) i.c.m. Maya (3d werk). Dit levert prachtige resultaten op, maar voor dat je dat onder de knie hebt zijn we al aantal weken/maanden verder :P
Sketchup is dan de programma die jij zoekt. Je kunt het programma snel leren a.d.h. de tutorials die op de site staan. DWG/DXF bestanden kan je importeren en zo van 2D naar 3D omzetten.
Zoals gezegd kan je meubilair, mensen, auto's enz. importeren. Dus ja, ik zou zeggen zoek niet

[ Voor 3% gewijzigd door O.D.Smolik op 30-07-2006 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Als bouwkundestud@TUD werk ik met Autoacad (2d werk) i.c.m. Maya (3d werk). Dit levert prachtige resultaten op, maar voor dat je dat onder de knie hebt zijn we al aantal weken/maanden verder :P
Sketchup is dan de programma die jij zoekt. Je kunt het programma snel leren a.d.h. de tutorials die op de site staan. DWG/DXF bestanden kan je importeren en zo van 2D naar 3D omzetten.
Zoals gezegd kan je meubilair, mensen, auto's enz. importeren. Dus ja, ik zou zeggen zoek niet verder en begin met Sketchup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 20:31

Bergen

Spellingscontroleur

j005t schreef op zondag 30 juli 2006 @ 00:08:

Maar om een 3d programma onder de knie te krijgen is niet zomaar in 1 2 3 gebeurt. Maanden lang oefenen is toch wel vereist wil je er iets moois mee kunnen maken.
Dat is wel erg overdreven. Voordat je onder de knie hebt wat je in die threads ziet ben je jaren verder, maar je kunt in een paar weken best een standaard huisje in 3dmax maken. De standaardbewerkingen heb je zo onder de knie.

Pas als je heel nauwkeurig wilt texturen en elk hoekje perfect wilt maken, deurkrukken modellen, trappen heel perfect met mooie leuningen, etc, dan ben je idd maanden bezig. Maar gewoon vertrekken, ramen, plinten en simpele deuren maken kun je binnen een maand leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
j005t schreef op zondag 30 juli 2006 @ 00:08:
je bedoelt zoiets als dit?

http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=277373

http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=249214

http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=246030

http://forums.cgsociety.org/showthread.php?t=231413

sorry, niet echt behulpzaam :X

Ja dat bedoel ik, ha ha.

Onwijs mooi man. Maar ja, dat is een tikkie te moeilijk lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
als je nou 3ds max in hande kan krijgen :)

trek dan gewoon de gevels over in 3dsmax, met Plines, en geef die dan diepte. Is volgens mij een van de snelste manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:38
Denk dat Sketchup een prima programma hier voor is om binnen korte tijd zoiets te bouwen zonder weken oefenen. 3ds max lijkt me overdreven, tenzij de TS later echt mooie plaatjes wil maken met goede belichtin textures en alles.

Sketchup leer je in een ochtend met de tuts die erbij zitten
DWG bestanden kan je gewoon inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:32
Textures kunnen ook in sketchup, en belichten kan iig als zon licht dus een beetje het effect :p en idd erg makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:14
HyperTrophy schreef op zondag 30 juli 2006 @ 13:50:
als je nou 3ds max in hande kan krijgen :)

trek dan gewoon de gevels over in 3dsmax, met Plines, en geef die dan diepte. Is volgens mij een van de snelste manieren.
nee, gewoon een plane maken met de juiste afmeting, dan in die plane de muren gaan 'besnijden', en je trekt de muren er zo uit :) Voornaamste voordeel daarvan is, is dat dan al de muren uit 1 stuk gemaakt zijn, en je geen gekke vlekken krijg als je met GI gaat werken. Bij mijn eigen kamertje is dat al een klein beetje, en daar zijn alleen de kozijnen nog maar los.

[ Voor 22% gewijzigd door Schuey op 31-07-2006 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 20:31

Bergen

Spellingscontroleur

Maar planes zijn plat. Of kun je die later dikker maken?

Splines extruden heeft ook mijn voorkeur hoor, dan kun je de afmetingen van de woning er ook meteen goed in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:14
err, tjah, planes zijn plat ja...
extrude anyone?

splines extruden kan, maar volgens mij als je alles aan elkaar wilt maken, is het veel sneller om te beginnen met een plane en dat verder uitwerken. Zoals ik zei, als je het fatsoenlijk wilt gaan belichten zou je weleens in de problemen kunnen komen omdat alles los zit, gekke vlekken vooral, zeer vaak gezien in het 3dstuff topic, tegenwoordig dan niet echt veel interieur renders meer daar though.

[ Voor 109% gewijzigd door Schuey op 31-07-2006 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
In autocad sloop je de arceringen uit de bouwtekeningen. Zet alle gevels op één lijn.

Import in max, trek alle gevels over met splines en maak de ramen erin met rectangles. Doe dan shell, geen extrude, want als je rendert krijg je dan vaak glitches. Maak van ramen (glas) altijd een poly, zeker geen rectangle met extrude. GI renders hebben een poly nodig om het licht te weerkaatsen, anders gaat het lang duren en wordt het resultaat om te huilen.
Powebooleans zijn trouwens ook erg bruikbaar als je in max geen splines wilt gebruiken. Vermijdt sowieso standaard union boolean.

Werk met Layers (om snelheid te behouden) en met name selections sets om overzicht te behouden

huizen in 3d zijn wel te doen voor de beginner, als je maar erg precies werkt. Een foutje kan je vaak uren kosten om te herstellen. Gevels moeten namelijk op elkaar aansluiten, want je krijg (again) problemen met je renderer als je overlappende poly's hebt in je scene. En at last: je moet goed bouwtekeningen kunnen lezen. Ik neem aan dat jij toch alleen maar een simpele impressie wilt maken. zonder textures. (indien je wel textures wilt wens ik je succes. Ter informatie: Standaard bakstenen zijn 21 cm met 1 cm voeg.

Sketchup is een goede tool om snel je basisvormen te krijgen. Maar als je een beetje snel bent is max ook goed.

[ Voor 35% gewijzigd door Joe-star op 05-08-2006 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf niet lang geleden begonnen met 3d Studio Max. Was onder indruk van een
website van 3d visualisatie artist impressies van een tekenbureau.
Die 3d Max is dus wel ingewikkeld maar als je geduld hebt, wordt het echt leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 21:29
En jij dacht, kom het is 1 uur 's nachts, laat ik maar eens een topic van 2 jaar oud omhoog schoppen. Maar leuk dat je enthousiast bent.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
^^ Wat hij zegt :P
Ik vind overigens dat je die choro.nl wel vaak noemt en gezien in je profiel staat dat je (toevallig?) ook uit Rotjeknor komt heb ik een sterk vermoeden dat je op één of andere manier ermee verbonden bent en dat geeft mij dan weer sterk de impressie dat dit (verkapte) spam is. Mocht dat het geval zijn dan wil ik je graag even wijzen op het feit dat we hier met spam niet echt blij zijn. En mocht ik er helemaal langs zitten dan heb ik niets gezegd :P

[ Voor 123% gewijzigd door RobIII op 01-12-2008 01:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 02:35

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Kort samengevat dus: als je reclame wil maken voor je website dan kun je dat doen door gewoon inhoudelijk mee te posten met een linkje in je homepageveld in je profiel en/of een linkje in je signature. Herhaaldelijk spammen in je posts stellen we niet echt op prijs. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.