[wifi router] Beperkt onbekenden laten mee internetten

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 18:33
Ik wil voor ons studenten huis een wifi router gaan kopen..
Bestaan er routers waarbij je kunt instellen dat iemand met wachtwoord andere restricties heeft, dan iemand die zonder wachtwoord inlogd?

Ik zou het liefst in willen stellen, dat anonieme onbekenden gebruik mogen maken van ons internet, maar dan maar met maximaal 10KB per seconde bijv.. En mensen met wachtwoord geen restricties.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Je zou eens kunnen kijken naar RADIUS oplossingen. Hier heb je echter een losse radius server voor nodig of een abo op een betaalde service. Ik snap overigens niet waarom je vreemden uberhaubt toegang wilt verlenen.

Natuurlijk zou je ook met QoS aan de gang kunnen gaan wanneer je de IP's vast kunt leggen of de gehanteerde poorten. Je zult dan wel op zoek moeten gaan naar een soho router die deze functionaliteit ook echt bied. De meeste doen dat niet namelijk.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
ik weet het niet, maar zoek eens bij www.dd-wrt.com, een custom firmware die misschien doet wat je wil

• Bor

Bor

StanTheMan schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:25:
ik weet het niet, maar zoek eens bij www.dd-wrt.com, een custom firmware die misschien doet wat je wil
Let wel dat die custom firmwares maar op een beperkt aantal routers werken, en dan vaak ook nog alleen op bepaalde types. Flashen met custom firmwares zorgt er ook voor dat je geen garantie meer kunt claimen mocht er iets met de router aan de hand zijn.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Zoek eens een paar Linux ondersteunde PCI wifi kaartjes die als AP kunnen dienen, 2 PCI netwerkkaartjes en een ouwe p3 met zo'n 256MB ram erin.

Gooi daar dan iets van IPtables of Vuurmuur op waarbij je Prive wifi + wired (wired is ook prive) en Open Wifi verschillende mogelijkheden geeft.

Bijv. Prive mag alles, Open mag alleen HTTP, DNS, MSN, IRC, FTP en Jabber.

Dan encrypt je de Prive wifi, en laat je de Open Wifi gewoon open.
Zorg wel voor de juiste services op die routerbak, bijv. DHCP, DNS proxy, die eerste 2 moeten, misschien een httpd voor intranet, ssh voor beheer op afstand e.d.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-04 10:25
FON

Is wellicht ook een optie, al heb ik veel problemen gehad om de firmware er weer af te krijgen

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

• StanTheMan
Bor de Wollef schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:30:
[...]
Let wel dat die custom firmwares maar op een beperkt aantal routers werken, en dan vaak ook nog alleen op bepaalde types. Flashen met custom firmwares zorgt er ook voor dat je geen garantie meer kunt claimen mocht er iets met de router aan de hand zijn.
Uiteraard, ik heb net een Asus WL-500g Premium, die ontzettend makkelijk werkt met DD-WRT, via het reset knopje en de recovery tool lijkt het erop dat je eigenlijk vrijwel altijd een firmware terug kan flashen, zeer veilig dus.
Maar inderdaad, als het standaard met een router kan...

• Bor

Bor

StanTheMan schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 22:27:
[...]

Uiteraard, ik heb net een Asus WL-500g Premium, die ontzettend makkelijk werkt met DD-WRT, via het reset knopje en de recovery tool lijkt het erop dat je eigenlijk vrijwel altijd een firmware terug kan flashen, zeer veilig dus.
Maar inderdaad, als het standaard met een router kan...
Dat hangt ook een beetje van de router zelf af. Ik ken mensen die een brick over hielden na het terug flashen. Linksys bied bijvoorbeeld de firmware van de WRT54GL 1.1 niet aan ter download. Terug naar de originele firmware is in dat geval niet mogelijk.

• StanTheMan
Daarom noem ik ook expliciet die Asus, maar het blijft allemaal op eigen risico, en is daarmee ook sterk afhankelijk van je ervaring met dit soort "tweaken"

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 18:33
Bedankt voor de reacties. Ik hoopte dat zulke routers als plug&play bestonden.. Voor mij word dit iets te technisch vrees ik.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Bor de Wollef schreef op zondag 30 juli 2006 @ 10:38:
[...]

Dat hangt ook een beetje van de router zelf af. Ik ken mensen die een brick over hielden na het terug flashen. Linksys bied bijvoorbeeld de firmware van de WRT54GL 1.1 niet aan ter download. Terug naar de originele firmware is in dat geval niet mogelijk.
Ik geloof dat Linksys die wel in source vorm aanbiedt, die je dus zelf zult moeten compilen....

En mocht je het alsnog willen, dan zul je moeten kijken naar cisco spul, maar dat is ook weer behoorlijk lastig ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Romke op 31-07-2006 14:15 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1