Toon posts:

Bestanden op externe hd verbergen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een aantal bestanden op een externe hd zetten (hd is 40gb, moet helemaal vol komen met bestanden), maar ik wil ze verbergen op zo'n manier dat het lijkt alsof de schijf nog helemaal leeg is en direct gebruikt kan worden. Ik heb alleen Linux, de pc welke de bestanden moet kunnen zien alleen Windows XP.

Er zijn een aantal programma's die bijvoorbeeld encrypten, maar dat wil ik dus niet omdat het dan te zien is dat er bestanden op staan. Ik kan een FAT32-partitie maken, die vol zetten en dan de partitie tabel wijzigen in NTFS, maar dan geeft Windows denk ik aan dat de schijf nog niet is geformatteerd in plaats van een compleet lege schijf.

Ik kan ze er ook op zetten en dan verwijderen, om ze met een data recovery programma terug te halen, maar dan gaan bestandsnamen soms verloren, er is vrije ruimte nodig en het duurt lang om de bestanden terug te halen.

Is er een mogelijk om alle bestanden als verwijderd te markeren en later alle verwijderde bestanden direct terug te halen? Kan van een partitietabel een backup gemaakt en weer teruggezet worden?

Het liefst gebruik ik Windows' eigen programaatjes of anders een klein freeware programma wat niet geinstalleerd hoeft te worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2006 23:56 ]

Verwijderd

www.truecrypt.com als het goed is kan je met dit programma een FAT 32 partitie maken en die encrypten, die partitie kan je niet onderscheiden van random data

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Zou je misschien kunnen toelichten waarom er geen bestanden mogen worden gezien :? . Truecrypt kan een container maken waar je alle bestanden inzet. Technisch gezien staat je harddisk dan vol, maar ik heb alleen nog nooit een container van 40GB gezien of gemaakt...

Mooooooeeeee......

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zoiets als lege disk -. copie maken van eerste MB op flop ofzo,
volschijven.
copie2 van eerste MB maken, (op flop/mail)
eerste copie terug zetten. (schijf lijkt leeg)
tweede copie terug zetten(schijf lijkt vol)

Heb je uiteraard een tootlje nodig om rouse partitie data te overschijven maar ik denk dat je dit wel kunt van een linux live cd (knoppix)

Alles in 1 zip zetten op een fat32 partitie en deze deleten werkt uiteraard ook. als je undelete hebt. dan is alleen de eerste letter van je zipfile weg

ik wil niet weten waarom je dit wil, maar de tips hierboven om ook op echte encrypty te vertrouwen voor het beveiligen van de files is veel verstandiger.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Inderdaad kan dit het beste met Truecrypt
Lees maar eens het verhaaltje over hidden volumes.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Modbreak:Reageer eens normaal.

[ Voor 85% gewijzigd door BalusC op 29-07-2006 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort naar Iran op vakantie. Vorig jaar heb ik wat mensen beloofd muziek op te sturen. Heb ik gedaan, maar omdat veel westerse muziek daar verboden is, is dat nooit aangekomen. Om diezelfde reden wil ik niet een hd vol muziek meenemen. Als ik een lege hd meeneem en zeg dat het bedoeld is om mijn foto's op op te slaan, zullen ze het misschien op een computer aansluiten en kijken wat erop staat. Als daar geencrypte bestanden of een niet-Windows volume op staat, weten ze natuurlijk dat ik de waarheid niet spreek. Dan ben ik al de Sjaak dus encrypten maakt niet meer uit. Als ze een lege NTFS of FAT-partitie zien, zullen ze het waarschijnlijk geloven en mij en de hd doorlaten.

De zip-methode van leuk_he vind ik goed gevonden, maar ook hier is het probleem lang recoveren en te weinig vrije ruimte op de hd.

Uit de documentatie van truecrypt begrijp ik dat een partitie als container gebruikt kan worden, houdt dit in dat ik bijvoorbeeld een NTFS-partitie kan maken die helemaal leeg lijkt en vervolgens met truecrypt dit volume kan gebruiken, zolang ik via NTFS de schijf maar niet beschrijf? Of komen er toch zichtbare bestanden op de partitie? Ik heb momenteel nog geen vrije partitie waar ik het op kan uitproberen dus vandaar de vraag.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2006 23:56 . Reden: reactie weggemod, dus antwoord ook weg :) ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:58
Truecrypt heeft een optie voor hidden partities.

De partities die die aanmaakt, worden standaard gevuld met ''random data''. Zodat de schijf altijd vol lijkt, en het niet te zien is dat er mogelijk een verborgen partitie opstaat!

Probeer het is uit, link staat paar posts terug!

Het werkt met 2 wachtwoorden, ww1: normale partitie -> ww2: hidden partitie. Mochten ze in Iran vragen hoe en wat, geef je gewoon het wachtwoord van de normale partitie, en niets aan het handje

• Henk007
Het principe van een hidden volume komt er op neer dat je in een truecrypt volume nog een laag kan aanmaken (hidden dus). In de outer volume (de host dus) gooi je een paar digitale foto's, niemand zal kunnen zien dat er in werkelijkheid een verborgen inner volume aanwezig is. Als ze je vragen naar een password geef je dus dat van de outer volume.
Je kunt overigens geen hidden volumes aanmaken op een ntfs-hosted partitie. Dit vanwege het feit dat dat filesystem de data nogal scattered wegschrijft.
Persoonlijk zou ik je ernstig willen waarschuwen om je in dat soort landen potentieel schuldig te maken aan strafbare feiten. Zou je echt dit risico willen nemen om die mensen wat muziek te bezorgen? Ik in ieder geval niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Henk007 op 30-07-2006 00:08 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:58
Henk007 schreef op zondag 30 juli 2006 @ 00:04:
Het principe van een hidden volume komt er op neer dat je in een truecrypt volume nog een laag kan aanmaken (hidden dus). In de outer volume (de host dus) gooi je een paar digitale foto's, niemand zal kunnen zien dat er in werkelijkheid een verborgen inner volume aanwezig is. Als ze je vragen naar een password geef je dus dat van de outer volume.

Persoonlijk zou ik je ernstig willen waarschuwen om je in dat soort landen potentieel schuldig te maken aan strafbare feiten. Zou je echt dit risico willen nemen om die mensen wat muziek te bezorgen? Ik in ieder geval niet.
ik ook niet. Ik weet dat ze in Teheran iig internet hebben, zet de bestanden gewoon even online, en download ze van het internet.

Dat is denk de beste optie. Desnoods password protect je het met winrar en nog een keer met winzip (ander wachtwoord). etc, zat truukjes zijn er te vinden.Je had vroeger ook nog iets anders leuk, even nadenken hoe dat ook alweer heet. Het maakte van een mp3 een plaatje (jpeg). En met dat programma kon je dat ook weer ongedaan maken. Soort ''masken'' dus

Update: zoiets dus http://www.softaward.com/3519.html

[ Voor 4% gewijzigd door mrFoce op 30-07-2006 00:12 ]

• Black Piet
  • Niet online
Probleem is wel dat als je 40GB aan muziek wilt meenemen....je niet zomaar met wat foto's kan redden...

Zit even op de site van de Iraanse Douane te kijken....http://www.irica.gov.ir/English/Static/StViewEn.aspx?ID=306
7) Rules of posting acoustic properties and musical instruments

The sending of all kinds of acoustic properties, any kind of Iranian or foreign musical instruments which are made in Iran, in a limited number by post, is exempt from depositing foreign exchange guarantee cases confirmed by the ministry of Islamic guidance and culture.

Dispatching all kinds of musical instruments (CD or tapes), by taking permission from the aforementioned ministry, for duplication, by post or any way, is permitted.

Other points

Secretion any kind of goods and concealment them from sight of the customs officials is considered elicit and will be subject to the laws of punishment.

Discrepancy between accompanied goods of the passengers and what has been declared in the customs declaration will be considered as a crime and subject to the relevant rules.

You can contact directly with the head of the customs administration to make any suggestion by the following telephone number:

8805394-5
Muziek per post was dus al te voorzien [tenzij je toestemming had van het ministerie]

Programma voor foto's heet trouwens Camouflage.... Hier te downloaden

[ Voor 6% gewijzigd door Black Piet op 30-07-2006 00:23 ]

Mooooooeeeee......

• Henk007
Steganografie.
Als je toch toegang tot Internet hebt, is er zoveel mogelijk. Eventueel zou je zelfs de truecrypt container ergens online kunnen zetten en van daaruit downloaden. Beter nog een aantal kleinere hapklare brokken en niet 40GB ineens. Eventueel kun je ook werken met een zwaar dichtgetimmerde IM client zoals ScatterChat

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Een truecrypt container valt toch te veel op, als ze een snelle internet verbinding hadden had ik ze al wel online gezet.

Ik ga toch voor de optie alles op een FAT32-partitie te schrijven en dan de tabel naar NTFS te wijzigen. Daar zet ik 'm weer terug naar FAT32. Mochten ze iets ontdekken, dan kan ik gewoon zeggen dat er muziek op stond en ik de partitie juist geformatteerd had omdat ik naar Iran ging.

Aangezien ik niet kan testen met Windows; als ik een 40gb FAT32-partitie maak, vol zet en wijzig naar NTFS tabel, kan ik met Windows fdisk dan de partitietabel gewoon naar FAT32 zetten? Zitten er geen subtiele verschillen in?

Ik heb getest twee FAT32-partities (gezien Windows' FAT32-limiet van 32gb) te maken, te beschrijven, tabel te wijzigen naar 1 NTFS partitie en weer terug te zetten naar 2 FAT32 partities via Linux' cfdisk en dat werkt. Enige wat fout zou kunnen gaan is misschien een iets andere indeling van Windows' fdisk, maar dat lijkt me eigenlijk onmogelijk.. toch?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 00:53 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2006 @ 00:42:
Enige wat fout zou kunnen gaan is misschien een iets andere indeling van Windows' fdisk, maar dat lijkt me eigenlijk onmogelijk.. toch?
Nou, ik zal een wat zinvollere reactie geven. Technisch is het allemaal mogelijk, maar wat als de douane twijfelt? Dan gaan ze het waarschijnlijk uitgebreid onderzoeken en gedurende die tijd mag ja wachten in een cel met 40 andere smokkelaars. Als Iran een fijn land was dan waren er hier toch niet zoveel vluchtelingen?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
:?
Zorg dta je schijf groot genoeg is, maak 2 partities, verberg de 2e, laat de eerste leeg, of gevuld met "brave" speeltjes.
Mocht de douane al zover gaan dat ze het ding aanluiten, zien ze gegarandeerd alleende eerste partitie.. en afaik heeft geen van die mannen een ICT opleiding en/of een loon dat hoog genoeg is om verder te zoeken ;)

• Black Piet
  • Niet online
Het ligt er ook aan hoe je die schijf meeneemt. Als je alleen een losse schijf meeneemt, dan hebben ze gericht de mogelijkheid om vragen te stellen. Neem je een laptop/kabels/digitale camera of wat icm je harddisk, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk niet zover doorvragen.

Mooooooeeeee......

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad. Ik ben er niet bang voor dat ze van alles gaan controleren, hoogstens aan een pc pluggen om te kijken wat erop staat. Geen reden om mij niet te geloven en anders pech gehad. Dat de regels streng zijn betekent niet dat elke ambtenaar ook zo streng handelt. Maargoed, dit is een discussie die hier niet thuis hoort.

Een partitie naar NTFS-tabel wijzigen helpt niet omdat de FAT32-bestanden dan gewoon te lezen zijn. Ik heb het voor elkaar met TrueCrypt, de partitie is ongeldig als ik hem mount dus ik ga er vanuit dat Windows aangeeft de partitie te moeten formatteren. Bedankt voor degenen met de vraaggerelateerde tips.
Pagina: 1