Toon posts:

Kan ik mijn speakers bi-wiren op mijn DENON?

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Denon PMA 1315r versterker en nu heb ik daar 2 Kef Q4 speakers voor met mogelijkheid om te bi-wiren. Er zitten dus 4 kabelaansluitingen per speaker op. Ik neem aan om laag/midden en hoog apart aan te sturen.

Op mijn stereoversterker zitten 8 speakeraansluitingen. Per groep gelabeld met A of B. Ik kan op de versterker ook schakelen tussen A en B.

Mijn vraag is nu; is deze combinatie bedoeld om de speakers met 4 kabels op de versterker aan te sluiten? Zo ja, wat is hiervan het voordeel? :?.

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 21:44
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 19:28:
Ik heb een Denon PMA 1315r versterker en nu heb ik daar 2 Kef Q4 speakers voor met mogelijkheid om te bi-wiren. Er zitten dus 4 kabelaansluitingen per speaker op. Ik neem aan om laag/midden en hoog apart aan te sturen.

Op mijn stereoversterker zitten 8 speakeraansluitingen. Per groep gelabeld met A of B. Ik kan op de versterker ook schakelen tussen A en B.

Mijn vraag is nu; is deze combinatie bedoeld om de speakers met 4 kabels op de versterker aan te sluiten? Zo ja, wat is hiervan het voordeel? :?.
Volgensmij wordt dit gebruikt om te kunnen bi-ampen. Dus 2 versterkers. Elke versterker doet een gedeelte van de speaker.

En als je alleen kunt schakelen tussen A en B wordt bi-wireren ook lastig denk ik.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Simpel antwoord: Nee.
Lang antwoord: A/B Configuratie is voor Quadrofonische stereo, vier speakers dus. Als je wilt bi-ampen of bi-wiren moet je ook het specifieke signaal naar de juiste speaker sturen. Dus niet gewoon alles op de tweeter gooien en alles op de woofer. Het haalt trouwens ook niet veel uit om te gaan bi-wiren of te bi-ampen met één versterker.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
En Quadrofonische stereo is gewoon stereo, alleen door 4 luidsprekers? Oftewel gewoon stereo maar dan met 4 speakers? Of zit er ook een meerwaarde aan?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De reden waarom losse AMP's altijd een A/B selector hebben snap ik eigenlijk ook niet.

Maar het is in iedergeval gewoon dubbel stereo. Zo kan je dus ipv 2, 4 speakers aansluiten.
Mijn Technics setje heeft bij de linker en recht uigang ook 2 uitgangen per speaker. Ik ga ervan uit dat dit 1 uitgang voor laag is, en 1 uitgang voor midden en hoog.

Ik heb een een paar flinke Jamo's staan, gebruik dus per kanaal 2 speakers ipv 1.
Als ik m'n setje iets open trek, dan stampt het hier als de brandweer. De woofer in de Jamo's zijn vele malen groter dan van Technics die bij de set zaten, en de bass-reflex zit bij de Jamo's aan de voorzijde integenstelling tot die van Technics, die aan de achterzijde zit.

Ik heb het al een keer gehad dat die speakers van Technics zich van de muur af hadden geduuwd omdat op op een boekenplank lagen. Wordt je niet vrolijk van als die op een 17" CRT vallen :X

Ik zou er gewoon nog een leuke set speakers bij aansluiten. Zodat je overal in huis een volle klank hebt. Richting de keuken voor tijdens het afwassen, of bij de tuindeur om je buren blij te maken met Schnappie ofzo :P

Ey!! Macarena \o/

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat verwacht je te bereiken met bi-wiren? Het nut ervan staat namelijk nogal ter discussie (genoeg over te vinden met de search). Ik denk zelf dat bi-wiren, zeker met dit soort apparatuur nauwlijks tot geen nut heeft. Ik heb mijn iQ7's dan ook niet bi-wired aangesloten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

als je A en B uitgang tegelijkertijd kan inschakelen, dan kun je zo bi-wiren.
Evengoed kun je ook bi-wiren door beide kabels op "A" aan te sluiten
Nut bi-wiring: (voor de "gelovers") Bass en hoog kunnen met aparte kabels worden aangesloten, met voor elke frequentiebereik optimale kabel.
Als ik het scheidingsfilter in de Q-series zie (bipolaire elco's en ferrietkern spoelen) dan belooft dit weinig goeds....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2006 20:34 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

RaZ schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:15:
De reden waarom losse AMP's altijd een A/B selector hebben snap ik eigenlijk ook niet.
Je kan er een simpele Multiroom mee maken ;) Zo gebruik ik het alleszins.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:32:
Nut bi-wiring: (voor de "gelovers") Bass en hoog kunnen met aparte kabels worden aangesloten, met voor elke frequentiebereik optimale kabel.
Geen nut, dus? ;)

[ Voor 35% gewijzigd door TomSwinnen op 29-07-2006 20:57 ]

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Lekker laten zitten dus! :).

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TomSwinnen schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 20:57:
[...]

Je kan er een simpele Multiroom mee maken ;) Zo gebruik ik het alleszins.
No shit :P

Je kan er ook aardig je buren mee pesten trouwens, je headphones opzetten en vergeten je speakers uit te zetten. Geloof me, je krijgt klachten >:)

Ey!! Macarena \o/

• TomSwinnen

TomSwinnen

RaZ schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 21:02:
[...]

No shit :P

Je kan er ook aardig je buren mee pesten trouwens, je headphones opzetten en vergeten je speakers uit te zetten. Geloof me, je krijgt klachten >:)
Dat gaat ook niet altijd, moet je nog aparte hoofdtelefoonversterker hebben in je AMP.

Pagina: 1